Vietnam za prvních pět měsíců letošního roku dovezl maso za téměř půl miliardy USD a krmiva pro zvířata za 2 miliardy USD

Vietnam za prvních pět měsíců letošního roku dovezl více než 239 000 tun masa a masných výrobků v hodnotě přes 480 mil. USD. Jedná se o 1,6% nárůst pokud jde o množství, ale z hlediska hodnoty o 9% pokles, uvádí Generální celní úřad VSR.

Během tohoto období se dovezly masné produkty z 36 zemí, nejvíce z USA, Indie, Ruska, Brazílie a Polska. Dovoz masa z Ruska po poklesu v roce 2022 rostl nejvíce.

Mezi hlavní druhy dováženého masa patří drůbež a droby, čerstvé chlazené nebo mražené vepřové maso a čerstvé chlazené nebo mražené hovězí maso. Rostoucí trend měl dovoz chlazené nebo mražené drůbeže, vnitřností prasat a krav. Dovoz vepřového a hovězího masa meziročně klesl. V uvedeném období Vietnam dovezl 30 000 tun čerstvého chlazeného nebo mraženého vepřového masa v hodnotě 73,6 mil. USD, což je pokles o 20 % v objemu a 5,7 % v hodnotě.

Podle ministerstva zemědělství a rozvoje venkova (MARD) byly do Vietnamu v prvních pěti měsících letošního roku dovezeny krmiva a suroviny pro jejich výrobu za 2 mld. USD. Toto číslo představuje meziroční pokles o 2 %. Krmivo z Argentiny představovalo na celkově dovezeném 26% podíl, z Indie 18% a z USA 15% podíl.

MARD se dlouhodobě snaží snížit závislost na dovozu krmiv, která objemově představuje stále asi 70 % spotřeby. Také je snaha o omezení dovozu masa a vedlejších produktů zpřísněním kontrol při jejich dovozu, protože celní bariéry se kvůli dohodám o volném obchodu postupně odbourávají.

Jak vidí Vinamilk budoucnost mlékárenského průmyslu

Společnost Vinamilk se letos v červnu již potřetí zúčastnila celosvětového kongresu London Dairy a byla zde jedinou firmou ze zemí ASEAN čítajících 700 mil. obyvatel. Během kongresu byl produkt Vinamilk Super Nuts oceněn jako nejlepší alternativa mléka roku 2023.

Ředitel marketingu, Nguyen Quang Tri, na londýnském světovém kongresu uvedl nejdůležitější události ve vývoji společnosti Vinamilk za téměř 50 let existence a její vize do roku 2030. Základním potenciálem pro Vinamilk je rostoucí počet obyvatel Vietnamu, který letos dosáhl 100 milionů, zmínil na začátku své prezentace pan Tri.

Od perestrojky na konci 90. let vznikají ve VSR silné národní korporace a také dochází k privatizaci. Vlastnické poměry jsou ve VSR utajené, ale předpokládá se, že většina vlastníků kapitálu jsou bývalé i současné politické špičky a jejich rodiny (cao cấp = high-class). Na rozdíl od jiných korporací se Vinamilk zaměřuje důsledně na svůj obor, ve kterém je velmi úspěšný. Přitom má Vietnam přibližně stejné množství skotu jako Česká republika (1,5 mil. kusů), navíc s nižší dojivostí. Vinamilk má také silnou domácí konkurenci (firma TH Milk aj.). Většinu produktů Vinamilk proto vyrábí z dovezeného sušeného mléka a syrovátky. Bez ochranářské politiky šité na míru (vysoká cla na mléčné produkty a zároveň nulové clo na suroviny) by firma ve světové konkurenci těžko přežila. Celní bariéry ale nyní postupně odbourávají dohody o volném obchodu (EVFTA aj.).

V roce 2013 investoval Vinamilk 100 mil. USD do vybudování obrovské továrny na kojeneckou výživu s roční kapacitou 54 000 tun. Tato investice znamenala pro Vinamilk průlom v kapacitě i kvalitě. Kojenecká výživa Dielac je nyní hlavním exportním produktem Vinamilk. Letos získaly výrobky Vinamilk cenu Purity Award, což je americká cena za hygienické a bezpečnostní standardy pro potraviny udělovaná na základě více než 400 důležitých kritérií.

Vinamilk se řadí mezi 40 největších mlékárenských společností na světě a z hlediska tržeb patří mezi 10 nejhodnotnějších mlékárenských značek. Společnost má vlastní farmy a vyváží mléčné výrobky do téměř 60 zemí světa. Předsedající Richard Hall řekl, že ho příběh společnosti Vinamilk, která se ve velmi těžkých podmínkách dostala mezi světové podniky, fascinuje.

Vietnamský mléčný průmysl dosáhl tržní hodnoty přes 5 mld. USD a má stále velký potenciál pro další rozvoj. Navzdory tomu, že je jedním z největších producentů mléčných výrobků v jihovýchodní Asii, zůstává spotřeba mléčných výrobků na obyvatele ve Vietnamu nízká: 27 litrů na osobu a rok, ve srovnání s 35 litry v Thajsku a 45 litry v Singapuru.

Zpráva společnosti Research and Markets předpovídá, že spotřeba mléčných výrobků ve Vietnamu poroste ročně o 4 % a v roce 2030 dosáhne 40 litrů na osobu za rok. Dairy Research Network uvádí, že celosvětová produkce je na vzestupu a očekává se, že poptávka po mléčných výrobcích bude do roku 2030 o 35 % vyšší. Předpokládaný rychlý růst světové spotřeby mléčných výrobků a úspěch firmy bez většiny vlastních i domácích zdrojů by tak měly být povzbuzením pro české výrobce a exportéry mléčných výrobků.

 

Zpracoval:
Luboš Marek
místní spolupracovník Ministerstva zemědělství ve Vietnamu
Tel: +84 904 099 562, E-mail: commerce_hanoi@mzv.cz

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.