Publikace OECD: Dotace k řešení klimatických, zdravotních, potravinových a dalších naléhavých situací ve vazbě na obchod a mezinárodní spolupráci
V březnu vydalo OECD publikaci věnující se problematice používání dotací k řešení klimatických, zdravotních, potravinových a dalších naléhavých situací.
Subsidies, Trade, and International Cooperation
Aktuálně roste potřeba tvorby politik pro řešení klimatických, zdravotních, potravinových a dalších naléhavých situací. To přináší do centra celosvětové pozornosti problematiku dotací jako důležité součásti veřejné reakce na mimořádné situace.
Dotace se však mohou míjet s deklarovanými cíli jako je posílení mnohostranného obchodního systému a náprava selhání trhu. Způsobují pak vysoké domácí náklady nebo škodlivý dopad na ostatní (zejména menší rozvojové) země s fiskálními omezeními, když naruší mezinárodní hospodářskou soutěž.
Velké dotační rozdíly nebo určité formy dotací mohou přispívat k růstu napětí v mezinárodním obchodu, k poškozování růstu a životní úrovně, ke změnám obchodních a investičních toků nebo snížení hodnoty celních a jiných závazků týkajících se přístupu na trh.
Rozlišit „dobré“ a „špatné“ typy dotací je analyticky náročné a politicky citlivé. Racionalizovat dotační systémy, zlepšit jejich koncipování a tím zvýšit jistotu podnikání, snížit obchodní napětí a obecně omezit negativní dopady doma i v zahraničí je možné v rámci mezinárodní spolupráce lépe než pomocí jednostranných kroků. Stávající mezinárodní pravidla poskytují dobrý základ pro regulaci dotací.
Mezinárodní dotační disciplína byla postupně posilována zejména od r. 1995 Dohodou WTO o subvencích a vyrovnávacích opatřeních a Dohodou WTO o zemědělství (ačkoli program jednání o podrobných dotačních pravidlech pro služby byl z velké části odložen). Uzavírané dohody o volném obchodu také často jdou nad rámec pravidel WTO a obsahují například ustanovení k chování státních podniků nebo rozsáhlejší seznamy zakázaných dotací.
Čtyři autorské instituce této zprávy (MMF, OECD, WTO, WB) zkoumají způsoby, jak mohou posílit svou individuální i společnou práci podporující vlády ve zmíněném úsilí – hlavní tíha této práce totiž leží na ministerstvech financí, odvětvových ministerstvech a specializovaných agenturách národních vlád.
Mgr. Radek Stránský
Odbor zahraničně obchodní spolupráce, MZe
+420 221 812 310