Nástroje financování obchodu a podpory SMEs v globálních i národních dodavatelských řetězcích – nové publikace OECD

28. 5. 2021

V květnu 2021 vydalo OECD publikaci představující finanční instrumenty a způsoby plateb při mezinárodních transakcích vhodné pro SMEs, ve stejném měsíci byl OECD publikován také dokument zabývající se možnostmi využívání e-learningových a diagnostických nástrojů začínajícími podnikateli.

Dokument „Trade finance for SMEs in the digital era“ představuje finanční instrumenty a způsoby plateb při mezinárodních transakcích jako nástroje umožňující malým a středním podnikům (SMEs) zapojit se do mezinárodních aktivit buď přímo exportem, nebo participací v globálních hodnotových řetězcích. Studie zasazuje problematiku do kontextu rychle postupující digitalizace a všímá si i nejaktuálnějšího vývoje podmínek SMEs souvisejících s pandemií COVID. Zapojení SMEs (které mají na rozdíl od velkých podniků omezenější kapacity a finanční zdroje) do mezinárodního obchodu je obvykle doprovázeno zvýšením rizik vyplývajících z jednání s novými zákazníky a dodavateli. Při odlišnostech platebních preferencí exportérů (platby předem např. s ohledem na nákup surovin) a importérů (platby po dodání požadovaného zboží v daném termínu) umožňuje přístup k obchodnímu financování překonat překážky. I přesto bývají u mezinárodních transakcí platební zpoždění delší, informační asymetrie výraznější a řešení sporů obtížnější. Přestože je do exportu v zemích OECD zapojeno jen 10-25 % SMEs (zatímco u velkých podniků jde o více než 90 %), jako nepřímí exportéři (dodavatelé velkých exportujících firem) hrají SMEs úlohu daleko významnější. S pandemií se globální (ale i národní) dodavatelské řetězce dostaly pod větší tlak, omezily se možnosti mezifiremních půjček a obchodní financování tak může usnadnit rozhodování, zda se do exportu zapojit.

Jednou ze změn, které probíhají v domácích dodavatelských řetězcích v současnosti, se zabývá irská iniciativa „Digital School of Food“ prezentovaná v dokumentu „Policy brief on e-learning and digital business diagnostic tools for entrepreneurs“. Volně dostupná vzdělávací aplikace nabízí online kurzy pro začínající výrobce potravin od počátečních podnikatelských záměrů, přes start-up až do pokročilejších růstových fází a většího zapojení na trhu. Reaguje tak na pandemií podnícenou expanzi nových výrobců/dodavatelů potravin se záměrem kultivace a podpory potravinových start-upů. Nabízí certifikované kurzy expertů z praxe (včetně nákupčích maloobchodních řetězců), které je možné absolvovat plně distančně, a to i v úrovni pokročilých programů managementu či fundraisingu. Původní pilotní projekt realizovaný v Dublinu se po osvědčení rozšířil na celé Irsko a pomáhá tak tradičně kvalitní irské potraviny dostávat na pulty v maloobchodech nebo přímo ke koncovému spotřebiteli. V běžných podmínkách udrží své podnikání po dobu tří let pouze asi polovina start-upů. V současné situaci ztížené pandemií proto podobný typ podpory podnikání (online školící programy a digitální firemní diagnostické nástroje pro porozumění různým oblastem řízení podniků) může pomoci zejm. v kritických byznysových fázích, a to např. lepší identifikací potřeb uživatelů/odběratelů, nabídkou vyšší flexibility a interakcí v reálném čase, srozumitelným vysvětlením odborné terminologie nebo pochopením oboustranné užitečnosti rozpočtových závazků a personalizovaného přístupu.

 

Mgr. Radek Stránský
Odbor zahraničně obchodní spolupráce
+420 221 812 

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.