Tržby japonských supermarketů se zvýšily nejvíce za posledních 32 let

26. 4. 2024

Tržby supermarketů v Japonsku vzrostly ve fiskálním roce 2023 oproti předcházejícímu roku o 3,7 %, což představuje největší nárůst od roku 1991. Výnosy z prodeje v 10 920 sledovaných supermarketech provozovaných 54 společnostmi činily 13,73 billonu JPY (cca 89 miliard USD).

Za tímto nárůstem stojí nejen zvýšení cen potravin, ale rovněž posílení poptávky u domácích zákazníků. Podle Japonské asociace obchodních řetězců, která výzkum prováděla, v uplynulém roce spotřebitelé běžně pořizovali v rámci jednoho nákupu více položek, než tomu bylo v roce 2022.

Pro letošek lze dle asociace dokonce konstatovat, že zákazníci supermarketů přestali na svých nákupech výrazněji šetřit. Kupříkladu jen za březen 2024 vzrostly tržby ve stejných prodejnách o 9,3 % (ve srovnání s březnem 2023) a zvyšovaly se tak již 13. měsíc v řadě. Ve svém úhrnu představovaly prodeje 1,2 bilionu JPY (cca 7,9 miliard USD). Velkou část nárůstu tvořilo zvýšení průměrného počtu zakoupených položek na osobu.

Ačkoliv obdobné pohyby mohou být dočasné, není bez zajímavosti nahlížet na tyto výsledky v kontextu současného zvyšování mezd japonských zaměstnanců. Na každoročním jednání vedení velkých japonských společností s odbory k výdělkům zaměstnanců pro následující finanční rok byl pro letošek odsouhlasen růst mezd o cca 5 %, přičemž většina společností napříč sektory oznámila zvyšování mezd výrazně přesahující tuto hranici.

Pokud se jedná o výnosy z prodeje potravin, jež tvoří 70 % veškerých tržeb supermarketů, ty ve sledovaném měsíci vzrostly o 11,7 %. Prodej potravin zároveň představuje segment, u něhož je nejvýraznějším faktorem zvýšení tržeb růst cen vstupů, tj. zemědělských produktů a surovin. Pro srovnání, prodej výrobků pro domácnost, včetně toaletních potřeb a domácích spotřebičů, vzrostl v březnu 2024 o 7,4 %, zatímco prodej oděvů klesl o 3,3 %.

Dle posledních statistik jsou supermarkety stále nejvíce preferovaným místem japonských zákazníků pro nákup běžného spotřebního zboží: až 80 % spotřebitelů uvádí, že v supermarketech pravidelně nakupuje. V oblíbenosti pak následují menší prodejny/večerky (42,2 %), online platformy (26,8 %), obchodní centra (26,6 %) a obchodní domy (7,7 %). Přímo od výrobců pak nakupuje jen 2 % spotřebitelů.

Zpracovala:
Veronika Vanišová
zemědělská diplomatka velvyslanectví ČR v Tokiu
Mobil CZ: +420 603 350 236, E-mail: veronika.vanisova@mzv.gov.cz

 

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.