Poskytnuté informace na žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb. - za měsíc leden 2020

11. 2. 2020

Poskytnuté informace na žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb. - za měsíc leden 2020

 

Dotaz:
Ve smyslu Zákona č. 106/1999, O svobodném přístupu k informacím žádám schéma organizační struktury vašeho úřadu s uvedením jmen a příjmení vedoucích zaměstnanců.

Odpověď:
Na základě Vaší žádosti ze dne 3. ledna 2020 podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám v příloze zasílám organizační schéma Ministerstva zemědělství se jmény vedoucích zaměstnanců.
(Přílohy: 1. Organizační schéma; 2. Jmenovitý seznam)

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace dle z. č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů
Obracím se na vás s žádostí o informace v problematice kanalizace a domovních čističek (dále „DČOV“). Moje dotazy jsou:
1. Jaká je konkrétní strategie Ministerstva zemědělství (dále jen „MZ“) pro likvidaci fekálních vod v menších obcích – do 2 tisíc obyvatel?
2. Z dotazu na Krajský úřad vyplynulo: cituji „plán rozvoje vodovodů a kanalizací Středočeského kraje (dále jen Plán) byl schválen v roce 2004 s platností do roku 2015. Novelou zákona o vodovodech a kanalizacích č. 275/2013 Sb., byla z ustanovení § 4 vypuštěna povinnost zpracovat po roce 2015 nový Plán.“ K aktualizaci textové části strategie nedochází. V současné době se tak nejedná o strategický dokument k rozvoji území, ale jen o sběr záměrů obcí ve formě karet jednotlivých obcí. Žádám o informaci, jak se MZ staví k takovému přístupu na úrovni krajského úřadu a zda je relevantní neaktualizovat plán rozvoje vodovodu a kanalizací na úrovni kraje s ohledem na to, že se jedná vždy o finančně velmi náročné stavby, spolufinancované ze státních prostředků, a s dopadem na životní prostředí velkých celků.
3. Jaký je postoj MZ k budování nadobecních kanalizací. V našem případě se jeví jako ekonomické vybudování pro část obce nadobecního kanalizačního systémů, respektive rozšíření do již existující kanalizační sítě zakončené ČOV v sousední obci? Je řešení formou nadobecního kanalizačního systémů preferované z pozice MZ při splnění nějakých kritérií? O jaká kritéria se jedná? Existují nějaké pobídky MZ pro taková řešení?
4. Zvažujeme v naší obci, jako alternativu k centrální ČOV, vybudovat systém DČOV spravovaných obcí a dotačně podpořených ze státních prostředků (např. Výzva č. 17/2017 MŽP). Podporuje takové řešení i MZ? Otázky 5 – 8 souvisí s touto problematikou.
5. Jak je charakterizováno území, kde není z technického či ekonomického hlediska výhledová možnost připojení ke stokové síti zakončené ČOV. Jaké parametry jsou posuzovány?
6. Existuje metodika pro posouzení oblastí, kde není z technického či ekonomického hlediska výhledová možnost připojení nemovitostí ke stokové síti zakončené ČOV? Je tato metodika dostupná všem obcím? Pokud je metodiku možné poskytnou v rámci zákona o svobodném přístupu k informacím, žádám o její poskytnutí.
7. Jaké jsou měrné finanční náklady na obyvatele pro posouzení ekonomického hlediska připojení ke stokové síti zakončené ČOV?
8. Jak jsou v měrných finančních nákladech na obyvatele zohledněny oblasti, které jsou součástí obce, ale jsou převážně využívány jako rekreační objekty nebo objekty, kde sice trvale bydlí osoby, ale nejsou v obci hlášeny?
9. Jak je při posuzování návrhu vybudování stokové sítě zakončené ČOV, posuzován dopad na zhoršení sucha v dané oblasti z pohledu MZ? Konkrétně pokud se obec nachází na kopci, bez přirozeného vodního toku a jen s minimálním počtem domů zásobených vodou z vodovodu. Zde při budování kanalizace hrozí, že bude více čerpáno ze studen, což bude mít za následek větší sucho. Navíc voda, která doposud byla zasakována na pozemku v rámci existujících DČOV a snižovala tak aktuální sucho v oblasti, bude odváděna do kanalizace a přispěje k dalšímu prosušení půdy. Aktuálně obce již čelí ztrátě vody ve studních v letních měsících. Jak konkrétně je tato problematika zohledněna v koncepci na ochranu před následky sucha pro území České republiky ministerstva zemědělství?
10. Je v případě, že není v dané oblasti přírodní tok jako recipient odpadní vody z malé ČOV, podporována varianta vybudovat retenční nádrže k postupnému zasakování, případně nádrže na principu kořenové čističky pro tyto odpadní vody? Toto řešení by snížilo zároveň problémy se suchem a přineslo větší diverzitu do životního prostředí v okolí obce.
11. Má MZ analýzu porovnávající DČOV a další přístupy k likvidaci fekálních vod? Pokud ano, požadují její poskytnutí.
12. Existují informační materiály pro veřejnost o domovních čističkách, případně likvidaci fekálních vod, podpořené ze státních prostředků? Pokud ano, prosím o jejich poskytnutí.
13. S ohledem na novou povinnost vlastníka jímky podle § 38 odst. 8 zákona č. 254/2001 Sb. předložit doklady o odvozu odpadních vod, jak jsou zajištěny kapacity ČOV na likvidaci kalu? Připravuje se plán na vybudování potřebných kapacit? Případně jiné alternativy pro malé obce, jako je například decentralizovaný systém čištění odpadních vod, který by byl investičně přijatelný?
14. Je provedena analýza existujících, aktuálních, kapacit ČOV pro likvidaci kalu? Pokud ano, požaduji informaci za Středočeský kraj.
15. Jsou stanovena nějaká pravidla pro výpočet ceny likvidace kalu na ČOV? Je zde vazba mezi cenou odpadní vody a kalem likvidovaným na stejné ČOV? Existuje podobné porovnání pro likvidaci kalu, jako je veřejně dostupná aplikace pro porovnání vodného a stočného?

Odpověď:
Ministerstvo zemědělství obdrželo dne 5. ledna 2020 Vaši žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“). Ve svém podání žádáte o poskytnutí informací k problematice odkanalizování a čištění odpadních vod.
Na dotazy č. 2, 4, 9 a 10 odpovídáme v obecné rovině a k dotazům č. 1, 3, 5, 7 a 8 Vašeho podání souhrnně sdělujeme:
Situace ve vypouštění odpadních vod do vod povrchových, případně vod podzemních, obcemi pod 2 000 EO vyžaduje technická a současně ekonomicky přiměřená řešení k zajištění potřebné úrovně čištění těchto vod a jejich následném vypouštění v souladu s příslušnými právními předpisy.
Právní předpisy nepředepisují obcím konkrétní způsob zneškodňování odpadních vod vznikajících na jejich území; ustanovení § 26 odst. 1 písm. a) zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVaK“), pouze v tomto smyslu stanoví, že obce v samostatné působnosti dbají o rozvoj kanalizací, odpovídající potřebám obce, zajištěním jeho zapracování do závazné části územně plánovací dokumentace obce v souladu s Plánem rozvoje vodovodů a kanalizací území kraje (dále jen „PRVKÚK“).
Kraj v samostatné působnosti zajišťuje zpracování a schvaluje PRVKÚK, a to včetně jeho průběžně prováděných aktualizací (§ 4 ZVaK), přičemž PRVKÚK mimo jiné obsahují nejvhodnější (optimální) technická a ekonomická řešení odkanalizování a čištění odpadních vod.
Obec může požádat příslušný vodoprávní úřad o vyjádření k záměru řešení problému zneškodňování odpadních vod na svém území (§ 18 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů).
Ministerstvo vydává stanoviska k předloženým aktualizacím PRVKÚK na základě posouzení předaných technicko - ekonomických podkladů s tím, že si může vyžádat další doplňující podklady před jeho vydáním (například studie jiných možností řešení odkanalizování a čištění odpadních vod v daném území).
Obecně existují dvě základní možnosti zneškodňování odpadních vod - centralizovaný a decentralizovaný systém odvádění a čištění odpadních vod, přičemž ve většině případů je realizována kombinace uvedených možností.
Centralizovaný systém je založen na soustavné kanalizaci (kanalizačních stokách a kanalizačních objektech), která odvádí odpadní vody do jednoho čistícího zařízení.
Decentralizovaný systém znamená, že se odpadní vody zneškodňují v čistících zařízeních v místě nebo blízka místa jejich vzniku. Takovými čistícími zařízeními jsou žumpa, septik s dočišťovacím stupněm, domovní čistírna odpadních vod.
V případech, kdy je navrhována soustava individuálních domovních čistíren odpadních vod (dále jen „DČOV“), je stanovisko ministerstva vydáváno zejména s ohledem existující výhledovou možnost vybudování stokové sítě zakončené čistírnou odpadních vod podle stávající koncepce v PRVKÚK. Rovněž celkové náklady (investiční a provozní) by měly být nižší než celkové náklady na možná centralizovaná řešení vzhledem k požadovanému trvalému řešení a životnosti jednotlivých zařízení. Dále je nutné právně řešit majetkoprávní vztahy (obec, vlastník nemovitosti) a s tím spojené povinnosti s řádným provozem DČOV včetně stanovení úhrad za provoz, servis, monitoring a provádění kontrol stanovenými subjekty.
Počet osob připojených na vodovod nebo na kanalizaci je stanoven v souladu s ustanovením § 2 odst. 4 ZVaK.
Závěrem lze shrnout, že udržitelný rozvoj společně s trvalým řešením (životnost jednotlivých zařízení) jsou základní a rozhodující hlediska posouzení každého řešení odkanalizování a čištění odpadních vod v obcích, který lze zajistit jen, pokud je možné na něj generovat finanční prostředky na obnovu vodohospodářské infrastruktury v reálných sociálně únosných cenách pro stočné.
Podle § 2 odst. 1 InfZ jsou povinné subjekty povinny poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti. Likvidace resp. zneškodňování odpadních vod a problematika likvidace kalů spadá do působnosti Ministerstva životního prostředí. Oblast cen v České republice se řídí zákonem č. 526/1990 Sb., o cenách, který je v gesci Ministerstva financí. Vzhledem ke skutečnosti, že se Vámi požadované informace nevztahují k působnosti Ministerstva zemědělství, tak ministerstvo Vaši žádost o poskytnutí informací k dotazům č. 12, 13 a 15 dle § 14, odst. 5, písm. c) InfZ odkládá.
Poučení:
Proti sdělení k dotazům č. 12, 13 a 15 lze v souladu s § 16a odst. 3 písm. a) InfZ podat stížnost Ministerstvu zemědělství ve lhůtě 30 dnů ode dne doručení sdělení.

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací    
Ráda bych Vás požádala na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů o anonymizovanou kopii rozhodnutí Přezkumné komise Ministerstva zemědělství, kam se obrátila firma Ski-Moravia s.r.o. v souvislosti s dotacemi poskytnutými SZIF.

Odpověď:
K Vaší žádosti na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, o poskytnutí anonymizované kopie rozhodnutí Přezkumné komise pro projektová opatření Programu rozvoje venkova (dále jen „Přezkumná komise“), kam se obrátila firma SKI-MORAVIA s.r.o. v souvislosti s dotacemi poskytnutými Státním zemědělským intervenčním fondem, Vám sděluji následující.
Přezkumná komise ani Ministerstvo zemědělství nevydává v těchto případech rozhodnutí, žadatel je však písemně informován o výsledku Přezkumné komise. Z tohoto důvodu Vám v příloze posílám kopii dopisu, kterým Řídicí orgán Programu rozvoje venkova reaguje na žádost společnosti SKI-MORAVIA s.r.o. o přezkum ukončení administrace projektů s registračními čísly 12/015/41200/020/000304 a 09/007/41200/020/000435 a zároveň oznamuje výsledek Přezkumné komise.
(Přílohy: 1. Oznámení výsledku Přezkumné komise; 2. Rozdělovník k oznámení výsledku Přezkumné komise)

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb.
Podle § 6 zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem, jednají ve věcech náhrady škody způsobené rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o regresních úhradách jménem státu ministerstva a jiné ústřední správní úřady.
Podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, žádáme o poskytnutí informací o současném počtu zaměstnanců, kteří za váš úřad náhrady škody a újmy a regresní úhrady byť i jen zčásti vyřizují, a informaci o počtu z nich, kteří mají ukončené vysokoškolské vzdělání v magisterském nebo bakalářském studijním programu právního směru, s případným vyloučením těch informací, u nichž to stanoví zákon.

Odpověď:
Dne 17. ledna 2020 jsem obdržel Vaši žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů. V rámci své žádosti jste požádal o informaci o počtu zaměstnanců, kteří za Ministerstvo zemědělství byť jen z části vyřizují náhrady škody a újmy a regresní úhrady v souladu s § 6 zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o odpovědnosti veřejné moci“). Rovněž jste žádal informaci o tom, kolik z výše uvedených zaměstnanců má ukončené vysokoškolské vzdělání v magisterském nebo bakalářském studijním programu právního směru.
Totožnou žádost jsme od Vás obdrželi i dne 25. února 2019, přičemž veškeré informace jsme Vám poskytli v dopise zaslaném dne 12. března 2019, č.j. 11559/2019-MZE-11132.
K Vašemu dotazu Vám sděluji, že agenda náhrady škody podle zákona o odpovědnosti veřejné moci je součástí celkové soudní agendy Ministerstva zemědělství (dále jen „MZe“), kdy soudní agenda podle organizačního řádu MZe stále spadá do kompetence odboru právního, konktrétně oddělení právního zastupování a rozkladové komise. Do tohoto oddělení je v současné době zařazeno 8 státních zaměstnanců (včetně vedoucího oddělení), kteří v rámci své služební náplně vykonávají mimo jiné agendu civilního soudnictví, kam z části spadá i zastupování státu (MZe) v řízení před soudy podle výše uvedeného zákona, agendu správního soudnictví (zastupování MZe v řízení před správními soudy), agendu trestního soudnictví (zastupování MZe jako poškozeného v trestních věcech) a nově i agendu restitucí. Jak vyplývá i z názvu tohoto oddělení, do služební náplně zde zařazených státních zaměstnanců spadá i činnost rozkladové komise ministra zemědělství, potažmo podpora věcných útvarů v oblasti správního řízení.
Každý do tohoto oddělení zařazený státní zaměstnanec je tak oprávněn a povinen se v ad hoc případech zabývat i vyřizováním nároku podle zákona o odpovědnosti veřejné moci. Zpravidla se však této agendě věnují vedle svých dalších výše zmíněných povinností 3 státní zaměstnanci. Všichni tito státní zaměstnanci mají magisterské vysokoškolské vzdělání v oboru právo. Požadavek vysokoškolského odborného vzdělání v oboru právo je na uvedených služebních místech stanoven i v rámci systemizace služebního úřadu v souladu s § 25 odst. 5 písm. a) zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů.

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
Prosím o sdělení následujícího:
1) Jaká je lhůta pro vydání rozhodnutí na základě „Žádosti o povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních pro potřeby jednotlivých občanů (domácností) a o dodatečné stavební povolení k domovní čistírně odpadních vod potřebné k takovému vypouštění“?
2) Pokud je plánována stavba ČOV se vsakem do vod podpovrchových, lze provedení skrývky v místě vsaku (odstranění ornice do 0,5 m) považovat za zahájení stavby ČOV?

Odpověď:
K Vaší žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, kterou Ministerstvo zemědělství obdrželo dne 17. ledna 2020, sděluji následující:
K bodu 1) Lhůta pro vydání povolení k vypouštění odpadních vod a vydání dodatečného stavebního povolení k domovní čistírně odpadních vod (ČOV) činí podle § 115 odst. 11 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, 60 dnů od zahájení vodoprávního řízení, ve zvlášť složitých případech 3 měsíce.
K bodu 2) Souvisí-li skrývka zeminy se stavbou ČOV, lze její provedení obecně považovat za zahájení stavby ČOV. V konkrétním případě je to na posouzení příslušného vodoprávního úřadu. K této otázce pro úplnost dodávám, že podle ustanovení § 152 odst. 3 písm. a) zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, je stavebník povinen ohlásit stavebnímu (vodoprávnímu) úřadu předem termín zahájení stavby.

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů
Obracím se na Vás s žádostí o poskytnutí informací v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů pro účely diplomové práce (komparace platebních podmínek v rámci jednotlivých služebních úřadů). 
Konkrétně žádám o poskytnutí informace za rok 2019 týkající se platového ohodnocení představených zaměstnanců ve služebním poměru na Ministerstvu zemědělství na úrovni vedoucích oddělení a ředitelů odborů v následující struktuře:
1) Průměrná výše hrubého platu (včetně veškerých poskytnutých odměn a příplatku za vedení a osobního příplatku)
2) Průměrná výše příplatku za vedení
3) Průměrná výše osobního příplatku
4) Průměrná výše veškerých poskytnutých odměn
V zásadě se jedná o 4 číselné údaje za úroveň vedoucích oddělení a 4 číselné údaje za úroveň ředitelů odborů. Jedná se mi o průměr na daných pozicích (VO/ŘO) za celý úřad (MZe).

Odpověď:
Na základě Vaší žádosti o poskytnutí informací ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám v příloze zasílám požadované číselné údaje obsahující průměrné výše celkového hrubého platu, příplatku za vedení, osobního příplatku a veškerých odměn představených ve služebním poměru na úrovni vedoucích oddělení a ředitelů odborů Ministerstva zemědělství za rok 2019.
(Příloha: 1. Platové ohodnocení VO a ŘO MZe 2019)

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací dle zákona č. 106/1999. Sb., o svobodném přístupu k informacím
Žádám kancelář ministra o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb. o poskytnutí informací jaký hrubý plat a jaké odměny pobírali náměstci ministra, státní tajemník a ředitelé sekcí/odborů od 1. ledna 2019 do 31. prosince 2019. O tyto informace žádám v anonymizované podobě, tedy jako náměstek 1, vedoucí pracovník 1 atd. Prosím o rozepsání funkce - plat - odměny - odůvodnění mimořádné odměny - období funkce (případně její skončení).
Dále žádám o poskytnutí souhrnné částky za odměny pro náměstky ministra, státního tajemníka, ředitele sekcí/odborů za období od 1. prosince 2017 do 31. ledna 2019.

Odpověď:
Na základě Vaší žádosti o poskytnutí informací ze dne 22. ledna 2020 ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám v příloze zasílám anonymizovaný přehled hrubých platů a odměn, které v období od 1. ledna 2019 do 31. prosince 2019 byly vyplaceny náměstkům ministra pro řízení sekcí, státnímu tajemníkovi a ředitelům odborů Ministerstva zemědělství. Zdůvodnění přiznání mimořádné odměny je u všech zaměstnanců uvedeno shodné, a to z důvodu anonymizace a s ohledem na ochranu osobních údajů zaměstnanců. V případě uvedení konkrétních činností, za které byla odměna přiznána, by mohlo být zřejmé, o kterého zaměstnance se jedná.
Náměstkům ministra pro řízení sekcí, státnímu tajemníkovi a ředitelům odborů Ministerstva zemědělství bylo na odměnách vyplaceno za období od 1. prosince 2017 do 31. ledna 2019 souhrnně 9 830 200,- Kč.
(Přílohy: 1. Odměny MZe 2019)

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů
Obracím se na Vás v právním zastoupení společnosti CZECH BEVERAGE INDUSTRY COMPANY a.s., IČ 24728071, sídlem Pavla Švandy ze Semčic 1068/13, Smíchov, 150 00 Praha 5, zapsané v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 16438 (dále jen "klient"). Plnou moc přikládám.
Klient se seznámil s obsahem novinového článku v Hospodářských novinách redaktora J. P. ze dne 9. 1. 2020 s názvem "Stát chystá výprodej, ponechá si pouze strategické firmy. A také pivovar Budvar". Článek je dostupný na tomto odkaze:
• https://archiv.ihned.cz/c1-66703470-stat-chysta-vyprodej-ponecha-si-pouze-strategicke-firmy-a-take-pivovar-budvar
Kromě dalších informací je v článku mimo jiné uvedeno: "Privatizovat se má i státní podnik Jihomoravské pivovary, pod který spadá zavřený pivovar ve Vyškově."
S ohledem na shora uvedené žádám v právním zastoupení klienta o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, vztahující se ke shora uvedené informaci o privatizaci státního podniku Jihomoravské pivovary, a.s., IČ 49973720, sídlem náměstí Čsl. armády 116/4, Vyškov-Město, 682 01 Vyškov, zapsané v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Brně, oddíl B, vložka 1275, jejímž jediným akcionářem je Ministerstvo zemědělství, IČ 00020478, Těšnov 65/17, Nové Město, 110 00 Praha 1, zejména, zda bylo přijato konkrétní rozhodnutí o privatizaci státního podniku Jihomoravské pivovary a pokud ano, prosím o jeho zaslání do mé datové schránky, případně o sdělení souvisejících informací.

Odpověď:
K Vaší žádosti o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, obsažené v dopise ze dne 22. ledna 2020, Vám tímto sděluji, že Ministerstvem zemědělství nebylo vydáno žádné rozhodnutí o privatizaci společnosti Jihomoravské pivovary, a.s. (se sídlem náměstí Čsl. Armády 116/4, Vyškov – Město, 680 01 Vyškov, IČ: 49973720).
V této souvislosti také uvádím, že společnost Jihomoravské pivovary, a.s. má právní formu akciové společnosti, nikoliv státního podniku, jak je v závěru žádosti zřejmě omylem uvedeno.

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
V souladu s ustanovením § 13 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, mi tímto dovolte požádat o následující informace, vztahující se k pokusným zvířatům, jímž jsou psi domácí (Canis familiaris) plemene beagle (dále jen „beagle") v souvislosti s činností společnosti Bioveta, a. s., IČ: 25304046, se sídlem Komenského 212/12, 683 23 Ivanovice na Hané (dále jen „Bioveta, a. s."), k níž by Ministerstvo zemědělství CR mělo mít přístup na základě své působnosti vymezené v ustanovení § 23 odst. 1 zákona č. 246/1992, na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 246/1992 Sb."):
Bioveta, a. s. je výrobcem veterinárního přípravku POLYGLOB injekční roztok pro psy (viz https://w\vw.bioveta.cz/pripravkv/vetetinarni-pnpravkv/polvglob-injekcni-roztok-pro-psv.htmi), který je registrován pro Českou republiku (http://\vww. uskvbl.cz /es /regis tra ce-a-schvalovani/registracc-vlp/seznam-vlp/aktualne-registrovane-vlp/detail-pipravku-vlp?Id=0910f7c7800995d2).
Na základě protokolů o kontrole č. j. SVS/2018/062927-B, p. č. POK180522001S62156 ze dne 23. 5. 2018 (dále je „protokol 2018") a SVS/2019/085440-B, p. č. POK190711002S62156 ze dne 12. 7. 2019 (dále jen „protokol 2019"), které byly provedeny Krajskou veterinární správou Státní veterinární správy pro Jihomoravský kraj (dále jen „KVS"), lze zjistit následující informace:
V době kontroly, provedené KVS dne 22. 5. 2018 bylo v prostorách Bioveta, a. s., přítomno 45 fen, 4 psi a 30 štěňat, tj. celkem 79 psů plemene beagle. V době kontroly KVS dne 11. 7. 2019 bylo v prostorách Bioveta, a. s., přítomno celkem 89 psů, z toho 15 zapojených do PP 44/2017 — vykrvení. V roce 2019 probíhal v prostorách Bioveta, a. s. projekt pokusu č. j. 27258/2018-MZE-17214, který byl zahájen dne 23. 5. 2018 a má být ukončen dne 20. 10. 2021, a dále projekt pokusu Č. j. 22218/2018-MZE-17214, který byl zahájen dne 23. 4. 2018 a má být ukončen dne 15. 10. 2021.
Na základě anonymního netechnického shrnutí projektu pokusu, které bylo v souladu s § 16a odst. 3 zákona č. 246/1992 Sb. zveřejněno na stránkách Ministerstva zemědělství CR na adrese http://eagri.cz/public/web/file/586724/ 132 IS.pdf je možné zjistit následující údaje:
- uvedený projekt pokusu je pojmenován „Výroba hyperimunního psího séra";
- doba trvání je do 15. 10. 2021;
- cílem projektu pokus je výroby hyperimunního psího séra;
- pravděpodobným potenciálním přínosem projektu pokusu je výroba veterinárního přípravku Polyglob — homologního imunoglobulinu proti psince, parvoviróze, hepatitíde, laryngotracheitidě a parainfluenze psů;
- bude použito maximálně 800 ks psů domácích;
- nejsou očekávány nežádoucí účinky;
- pokus je klasifikován jako mírný;
- kadavery budou neškodně zlikvidovány smluvní asanační společností Agris Medlov, a.s.  dle platných právních předpisů
- hyperimunizace musí být provedena na zvířatech, nelze uplatnit žádné alternativní metody;
- počet zvířat je závislý na počtu vyřazovaných z jiných testací a z chovu.

Dovolte mi proto požádat o následující informace:
1. Jde v případě netechnického shrnutí projektu pokusu, které bylo zveřejněno na adrese http://eagri.cz/public/web/file/586724/ 132 18.pdf. o tentýž projekt pokusu, který je označen v protokolu 2019 jako projekt pokusu č. j. 22218/2018-MZE-17214, který byl zahájen dne 23. 4. 2018 a má být ukončen dne 15. 10. 2021?
2. Je projekt uvedený v bodě 1 výše totožný s projektem, označeným v protokole 2019 jako „PP 44/2017 - vykrvení", anebo je projekt „PP 44/2017 - vykrvení" odlišný od projektu uvedeného v bodě č. 1 této žádosti výše? Pokud je odlišný, žádám o zaslání znění netechnického shrnutí tohoto projektu pokusu, a dále o informace:
i. Kdo byl oprávněn tento projekt pokusu vykonávat a o jaký projekt jde,
ii. pod jakým jednacím číslem byl schválen,
iii. jaká byla doba jeho trvání,
iv. jaký měl být jeho cíl a přínos,
v. kolik psů při něm mělo být použito,
vi. jaké měly být očekávané nežádoucí účinky u psů,
vii. jaká měla být navrhovaná míra závažnosti,
viii. jak mělo být naloženo se psy po skončení pokusu,
ix. proč museli být použiti právě psi a nemohla být využita alternativa bez jejich použití,
x. jak bylo možné zajistit použití co nejmenšího počtu psů,
xi. proč byli zvoleni právě psi a zda se v tomto případě jednalo o nejšetrnější použití z hlediska vědeckých cílů,
xii. jaká obecná opatření měla být přijata za účelem snížení újmy způsobené psům na minimum.
3. Existuje jiný přínos projektu pokusu, který je uveden na adrese http://eagn.cz/public/web/file/586724/ 132 18.pdf. než je výroba veterinárního přípravku Polyglob?
4. Je-li míra závažnosti pokusu uvedeného v bodě č. 3 této žádost hodnocena jako pokus mírný ve smyslu § 18c odst. 2 písm. b) zákona č. 246/1992 Sb. a přílohy č. 9 vyhlášky č. 419/2012 Sb., ve znění pozdějších předpisů, je přitom součástí rozhodnutí o schválení projektu pokusu skutečnost, že při výrobě veterinárního přípravku bude se psy nakládáno vždy tak, že budou usmrceni, jak nasvědčuje informace o likvidaci kadaverů („Kadavery budou neškodně zlikvidovány smluvní asanační společností Agris Medlov, a.s.")? Pokud ano:
 i. Je usmrcení v takovém případě vždy důsledkem vykrvení, tj. důsledkem úmyslně přivozené ztráty krve, která vede k úhynu psa, nebo jsou psi usmrcováni jiným způsobem uvedeným v § 18g zákona č. 246/1992 Sb.?
 ii. Je nějakým způsobem plněna povinnost uvedená v § 18a odst. 3 zákona č. 246/1992 Sb., tj. povinnost předcházet úhynu či usmrcení psa, případně aby výsledkem byla smrt co nejnižšího počtu psů, má-li být použito až 800 psů?
5. Byla Ministerstvu zemědělství ČR odevzdána souhrnná zpráva o činnosti společnosti Bioveta, a. s., uvedená v § 15g odst. 5 písm. d) zákona č. 246/1992 Sb. za kalendářní rok 2018 a za kalendářní 2019?
6. Pokud je odpověď na otázku uvedenou v bodě č. 5 této žádosti kladná, žádám tímto o zaslání kopií zpráv uvedených v bodě č. 5 této žádosti. V případě, že zpráva o činnosti společnosti Bioveta, a. s. za kalendářní rok 2019 ještě nebyla odevzdána, žádám tímto výslovně o zaslání její kopie, jakmile odevzdána bude.
7. Pokud by zaslání zpráv uvedených v bodě č. 5 této žádosti odepřeno, žádám o sdělení, zda součástí těchto zpráv v souladu s § 15g odst. 5 písm. d) bod 4. zákona č. 246/1992 Sb. je evidence počtu pokusných zvířat použitých pro pokusy a počtu a druhu provedených pokusů, provedených společností Bioveta, a. s., a pokud ano, žádám o tyto informace, tj. o informace o počtu pokusných zvířat použitých pro pokusy a počtu a druhu provedených pokusů za kalendářní roky 2018 a 2019.
8. Je počet psů plemene beagle, který je uveden v netechnickém shrnutí projektu pokusu na adrese http://eagri.cz/public/web/file/586724/ 132 18.pdf. zahrnut do Přehledu druhů opírat a jejich spotřeby k pokusným účelům v ČR v roce 2018, který zveřejňuje Ministerstvo zemědělství CR na adrese http://eagri.cz/public/web/file/1497/EPZ CZ18 l.pdf. konkrétně v tabulce 1 Počet použitých pokusných zvířat podle druhů do počtu 430 psů v působnosti Ministerstva zemědělství CR a tedy do celkového počtu psů užitých v České republice, jichž mělo být podle uvedené tabulky celkem 609?
9. Byl počet psů plemene beagle, který je uveden v projektu pokusu na adrese http://eagri.cz/public/web/hle/586724/ 132 18.pdf. tj. maximálně 800 kusů psů, zahrnut do tabulky 2 na adrese http://eagri.cz/public/web/hle/1497/EPZ CZ18 l.pdf {Počet použitých 
pokusných zvířat podle účelu pokusu), a to ve sloupci označujícím působnost Ministerstva zemědělství ČR, a pokud ano, konkrétně do kterého z řádků označených písmeny a) až g)?

Odpověď:
K Vaší žádosti ze dne 17. ledna 2020 o poskytnutí informace podle zákona
č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, vztahující se k pokusným zvířatům, jimiž jsou psi domácí plemene beagle v souvislosti s činností společnosti Bioveta, a.s., sděluji následující informace.
K otázce č. 1) - jedná se o tentýž projekt.
K otázce č. 2) - jde o jeden projekt pokusů.
K otázce č. 3) - neexistuje jiný přínos projektu.
K otázce č. 4):
Jedná se o mírný pokus – psi jsou po nějakou dobu injekčně imunizováni a pak v anestezii vykrveni, jelikož jejich krev je potřeba k výrobě séra. Zvířata ucítí v průběhu pokusu i při usmrcení pouze vpich jehly, žádnou další bolest, utrpení, strach necítí.
Povinnost předcházet úhynu či usmrcení zvířete a dohlížet na použití / usmrcení co nejnižšího počtu pokusných zvířat je plněna dvěma orgány. Odborná komise pro zajišťování dobrých životních podmínek pokusných zvířat uživatelského zařízení plní tuto povinnost před zahájením a v průběhu pokusu. Státní orgán příslušný ke schvalování projektů pokusů plní tuto povinnost při hodnocení projektu - tedy před schválením projektu. Počet 800 psů během 3 let trvání pokusu je uveden jako maximální, nemusí ho být dosaženo.
K otázce č. 5) - obě zprávy byly na Ministerstvo zemědělství doručeny.
K otázce č. 6) a 7) zasílám kopie obou zpráv v příloze tohoto dopisu.
K otázce č. 8) - do přehledu spotřeby pokusných zvířat za ČR jsou vždy zahrnuty počty použitých pokusných zvířat ze všech zařízení uživatelů v daném roce. Tyto počty mohou být nižší, než počty zvířat uvedených v netechnických shrnutích. V netechnickém shrnutí Vámi uváděného projektu je uveden celkový maximální počet zvířat plánovaný pro použití v letech 2018 - 2021, jak uvádíme v odpovědi na otázku 4 / II. Ať již bude celkový počet skutečně použitých zvířat jakýkoli, bude rozložen do statistických údajů za roky 2018, 2019, 2020 a 2021.
K otázce č. 9) - do přehledu spotřeby pokusných zvířat za ČR jsou vždy zahrnuty počty použitých pokusných zvířat ze všech zařízení uživatelů v daném roce. Tyto počty mohou být nižší než počty zvířat uvedených v netechnických shrnutích. Ve Vámi uvedeném případě jsou počty použitých psů zahrnuty do řádku c).
(Přílohy: dle textu)

 

Dotaz:
Žádost o informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
V souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vás tímto žádám o poskytnutí informací ve vztahu k pozemkům uvedeným na LV č. 835, katastrální území Velká Chuchle, vedeném u Katastrálního úřadu pro hlavní město Prahu, katastrální pracoviště Praha („Pozemky“).
Prosím o sdělení, zda v současné době probíhá výběrové řízení na prodej kteréhokoliv z výše uvedených Pozemků?
i. pokud ano, prosím také o sdělení, pod jakým číslem jednacím je takové výběrové řízení vedeno, které konkrétní pozemky jsou jeho předmětem a v jaké jeho fázi se aktuálně výběrové řízení nachází; a
ii. pokud ne, prosím také o sdělení, zda se vyhlášení výběrového řízení, jehož předmětem bude prodej některého z Pozemků plánuje, kdy by mělo být takové výběrové řízení vyhlášeno a který subjekt bude takové výběrové řízení vypisovat.

Odpověď:
V návaznosti na Vaši žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, týkající se pozemků uvedených na LV č. 835, katastrální území Velká Chuchle, s právem hospodaření evidovaným pro Dostihové závodiště Praha, státní podnik v likvidaci, mi dovolte Vám sdělit následující. V současnosti žádné výběrové řízení k prodeji uvedených pozemků neprobíhá a ani se neplánuje.
Zpeněžení předmětných nemovitých věcí spadá do působnosti likvidátora výše uvedeného podniku, přičemž jakékoliv zcizení mimo veřejnou dražbu podléhá schválení Ministerstvem financí podle § 47b odst. 1 zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů.
V současnosti je likvidátorem Dostihového závodiště Praha, státní podnik v likvidaci, pan Mgr. R. P., e-mail: xxx., mobilní telefon: xxx, web: www.dzppraha.cz.

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.