Poskytnuté informace na žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb. - za měsíc listopad 2016

9. 12. 2016

Poskytnuté informace na žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb. - za měsíc listopad 2016

Dotaz:
Žádost o informace ve věci zemědělských dotací
Chtěl bych požádat o odpovědi na následující dotazy:
1) Čerpala někdy Příkosická zemědělská a.s. po roce 1999 dotace z resortu ministerstva zemědělství ČR na pozemky dnešních parc.č. xxxxxxx (majitele p. J. P.) v k.ú. Dobřív na Rokycansku?
2) Na které pozemky (kterých parcelních čísel) čerpá v současnosti (2016) Příkosická zemědělská a.s. dotace z resortu ministerstva zemědělství?

Odpověď:
Žádostí o poskytnutí informací ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství s následujícími dotazy:
„1) Čerpala někdy Příkosická zemědělská a.s. po roce 1999 dotace z resortu ministerstva zemědělství ČR na pozemky dnešních parc.č. xxxxxxx (majitele p. J. P.) v k.ú. Dobřív na Rokycansku?
2) Na které pozemky (kterých parcelních čísel) čerpá v současnosti (2016) Příkosická zemědělská a.s. dotace z resortu ministerstva zemědělství?“
K bodu 1) sděluji, že výše uvedené pozemky - parcely neměly nikdy žádné překryvy s díly půdních bloků (dále jen „DPB“) a není u nich v LPIS veden žádný uživatel. Z tohoto důvodu nemohla Příkosická zemědělská a.s., ani jiný uživatel žádat o dotace a ani je čerpat.
K bodu 2) sděluji, že Příkosická zemědělská a.s. v letošním roce požádala o dotace na DPB uvedené v příloze.
Vzhledem k tomu, že uvedená společnost má v užívání velké množství DPB  a vypisovat pozemky dle čísel parcel je velmi náročné a zdlouhavé, zasílám Vám odkaz na veřejný LPIS, kde je možné tyto informace získat:http://eagri.cz/public/app/lpisext/lpis/verejny2/plpis/  - je zde možné zjistit překryvy parcel dle KN s  DPB.
(Přílohy: 1. Tabulka DPB - Příkosická zemědělská a s _2016.xlsx)

 

Dotaz:
Tímto Vás žádáme zdvořile dle zákona č. 106/1999 Sb., o poskytnutí informací, tj. konkrétně:
1) kopie dokumentu označovaného v přiloženém článku jako „studie ministerstva zemědělství“;
2) poskytnutí kopie prováděcí metodiky předmětné studie a poskytnutí informace o ceně zaplacené za předmětnou studii a identifikaci příjemce platby za předmětnou studii, byla-li tato připravována mimo samotné Ministerstvo zemědělství ČR.  

Odpověď:
V návaznosti na Vaši žádost ze dne 2. listopadu 2016 o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám v příloze zasíláme zprávu z marketingového výzkumu „Mapování vztahu velkých maloobchodních řetězců a jejich dodavatelů“ a prezentaci k výzkumu, která obsahuje použitou metodiku. Výzkum provedl  FOCUS Marketing and Research, Vrchlického sad 4, 602 00 Brno, IČ: 49967185; DIČ: CZ 49967185. Za předmětný výzkum byla zaplacena cena 475 000,- Kč bez DPH.
(Přílohy: 1. MZE dodavatelé řetězce_kvalikvanti_final.pdf; 2. MZE_závěrečná zpráva_cast_kvalita_end_pro tisk.pdf; 3. MZe_nabidka_focus_end.pptx)

 

Dotaz:
Ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb. v pl. znění, o svobodném přístupu k informacím, a s odkazem na Vaši odpověď k mé první žádosti ze dne 20. 9. 2016, kdy mi nemohly být poskytnuty kompletní údaje z důvodu zhruba dvouměsíční doby zpracování dat, Vás znovu žádám o zpřístupnění následujících informací:
1. lokalizace (parcelní čísla) stanovišť včelstev v katastrálních územích Všestary u Říčan, Tehov u Říčan, Klokočná, Mnichovice u Říčan, Strančice, Svojšovice, Světice u Říčan,
2. počty včelstev na jednotlivých stanovištích v katastrálních územích Všestary u Říčan, Tehov u Říčan, Klokočná, Mnichovice u Říčan, Strančice, Svojšovice, Světice u Říčan, hlášená k 1. 9. 2016 a jednoznačně přiřazená k jednotlivým stanovištím dle bodu č. 1 této žádosti.

Odpověď:
Na základě Vaší žádosti ze dne 3. listopadu 2016 podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám v příloze zasílám seznam včelstev v katastrálních územích Všestary u Říčan, Tehov u Říčan, Klokočná, Mnichovice u Říčan, Strančice, Svojšovice, Světice u Říčan.
(Přílohy: 1. Stanoviště a počty včelstev)

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.
Žádám kopii materiálu Zpráva o situaci v malých vodních elektrárnách v návaznosti na vyplácení podpory elektřiny z obnovitelných zdrojů energie pro jednání Vlády ČR dne 2.11.2016

Odpověď:
Na základě Vaší žádosti ze dne 3. listopadu 2016 podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ohledně zaslání kopie materiálu „Zpráva o situaci v malých vodních elektrárnách v návaznosti na vyplácení podpory elektřiny z obnovitelných zdrojů energie“, projednávaného Vládou ČR dne 2. listopadu 2016, Vám zasílám kopii požadovaného materiálu.
(Přílohy: 1. Zpráva o situaci v malých vodních elektrárnách v návaznosti na vyplácení podpory elektřiny z obnovitelných zdrojů energie)

 

Dotaz:
Rád bych požádal o zpřístupnění informace podle zákona 106/99Sb. týkající se národní dotace (16) udělené na záchranu kulturního dědictví.
MZE udělilo obci Markvartice dotaci na restaurování sochy sv. Františka Xaverského a jejího podstavce.
Podle §4a/2a) nebo b) zák.106/99Sb. žádám o zpřístupnění dokumentace díla předloženého k žádosti obce o dotaci. Kvůli zamezení zbytečných administrativních nákladů navrhuji místo zasílaní kopii řešit mou žádost náhledem do dokumentace.

Odpověď:
Na základě Vaší žádosti o informaci podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, týkající se přidělení národní dotace obci Markvartice na restaurování sochy sv. Františka Xaverského na pozemku p.č. xxxx, k.ú. Markvartice, Vám zasílám požadovanou dokumentaci.
Současně sděluji, že dokumentace obce Markvartice splňovala podmínky pro poskytnutí dotace v souladu se „Zásadami, kterými jsou na základě § 1, § 2 a § 2d zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů, stanovují podmínky pro poskytování dotací na udržování a obnovu kulturního dědictví venkova pro rok 2016“.
(Přílohy: 1. Restaurátorský záměr)

 

Dotaz:
Žádám dle zákona 106/99 Sb., o svobodném přístupu k informacím o následující:
1) v jaké fázi je aktuálně schvalování zákona o prodeji sudových/stáčených vín?
2) jaký je přesně návrh, který schválila poslanecká sněmovna nebo do ní míří?
3) kdy má začít zákon platit?

Odpověď:
K Vaší žádosti ze dne 7. listopadu 2016, kterou žádáte Ministerstvo zemědělství o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a to
1) „V jaké fázi je aktuálně schvalování zákona o prodeji sudových/stáčených vín?
2) Jaký je přesně návrh, který schválila poslanecká sněmovna nebo do ní míří?,
3) Kdy má začít zákon platit?“, sděluji následující.
K bodům 1) a 2) Vašeho dotazu sděluji, že předložená novela zákona č. 321/2004 Sb., o vinohradnictví a vinařství (dále jen „novela zákona“), nikoliv tedy zákon o prodeji sudových/stáčených vín, byla schválena dne 21. října 2016 v rámci 3. čtení Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky. Nyní bude předložena do následného legislativního procesu v Senátu Parlamentu České republiky. Legislativní průběh s předloženou novelou zákona a jednotlivými pozměňovacími návrhy můžete sledovat na webovém odkazu: http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=7&t=712.
K bodu 3) Vašeho dotazu sděluji, že novela zákona vstoupí v platnost v okamžiku, kdy předložený návrh novely zákona podepíše prezident České republiky, tzn., že předložená novela zákona úspěšně projde celým legislativním procesem. Účinnost novely zákona je následně stanovena v Čl. V přechodných ustanovení předložené novely, který stanovuje, že: „tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení“.

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění.
Zdvořile žádám o poskytnutí informací, týkajících se poskytnuté dotace na rekonstrukci a intenzifikaci čistírny odpadních vod v Poděbradech, tj. stavby dokončené v polovině letošního roku:
1. Jaká byla přesná výše dotace na tuto stavbu ze strany ministerstva zemědělství ?
2. Kdo přesně (jaký subjekt) byl příjemcem dotace, zda Město Poděbrady (vlastník) nebo Vodovody a kanalizace Nymburk, a.s. (stavebník) či někdo jiný ?
3. Jaký má přesný název tato dotace a jaké má identifikační označení nebo číslo ?
4. Je podle podmínek této dotace možné, aby stavebník, tj. VaK Nymburk a.s. nakoupil novou technologii, instalovanou do objektu rekonstruované ČOV Poděbrady a tuto zahrnul do svého majetku a uplatňoval z ní účetní odpisy, přestože vlastníkem ČOV je Město Poděbrady ?
4. Pokud je to technicky možné, žádám o zaslání fotokopie této dotační smlouvy.

Odpověď:
K Vaší žádosti o informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jako „InfZ“), Vám sděluji, že Ministerstvo zemědělství eviduje žádost o poskytnutí podpory v rámci programu 129 250 „Výstavba a technické zhodnocení infrastruktury vodovodů a kanalizací“ na intenzifikaci a rozšíření ČOV Poděbrady.
K Vašim dotazům sděluji následující informace:
1) Ministerstvo zemědělství poskytlo dotaci ve výši 50 000 000 Kč.
2) Příjemcem dotace byla společnost Vodovody a kanalizace Nymburk a.s.
3) Akce má název „Intenzifikace a rozšíření ČOV Poděbrady“ a náleží ji identifikační číslo 129D253002212.
4) Pravidla programu 129 250 „Výstavba a technické zhodnocení infrastruktury vodovodů a kanalizací“ tuto konkrétní možnost neřeší a tudíž nevylučují Vámi uvedený postup.
5) Fotokopii aktuálního Rozhodnutí o poskytnutí dotace přikládám v příloze.(Přílohy: 1. Poděbrady_Rozhodnutí.pdf)

 

Dotaz:
Jelikož mi SZIF, pracoviště Jičín odmítlo poskytnou informace, dotazuju se dle zákona č. 106/1999 Sb u Vás.(dotaz. viz. níže)
Dále by mne zajímalo, zda-li stále platí, jako před 20-ti roky, že oprávněnost čerpání dotací zpětně kontroluje ten samý úředník, který je v daném okrese přiděluje a přiznává.
Na základě zákona č. 106/1999 Sb. laskavě žádám o sdělení, zda-li někdo uplatňuje dotace na pozemky v katastrálním území v Kalu (Pecka) a  případně v  jaké výši  dotace byla v posledních 3 letech na tyto pozemky vyplacena. (co je dotováno)
Jedná se mi o tyto parcely : xxxxxxxxxxxxx
Potvrzuji příjem vyrozumění ČJ 65625/2016-MZE-10041, které bylo řádně a včas odesláno.
Bohužel odpověď, která mi byla elektronicky doručena neřeší podstatu věci a nevede ke zjištění, zda-li dotace jsou vypláceny oprávněně.
Odpověď považuji za odmítnutí poskytnutí informací.
V mém dotazu jsem chybně uváděl pozemek xxx mělo být xxx, za což se omlouvám.
Požadoval jsem sdělení o dotacích z r roku 2013,2014 a 2015.  To jste mi neposkytli. Nedostalo se mi ani  informace, kdo (jmenovitě kdo) dotace přiznal a kdo jejich čerpání kontroloval. Ze sdělení není patrné, jaký je právní základ pro vyplácení dotací L.R. ani P.K..
Není pro mne přijatelné, aby MZe (ÚO MZe, Za Mze a dne SZIF) poskytovalo dotace na parcelu, kde je 20 let neudržovaná, náletem zarostlá cesta, aby vyplácelo dotace na parcely, kde má být trvalý travní porost (utlumené zemědělství) a místo toho se na nich 20 let hospodařilo jako na orné půdě, kde se seje a oře kolmo k vrstevnicím. Není  v pořádku, aby na pozemky vedené katastrem  jako orná půda, byly vypláceny dotace na údržbu trvalých travních porostů (luk).
Laskavě žádám, abyste věc napravili a poskytli mi seriozní informace o které jsem žádal. Zároveň by bylo vhodné, abyste oprávněnost čerpání dotací v této lokalitě nezávisle prošetřili a prověřili, případně vyvodili patřičné důsledky.
O výše uvedené informace jsem žádal SZIF, ten mi je však odmítl též poskytnout.

Odpověď:
K Vaší žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ve věci uplatňování dotací na pozemky v k.ú. Kal (Pecka), Vám požadované informace k vyplaceným dotacím zasílám v příloze.
Dále Vám sděluji, že oprávněnost čerpání dotací kontroluje jiný pracovník, než který dotace přiznává.
(Přílohy: 1. Příloha - tabulka DPB k.ú. Kal.xls)
K Vaší reakci na moji odpověď (č.j. 65625/2016-MZE-10041) na Vaši žádost
o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), ve věci uplatňování dotací na pozemky v k.ú. Kal (Pecka) sděluji, že otázky uvedené v této reakci nekorespondují s původní žádostí a zároveň nemohu souhlasit s Vaším označením odpovědi jako odmítnutí poskytnutí informací.
Úvodem konstatuji, že veškerými údaji týkajícími se příjmu žádostí o dotace na plošná opatření – Vaše pozemky, jejich zúřadování, vyplácení i následné kontroly disponuje pouze Státní zemědělský intervenční fond (dále jen „SZIF“).
V původní žádosti jste požadoval údaje o dotacích za poslední 3 roky, od SZIF jsme obdrželi pouze podklady, jež Vám byly SZIF také poskytnuty, a které jsem Vám zaslal v příloze mé odpovědi. K Vašemu novému požadavku ke sdělení o dotacích z roku 2013 a dále pak 2014 a 2015 Vám zasílám v přiložené tabulce podklady poskytnuté SZIF za období od roku 2013 až 2016. 
V původní žádosti jste nepožadoval uvedení, kdo jmenovitě dotace přiznal a kdo jejich čerpání kontroloval. Ptal jste se v obecné rovině „zda-li stále platí, jako před 20-ti roky, že oprávněnost čerpání dotací zpětně kontroluje ten samý úředník, který je v daném okrese přiděluje a přiznává“ a dostal jste následující odpověď: „oprávněnost čerpání dotací kontroluje jiný pracovník, než který dotace přiznává“.
Jak jsem již výše uvedl, Ministerstvo zemědělství nedisponuje jmenným přehledem pracovníků zajišťujících zprocesování dotací ani údaji pro základ vyplácení dotací. S těmito dotazy se obraťte přímo na SZIF.
Další požadavky spojené s prošetřením oprávněnosti čerpání dotací nejsou žádostí o poskytnutí informací ve smyslu InfZ, z tohoto důvodu Vám doporučuji podat podnět k prošetření k SZIF.
(Přílohy: 1. Tabulka dotací – xxx- Katastr Kal.xlsx)

 

Dotaz:
V rámci zákona o svobodném přístupu k informacím žádám tímto o zaslání informace, jaký ekonomický subjekt (tedy specifikaci obchodního jména, identifikačního čísla a úplné adresy sídla či místa podnikání) pobíral či žádal v letech 2016, 2015 a 2014 zemědělské dotace na moje pozemky zapsané v k.ú. Počerady, okres Louny, přičemž parcelní čísla těchto mých pozemků jsou uvedeny v přiloženém výpise z katastru nemovitostí.
Dále žádám o informaci, jaká konkrétní částka byla na jednotlivé mé pozemky v požadovaných letech komu vyplacena a kdo o ni požádal.
Pro zjednodušení zasílám rovněž v příloze přehledovou mapku s vyznačením mých zemědělských pozemků.

Odpověď:
Podáními ze dne 14. listopadu 2016 jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, se žádostí o informace, jaký ekonomický subjekt pobíral či žádal v letech 2016, 2015 a 2014 zemědělské dotace na Vaše pozemky zapsané v k.ú. Počerady a dále, jaká konkrétní částka byla na jednotlivé pozemky v požadovaných letech vyplacena.
Vaše pozemky v k.ú. Počerady specifikované výpisem z Katastru nemovitostí (LV xxx) byly v celé ploše obhospodařovány v období  od  28. 1. 2012 do 21. 1. 2015 panem J. Ch., IČ 42103177, Výškov xxx, PSČ 440 01, a vedeny v evidenci LPIS, kde byly součástí dílu půdního bloku (dále jen „DPB“) xxxx. K vykreslení předmětných parcel (vyjmutí z evidence LPIS) došlo k datu 22. 1. 2015 a od té doby se zákres DPB nezměnil a  předmětné parcely již nebyly jeho součástí.
Na pozemky, které nejsou vedeny v evidenci LPIS, nemohou být požadovány ani čerpány dotace. Pan Ch. žádal a pobíral dotace SAPS na celý DPB xxxx.  Vaše pozemky byly jeho součástí pouze v roce 2014.
Ministerstvo zemědělství nemá k dispozici konkrétní částku vyplacenou na Vaše jednotlivé pozemky. Těmito údaji disponuje pouze Státní zemědělský intervenční fond (www.szif.cz). Vzhledem k výše uvedenému lze však částku poskytnutou na Vaše pozemky odvodit ze sazby SAPS, která v roce 2014 činila 5 997,- Kč / ha.

 

Dotaz:
Ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb. v pl. znění, o svobodném přístupu k informacím, Vás žádám o zpřístupnění následujících informací:
1. lokalizace (parcelní čísla) stanovišť včelstev v katastrálních územích Všešímy, Kunice u Říčan, Všechromy, Otice u Svojšovic, Voděrádky, Říčany u Prahy, Struhařov u Mnichovic, Myšlín, Božkov u Mnichovic,
2. počty včelstev na jednotlivých stanovištích v katastrálních územích Všešímy, Kunice u Říčan, Všechromy, Otice u Svojšovic, Voděrádky, Říčany u Prahy, Struhařov u Mnichovic, Myšlín, Božkov u Mnichovic, hlášená k 1. 9. 2016 a přiřazená k jednotlivým stanovištím dle bodu č. 1 této žádosti.

Odpověď:
Na základě Vaší žádosti ze dne 18. listopadu 2016 podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), Vám v příloze zasílám seznam včelstev v katastrálních územích Všešímy, Kunice u Říčan, Všechromy, Otice u Svojšovic, Voděrádky, Říčany u Prahy, Struhařov u Mnichovic, Myšlín, Božkov u Mnichovic.
Dále považuji za vhodné Vás upozornit na skutečnost, kterou jste ve svých žádostech sama zmínila, tedy možnost povinného subjektu postupovat podle § 17 odst. 1) InfZ, a to ve smyslu věty druhé požadovat úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací, neboť se v případě Vámi opakovaně požadovaných informací jedná o činnost, která se v tomto případě vymyká běžnému poskytování informací ministerstvem, jako povinným subjektem.
Zaměstnanci věcného úseku ministerstva, kteří jsou pověřeni vyřízením Vaší žádosti, jsou nuceni přerušit nebo odložit na delší dobu plnění svých ostatních úkolů a cíleně se věnovat pouze vyřizování této žádosti, neboť Vámi požadované informace nejsou uspořádány v požadovaném členění a je nutno je pracně vyhledávat. Dále lze Vaše žádosti považovat za tzv. “štěpené“ žádosti, které jsou podávány postupně, nikoliv v celku, a může se tak jednat o zjevné obcházení citovaného § 17 InfZ, tedy by mohlo dojít i k postupnému nasčítávání vynaložených nákladů na vyřízení žádostí, které spolu věcně souvisí (viz komentář A. Furek, L. Rothanzl, Zákon o svobodném přístupu k informacím a předpisy související, 2. aktualizované a rozšířené vydání, Linde 2012, str. 825 bod 14 a str. 838 bod 5).
(Přílohy: 1. Stanoviště a počty včelstev)

 

Dotaz:
Dle názoru vyřčeného ve stanovisku vlády (příloha usnesení vlády ze dne 11. dubna 2016 č. 309, odstavec 5) má být sněmovní tisk č. 742 technickým předpisem, který je třeba notifikovat Evropské komisi. V souladu s § 7 odst. 1 zákona č. 22/1997 Sb. má v případě návrhů technických předpisů, jichž vláda není navrhovatelem, předat vláda příslušnou informaci Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví (dále jen „Úřadu“), který notifikaci provede.
Dle vyjádření Úřadu vlády ze dne 18. listoapdu 2016, čj. 20022/2016-OPR-4, „dle zaběhlého postupu (...) podává informaci o notifikaci za vládu ČR věcně příslušné ministerstvo, pokud je předkladatelem poslanec či skupina poslanců, jenž je u novely zákona na ochranu proti týrání zvířat Ministerstvo zemědělství“.
Na základě tohoto vyjádření spolek OBRAZ – Obránci zvířat, z. s. dle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím žádá o poskytnutí následujících informací:
1. Zda a kdy Ministerstvo zemědělství příslušnou informaci Úřadu předalo.
2. Pokud Ministerstvo zemědělství tuto informaci Úřadu nepředalo, z jakého důvodu tak neučinilo, případně zda a kdy se tak chystá učinit.

Odpověď:
K Vašim dotazům podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ohledně předání informace Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví (Úřad) ve věci notifikace návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 246/1992 Sb. na ochranu zvířat proti týrání předloženého skupinou poslanců, sněmovní tisk 742/0, sděluji následující.
Návrh zákona je poslanecká iniciativa, nejedná se o vládní návrh. Proto dosud nebyl Ministerstvem zemědělství předložen Úřadu.
Návrh předpisu se předává Úřadu ve fázi, kdy je již formálně připravený ale procesně je v něm ještě možno provést změny. Tuto fázi legislativního procesu nelze v současné době časově odhadnout, a proto Vám v tuto chvíli nemůžu podat konkrétnější informace.  Návrh zákona byl projednán v prvním čtení na 50. schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, v této fázi legislativního procesu by bylo předložení k notifikaci předčasné.
Nyní se analyzují právní aspekty procesního postupu v případě novely zákona na základě poslanecké iniciativy a po dokončení této analýzy bude přistoupeno ke konkrétním krokům.

 

Dotaz:
Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, vztahující se k působnosti Ministerstva zemědělství prosím o informaci, zda je či není subjekt Ústav molekulární genetiky AV ČR, v.v.i., konkrétně jejich pracoviště na adrese Vestec, Průmyslova 595 je oprávněno přijmout biologický materiál živočišného původu. Rozhodnutí jež má potvrzovat, že jsou oprávněni, má číslo jednací: 66866/2015-MZE-17214, Spisová značka: 160230963/2015-17214 66866/2015-MZE-17214/3.
Vzhledem k faktu, že se jedná o zkazitelný materiál, bych si Vás dovolil požádat o co nejrychlejší odpověď, rozhodnutí je vedeno na odboru živočišných komodit.

Odpověď:
Na Vaši žádost podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, zda rozhodnutí čj. 66866/2015-MZE-17214 potvrzuje oprávnění přijmout biologický materiál pracovišti na adrese Vestec, Průmyslová 595, Ústavu molekulární genetiky AV ČR v.v.i., sděluji následující.
Jmenované rozhodnutí Ministerstva zemědělství se týká udělení oprávnění k používání pokusných zvířat Ústavu molekulární genetiky AV ČR v.v.i., se sídlem Vídeňská 1083, 142 20 Praha 4 Krč, včetně uvedeného pracoviště ve Vestci. Toto rozhodnutí má platnost pět let. Protože v žádosti není blíže specifikováno, co je myšleno biologickým materiálem, můžeme pouze obecně konstatovat, že Ministerstvo zemědělství oprávnění k přijímání biologického materiálu nevydává.

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace – poskytování informací z ústřední evidence.
Ve smyslu zákona 106/99 Sb. vás žádám o poskytnutí těchto informací, týkajících se poskytování informací z Ústřední evidence včel:
1. Za jakých podmínek lze poskytovat informace o chovateli včel a jeho stanovištích třetím osobám?
2. V jakém rozsahu lze poskytovat informace o chovateli včel a jeho stanovištích třetím osobám?
3. Jakým předpisem (vyhláška, zákon) se poskytování předmětných informací řídí?

Odpověď:
Dne 21. listopadu 2016 jsem obdržel Váš dotaz podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, týkající se poskytování informací z ústřední evidence zvířat vedené podle zákona č. 154/2000 Sb., o šlechtění, plemenitbě a evidenci hospodářských zvířat a o změně některých souvisejících zákonů (plemenářský zákon) ve znění pozdějších předpisů. K vašim otázkám uvádím následující:
Poskytování informací z ústřední evidence se řídí plemenářským zákonem. V § 23b plemenářského zákona je stanoveno, že ministerstvo umožní získávat z informačního systému ústřední evidence České plemenářské inspekci, orgánům veterinární správy a Českému statistickému úřadu veškeré údaje potřebné ke kontrolním a statistickým účelům, v odůvodněném a potřebném rozsahu i ostatním subjektům. Ministerstvo, inspekce a orgány veterinárního dozoru jsou oprávněny získávat z informačního systému evidence obyvatel údaje nezbytně nutné pro potřeby spravování a provozování informačního systému ústřední evidence nebo pro kontrolu údajů v něm evidovaných.

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.
Opakovaně jsem žádal o poskytnutí rozpočtů obou ZH s.p.o. pro rok 2016. Jako odpověď (viz. č.j. 42441/2016-MZE-13222-2 a 50413/2016-MZE-13222-2)jsem obdržel pouze „Rozpis ukazatelů schváleného rozpočtu kapitoly 329-MZe na rok 2016 odměňující podle § 109 odst. 3 ZP 262/2006 Sb.", týkající se platů. Žádám tedy Vaším prostřednictvím Ministerstvo zemědělství České republiky podle Zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, o poskytnutí plného znění rozpočtů ZH s.p.o. Písek a Tlumačov pro rok 2016 ve smyslu § 53 odst. 2 a § 54 odst. 2 zákona 218/2000 Sb..

Odpověď:
Dne 22. listopadu 2016 jste se v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, obrátil na Ministerstvo zemědělství se žádostí o poskytnutí plného znění rozpočtů ZH s.p.o. Písek a Tlumačov pro rok 2016 ve smyslu § 53 odst. 2 a § 54 odst. 2 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „rozpočtová pravidla“). Požadované schválené rozpočty podle § 53
odst. 2 a § 54 odst. 2 rozpočtových pravidel na rok 2016 Vám zasílám v příloze.
(Přílohy: 1. Rozpočty hřebčinců ve smyslu § 53 odst. 2 a § 54 odst. 2 zákona č. 218/2000 Sb.)

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.
Žádám kopii materiálu Program revitalizace Krušných hor pro jednání Vlády ČR

Odpověď:
V návaznosti na Vaši žádost uplatněnou ve smyslu příslušných ustanovení zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, o poskytnutí materiálu Program revitalizace Krušných hor, Vám sděluji, že požadovaná informace byla uveřejněna způsobem umožňujícím dálkový přístup na webové adrese portálu eAGRI: http://portal.mze.cz/public/web/mze/lesy/lesnictví/koncepce-a-strategie/ program-revitalizace-krusnych-hor.html.

 

Dotaz:
K Vaší odpovědi z 22. 11. 2016 (Váš dopis č. j. 65832/2015-MZE-18111, spisová značka 10PV15490/2015-18111):
1. Ve smyslu zákona 106/1999Sb. (par.4a, odst. 2b.) o svobodném přístupu k informacím žádám o poskytnutí kopie stanoviska Vědeckého výboru veterinárního, zaslaného Ministerstvu zemědělství ČR.
2. Žádám o poskytnutí kopie dopisu č. j. 40323/2015-MZE-18111.
3. Ve smyslu bodu 2 Vašeho dopisu trvám na požadavku, aby Ministerstvo zemědělství ČR podalo Evropské komisi oficiální cestou požadavek, aby riziko ohrožení lidí spouštěči chronických zánětlivých onemocnění z mykobakterií v potravinách a ve vodě bylo projednáno příslušnými orgány Generálního ředitelství pro zdraví a bezpečnost potravin (DG SANTE). Pokud k tomu není MZe ČR kompetentní (o čemž pochybuji, jinak by asi nebyl v činnosti Váš odbor bezpečnosti potravin) žádám, aby MZe ČR o podání požadavku požádalo Ministerstvo zdravotnictví ČR nebo Státní veterinární a potravinovou správu Slovenské republiky, která je v současnosti předsednickou zemí EU. Upozorňuji, že se nejedná o klasické mikrobiologické riziko, ale o riziko působení látek z bakterií uvolňovaných, působících jako imunomodulátory. Mechanismus působení se tak blíží působení alergenů nebo toxinů. Problém sice úzce souvisí s výskytem netuberkulózních mykobaktérií v potravinách a ve vodě, které zatím nejsou kontrolovány ani limitovány žádným předpisem, ale pokud dojde k vyhlášení limitu pro počet živých i mrtvých mykobakterií ve vodě a v potravinách, bude kontrola v gesci Ministerstva zemědělství, nikoliv Ministerstva zdravotnictví. Jsem přesvědčen, že Evropská komise měla být požádána o posouzení rizika již v roce 2003, kdy Vědecký výbor veterinární projednal a schválil studii, která na toto riziko upozornila.
4. Stanovisko Ministerstva zdravotnictví ČR z 29. 5. 2015, které v dopise citujete, dokumentuje nepochopení problému. Na svoje dotazy, které pro Vaši informaci přikládám, jsem nedostal žádnou odpověď. Stanovisko nedoložilo, že je problém řešen a proto je nepovažuji za kompetentní.

Odpověď:
Dne 28. listopadu 2016 jste se obrátil na ministerstvo s žádostí ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, o poskytnutí některých dokumentů a informací.
Současně také reagujete na poslední dopis MZe čj. 65832/2015-MZE-18111 ze dne 22. listopadu 2016 a navazujete na letošní a rovněž loňskou vzájemnou komunikaci na téma možného rizika ohrožení zdraví lidí mykobakteriemi v potravinách a ve vodě.
V bodě 1 a 2 žádáte o poskytnutí kopie stanoviska Vědeckého výboru veterinárního týkajícího se možného rizika ohrožení zdraví lidí mykobakteriemi v potravinách a ve vodě, zaslaného Ministerstvu zemědělství dne 31. října 2016 na základě žádosti Koordinační skupiny bezpečnosti potravin ze dne 27. září 2016 (čj. 55580/2016-MZE-18111) a dále
o poskytnutí kopie dopisu MUDr. V. Š., náměstkyně pro řízení Sekce potravinářských výrob – Úřad pro potraviny, ze dne 31. července 2015 (čj. 68489/2016-MZE-18111). Oba citované dokumenty jsou přílohou tohoto dopisu.
Dále s odkazem na dopis Ing. J. G., ředitelky Odboru bezpečnosti potravin MZe ze dne 22. listopadu. 2016 (čj. 68489/2016-MZE-18111), konkrétně ve smyslu bodu 2 tohoto dopisu, opakovaně požadujete, aby Ministerstvo zemědělství podalo Evropské komisi oficiální cestou požadavek, aby riziko ohrožení lidí spouštěči chronických zánětlivých onemocnění z mykobakterií v potravinách a ve vodě bylo projednáno příslušnými orgány Generálního ředitelství pro zdraví a bezpečnost potravin (DG SANTE) nebo aby MZe o podání požadavku požádalo Ministerstvo zdravotnictví nebo Státní veterinární a potravinovou správu Slovenské republiky, která je v současnosti předsednickou zemí EU. Jako hlavní důvod uvádíte, že se nejedná o klasické mikrobiologické riziko, ale o riziko působení látek z bakterií uvolňovaných, působících jako imunomodulátory.
V této souvislosti bych rád připomenul, že problematika zdravotních rizik
z mykobakterií v potravinách a hodnocení těchto rizik je primárně v kompetenci SZÚ, resp. Ministerstva zdravotnictví. Vámi navrhovaná opatření byla s Ministerstvem zdravotnictví konzultována a bylo nám sděleno, že opatření týkající se uvádění na trh nezávadné počáteční kojenecké výživy jsou v České republice na legislativní úrovni dostatečně upravena a rovněž realizována (včetně dostupnosti laboratoří, které mikrobiologická vyšetření tohoto druhu provádějí). Stanovisko Ministerstva zdravotnictví plně respektujeme.
Již v předchozích dopisech Ministerstva zemědělství bylo uvedeno, že otázka podání návrhu na posouzení rizika ohrožení zdraví lidí mykobakteriemi v potravinách a ve vodě Evropským úřadem pro bezpečnost potravin je samozřejmě možná a stále otevřená. Tento krok má však smysl pouze ve spolupráci s kompetentními složkami Ministerstva zdravotnictví. Ve smyslu požadavku dle bodu 3 Vašeho e-mailu uvádím, že by samozřejmě také bylo možné celou věc řešit prostřednictvím Evropské komise. Českou republiku zde v příslušném pracovním orgánu zastupuje Ministerstvo zdravotnictví a proto je tato iniciativa plně v kompetenci tohoto resortu.
V bodě 4 Vašeho e-mailu uvádíte, že jste na svoje dotazy nedostal žádnou odpověď a že stanovisko nedoložilo, že je problém řešen a proto jej nepovažujete za kompetentní. Domnívám se, že žádost Koordinační skupiny bezpečnosti potravin o stanovisko Vědeckého výboru veterinárního dokazuje naši snahu o získání podkladů pro rozhodnutí o dalších krocích Ministerstva zemědělství. Vědecký výbor veterinární ve svém stanovisku na základě dostupných a poskytnutých dokumentů nedoporučuje zabývat se dále uvedeným tématem a předchozí vyjádření odborníků a odborných skupin považuje za dostatečné.
V případě dalšího vývoje budete samozřejmě o přijatých krocích informován Odborem bezpečnosti potravin, na který se můžete obrátit s odbornými dotazy. V mojí gesci je problematika poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.
(Přílohy: 1. Mykobakterie - stanovisko Vědeckého výboru veterinárního; 2. Dopis MZe čj. 40323/2015-MZE-18111)

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací dle zákona č. 106/1999 Sb.
V souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vás žádám o sdělení níže uvedených informací ve věci stanovení pásem ohrožení lesů pod vlivem imisí.
Žádám Vás o poskytnutí těchto informací, resp. o sdělení odpovědí na tyto dotazy:
1) Vyhláška Ministerstva zemědělství č. 78/1996 Sb., o stanovení pásem ohrožení lesů pod vlivem imisí uvádí v § 2 odst. (2), že: „Lesnické mapy se zákresem pásem ohrožení jsou veřejně přístupné od 1. ledna 1997 na okresních úřadech.“ Žádáme o sdělení, kde u obcí s rozšířenou působností jsou takové lesnické mapy se zákresem pásem ohrožení imisemi zveřejněny. (S ohledem na zrušení okresních úřadů předpokládáme zveřejnění u obcí s rozšířenou působností.)
2) Odpovídá obsah lesnických map zveřejněných v souladu s vyhláškou č. 78/1996 Sb. skutečnému stavu lesních porostů k dnešnímu dni?
3) Jak často a jakým způsobem jsou lesnické mapy ve výše uvedeném smyslu aktualizovány? Od roku 1996 došlo k masivnímu snížení celkových emisí (o 80-90%).
4) Bylo provedeno při stanovování pásem ohrožení imisemi terénní šetření? Na základě jaké metodiky?
5) Žádám Vás o poskytnutí kopií všech lesnických map se zákresem pásem ohrožení imisemi zveřejněných v souladu s vyhláškou č. 78/1996 Sb. Vydaných od roku 2000 až do současnosti, a to konkrétně pro tato území:
- LS Litvínov
- LS Klášterec (nad Ohří)

Odpověď:
Ministerstvo zemědělství obdrželo dne 28. listopadu 2016 Vaši o  poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 106/1999 Sb.“), jejímž obsahem bylo 5  dotazů následujícího znění:
1) Vyhláška Ministerstva zemědělství č. 78/1996 Sb., o stanovení pásem ohrožení lesů pod vlivem imisí uvádí v § 2 odst. (2), že: „Lesnické mapy se zákresem pásem ohrožení jsou veřejně přístupné od 1. ledna 1997 na okresních úřadech.“ Žádáme o sdělení, kde u obcí s  rozšířenou působností jsou takové lesnické mapy se zákresem pásem ohrožení imisemi zveřejněny. (S ohledem na zrušení okresních úřadů předpokládáme zveřejnění u obcí s  rozšířenou působností.)
2) Odpovídá obsah lesnických map zveřejněných v souladu s vyhláškou č. 78/1996 Sb. skutečnému stavu lesních porostů k dnešnímu dni?
3) Jak často a jakým způsobem jsou lesnické mapy ve výše uvedeném smyslu aktualizovány? Od roku 1996 došlo k masivnímu snížení celkových emisí (o 80-90%).
4) Bylo provedeno při stanovování pásem ohrožení imisemi terénní šetření? Na základě jaké metodiky?
5) Žádám Vás o poskytnutí kopií všech lesnických map se zákresem pásem ohrožení imisemi zveřejněných v souladu s vyhláškou č. 78/1996 Sb. Vydaných od roku 2000 až do současnosti, a to konkrétně pro tato území:
- LS Litvínov, LS Klášterec (nad Ohří).
K výše uvedeným dotazům sděluji následující:
Ad 1)
Ve smyslu ustanovení § 6 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. je požadovaná informace zveřejněnou informací. Mapy se zákresem pásem ohrožení lesů pod vlivem imisí (dále jen „pásma ohrožení imisemi“) ve smyslu ustanovení § 2 odst. 2 vyhlášky č. 78/1996 Sb., o stanovení pásem ohrožení lesů pod vlivem imisí (dále jen „vyhláška č. 78/1996 Sb.“) jsou zveřejněny na internetové adrese: http://geoportal.uhul.cz/OPRLMapNew/. Zde je nutno otevřít vlevo dole mapovou legendu, vybrat kartu ÚHÚL, zobrazit vrstvu - „Mapa dlouhodobých opatření ochrany lesa“ a v ní zaškrtnout pásmo ohrožení imisemi. Žadatel si může vybrat z více druhů podkladových map, do nichž jsou pásma ohrožení imisemi zakreslena a tyto mapy vytisknout. Obecní úřady obcí s rozšířenou působností předmětnými mapami nedisponují, a to z důvodu jejich zveřejnění na výše uvedené internetové stránce.
Ad 2)
Obsah lesnických map zveřejněných v souladu s vyhláškou č. 78/1996 Sb. odpovídá současnému stavu lesních porostů. Reakce porostů na vliv imisí se ovšem může dostavit v pozdějším věku, proto jsou pásma ohrožení imisemi vymezena podle trvale plošně převažujících příznaků na věkově rozrůzněných porostech a zpravidla tak, aby jejich výměra činila aspoň desítky hektarů. Dle převládajícího odborného názoru by mělo být ve velmi silně zatížených oblastech a v oblastech, kde byly porosty imisemi v minulosti zničeny, pásmo ohrožení A a B zachováno až do přeměny porostů náhradních dřevin na porosty dřevin klimaxových.
Ad 3)
Lesnické mapy se zákresem pásem ohrožení imisemi jsou součástí schválených oblastních plánů rozvoje lesů. Aktualizace map probíhá v rámci zpracování změn oblastních plánů rozvoje lesů, zpravidla z podnětu Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad Labem, a to na základě místního šetření, případně na podnět místních orgánů státní správy lesů a  vlastníků lesů. Je pravdou, že emise zejména oxidů síry v poslední době značně poklesly, ovšem imisní zatížení půdy přetrvává a okamžitý zdravotní stav porostů pouze po několika letech od předloženého vyhodnocení tak nemůže být průkazným důvodem ke změně pásma ohrožení imisemi. Pásma ohrožení imisemi nevyjadřují imisní zátěž, ale reakci porostů na  vliv imisí.
Ad 4)
Základním podkladem pro vylišení pásem ohrožení imisemi byla klasifikace poškození porostů zpracovaná firmou „STOKLASA Tech. Praha“ v roce 1995. Tato klasifikace probíhala na podkladě snímků dálkového průzkumu země družice Landsat TM-5 (spojené scény, v  nichž bylo poškození lesních porostů klasifikováno podle stupnice poškození porostu v následných časových řadách). Poté bylo pro objektivizaci a zpřesnění průběhu hranic pásem ohrožení provedeno terénní šetření a sledování na vzorových plochách. Toto terénní šetření probíhalo na základě revidované „Metodiky vylišování pásem ohrožení lesních porostů v oblastech zatížení imisemi“ (Materna, 1989, VÚLHM Jíloviště-Strnady, čj. 2-32-19/89, revidováno Ústavem pro hospodářskou úpravu lesů v souladu s vyhláškou č. 78/1996 Sb.).
Ad 5)
Mapy s vymezením pásem ohrožení imisemi na  LS  Litvínov a LS Klášterec nad Ohří jsou součástí schválených oblastních plánů rozvoje lesů. Tyto mapy jsou zveřejněny na výše uvedené internetové adrese a nebyly aktualizovány. Tudíž žádné jiné mapy pásem ohrožení imisemi pro předmětnou oblast nebyly zhotoveny.

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.