Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský

Všem nám záleží na tom, abychom konzumovali bezpečné a kvalitní potraviny. Jejich cesta začíná u půdy a pokračuje k volbě správné odrůdy, osivům, sadbě, hnojivům a přípravkům na ochranu rostlin. Bez toho všeho zemědělské plodiny strádají, mají potíže se svým zdravým vývojem a výsledkem je špatná sklizeň. Abychom naopak sklízeli dostatek a ve skvělé kvalitě, a ještě co nejvíce šetřili životní prostředí, v tom všem pomáhá naše zkušebnictví, kontrola a rostlinolékařství.

Význam kontrol a zkušebnictví v zemědělství

28. 3. 2012

Tisková zpráva — Potřebujeme vůbec v zemědělství kontrolu a zkušebnictví? V médiích se v poslední době v souvislosti s plánovanými úsporami ve státním rozpočtu objevily informace o rušení některých úřadů, případně výrazném omezení rozsahu jejich činností. Mezi uvedenými institucemi byl i Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský (ÚKZÚZ). Vzhledem k tomu, že nebylo nijak specifikováno, čím se zabývá a na co vynakládá svůj rozpočet, považuji za vhodné o tom čtenáře alespoň stručně informovat.

Kořeny aktivit ÚKZÚZ sahají daleko do minulosti, kdy snaha o zvýšení produktivity v zemědělství vedla k rozvoji zkušebnictví, zejména v oblasti různých způsobů obdělávání půdy, hnojení, šlechtění a zkoušení nových odrůd. Již v období Rakousko Uherské monarchie existovaly zkušební stanice a ústavy, zakládané z iniciativy pokrokových zemědělců a učených společností podporované zemskými i centrálními úřady. Postupně se přidávaly činnosti další, jak to vyžadovala potřeba zemědělské praxe. Jednalo se například o problematiku hodnocení úrodnosti půdy, kontroly kvality a nezávadnosti hnojiv a krmiv, posuzování odrůd zemědělských plodin, certifikace osiv a sadby, zjišťování stavu kontaminace půd a přirozeně rovněž kontroly správného hospodaření zemědělců.

Jak konkrétně naše práce ovlivňuje běžného občana dnes? Přes veškerý technický pokrok je zcela jasné, že lidstvo bude ještě dlouhou dobu zcela odkázané na zemědělství, které poskytuje potraviny – jednu ze základních lidských potřeb. V poslední době se začíná kromě bezpečnosti (nezávadnosti) potravin více hovořit i o tak zvané potravinové bezpečnosti (zabezpečení), což je schopnost státu vyprodukovat dostatek vlastních potravin pro své obyvatelstvo. Tím důležitost zemědělské produkce opět narůstá. Zemědělství potřebuje především půdu. Půdu, která je produktivní, tedy úrodná. Úrodnost je podmíněna nejen živinami, které rostliny využívají k růstu, ale i kvalitou půdy (humus, obdělávatelnost…). Využitelnost půd pro pěstování surovin pro lidskou výživu je dána také nízkou zátěží kontaminanty (např. těžkými kovy), aby vypěstované plodiny splňovaly vysoké nároky na kvalitu a nezávadnost. ÚKZÚZ pro zemědělce zajišťuje jak pravidelné rozbory půd z hlediska obsahu živin, tak monitoring znečištění zemědělských půd, který je důležitým nástrojem pro odhady případných rizik kontaminace pěstovaných plodin.

Kromě půdy jsou však nutné další vstupy. Vhodné odrůdy, kvalitní osiva, hnojiva a krmiva. Šlechtění nových odrůd hledá odpovědi na výzvy, se kterými se zemědělství nejvíce potýká. Hledat odrůdy schopné lépe hospodařit s vodou a odolávat tak suchým obdobím, odrůdy odolné chorobám a škůdcům, které pak nepotřebují tolik chemických postřiků, odrůdy poskytující produkci bohatou na látky ceněné v moderní lidské výživě atd. Tyto musí být odzkoušeny, jejich vlastnosti nezávisle posouzeny a získané informace poskytnuty zemědělcům, kteří je použijí při výběru odrůdy, která je pro jejich potřeby a podmínky pěstování nejvhodnější. Toto zkoušení, organizované státem a prováděné podle mezinárodních standardů, garantuje i malým šlechtitelům rovné podmínky přístupu na trh a možnost uplatnění s pozitivním dopadem na míru biodiverzity v životním prostředí. Jinak by nemohli obstát proti nadnárodním společnostem.

Na příkladu vína je dobře vidět, jak je pro spotřebitele důležité vědět, kde byla potravina vyrobena a z jakých surovin. Vedeme registr vinic, který umožňuje dohledat původ hroznů, ze kterých bylo vyrobeno víno prodávané v ČR. Bezpečné, tedy nezávadné potraviny, jsou podmíněny také kvalitními krmivy. Proto ÚKZÚZ provádí kontroly v celém řetězci výroby, distribuce a spotřeby krmiv, včetně odběrů a chemických analýz vzorků. Například v období tzv. dioxinové krize v Německu, kdy se zjistila kontaminace krmiv pro prasata a drůbež právě dioxiny jsme prováděli systematické kontroly trhu s krmivy, které prokázaly, že závadná krmiva se na český trh nedostala. Máme na starosti i kontroly krmiv pro domácí mazlíčky, neboť i ta mají jasně stanované pravidla a je v zájmu spotřebitelů, aby byla dodržována. Dalším ze vstupů jsou hnojiva. Nejen ta, co se používají v zemědělské výrobě, ale i výrobky prodávané pro drobné pěstitele, musí splňovat určité kvalitativní požadavky. Nikdo nechce kupovat výrobek, který neobsahuje to, co slibuje nebo obsahuje škodlivé přísady. Obdobné je to u osiv a sadby, i zde má ochrana spotřebitele důležité místo.

Od zkušebnictví jako odborných služeb zemědělským podnikatelům jsme se dostali k úředním kontrolám, což je oblast obecně možná málo populární, avšak z hlediska udržení férového tržního prostředí a zajištění vysoké míry ochrany a jistoty spotřebitelů neopomenutelná. Bohužel, stále platí, že pokud by na trhu neexistovala nezávislá kontrola, najdou se subjekty, které toho zneužijí a doplatí na to jen a pouze ta slušná většina zemědělců a spotřebitel. Ale nejedná se jen o kontroly výrobků. Zemědělcům jsou poskytovány dotace, které tvoří důležitou součást jejich příjmů. Výplata těchto dotací je z jejich strany vázána na dodržování určitých pravidel, zejména z důvodů ochrany zdraví lidí, životního prostředí a pohody zvířat. A právě dostatečná účinnost kontrolního systému je klíčová pro příjem dotačních peněz z Evropské unie. Pokud by plnění podmínek vyplácení dotací nebylo patřičně kontrolováno, čerpání by bylo nejen zastaveno, ale bylo by požadováno i vrácení prostředků. V poslední době roste také obliba biopotravin, které pocházejí z ekologického zemědělství. I zde je úřední kontrola zárukou, že spotřebitel je ochráněn ve svých zájmech, a že výrobky, kterým dává důvěru, jsou opravdu produkovány dle závazných pravidel pro značku bio. Aby výkon uvedených činností byl co nejefektivnější, rozhodlo vedení ústavu vybudovat systém řízení kvality, ve kterém jsou hlavní činnosti od roku 2009 certifikovány podle požadavků normy ČSN EN ISO 9001:2009. Certifikace je zároveň platformou pro stálé zlepšování a budování vnitřních kontrolních a komunikačních mechanizmů ústavu.

Je rovněž nezbytné zmínit, že záběr a rozsah našich činností si neurčujeme my sami, jsou nám dány právními předpisy, ať již tuzemskými, nebo evropskými a že jsme řízeni ministerstvem zemědělství. Jsme si plně vědomi toho, že ekonomická situace neumožňuje financování plného rozsahu všech našich činností z veřejných zdrojů. Ostatně ÚKZÚZ za poslední tři roky ušetřil 21 % rozpočtu a snížil počet pracovníků o 17%. Debata o dalších úsporách musí být vedena kvalifikovaně a s vědomím, že omezování rozsahu poskytovaných veřejných služeb s sebou přináší i nemalá rizika. To vše musí být důkladně zváženo, nejen s ohledem na možné přímé či nepřímé škody, ale protože mnoho kroků může být později obtížně změnitelných, či dokonce nevratných. Až po takové fundované diskuzi je možné přistoupit k tomu, že se upraví příslušné zákony a z nich vyplývající aktivity se opustí. Dalším aspektem je i skutečnost, že jsme členy EU a že se zde stále intenzivněji prosazuje spolufinancování dozoru potravního řetězce podnikateli (zemědělci a potravináři). Pokud půjde Evropská unie tímto směrem, musíme být na to připraveni a mít vlastní funkční profesionální struktury, které budou kompatibilní se strukturami vyspělých zemí EU, zejména s dozorovými institucemi našich sousedů. Potom by totiž mohly být služby, které nyní poskytujeme jen v ČR nabízeny i do zahraničí. To by jistě bylo pozitivní, ale platí to i naopak. Určitě bychom nechtěli být do budoucna závislí na zahraničních kontrolních a zkušebních strukturách. V současné době připravujeme ve spolupráci s ministerstvem zemědělství sloučení našeho ústavu se Státní rostlinolékařskou správou (SRS) do společné státní organizace, která bude mít kompetence pro oblast celé rostlinné produkce. Podobně se připravuje transformace dozorových činností pro oblast živočišné produkce a také kontroly potravin. Myslím si, že tento model, pokud bude řešit i oblast financování, bude rozumným řešením nejen pro naše zemědělce, ale zejména pro spotřebitele, tedy pro daňové poplatníky.

Jaroslav Staňa
ředitel Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.