Odstavec předpisu 159/2006 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů
§ 13
§ 13
Registr oznámení
(1) Zřizuje se registr oznámení jako informační systém veřejné správy16),
jehož správcem je Ministerstvo spravedlnosti, nestanoví-li tento zákon jinak.
(2) V registru oznámení jsou ukládány elektronické dokumenty podávané veřejnými
funkcionáři podle § 12 odst. 5, s výjimkou oznámení podávaných soudci, která se ukládají
v písemné podobě u Nejvyššího soudu; v oznámení veřejný funkcionář uvede své jméno,
popřípadě jména, příjmení, datum a místo narození, právnickou osobu nebo její orgán
nebo organizační složku, ve kterých působí, s uvedením funkce, kterou v této právnické
osobě nebo jejím orgánu nebo v organizační složce zastává, a údaje požadované podle
§ 9 až 11 a § 12 odst. 4.
(3) Každý má právo na základě žádosti bezplatně nahlížet prostřednictvím
veřejné datové sítě v rozsahu stanoveném tímto zákonem do registru oznámení.
(4) Žádost musí obsahovat v případě fyzické osoby jméno, popřípadě
jména, příjmení, datum narození, trvalý pobyt a adresu pro doručování žadatele a
v případě právnické osoby obchodní firmu nebo název, identifikační číslo osoby a
sídlo, a údaje o fyzické osobě, která jedná v zastoupení právnické osoby, a její
oprávnění jednat v zastoupení právnické osoby. Žádost musí dále obsahovat jméno,
popřípadě jména a příjmení veřejného funkcionáře, nebo funkci veřejného funkcionáře
a právnickou osobu nebo její orgán nebo organizační složku, ve které veřejný funkcionář
působí. Žádost lze podat
a) prostřednictvím provozovatele poštovních služeb na listině s úředně
ověřeným podpisem žadatele,
b) elektronicky prostřednictvím elektronické adresy podatelny správce
registru oznámení, je-li žádost opatřena uznávaným nebo zaručeným elektronickým podpisem
žadatele,
c) elektronicky prostřednictvím datové schránky žadatele.
(5) Po ověření žádosti pro umožnění přístupu do registru oznámení udělí
správce registru oznámení žadateli uživatelské jméno a přístupové heslo, které bez
zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 dnů ode dne obdržení žádosti, doručí prostřednictvím
provozovatele poštovních služeb do vlastních rukou žadatele, prostřednictvím elektronické
pošty nebo prostřednictvím datové schránky žadatele. Uživatelské jméno a přístupové
heslo do registru oznámení jsou platné po dobu 6 měsíců ode dne jejich prvního použití.
Sdělit třetí osobě uživatelské jméno a přístupové heslo k nahlížení do registru oznámení
je zakázáno.
(6) Každý má právo sdělit evidenčnímu orgánu skutečnosti, které nasvědčují
nepravdivosti nebo neúplnosti údajů uvedených v oznámeních evidovaných v registru
oznámení. Evidenční orgán do 30 dnů ode dne obdržení sdělení oznámí tomu, kdo sdělení
podal, jak bylo s jeho sdělením naloženo.
(7) Evidenční orgán porovnává údaje uvedené v registru oznámení s údaji
uvedenými v jiných informačních systémech, ke kterým má přístup. Pokud se evidenční
orgán dozví, že došlo k jednání, které má znaky přestupku podle tohoto zákona, oznámí
takovou skutečnost bezodkladně správnímu orgánu příslušnému k projednání přestupků
podle tohoto zákona.
(8) Veškeré údaje vedené v registru oznámení týkající se veřejných funkcionářů
uvedených v § 2 odst. 2 mohou být použity a dále zpracovávány pouze za účelem zjištění
případného porušení povinností veřejného funkcionáře.
16) § 3 zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o
změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.