Odstavec předpisu 695/2004 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 695/2004 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů a o změně některých zákonů
Příl.2
Příloha 2
Zásady ověřování vykázaného množství emisí
I. OBECNÉ PRINCIPY
1. Podkladem pro ověření je množství emisí vykázané provozovatelem zařízení
nebo množství emisí a údaje o tunokilometrech vykázané provozovatelem letadla podle
§ 7 odst. 2 a podle potřeby údaje ze sledování kvality ovzduší ministerstvem. Předmětem
ověření je spolehlivost, věrohodnost a přesnost použitého způsobu zjišťování, vykázaného
množství emisí a dalších souvisejících údajů. Předmětem jsou zejména:
a) vykázané údaje o činnosti zařízení nebo letadel používaných pro výkon
činností v oblasti letectví, s tím související měření a výpočty,
b) výběr a použití emisních faktorů,
c) způsob výpočtu celkového množství emisí,
d) výběr a použití metod měření, pokud provozovatel zařízení zjišťuje
emise měřením.
2. Vykázané množství emisí se ověří pouze v případě, že emise byly zjištěny
s vysokým stupněm jistoty na základě spolehlivých a věrohodných údajů. Vysokého stupně
jistoty je dosaženo za těchto podmínek:
a) vykázané množství emisí není vnitřně rozporné,
b) sběr údajů byl prováděn v souladu s příslušnými vědeckými standardy,
c) relevantní údaje o zařízení nebo provozovateli letadla jsou úplné
a vnitřně si neodporující.
3. Autorizované osobě umožní provozovatel zařízení nebo provozovatel letadla
přístup na všechna místa a ke všem údajům, které mají vztah k předmětu ověření.
4. Při ověření se bere ohled na to, zda je v předmětném zařízení nebo u provozovatele
letadla zaveden systém řízení podniku a auditu z hlediska ochrany životního prostředí.
II. METODY OVĚŘOVÁNÍ
Strategická analýza
5. Součástí ověření je strategická analýza všech činností
provozovaných v zařízení nebo činností v oblasti letectví, na které se vztahuje správa
a které vykonává provozovatel letadla. Autorizovaná osoba proto musí mít celkový
přehled o všech takových činnostech a o jejich vlivu na emise.
Procesní analýza
6. Ověření vykázaného množství emisí a údajů, které byly
jeho podkladem, se provede pokud možno v místě zařízení nebo na místě používaném
provozovatelem letadla pro vykonávání činností v oblasti letectví, na něž se správa
vztahuje.
Riziková analýza
7. Ověření se podrobí každý zdroj emisí v zařízení, nebo
každé letadlo, za které je provozovatel letadla odpovědný; přitom se vyhodnotí spolehlivost
údajů o tom, jak každý tento zdroj nebo letadlo přispěl k celkovému množství emisí
ze zařízení nebo z činnosti v oblasti letectví.
8. Při provádění této analýzy autorizovaná osoba určí zdroje emisí nebo letadlo,
za které je provozovatel letadla odpovědný, s vysokým rizikem potenciálního pochybení.
Obdobně určí další prvky zjišťování a vykazování množství emisí ze zařízení nebo
z činnosti v oblasti letectví, které mohou způsobit pochybení při stanovení celkového
množství emisí; tím se rozumí zejména výběr emisních faktorů a způsobů kalkulace
nezbytné ke stanovení úrovně emisí z jednotlivých zdrojů nebo letadel. Zdrojům emisí
a dalším prvkům zjišťování nebo vykazování množství emisí ze zařízení nebo činnosti
v oblasti letectví určeným tímto postupem je autorizovaná osoba povinna věnovat zvláštní
pozornost.
9. Autorizovaná osoba je povinna vzít v úvahu všechny účinné metody kontroly
rizika, které provozovatel zařízení nebo provozovatel letadla používá k omezení stupně
nejistoty.
III. ZPRÁVA O OVĚŘENÍ
10. Autorizovaná osoba vydá provozovateli zařízení nebo provozovateli letadla
zprávu o ověření. Ve zprávě o ověření uvede, zda množství emisí bylo vykázáno provozovatelem
v souladu s tímto zákonem, prováděcím právním předpisem k němu a povolením a nebylo
podstatně zkresleno. Ve zprávě autorizovaná osoba dále uvede podrobné údaje o způsobu
a postupu ověření.
IV. DALŠÍ USTANOVENÍ TÝKAJÍCÍ SE OVĚŘOVÁNÍ ZPRÁV O EMISÍCH V OBLASTI LETECTVÍ
11. Autorizovaná osoba zejména zjistí, zda
a) všechny lety spadající pod činnosti v oblasti letectví uvedené v příloze
č.1 tohoto zákona byly zohledněny. V tomto úkolu autorizované osobě napomáhají údaje
z časového plánu a další údaje o provozu provozovatele letadla, včetně údajů od Eurocontrolu,
které si tento provozovatel vyžádal;
b) jsou agregované údaje o spotřebě paliva a údaje o palivu zakoupeném
nebo jiným způsobem dodaném do letadla vykonávajícího činnost v oblasti letectví
celkově v souladu.
V. DALŠÍ USTANOVENÍ TÝKAJÍCÍ SE OVĚŘOVÁNÍ ÚDAJŮ O TUNOKILOMETRECH PŘEDLOŽENÝCH
PRO ÚČELY § 9
12. Všeobecné zásady a metodika používané pro ověřování zpráv o emisích podle
§ 7 odst. 1 stanovené v této příloze se případně použijí obdobným způsobem i při
ověřování údajů o tunokilometrech v oblasti letectví.
13. Autorizovaná osoba zejména zjistí, zda v žádosti podle § 9 odst. 3 daného
provozovatele byly zohledněny pouze lety, za něž je provozovatel odpovědný, které
byly skutečně vykonány a spadají do činností v oblasti letectví uvedených v příloze
č.1 tohoto zákona. Při tom autorizovaná osoba využívá údaje o provozu provozovatele
letadla, včetně údajů od Eurocontrolu, které si tento provozovatel vyžádal. Kromě
toho autorizovaná osoba zjistí, zda užitečné zatížení nahlášené provozovatelem letadla
odpovídá záznamům o užitečném zatížení, které vede daný provozovatel z bezpečnostních
důvodů.