Odstavec předpisu 252/2004 Sb.
Vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 252/2004 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na pitnou a teplou vodu a četnost a rozsah kontroly pitné vody
Příl.7
Příl.7
Postup vypracování posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou
a hodnocení výsledků tohoto postupu
Postup vypracování posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou
sestává ze série kroků uvedených v tabulce 1, které vedou ke zpracování posouzení
a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou podle § 3c odst. 1 písm. f) a odst.
5 zákona. K charakterizaci rizika použije osoba uvedená v § 3 odst. 2 zákona metodiku
uvedenou v tabulkách 2 až 4, nebo jinou srovnatelnou metodiku, která vhodným způsobem
posoudí následky a pravděpodobnost výskytu zjištěných nebezpečí, rozdělí je podle
míry rizika a určí nepřijatelná rizika. Za nepřijatelná se považují rizika vysoká
a střední; v případě velkých vodárenských systémů a velkého počtu identifikovaných
rizik se za nepřijatelná považují pouze ta střední rizika, která by měla velké následky.
Uvedený postup se použije pro vypracování, přezkoumání i aktualizaci posouzení a
řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou.
Pokud jsou identifikována nepřijatelná rizika, je součástí posouzení a řízení
rizik v systému zásobování pitnou vodou návrh nápravných a kontrolních opatření k
předcházení nepřijatelným rizikům, popřípadě k jejich odstranění nebo podstatnému
zmírnění. V případě vodárenských systémů, kde je součástí úpravy nebo rozvodu vody
dezinfekce, provede se v rámci posouzení a řízení rizik také validace této dezinfekce,
aby byla zajištěna účinnost dezinfekčního ošetření a zároveň bylo minimalizováno
znečištění způsobené vedlejšími produkty dezinfekce. Validací dezinfekce se rozumí
prokázání, že je použita schválená biocidní látka nebo metoda, a že aplikovaná dávka
a čas působení zvoleného typu dezinfekce jsou dostatečné k usmrcení patogenních mikroorganismů
přítomných v upravované vodě, a dále prokázání, že je použití chemické dezinfekce
skutečně nutné s ohledem na zdravotní riziko jejích vedlejších produktů.
Posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou se zpracovává
pro každou zásobovanou oblast samostatně. Jestliže je zásobovaná oblast součástí
skupinového vodovodu, zpracuje se posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou
vodou pro celý skupinový vodovod, pokud má jednoho provozovatele. V případě více
provozovatelů skupinového vodovodu se posouzení a řízení rizik v systému zásobování
pitnou vodou vypracovávají takovým způsobem, aby na sebe posouzení a řízení rizik
jednotlivých částí systému obsahově i časově navazovala, nevylučují-li to objektivní
okolnosti.
Při vypracování kroků 3 až 5 uvedených v Tabulce 1 zohlední osoba uvedená
v § 3 odst. 2 zákona výsledky posouzení a řízení rizik částí povodí souvisejících
s místy odběru vody určené k lidské spotřebě podle právního předpisu upravujícího
plány povodí a plány pro zvládání povodňových rizik. Vhodným způsobem musí být zohledněna
i rizika vyplývající ze změny klimatu (především nedostatek vody), dále riziko úniků
vody vedoucí ke ztrátám vody ve vodovodní síti a rizika plynoucí z netěsnícího potrubí.
Tabulka 1. Obsah a struktura posouzení a řízení rizik v systému zásobování
pitnou vodou.
I------I----------------I------------------------------------I------------------------------------I I Krok I Název I Obsah I Výstup I I------I----------------I------------------------------------I------------------------------------I I 1 I Ustavení osoby I Jmenování osoby či ustavení I Hlavní odpovědná osoba, která I I I či pracovního I pracovního týmu odpovědného za I zpracování provedla, a seznam I I I týmu I zpracování posouzení a řízení I členů pracovního týmu, pokud I I I I rizik, jeho zavedení do praxe a I zpracování provádělo více osob. I I I I kontrolu plnění naplánovaných I I I I I opatření. I I I------I----------------I------------------------------------I------------------------------------I I 2 I Popis systému I Inventura systému po stránce I Aktuální popis systému zásobování I I I zásobování I technické, organizační I vodou (zdroj, úprava, distribuce, I I I vodou I i personální. I odběratelé, organizace I I I I I provozovatele - odpovědnost za I I I I I jednotlivé úseky systému, způsob I I I I I dokumentace činností). I I------I----------------I------------------------------------I------------------------------------I I 3 I Identifikace I Vyhledání všech relevantních I Seznam identifikovaných nebezpečí I I I nebezpečí, I existujících nebo hrozících I a jejich příčin, rozdělených podle I I I nebezpečných I nebezpečí [§ 2 písm. p)] v I jednotlivých částí systému I I I událostí a I posuzovaném systému zásobování; I zásobování a doplněných o již I I I jejich příčin I popis stávajících kontrolních I použitá relevantní kontrolní I I I I [§ 2 písm. t)] a nápravných I a nápravná opatření. Návrh I I I I [§ 2 písm. u)] opatření a jejich I dodatečného šetření v případě I I I I propojení s určenými nebezpečími. I nejasných nebezpečí. I I------I----------------I------------------------------------I------------------------------------I I 4 I Charakterizace I Odhad pravděpodobnosti vzniku I Seznam identifikovaných nebezpečí I I I rizika I nebezpečí podle tabulky 2 a I s určením jejich závažnosti, který I I I I následků zjištěných nebezpečí I obsahuje: I I I I podle tabulky 3, určení I a) hodnocení pravděpodobnosti I I I I nepřijatelných rizik a s nimi I jejich výskytu a jejich následků I I I I souvisejících kritických bodů I na jakost nebo množství dodávané I I I I [§ 2 písm. s)] v systému I vody, I I I I zásobování. I b) míru rizika každého nebezpečí I I I I I vyplývající z uvedeného hodnocení, I I I I I c) označení nepřijatelných rizik I I I I I (kritických bodů systému). I I------I----------------I------------------------------------I------------------------------------I I 5 I Nápravná a I Určení odpovídajících nápravných I Seznam nepřijatelných rizik I I I kontrolní I nebo kontrolních opatření u I s návrhem na: I I I opatření I nepřijatelných rizik nebo dalších I a) nápravná opatření k jejich I I I I rizik, která provozovatel považuje I odstranění nebo zmírnění (tam, kde I I I I za významná a potřebná k ošetření, I je to možné), včetně časového I I I I a naplánování jejich provedení či I harmonogramu, I I I I zavedení do praxe. I b) kontrolní opatření (tam, kde I I I I I riziko nelze odstranit). I I------I----------------I------------------------------------I------------------------------------I I 6 I Provozní I Zavedení systému provozního I Návody na způsob a četnost I I I monitorování I monitorování zvolených kontrolních I kontroly kritických bodů formou I I I kritických I opatření u kritických bodů. I kontrolních opatření a jejich I I I bodů I I začlenění do monitorovacího I I I I I programu, včetně způsobu I I I I I dokumentování provedených kontrol. I I------I----------------I------------------------------------I------------------------------------I I 7 I Verifikace I Ověření správnosti posouzení I Popis, jakým způsobem budou I I I I a řízení rizik a provozního řádu I hodnoceny správnost a účinnost I I I I a jejich účinnosti v praxi. I posouzení a řízení rizik I I I I I a provozního řádu a jejich I I I I I naplňování v praxi. I I------I----------------I------------------------------------I------------------------------------I I 8 I Přezkoumání I Periodické přezkoumání účinnosti I Datum, kdy bude nejpozději I I I účinnosti I posouzení a řízení rizik na I provedeno přezkoumání, a podmínky, I I I I základě nových zkušeností, I za kterých má být přezkoumání I I I I výsledků o jakosti vody a havárií. I provedeno okamžitě. I I------I----------------I------------------------------------I------------------------------------I
Tabulka 2. Způsob hodnocení pravděpodobnosti výskytu nebezpečí (krok 4 tabulky
1 posouzení a řízení rizik - charakterizace rizika).
I------------------I--------------------I------------------------------------I I Úroveň I Slovní popis I Meze hodnotících kritérií podle I I pravděpodobnosti I pravděpodobnosti I pravděpodobnosti výskytu I I výskytu I výskytu I I I------------------I--------------------I------------------------------------I I A I téměř jisté I jedenkrát denně nebo trvale I I------------------I--------------------I------------------------------------I I B I pravděpodobné I jedenkrát týdně nebo několikrát I I I I měsíčně I I------------------I--------------------I------------------------------------I I C I méně pravděpodobné I jedenkrát měsíčně nebo několikrát I I I I ročně I I------------------I--------------------I------------------------------------I I D I nepravděpodobné I jedenkrát ročně a méně I I------------------I--------------------I------------------------------------I I E I vzácné I jedenkrát za pět a více let I I------------------I--------------------I------------------------------------I
Tabulka 3. Způsob hodnocení následků nebezpečí pro kvalitu vody a její dodávku
(krok 4 tabulky 1 posouzení a řízení rizik - charakterizace rizika).
I----------I------------I----------------------------------------------------I I Úroveň I Slovní I Meze hodnotících kritérií podle typu následků I I následků I popis I I I I následků I I I----------I------------I----------I-----------------------------------------I I 4 I Velké I Kvalita I a) prokazatelně dojde ke zhoršení I I I I vody I organoleptických vlastností vody, voda I I I I I se stane nepřijatelnou pro větší počet I I I I I spotřebitelů I I I I I nebo I I I I I b) dojde k překročení mírnějšího limitu I I I I I pro nouzové zásobování u chemického I I I I I ukazatele s nejvyšší mezní hodnotou I I I I I nebo I I I I I c) dojde (dochází) k výraznému I I I I I překročení limitu nebo k opakovanému I I I I I překračování limitu u mikrobiologického I I I I I ukazatele s nejvyšší mezní hodnotou I I I I I nebo I I I I I d) konzumace vody může způsobit I I I I I onemocnění nebo úmrtí I I I I----------I-----------------------------------------I I I I Množství I a) přerušení dodávky na více než 2 dny I I I I vody I - přechod k náhradnímu zásobování I I I I I pitnou vodou I I I I I nebo I I I I I b) přerušení dodávky v důsledku havárie I I I I I citlivým odběratelům (zejména I I I I I poskytovatelům zdravotnických služeb, I I I I I potravinářským podnikům apod.) na dobu I I I I I delší než 2 hodiny I I----------I------------I----------I-----------------------------------------I I 3 I Střední I Kvalita I a) dojde ke zhoršení organoleptických I I I I vody I vlastností vody, které zaregistruje a I I I I I nepříznivě vnímá větší okruh I I I I I spotřebitelů I I I I I nebo I I I I I b) dojde k překročení limitní hodnoty u I I I I I chemického ukazatele s nejvyšší mezní I I I I I hodnotou, ale není překročen limit pro I I I I I nouzové zásobování I I I I I nebo I I I I I c) dojde k překročení limitu pro I I I I I nouzové zásobování u ukazatele s mezní I I I I I hodnotou I I I I I nebo I I I I I d) dojde (dochází) k občasnému menšímu I I I I I překročení limitu u mikrobiologického I I I I I ukazatele s nejvyšší mezní hodnotou I I I I----------I-----------------------------------------I I I I Množství I a) přerušení dodávky vody na 12 h až 2 I I I I vody I dny - zajištění náhradního zásobování I I I I I vodou (cisterny), částečné či úplné I I I I I omezení provozu I I I I I nebo I I I I I b) pokles hydrodynamického přetlaku pod I I I I I 0,15 MPa při zástavbě do dvou I I I I I nadzemních podlaží, resp. pod 0,25 MPa I I I I I při zástavbě nad dvě nadzemní podlaží I I I I I na déle než 2 dny*) I I I I I nebo I I I I I c) vyhlášení omezení zalévání zahrad a I I I I I napouštění bazénů I I----------I------------I----------I-----------------------------------------I I 2 I Malé I Kvalita I a) dojde ke zhoršení organoleptických I I I I vody I vlastností vody, které zaregistruje I I I I I menší okruh spotřebitelů I I I I I nebo I I I I I b) dojde k překročení limitní hodnoty u I I I I I ukazatele s mezní hodnotou, ale není I I I I I překročen limit pro nouzové zásobování I I I I I nebo I I I I I c) dojde k mírnému zvýšení hodnot I I I I I chemického ukazatele, ale ještě ne I I I I I k překročení nejvyšší mezní hodnoty I I I I----------I-----------------------------------------I I I I Množství I a) přerušení dodávky vody do 12 hodin I I I I vody I I I----------I------------I----------I-----------------------------------------I I 1 I Nevýznamné I Kvalita I a) žádný zjistitelný vliv nebo I I I či žádné I vody I zanedbatelné následky nevýznamného I I I I I zvýšení hodnot ukazatele, ale ne I I I I I překročení mezní hodnoty; nejsou I I I I I ovlivněny organoleptické vlastnosti I I I I I vody I I I I----------I-----------------------------------------I I I I Množství I a) občasný pokles tlaku, který však I I I I vody I neomezí dodávku vody žádnému I I I I I spotřebiteli I I----------I------------I----------I-----------------------------------------I *) Podle § 15 odst. 5 vyhlášky č. 428/2001 Sb.
Tabulka 4. Způsob stanovení míry rizika (krok 4 tabulky 1 posouzení a řízení
rizik - charakterizace rizika).
I------------------------I---------------------------------------------------I I Pravděpodobnost I Následky I I (výskytu nebezpečí) I------------I------------I------------I------------I I I nevýznamné I malé I střední I velké I I------------------------I------------I------------I------------I------------I I A (téměř jisté) I 1 I 2 I 3 I 3 I I------------------------I------------I------------I------------I------------I I B (pravděpodobné) I 1 I 2 I 2 I 3 I I------------------------I------------I------------I------------I------------I I C (méně pravděpodobné) I 1 I 2 I 2 I 3 I I------------------------I------------I------------I------------I------------I I D (nepravděpodobné) I 1 I 1 I 2 I 2 I I------------------------I------------I------------I------------I------------I I E (vzácné) I 1 I 1 I 1 I 2 I I------------------------I------------I------------I------------I------------I
Poznámky:
1 - nízké riziko, nevyžadující opatření nebo jen drobné úpravy provozu; lze
zvládnout běžnými postupy;
2 - střední riziko, podle situace může znamenat nutné zásadní úpravy provozu,
ale také jen pravidelné monitorování stavu;
3 - vysoké riziko, vyžaduje urychlené řešení.