Odstavec předpisu 139/2002 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a o změně zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů
§ 9
§ 9
Návrh pozemkových úprav
(1) Pozemkový úřad zajistí odborné zpracování návrhu pozemkových úprav (dále
jen "návrh") nebo návrh, popřípadě jeho část v nezbytných případech sám zpracuje.
(2) Zpracovatelem návrhu je vždy držitel úředního oprávnění k projektování
pozemkových úprav (§ 18).
(3) Dotčené orgány, správci podzemních a nadzemních zařízení a správci dat
potřebných pro zpracování návrhu pozemkových úprav jsou povinni po zahájení řízení
o pozemkových úpravách v dohodnutých termínech poskytnout pozemkovému úřadu bezúplatně
potřebné údaje a informace nezbytné pro řízení o pozemkových úpravách a pro vypracování
návrhu.
(4) Podkladem pro návrh pozemkových úprav je zaměření předmětů, které zůstanou
obsahem souboru geodetických informací katastru nemovitostí18) i po ukončení pozemkových
úprav a dalších polohopisných prvků potřebných pro zpracování návrhu pozemkových
úprav, s geometrickým základem a přesností podle zvláštního právního předpisu,19)
nejsou-li již se stejnou kvalitou geometricky a polohově určeny v katastru nemovitostí.
Výsledky zeměměřických činností, které mají tvořit podklad pro návrh pozemkových
úprav, musí být ověřeny fyzickou osobou, které bylo uděleno úřední oprávnění podle
zvláštního právního předpisu.20)
(5) Zjišťování průběhu hranic pro účely pozemkových úprav provádí komise
složená z pracovníků pozemkového úřadu, katastrálního úřadu, zpracovatele návrhu,
zástupců obcí a podle potřeby i zástupců dalších úřadů. Předsedu komise a její členy
jmenuje po dohodě s katastrálním úřadem vedoucí pozemkového úřadu.
(6) Na základě zaměření skutečného stavu v terénu (odstavec 4) se upřesní
obvod pozemkových úprav a okruh účastníků řízení; pozdější změnu obvodu a okruhu
účastníků řízení lze provést, pokud pro to pozemkový úřad shledá důvody. Pro vyznačení
zjištěného průběhu hranic pozemků na upřesněném obvodu pozemkových úprav do katastru
nemovitostí se vyhotoví geometrický plán. Ve zpracování návrhu je možné pokračovat
pouze na základě kladného stanoviska katastrálního úřadu k převzetí výsledku zeměměřických
činností provedených ve smyslu odstavce 5.
(7) Pozemkový úřad ohlásí obvod pozemkových úprav katastrálnímu úřadu k zápisu
do katastru nemovitostí a přiloží geometrický plán podle odstavce 6. Neprodleně po
zápisu obvodu pozemkových úprav do katastru nemovitostí předloží pozemkový úřad katastrálnímu
úřadu seznam parcel, které jsou dotčeny pozemkovými úpravami, za účelem vyznačení
poznámky o zahájení pozemkových úprav v katastru nemovitostí. Ode dne vyznačení této
poznámky v katastru nemovitostí sděluje katastrální úřad průběžně pozemkovému úřadu
všechny změny, a to až do vydání rozhodnutí podle § 11 odst. 8.
(8) Návrhu nového uspořádání pozemků vlastníků předchází zpracování plánu
společných zařízení, kterými jsou zejména
a) opatření sloužící ke zpřístupnění pozemků
jako polní nebo lesní cesty, mostky, propustky, brody, železniční přejezdy a podobně,
b)
protierozní opatření pro ochranu půdního fondu jako protierozní meze, průlehy, zasakovací
pásy, záchytné příkopy, terasy, větrolamy, zatravnění, zalesnění a podobně,
c) vodohospodářská
opatření sloužící k neškodnému odvedení povrchových vod, ochraně území před záplavami,
suchem a k zadržení vody v krajině včetně podzemních vod jako vodní nádrže, rybníky,
úpravy koryt vodních toků, odvodnění, ochranné hráze, poldry a podobně,
d) opatření
k ochraně a tvorbě životního prostředí, podpoře biodiverzity a zvýšení ekologické
stability prostřednictvím územního systému ekologické stability, založení, doplnění
nebo obnovy trvalé vegetace, terénních úprav a podobně.
V případě společných zařízení
technického charakteru jde o nové stavby nebo o rekonstrukce, popřípadě modernizace
staveb stávajících.(9) Zaústění vodohospodářských opatření navržených podle odstavce 8 písm.
c) lze navrhnout i mimo obvod pozemkových úprav, pokud toto opatření funkčně souvisí
s opatřeními prováděnými v obvodu pozemkových úprav. Toto opatření nebude z důvodu
svého umístění mimo obvod pozemkových úprav součástí návrhu nového uspořádání pozemků;
rovněž jeho realizace nebude hrazena z prostředků určených pro pozemkové úpravy.
(10) Pozemkový úřad předloží zpracovaný plán společných zařízení dotčeným
orgánům, které vyzve k uplatnění stanovisek ve lhůtě 30 dnů ode dne doručení výzvy.
K později uplatněným stanoviskům se nepřihlíží. Souhlasné stanovisko nahrazuje opatření
(rozhodnutí, souhlas, povolení výjimky) podle zvláštních právních předpisů21).
(11) Plán společných zařízení schválí zastupitelstvo obce. Pozemkový úřad
před předložením plánu společných zařízení zastupitelstvu obce prokazatelně seznámí
s tímto plánem sbor zástupců nebo vlastníky, není-li sbor zvolen. Tento postup platí
i v případě změny již schváleného plánu společných zařízení. Zasahuje-li plán společných
zařízení i do územního obvodu navazující obce [§ 5 odst. 1 písm. c)], je třeba předložit
plán společných zařízení ke schválení také zastupitelstvu této obce.
(12) Pokud jsou společná zařízení navržena na pozemku, který je ve vlastnictví
státu1), převede jej stát po dokončení realizace navržených společných zařízení bezúplatně
do vlastnictví obce [§ 5 odst. 1 písm. c)]. Takto získaný pozemek nesmí obec zcizit
bez souhlasu ústředí. Současně s podáním návrhu na vklad vlastnického práva na základě
smlouvy o bezúplatném převodu pozemku na obec požádá ústředí o zápis poznámky zákazu
zcizení.
(13) V soupisu nových pozemků bude u pozemků podle odstavce 12 věty první
uvedena poznámka „pozemek je určen pro realizaci společných zařízení podle zákona
č. 139/2002 Sb.“. Tato poznámka bude zapsána do katastru nemovitostí na základě rozhodnutí
podle § 11 odst. 8. Pokud pominuly důvody pro vyznačení poznámky, katastrální úřad
zruší poznámku na základě návrhu pozemkového úřadu. Převod těchto pozemků je možný
pouze na základě vydání kladného stanoviska pozemkovým úřadem. V případě bezúplatného
převodu do vlastnictví obce se stanovisko nevydává.
(14) Odvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu22) a poplatky za
odnětí pozemků určených k plnění funkcí lesa23) se v řízení o pozemkových úpravách
nepředepisují.
(15) Plán společných zařízení musí být v souladu s územně plánovací dokumentací.
Není-li návrh plánu společných zařízení ze závažných důvodů v souladu s územně plánovací
dokumentací, je jeho schválení podle odstavce 11 zároveň rozhodnutím o změně územního
plánu podle § 109 odst. 1 stavebního zákona přijímaným z vlastního podnětu. Obsahem
změny je požadavek na uvedení plánu společných zařízení a územního plánu do souladu.
Tento postup není překážkou pro vydání rozhodnutí o pozemkových úpravách.
(16) Pozemkový úřad může, pokud to je s ohledem na dosažení cíle pozemkových
úprav potřebné, v průběhu pozemkových úprav vykupovat se souhlasem vlastníka ve prospěch
státu pozemky nebo spoluvlastnické podíly k nim nejvýše za cenu obvyklou59), popřípadě
přijmout dar24) pozemku. Rovněž může vypořádat spoluvlastnictví k pozemku tak, že
spoluvlastníkům připočte k jejich nároku (§ 8 odst. 1) část odpovídající spoluvlastnickému
podílu k předmětnému pozemku; jestliže spoluvlastník kromě spoluvlastnického podílu
nevlastní jiný pozemek, tvoří tento spoluvlastnický podíl samostatný nárok. Pozemkový
úřad může na základě dohody uzavřené mezi spoluvlastníky reálně rozdělit spoluvlastnické
podíly i v případě, že spoluvlastníci nevlastní v obvodu pozemkových úprav jiný pozemek.
Předmětem reálného rozdělení nemohou být pozemky ve společném jmění manželů a lesy
ve vlastnictví spolku, společnosti60) nebo družstva. O pozemky, jejichž vlastník
není znám, nebo o spoluvlastnické podíly k takovým pozemkům lze zvýšit nárok státu1).
V případě, kdy k pozemku nelze podle údajů evidence katastru nemovitostí jednoznačně
určit vlastníka a bude-li šetření nezbytných údajů o vlastníkovi pozemku prokazatelně
bezvýsledné, posuzuje se takový pozemek jako pozemek, jehož vlastník není znám. Přihlásí-li
se pozemkovému úřadu do 5 let od právní moci rozhodnutí pozemkového úřadu o výměně
nebo přechodu vlastnických práv osoba, která prokáže, že byla k uvedenému dni vlastníkem
předmětného pozemku nebo spoluvlastnického podílu k němu, pozemkový úřad jí poskytne
finanční náhradu v ceně podle jiného právního předpisu14) platného v době přechodu
pozemku nebo spoluvlastnického podílu k tomuto pozemku na stát.
(17) Je-li nutno pro společná zařízení vyčlenit nezbytnou výměru půdního
fondu, použijí se nejprve pozemky ve vlastnictví státu a potom ve vlastnictví obce.
Pro společná zařízení lze se souhlasem držitele dobývacího prostoru a dotčeného orgánu
použít pozemky ve vlastnictví státu, které jsou určeny pro těžbu nerostů,5) pozemky
v zastavěném území, pozemky v zastavitelných plochách a pozemky, které jsou určeny
k vypořádání náhrad podle zvláštního právního předpisu.25) K využití pozemků ve vlastnictví
státu, které jsou určeny k těžbě nerostů, je vyžadován rovněž souhlas subjektu, kterému
byl stanoven dobývací prostor podle horního zákona61). Pokud nelze pro společná zařízení
použít jen pozemky ve vlastnictví státu, popřípadě obce, podílejí se na vyčlenění
potřebné výměry půdního fondu ostatní vlastníci pozemků poměrnou částí podle celkové
výměry jejich směňovaných pozemků. V tomto případě se nároky vlastníků vstupujících
do pozemkových úprav úměrně snižují.
(18) Zřídil-li pozemkový úřad podle schváleného návrhu věcné břemeno k pozemku,
poskytne vlastníku takto zatíženého pozemku náhradu stanovenou podle zvláštního právního
předpisu,26) pokud tento vlastník již neobdržel náhradu v jiném pozemku. Pozemky
zatížené stávajícími věcnými břemeny lze směňovat jen se souhlasem dotčených vlastníků.
Pokud se vlastníci ve lhůtě stanovené pozemkovým úřadem nevyjádří, má se za to, že
se směnou souhlasí. Stávající věcná břemena související s inženýrskými sítěmi, vrty,
důlními díly a stavbami nebo dočasnými stavbami se neoceňují a nejsou pozemkovými
úpravami dotčena. Postup podle § 11 odst. 15 se nepoužije pro věcná břemena uvedená
v předchozí větě.
(19) V rámci stanovení nároků (§ 8 odst. 1) a tvorby obnoveného souboru geodetických
informací (§ 11 odst. 8) zajistí pozemkový úřad pro pozemky v obvodu pozemkových
úprav, které nevyžadují řešení ve smyslu ustanovení § 2, nezbytné zeměměřické činnosti
pro obnovu katastrálního operátu, které se katastrálnímu úřadu předávají spolu s
výsledky pozemkových úprav.
(20) Zpracovatel návrhu je povinen v průběhu jeho zpracovávání projednávat
nové uspořádání pozemků s dotčenými vlastníky pozemků. Svůj souhlas, případně nesouhlas,
vlastníci potvrdí podpisem na soupisu nových pozemků.
(21) V případě, kdy se vlastník pozemku k novému uspořádání pozemků nevyjádří
ve smyslu odstavce 20, vyzve jej pozemkový úřad, aby tak učinil ve lhůtě 15 dnů.
Pokud se vlastník v této lhůtě nevyjádří, má se za to, že s novým uspořádáním pozemků
souhlasí.
(22) Pozemkový úřad svolá všechny vlastníky, požádá-li o to nejméně jedna
třetina vlastníků nebo sbor, byl-li zvolen.
(23) Souhlasy učiněné podle tohoto zákona mohou vlastníci pozemků, popřípadě
jejich právní nástupci vzít zpět jen se souhlasem pozemkového úřadu; ten může dát
souhlas, jestliže to dovolí stav rozpracovanosti návrhu.
(24) Pozemkový úřad v průběhu řízení nejméně jednou za 12 měsíců svolá kontrolní
den, na který přizve zástupce obce, sboru a dotčených orgánů, je-li jejich účast
potřebná. O konání kontrolního dne pozemkový úřad sepíše zápis.
1) Zákon č. 503/2012 Sb., o Státním pozemkovém úřadu a o změně některých souvisejících
zákonů.
4) Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)
5) Zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon),
ve znění pozdějších předpisů.
14) Zákon č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon
o oceňování majetku), ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č. 3/2008 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 151/1997
Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
(oceňovací vyhláška), ve znění pozdějších předpisů.
18) § 4 zákona č. 344/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
19) Vyhláška č. 26/2007 Sb., kterou se provádí zákon č. 265/1992 Sb., o zápisech
vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon),
ve znění pozdějších předpisů, (katastrální vyhláška), ve znění pozdějších předpisů.
20) Zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů
souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů.
21) Například zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve
znění pozdějších předpisů, zákon č. 289/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
22) § 11 zákona č. 334/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
23) § 15 zákona č. 289/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
24) Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních
vztazích, ve znění pozdějších předpisů. pozemku.
25) Zákon č. 229/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
26) § 16b zákona č. 151/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
59) § 2 odst. 1 zákona č. 151/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
60) § 2716 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších
předpisů.
61) § 20 zákona č. 44/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů.