Odstavec předpisu 76/2002 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a o omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně zákonů (zákon o integrované prevenci)
§ 14
§ 14
(1) Úřad stanoví emisní limity pro znečišťující látky uvedené v příloze
č. 2 k tomuto zákonu, pokud jsou ze zařízení vypouštěny, a další emisní limity, které
se stanovují na základě jiných právních předpisů.6) Úřad může též stanovit emisní
limity pro jiné skupiny nebo kategorie znečišťujících látek a příslušné limity pro
hluk, vibrace a neionizující záření37). Vztahují-li se na zařízení ustanovení zvláštního
právního předpisu,14a) úřad stanoví emisní limity pro tyto skleníkové plyny jen tehdy,
je-li to nezbytné k zabránění závažného znečišťování v místě provozu. Emisní limity
mohou být doplněny nebo nahrazeny ekvivalentními parametry nebo jinými technickými
opatřeními, která zajistí rovnocennou úroveň ochrany životního prostředí.
(2) Emisní limity pro znečišťující látky a příslušné limity pro vibrace,
hluk, teplo nebo jiné formy neionizujícího záření se vztahují obvykle k místu, kde
emise vycházejí ze zařízení. K ředění před místem, kde emise opouští zařízení, se
při stanovení emisních limitů nepřihlíží. V případě výpustí odpadních vod do kanalizace
úřad při určování emisního limitu příslušného zařízení může přihlédnout k čisticímu
efektu čistírny odpadních vod za předpokladu, že je zaručena rovnocenná úroveň ochrany
životního prostředí jako celku2) a že výsledkem není větší znečištění životního prostředí.
(3) Při stanovení závazných podmínek provozu, zejména emisních limitů,
úřad vychází z nejlepších dostupných technik a použije závěry o nejlepších dostupných
technikách, aniž by však předepisoval použití jakékoli konkrétní metody či technologie.
Takto stanovené závazné podmínky provozu nesmí být mírnější než podmínky provozu,
které by jinak byly stanoveny podle zvláštních právních předpisů.6)
(4) Úřad stanoví emisní limity, které zajišťují, že za běžných provozních
podmínek emise nepřekročí úrovně emisí spojené s nejlepšími dostupnými technikami,
jak jsou stanoveny v rozhodnutích o závěrech o nejlepších dostupných technikách,
a to jedním z těchto způsobů
a) stanovením emisních limitů, které nepřekračují úrovně emisí spojené
s nejlepšími dostupnými technikami; tyto emisní limity jsou vyjádřeny za stejné období
jako úrovně emisí spojené s nejlepšími dostupnými technikami nebo za období kratší
a za totožných referenčních podmínek, nebo
b) stanovením jiných emisních limitů, než jsou hodnoty uvedené v
písmeni a), pokud jde o hodnoty, období a referenční podmínky.
Použije-li se postup
podle písmene b), úřad nejméně jednou ročně posoudí výsledky monitorování emisí s
cílem zajistit, aby emise za běžných provozních podmínek nepřekračovaly úrovně emisí
spojené s nejlepšími dostupnými technikami.
(5) Úřad může v konkrétních případech stanovit mírnější emisní limity,
než je stanoveno v odstavci 4. Postup lze použít, pouze pokud odborné posouzení předložené
provozovatelem prokáže, že v jeho důsledku nedojde k závažnému znečištění životního
prostředí, celkově bude dosaženo vysoké úrovně ochrany životního prostředí a že by
dosažení úrovní emisí spojených s nejlepšími dostupnými technikami popsanými v závěrech
o nejlepších dostupných technikách vedlo k nákladům, jejichž výše by nebyla přiměřená
přínosům pro životní prostředí, a to z důvodů
a) zeměpisné polohy daného zařízení nebo místních podmínek životního
prostředí, nebo
b) technické charakteristiky daného zařízení.
Náležitosti obsahu odborného posouzení stanoví prováděcí právní předpis.
(6) Stanoví-li úřad závazné podmínky provozu na základě nejlepších
dostupných technik, které nejsou popsány v žádných příslušných závěrech o nejlepších
dostupných technikách, postupuje tak, aby
a) byly parametry dotyčné techniky určeny se zvláštním přihlédnutím
ke kritériím uvedeným v příloze č. 2 a
b) byly splněny požadavky stanovené v odstavcích 1 až 5.
Neobsahují-li příslušné závěry o nejlepších dostupných technikách
hodnoty emisí spojené s nejlepšími dostupnými technikami, musí použitá technika zajišťovat
míru ochrany životního prostředí rovnocennou nejlepším dostupným technikám popsaným
v závěrech o nejlepších dostupných technikách.
(7) Nevztahují-li se žádné závěry o nejlepších dostupných technikách
na činnosti nebo typ výrobního procesu prováděné v zařízení nebo nezabývají-li se
žádné závěry o nejlepších dostupných technikách všemi možnými dopady činnosti nebo
procesu na životní prostředí, stanoví úřad závazné podmínky provozu na základě nejlepších
dostupných technik, které po projednání s provozovatelem zařízení určí pro dotyčné
činnosti nebo procesy, přičemž zvláštní pozornost věnuje kritériím uvedeným v příloze
č. 2 k tomuto zákonu.
(8) Při stanovení požadavků na monitorování emisí úřad vychází z požadavků
na monitorování, které jsou popsány v závěrech o nejlepších dostupných technikách,
pokud existují. Úřad stanoví minimální frekvenci monitorování tak, aby bylo zajištěno
pravidelné monitorování půdy alespoň jedenkrát za 10 let a pravidelné monitorování
podzemních vod jedenkrát za 5 let, není-li toto monitorování založeno na systematickém
hodnocení rizika znečištění.
(9) Úřad může ke zkoušení a použití nově vznikajících technik udělit
dočasnou výjimku z emisních limitů stanovených podle odstavců 3 až 7 v celkové délce
nepřesahující 9 měsíců, je-li po uplynutí uvedené lhůty používání techniky buď zastaveno,
nebo se při činnosti dosáhne alespoň úrovně emisí spojených s nejlepšími dostupnými
technikami.
(10) Do přijetí rozhodnutí podle čl. 13 odst. 5 směrnice Evropského parlamentu
a Rady 2010/75/EU o závěrech o nejlepších dostupných technikách na úrovni Evropské
unie se pro účely stanovení závazných podmínek provozu použijí závěry o nejlepších
dostupných technikách z referenčních dokumentů o nejlepších dostupných technikách
přijatých Evropskou komisí před 6. lednem 2011, s výjimkou emisních limitů podle
odstavců 4 a 5.
2) Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých
souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí).
6) Například zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, zákon č. 254/2001 Sb.,
o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů (zákon o odpadech),
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a
o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 164/2001
Sb., o přírodních léčivých zdrojích, zdrojích přírodních minerálních vod, přírodních
léčebných lázních a lázeňských místech a o změně některých souvisejících zákonů (lázeňský
zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a
o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon), ve znění pozdějších předpisů.
14a) Zákon č. 695/2004 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise
skleníkových plynů a o změně některých zákonů.
37) Zákon č. 258/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.