Odstavec předpisu 254/2001 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon)
§ 104
§ 104
(1) Státní správu podle tohoto zákona vykonávají vodoprávní úřady a Česká
inspekce životního prostředí.
(2) Vodoprávními úřady jsou
a) obecní úřady,
b) újezdní úřady43) na území vojenských újezdů,
c) obecní úřady obcí s rozšířenou působností,
d) krajské úřady,
e) stavební úřady,
f) ministerstva jako ústřední vodoprávní úřad (§ 108).
Tímto nejsou dotčena ustanovení o povodňových orgánech a orgánech pro
sucho.
(3) Ve správních řízeních vedených podle zákona o ochraně přírody a krajiny14a),
horního zákona1a) a zákona o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě7b)
lze vydat rozhodnutí nebo učinit jiný úkon jen na základě závazného stanoviska vodoprávního
úřadu, pokud mohou být dotčeny zájmy podle tohoto zákona. Závazné stanovisko podle
tohoto ustanovení se vydává jen tehdy, pokud se neuděluje souhlas podle § 17. Vodoprávní
úřad v závazném stanovisku posoudí možnost zhoršení stavu nebo ekologického potenciálu
útvaru povrchové vody nebo stavu útvaru podzemní vody či nemožnost dosažení dobrého
stavu nebo dobrého ekologického potenciálu útvaru povrchové vody nebo dobrého stavu
útvaru podzemní vody. Dojde-li k závěru, že provedení záměru může vést ke zhoršení
stavu nebo ekologického potenciálu útvaru povrchové vody nebo stavu útvaru podzemní
vody či znemožnění dosažení dobrého stavu nebo dobrého ekologického potenciálu útvaru
povrchové vody nebo dobrého stavu útvaru podzemní vody, upozorní žadatele, že bez
udělené výjimky podle § 23a odst. 8 není možné záměr povolit ani provést a že bez
této výjimky nelze vydat kladné závazné stanovisko. Vodoprávní úřad je vázán svým
předchozím závazným stanoviskem. Navazující závazná stanoviska mohou vodoprávní úřady
v téže věci uplatňovat pouze na základě nově zjištěných a doložených skutečností,
které nemohly být uplatněny dříve a kterými se podstatně změnily podmínky, za kterých
bylo původní závazné stanovisko vydáno, nebo skutečností vyplývajících z větší podrobnosti
pořízené dokumentace nebo podkladů pro rozhodnutí nebo jiný úkon správního orgánu
při úkonech podle věty první, jinak se k nim nepřihlíží.
(4) Jedná-li se o záměr vyžadující jednotné environmentální stanovisko65),
závazné stanovisko podle odstavce 3 se nevydává. Dojde-li orgán příslušný k vydání
jednotného environmentálního stanoviska k závěru, že provedení záměru může vést ke
zhoršení stavu nebo ekologického potenciálu útvaru povrchové vody nebo ke zhoršení
stavu útvaru podzemní vody nebo znemožnění dosažení dobrého stavu nebo dobrého ekologického
potenciálu útvaru povrchové vody nebo dobrého stavu útvaru podzemní vody, upozorní
žadatele před vydáním jednotného environmentálního stanoviska, že bez výjimky podle
§ 23a odst. 8 nelze vydat souhlasné jednotné environmentální stanovisko65).
1a) Například zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství,
ve znění pozdějších předpisů.
7b) Zákon č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské
správě, ve znění pozdějších předpisů.
14a) Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších
předpisů.
43) § 35 zákona č. 222/1999 Sb.
43a) Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně
některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů.
43b) § 1 zákona č. 133/2000 Sb., ve znění zákona č. 53/2004 Sb.
43c) Zákon č. 40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství České
republiky, ve znění pozdějších předpisů.
43d) § 4 písm. e) zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně
některých zákonů.
43e) § 5 odst. 1 písm. c) zákona č. 101/2000 Sb., ve znění zákona č. 439/2004
Sb.
65) Zákon č. 148/2023 Sb., o jednotném environmentálním stanovisku.