Odstavec předpisu 254/2001 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon)
§ 77
§ 77
(1) Řízení ochrany před povodněmi zabezpečují povodňové orgány. Řízení
ochrany před povodněmi zahrnuje přípravu na povodňové situace, řízení, organizaci
a kontrolu všech příslušných činností v průběhu povodně a v období následujícím bezprostředně
po povodni včetně řízení, organizace a kontroly činnosti ostatních účastníků ochrany
před povodněmi. Povodňové orgány se při své činnosti řídí povodňovými plány.
(2) V období mimo povodeň jsou povodňovými orgány
a)
orgány obcí a v hlavním městě Praze orgány městských částí,
b) obecní úřady obcí s rozšířenou působností a v hlavním městě Praze úřady městských
částí stanovené Statutem hlavního města Prahy,
c) krajské úřady,
d) Ministerstvo
životního prostředí; zabezpečení přípravy záchranných prací přísluší Ministerstvu
vnitra.34)
(3) Po dobu povodně jsou povodňovými orgány
a) povodňové komise obcí
a v hlavním městě Praze povodňové komise městských částí,
b) povodňové komise obcí s rozšířenou působností a v hlavním městě Praze
povodňové komise městských částí stanovené Statutem hlavního města Prahy,
c) povodňové komise krajů,
d) Ústřední povodňová komise.
(4) Povodňové orgány mohou v době povodně činit opatření a vydávat operativní
příkazy k zabezpečení ochrany před povodněmi, v odůvodněných případech i nad rámec
platných povodňových plánů s tím, že v takovém případě musí neprodleně uvědomit dotčené
osoby. Všechna přijatá opatření a vydané příkazy se zapisují do povodňové knihy a
musí být přístupné k nahlédnutí osobám vykonávajícím působnost místně příslušných
povodňových orgánů, nebo způsobem umožňujícím dálkový přístup. Na vydávání těchto
příkazů se nevztahuje správní řád. Mimořádné pravomoci povodňových orgánů začínají
vyhlášením druhého nebo třetího stupně povodňové aktivity a končí odvoláním těchto
stupňů.
(5) Povodňové orgány nebo jiné osoby na jejich příkaz jsou při povodni
za účelem provádění záchranných a zabezpečovacích prací oprávněni vstupovat v nezbytném
rozsahu na cizí pozemky a do objektů.
(6) Orgány státní správy a jiné orgány jsou povinny povodňovým orgánům
pomáhat na jejich výzvu při zajišťování řízení ochrany před povodněmi.
(7) Povodňový orgán nižšího stupně může požádat povodňový orgán vyššího
stupně o převzetí řízení ochrany před povodněmi v případě, že vlastními silami není
schopen tuto ochranu zajistit.
(8) Povodňový orgán, který převezme řízení ochrany před povodněmi na
základě žádosti povodňového orgánu nižšího stupně nebo z vlastního rozhodnutí, je
povinen oznámit příslušným nižším povodňovým orgánům datum a čas převzetí, rozsah
spolupráce, ukončení řízení ochrany před povodněmi a provést o tom zápis v povodňové
knize. Nižší povodňové orgány zůstávají dále činné, provádějí ve své územní působnosti
opatření podle svých povodňových plánů v koordinaci s vyšším povodňovým orgánem nebo
podle jeho pokynů.
(9) Pokud dojde k vyhlášení krizového stavu podle jiného právního předpisu34),
zasedá příslušný krizový štáb a příslušná povodňová komise společně. Pravomoci povodňových
orgánů nejsou vyhlášením krizového stavu dotčeny.
34) Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový
zákon).