Odstavec předpisu 100/2001 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí)
§ 7
§ 7
Zjišťovací řízení
(1) Cílem zjišťovacího řízení u záměrů a změn záměrů uvedených v
§ 4 odst. 1 písm. a) je upřesnění informací, které je vhodné uvést do dokumentace,
a to se zřetelem na
a) povahu konkrétního záměru nebo druh záměru,
b) faktory životního prostředí uvedené v § 2, které mohou být provedením
záměru ovlivněny,
c) současný stav poznatků a metody posuzování a
d) skutečnost, že bude záměr vyhodnocován rovněž z hlediska dotčených
složek životního prostředí za účelem vydání jednotného environmentálního stanoviska
podle zákona o jednotném environmentálním stanovisku.
(2) U záměrů a změn záměrů uvedených v § 4 odst. 1 písm. b) až h) je
cílem zjišťovacího řízení zjištění, zda záměr nebo jeho změna může mít významný vliv
na životní prostředí, případně zda záměr může samostatně nebo ve spojení s jinými
mít významný vliv na předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo
ptačí oblasti, a tedy podléhá posouzení vlivů záměru na životní prostředí podle tohoto
zákona. Podléhá-li záměr posouzení vlivů záměru na životní prostředí podle tohoto
zákona, je předmětem zjišťovacího řízení také upřesnění podle odstavce 1.
(3) Zjišťovací řízení se zahajuje na podkladě oznámení a provádí
se podle kritérií uvedených v příloze č. 2 k tomuto zákonu. Při určování, zda záměr
nebo změna záměru může mít významné vlivy na životní prostředí, přihlíží příslušný
úřad vždy k
a) povaze a rozsahu záměru a jeho umístění,
b) okolnosti, zda záměr nebo změna záměru svou kapacitou dosahuje
limitních hodnot uvedených u záměrů příslušného druhu v příloze č. 1 k tomuto zákonu
kategorie II,
c) obdrženým vyjádřením veřejnosti, dotčené veřejnosti, dotčených
orgánů a dotčených územních samosprávných celků a
d) případným výsledkům jiných environmentálních hodnocení podle příslušných
právních předpisů.
(4) Zjišťovací řízení ukončí příslušný úřad nejdéle do 45 dnů ode dne
zveřejnění informace o oznámení podle § 16; v odůvodněných, zvlášť složitých, případech
může být tato lhůta překročena, nejdéle však o 25 dnů. Závěr zjišťovacího řízení
neprodleně zašle příslušný úřad oznamovateli, dotčeným územním samosprávným celkům
a dotčeným orgánům a zveřejní jej podle § 16.
(5) Dojde-li příslušný úřad k závěru, že záměr podle odstavce 2 podléhá
posouzení vlivů záměru na životní prostředí podle tohoto zákona, vydá o tom odůvodněný
písemný závěr obsahující základní údaje o záměru v rozsahu bodů B.I.1. až B.I.4.
a B.I.6. přílohy č. 3 k tomuto zákonu a úvahy, kterými se řídil při hodnocení kritérií
uvedených v příloze č. 2 k tomuto zákonu. Součástí závěru jsou rovněž doporučení
pro zpracování podkladů k žádosti o jednotné environmentální stanovisko.
(6) Dojde-li příslušný úřad k závěru, že záměr podle odstavce 2 nepodléhá
posouzení vlivů záměru na životní prostředí podle tohoto zákona, vydá o tom rozhodnutí,
které je prvním úkonem v řízení. V rozhodnutí se uvedou základní údaje o záměru v
rozsahu bodů B.I.1. až B.I.4. a B.I.6. přílohy č. 3 k tomuto zákonu a úvahy, kterými
se příslušný úřad řídil při hodnocení kritérií uvedených v příloze č. 2 k tomuto
zákonu a informací obsažených v bodě D.4 přílohy č. 3 k tomuto zákonu. V odůvodnění
rozhodnutí se rovněž, je-li to s ohledem na povahu záměru možné, uvedou doporučení
pro zpracování podkladů k žádosti o jednotné environmentální stanovisko. Rozhodnutí
se zveřejňuje způsobem podle § 16 a doručuje veřejnou vyhláškou. Právo podat odvolání
proti rozhodnutí má oznamovatel a dotčená veřejnost uvedená v § 3 písm. i) bodě 2
a dotčené územní samosprávné celky. Splnění podmínek podle § 3 písm. i) bodu 2 doloží
dotčená veřejnost v odvolání.
(7) U záměrů, které podle stanoviska orgánu ochrany přírody vydaného
podle zákona o ochraně přírody a krajiny mohou samostatně nebo ve spojení s jinými
významně ovlivnit předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo
ptačí oblasti, může v odůvodněném písemném závěru příslušný úřad požadovat, aby posouzení
zpracované osobou, která je držitelem zvláštní autorizace14), bylo též součástí dokumentace,
a to zejména s ohledem na obsah obdržených vyjádření, případně obsah posouzení zpracovaného
osobou, která je držitelem zvláštní autorizace.
(8) Byl-li záměr předložen ve variantách, je součástí závěru zjišťovacího
řízení i výsledek vyhodnocení jednotlivých variant z hlediska vlivů na životní prostředí
s uvedením jejich pořadí. Příslušný úřad může v odůvodněném písemném závěru navrhnout
zpracování variant řešení záměru, které se zpravidla liší umístěním, kapacitou, použitou
technologií či okamžikem provedení, jestliže je jejich provedení účelné a z technických
hledisek možné. Je-li výsledkem zjišťovacího řízení závěr, že posouzení vlivů záměru
na životní prostředí podléhá jen některá z předložených variant záměru, vydá se závěr
zjišťovacího řízení, který obsahuje výroky podle odstavce 5 i 6; při zveřejňování
i doručování tohoto závěru zjišťovacího řízení se postupuje podle odstavce 6.
(9) Dotčená veřejnost uvedená v § 3 písm. i) bodě 2 se může žalobou domáhat
zrušení rozhodnutí vydaného ve zjišťovacím řízení podle odstavce 6, že záměr nebo
jeho změna nebudou posuzovány podle tohoto zákona, a napadat hmotnou nebo procesní
zákonnost tohoto rozhodnutí. Pro účely postupu dle věty první se má za to, že dotčená
veřejnost uvedená v § 3 písm. i) bodě 2 má práva, na kterých může být rozhodnutím
vydaným ve zjišťovacím řízení, že záměr nebo jeho změna nebudou posuzovány podle
tohoto zákona, zkrácena.
(10) O žalobě proti rozhodnutí vydanému ve zjišťovacím řízení rozhodne
soud do 90 dnů poté, kdy žaloba došla soudu..
14) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1315/2013 ze dne 11. prosince
2013 o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě a o zrušení rozhodnutí
č. 661/2010/EU.