Odstavec předpisu 361/2000 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu)
§ 12
§ 12
Jízda v jízdních pruzích
(1) Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích
vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních
jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení
nebo odbočování.
(2) V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích
vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k
jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu; přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li
vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu. Pokud
by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu
vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve
uvolnit; to neplatí, užívá-li řidič levého krajního jízdního pruhu k odbočování,
otáčení nebo při souběžné jízdě podle odstavce 3. Řidič nákladního automobilu o celkové
hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7
m, zvláštního motorového vozidla, motocyklu s konstrukční rychlostí do 45 km.h
-1
a cyklista smí levý krajní jízdní pruh užít k jízdě, jen jestliže je to nutné k objíždění,
předjíždění, otáčení nebo odbočování. (3) Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích
v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel,
v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na
rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně (dále jen
"souběžná jízda"); přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom
z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.
(4) Na pozemní komunikaci o třech nebo více jízdních pruzích vyznačených
na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti
převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, zvláštního
motorového vozidla a motocyklu s konstrukční rychlostí do 45 km.h
-1
užít k jízdě
výhradně dvou jízdních pruhů nejbližších k pravému okraji vozovky; v ostatních jízdních
pruzích smí jet jen tehdy, jestliže je to nutné k objíždění, otáčení nebo odbočování.(5) Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy,
neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom
musí dávat znamení o změně směru jízdy. Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel
jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu,
který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a
vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného
pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z
nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího
v pravém jízdním pruhu.
(6) Na pozemní komunikaci o třech jízdních pruzích vyznačených na vozovce
v jednom směru jízdy smí řidič přejíždět z levého jízdního pruhu do středního jízdního
pruhu jen tehdy, neohrozí-li řidiče přejíždějícího do středního jízdního pruhu z
pravého jízdního pruhu; obdobně se postupuje při přejíždění z levých jízdních pruhů
do středních jízdních pruhů na pozemní komunikaci o čtyřech a více jízdních pruzích
vyznačených na vozovce.
(7) Je-li pro zařazování do průběžného jízdního pruhu zřízen připojovací
pruh, je řidič povinen před zařazením do průběžného pruhu užít připojovacího pruhu.
Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče
jedoucí v průběžném pruhu. Není-li připojovací pruh zřízen, je řidič povinen dát
přednost v jízdě vozidlům jedoucím v průběžném pruhu.
(8) Nejsou-li jízdní pruhy na vozovce vyznačeny, rozumí se pro účely
odstavců 3 a 5 jízdním pruhem část vozovky dovolující jízdu vozidel jiných než dvoukolových
(motocyklů) v jízdním proudu za sebou.