Odstavec předpisu 40/1995 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů
§ 5b
§ 5b
Reklama na humánní léčivé přípravky zaměřená na odborníky
(1) Reklama na humánní léčivé přípravky zaměřená na odborníky může být šířena
pouze prostřednictvím komunikačních prostředků určených převážně pro tyto odborníky
(například odborných neperiodických publikací, odborného periodického tisku, odborných
audiovizuálních pořadů).
(2) Reklama podle odstavce 1 musí obsahovat
a) přesné, aktuální, prokazatelné a dostatečně úplné údaje umožňující
odborníkům vytvořit si vlastní názor o terapeutické hodnotě humánního léčivého přípravku.
Údaje převzaté z odborných publikací nebo z odborného tisku musí být přesně reprodukovány
a musí být uveden jejich zdroj,
b) základní informace podle schváleného souhrnu údajů o přípravku, včetně
data schválení nebo poslední revize,
c) informaci o způsobu výdeje humánního léčivého přípravku podle rozhodnutí
o registraci,
d) informaci o způsobu hrazení z prostředků veřejného zdravotního pojištění.
Ustanovení tohoto odstavce neplatí pro reklamu na humánní léčivé přípravky,
u kterých nebyla v rámci registračního řízení posuzována účinnost15a). Pro obsah
reklamy zaměřené na odborníky na tyto přípravky platí § 5a odst. 6.
(3) Obchodní zástupce17) musí při každé návštěvě provedené za účelem reklamy
humánního léčivého přípravku předat navštívenému odborníkovi souhrn údajů o každém
humánním léčivém přípravku, který je předmětem reklamy, a informaci o způsobu hrazení
těchto humánních léčivých přípravků. Obchodní zástupce je povinen bez zbytečného
odkladu předávat příslušnému držiteli rozhodnutí o registraci17a) informace o významných
skutečnostech, o kterých se při výkonu své činnosti dozví, týkajících se použití
léčivého přípravku, pro který provádí reklamu, a to zejména o všech nežádoucích účincích
jemu ohlášených navštívenými osobami.
(4) V souvislosti s reklamou na humánní léčivé přípravky zaměřenou na odborníky
se zakazuje jim nabízet, slibovat nebo poskytovat dary nebo jiný prospěch, ledaže
jsou nepatrné hodnoty a mají vztah k jimi vykonávané odborné činnosti.
(5) Rozsah bezplatně poskytovaného pohoštění a ubytování
a) při setkání navštěvovaném odborníky konaném za účelem podpory předepisování,
prodeje, výdeje nebo spotřeby humánních léčivých přípravků, nebo
b) při setkání odborníků konaném za odborným nebo vědeckým účelem,
musí být přiměřený, s ohledem na hlavní účel setkání vedlejší, a nesmí
být rozšířen na jiné osoby než odborníky; v takovém případě pro rozsah poskytovaného
pohoštění a ubytování neplatí zákaz podle odstavce 4.
(6) Odborníci nesmí v souvislosti s reklamou humánních léčivých přípravků
vyžadovat ani přijímat výhody zakázané podle odstavce 4 nebo které jsou v rozporu
s odstavcem 5.
(7) Vzorky humánních léčivých přípravků mohou být poskytnuty pouze výjimečně
osobám oprávněným je předepisovat, a to v omezeném počtu nejvýše pro jeden kalendářní
rok, každý vzorek musí odpovídat nejmenšímu balení humánního léčivého přípravku uvedenému
na trh a musí být označen nápisem "Neprodejný vzorek" nebo "Bezplatný vzorek". Přípravky
obsahující omamné a psychotropní látky16) se nesmí poskytovat. Vzorky humánních léčivých
přípravků lze poskytovat pouze na písemnou žádost osoby oprávněné je předepisovat,
která je podepsaná a je na ní datum vystavení.
(8) Jestliže je reklama zaměřená na odborníky zamýšlena jako připomínka humánního
léčivého přípravku, nesmí obsahovat jiné údaje než název humánního léčivého přípravku
tak, jak je uveden v rozhodnutí o registraci, nebo jeho mezinárodní nechráněný název,
jestliže takový existuje, popřípadě ochrannou známku.
15a) § 24a zákona č. 79/1997 Sb., ve znění zákona č. 129/2003 Sb.
16) § 2 písm. a) zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých
dalších zákonů.
17) § 652 zákona č. 513/1991 Sb., ve znění zákona č. 370/2000 Sb.
17a) § 52a odst. 1 písm. a) zákona č. 79/1997 Sb., ve znění zákona č. 129/2003
Sb.