Odstavec předpisu 634/1992 Sb.
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele
§ 5
§ 5
Klamavá konání
(1) Obchodní praktika se považuje za klamavou, pokud obsahuje věcně nesprávnou
informaci a je tedy nepravdivá, což vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí
ohledně koupě, které by jinak neučinil.
(2) Za klamavou se považuje také obchodní praktika obsahující pravdivou
informaci, jestliže vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě,
které by jinak neučinil, pokud jakýmkoli způsobem uvádí nebo je schopna uvést spotřebitele
v omyl ohledně
a) existence a podstaty výrobku nebo služby,
b) hlavních znaků výrobku nebo služby, jako jsou údaje o jejich dostupnosti,
výhodách, rizicích, provedení, složení, příslušenství, poprodejním servisu a vyřizování
reklamací a stížností, výrobním postupu a datu výroby nebo dodání, způsobu dodání,
způsobilosti k účelu použití, možnosti použití, množství, specifikaci, zeměpisném
nebo obchodním původu, očekávaných výsledcích jejich použití nebo výsledcích a provedených
zkouškách nebo kontrolách,
c) rozsahu závazku prodávajícího, motivu pro obchodní praktiku a podstaty
prodejního postupu, prohlášení nebo symbolu týkajících se přímého nebo nepřímého
sponzorování nebo schválení prodávajícího nebo výrobku nebo služby,
d) ceny nebo způsobu výpočtu ceny anebo existence konkrétní cenové výhody,
e) nutnosti servisu, náhradního dílu, výměny nebo opravy,
f) podstaty, charakteristických rysů a práv prodávajícího nebo jeho zástupce,
například jeho identifikace a majetku, způsobilosti, postavení, schválení, přidružení
nebo vztahů, práv průmyslového, obchodního nebo duševního vlastnictví nebo jeho ocenění
a vyznamenání, nebo
g) práv spotřebitele, včetně práva na náhradní dodání nebo vrácení kupní
ceny vyplývajících z práv z vadného plnění nebo rizika, kterému může být vystaven.
(3) Obchodní praktika se rovněž považuje za klamavou, pokud ve věcných
souvislostech, s přihlédnutím ke všem jejím rysům a okolnostem, vede nebo může vést
k tomu, že spotřebitel učiní rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil, a
pokud zahrnuje
a) jakékoli uvádění výrobku nebo služby na trh, včetně srovnávací reklamy,
které vede k záměně s jiným výrobkem nebo službou,
b) jakékoli uvádění výrobku nebo služby na trh, včetně srovnávací reklamy,
které vede k záměně s ochrannou známkou, obchodní firmou nebo jinými rozlišovacími
znaky jiného prodávajícího,
c) nedodržení jednoznačného závazku obsaženého v kodexu chování, k jehož
dodržování se prodávající prokazatelně zavázal, nebo
d) jakékoliv uvádění výrobku na trh jako výrobku totožného s výrobkem
uváděným na trh v nejméně 2 dalších členských státech Evropské unie, přestože takový
výrobek má podstatně odlišné složení nebo znaky, pokud to není odůvodněno oprávněnými
a objektivními skutečnostmi.
4b) Zákon č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách a o změně zákona č. 6/2002
Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších
zákonů (zákon o soudech a soudcích), ve znění pozdějších předpisů, (zákon o ochranných
známkách), ve znění pozdějších předpisů.
6b) Například zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, zákon č. 145/2010 Sb.,
o spotřebitelském úvěru a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 43/2013 Sb.,
zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 79/1997 Sb., o léčivech a o změnách a doplnění některých souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a
o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního
vysílání, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 37/2004
Sb., o pojistné smlouvě a o změně souvisejících zákonů (zákon o pojistné smlouvě),
ve znění pozdějších předpisů.