Označení produktu „bio“ už nemusí spotřebiteli v USA stačit

Označení výrobku jako produkt ekologického zemědělství může být z marketingového pohledu výhodou.

Mezi USA a Evropskou unií je navíc v platnosti dohoda o vzájemném uznávání označení takových produktů. Produkt certifikovaný v ČR jako „bio“ tak může být obdobně označen v USA bez nutnosti dodatečných dokazování.

Nedávný průzkum společnosti Hartman Group mezi americkými spotřebiteli ale ukázal, že označení bio-produktu nemusí nutně znamenat dostatečný argument, aby se pro něj spotřebitelé rozhodli. Někteří nakupující totiž hledají další benefity a záruky nad rámec bio.

Téměř 80 % respondentů souhlasilo s tezí, aby certifikace ekologického zemědělství měla přísnější požadavky na dobré životní podmínky hospodářských zvířat. Navíc 78 % dotázaných uvedlo, že by v certifikaci měl být zahrnut i komponent na lepší sociální podmínky pro pracovníky v takovém režimu zemědělské produkce.

Průzkum dále ukázal, že slabinou vyšších prodejů bioproduktů je jejich cena. Více než polovina respondentů je toho názoru, že ekologické zemědělství je „záminkou“ k účtování vyšších cen.

Spotřebitelé dále očekávají, že výrobci budou stupňovat své aktivity v oblasti ochrany životního prostředí. Mají pocit, že jako jednotlivci toho například se změnou klimatu moc nezmohou a tak očekávají, že korporace a výrobci budou těmi, kdo na změnu klimatu zareagují a budou uvádět na trh vyhovující výrobky. Přes 76 % dotázaných uvedlo, že podporují zvýšení aktivit směrem k obnově zdraví půdy a zvýšení biologické rozmanitosti. Takové komponenty ale v aktuální certifikaci ekologického zemědělství nejsou zakotveny v takové míře, jakou někteří spotřebitelé hledají.

Průzkum samozřejmě již neodpovídá na otázku, jestli by spotřebitelé byli ochotni platit odpovídající cenu, ale pro výrobce a obchodníky je to rozhodně otázka k zamyšlení.

Segment produktů ekologického zemědělství je v USA stále na vzestupu a aktuálně zaujímá přes 6 % z celkových prodejů – podle posledního odhadu na úrovni 52 mld. USD. Nejvyšší prodeje v této kategorii jsou v oblasti ovoce a zeleniny, mléčných produktů, masných produktů a nápojů (na bázi ovoce a zeleniny).

 

Zpracoval: P. Ježek
zemědělský diplomat velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C.
mob.: +1 202 507-3859
mob. ČR: +420 601 558 079
petr_jezek@mzv.cz

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.