Během druhého ročníku pivního festivalu se v listopadu v Moskvě prezentovalo 13 značek českých piv
Od 18. do 26. listopadu 2019 se ve 13 restauracích a barech v Moskvě konal marketingový projekt, festival českého piva „Pěnivé Česko“. Akci zorganizoval Zastupitelský úřad ČR v Ruské federaci (zemědělská diplomatka) ve spolupráci s ruskou agenturou Amaracom a financována byla Ministerstvem zemědělství České republiky. Festival měl za cíl prezentovat Českou republiku a hlavně tradici vaření českého piva: konkrétně bylo v rámci akce představeno celkem 13 značek českých, především menších a středních pivovarů.
Zemědělské a potravinářské výstavy v Ruské federaci v roce 2020
V roce 2020 se v Ruské federaci uskuteční celá řada specializovaných zemědělských a potravinářských veletrhů. Jejich seznam, který je rozdělen na akce v Moskvě a v regionech, je uveden v příloze.
V Moskvě proběhly tradiční podzimní zemědělské a potravinářské veletrhy
Na konci září a začátku října se v Moskvě tradičně konaly tři významné agrární veletrhy: Worldfood, Agroprodmash a Zlatý podzim. Všechny uvedené akce proběhly za individuální účasti českých firem. ZÚ Moskva přináší podrobnější popis jednotlivých veletrhů, především s ohledem na plánovanou účast MZe ČR a jednotlivých firem na těchto akcích v roce 2020.
Česká republika je klíčovým dodavatelem potravinářského máku na ruský trh
Český mák patří dlouhodobě do žebříčku pěti nejvýznamnější agrárních exportních položek do Ruska. Maková semena je možné najít na tradičních pekařských výrobcích i v těch nejvzdálenějších regionech Ruské federace a kvalitní český modrý mák si díky svým jedinečným chuťovým vlastnostem a vůni podmanil ruské spotřebitele.
Zákon o organické produkci může mít negativní dopady na importované biopotraviny
Od 1. ledna 2020 vstoupí v Rusku v platnost již dříve schválený zákon „O organické produkci“, který upravuje povinné označování „biopotravin“. Firmy, které chtějí na ruském trhu prodávat biopotraviny, musí mít ruské certifikáty, být registrovány v ruském registru výrobců biopotravin a teprve poté mohou svůj produkt označit slovem „organický“.
Potravinářské obchodní řetězce v Rusku
Přehled největších hráčů mezi potravinářskými obchodními řetězci v Rusku v roce 2018.
Pět let ruského potravinového embarga a šestý rok před námi. Pro mnohé už je to stereotyp.
V červnu letošního roku ruský prezident V. Putin prodloužil do 31. prosince 2020 „potravinové embargo“, které je namířeno proti zemím EU, USA a dalším státům, jež uplatňují ekonomické sankce proti Rusku. Embargo není plošné, zakazuje vozit především maso, masné výrobky, mléko, mléčné výrobky, ovoce, zeleninu a další vybrané potraviny. Dne 6. srpna 2019 uplynulo již pět let od jeho zavedení. Kam se posunulo ruské zemědělství a potravinářství za pět let bez západní konkurence? Jak situace ovlivnila trh a spotřebitele? Vrátí se ještě evropské potraviny na ruský stůl? Jsou sankce příležitostí pro české firmy?
Vstoupila v platnost opatření upozorňující na obsah rostlinných tuků v mléčných produktech
Od 1. července 2019 vstoupila v Rusku v platnost opatření, na základě kterých musí výrobci a obchodníci povinně viditelně označovat obsah rostlinných tuků a náhražek v mléčných produktech. Obsah rostlinných tuků byl až doposud uváděn pouze ve složení, které často bylo malým a nečitelným písmem. Podle nového zákona musí být obsah rostlinných tuků zřejmý na první pohled. Zároveň by v obchodech produkty měly být rozmístěny odděleně, aby nedocházelo k matení zákazníků. Štítky v regálech obchodů jsou označeny zkratkami, které objasňují, zda je produkt „s“ nebo „bez“ obsahu náhražky mléčného tuku (tzv. „СЗМЖ“, resp. „БЗМЖ“).
Rusko má zájem o spolupráci v oblasti chovu skotu
Ve dnech 11. – 15. května 2019 navštívila ruská delegace výstavu ANIMAL TECH v Brně a jednala s firmami, které mají zájem rozvíjet spolupráci v oblasti živočišné výroby s Ruskou federací. Během svého pobytu v ČR také účastníci navštívili farmy, kde měli možnost prohlédnout si nabídku českých technologií a plemenných zvířat. Pro ruskou a běloruskou delegaci byl uspořádán odborný seminář, který se týkal chovu skotu. Akce se uskutečnila v rámci projektu na podporu ekonomické diplomacie (PROPED), kterou financovalo Ministerstvo zemědělství ČR, a organizovala zemědělská diplomatka N. Hrušková.
Ruský retail navyšuje podíl zdravých produktů ve svém sortimentu
Nákupní chování ruských spotřebitelů ve velkých městech se mění a obchodníci se tomuto trendu přizpůsobují. Roste poptávka po zdravých produktech, což je označení, pod kterým si ruští zákazníci představují celou řadu potravin. Někteří do kategorie zdravých potravin řadí ty bez konzervačních látek, „éček, palmového tuku, cukru či lepku, potraviny organické nebo dokonce i „farmářské“ a „domácí“. Ačkoliv jsou v řadě případů tato označení především marketingovým nástrojem, na ruské zákazníky fungují a retail reaguje rozšiřováním tohoto sortimentu.