Letecké palivo ze dřeva v Japonsku

Skupina společností vedená Nippon Paper Industries plánuje v Japonsku produkovat bioetanol ze dřeva pro výrobu udržitelného leteckého paliva. Očekává se, že investice do projektu dosáhnou desítek miliard jenů a výroba bude zahájena v roce 2027.

Udržitelná letecká paliva (ULP), která lze vyrábět např. z odpadního kuchyňského oleje a dalších rostlinných látek údajně vypouštějí o 70 – 90 % méně oxidu uhličitého než standardní letecké palivo.

Společnosti Nippon Paper, Sumitomo Corp. a další plánují v roce 2024 založit společný podnik na výrobu a prodej bioetanolu. Do podniku bude investovat také japonská společnost Green Earth Institute, která má vlastní technologii fermentace pomocí mikroorganismů. Bioetanol se bude vyrábět v papírnách společnosti Nippon Paper a prodávat rafinériím k výrobě ULP. Záměrem společností je v roce 2027 vyrobit stovky tisíc hektolitrů bioetanolu, což by stačilo na výrobu asi jednoho tisíce hl paliva.

Primární surovinou bude dřevo vytěžené z lesů společnosti Nippon Paper, která v Japonsku vlastní asi 90 tis ha lesů. Jedná se o druhý největší podíl po konkurenčním výrobci papíru Oji Holdings. Společnost Nippon Paper plánuje zvýšit udržitelnost svých dodávek tím, že v oblastech vysadí sazenice, které rostou o 50 % rychleji a absorbují o 50 % více oxidu uhličitého než běžné stromy. Podnik se bude snažit snížit náklady na výrobu ULP, což je jedna z překážek rozšíření leteckých paliv na rostlinné bázi. Cena běžného leteckého paliva se pohybuje kolem 100 jenů za litr, zatímco ULP stojí několik set až několik tisíc jenů.

Japonské společnosti se pokoušely používat k výrobě etanolu pro ULP dováženou kukuřici a další plodiny, avšak čelily problémům se zajištěním jejich stabilních dodávek. Kritici navíc tvrdí, že přeměna plodin, jako je kukuřice a cukrová třtina může přispět k nedostatku potravin. Obtížné bylo také vybudování dodavatelského řetězce pro odpadní kuchyňský olej.

Regulační orgány tlačí letecké společnosti k používání ekologických paliv. Zákonodárci EU schválili požadavek, aby do roku 2050 tvořily ULP 85 % všech leteckých paliv. Japonské ministerstvo dopravy usiluje o to, aby letecké palivo používané domácími leteckými společnostmi tvořilo v roce 2030 z 10 % ULP. To by odpovídalo roční poptávce po ULP ve výši 710 tis hl. Cílová produkce Nippon Paer by pokryla méně než 1 % této poptávky. Japonské letecké společnost ANA a JAL plánují v roce 2030 nahradit 10 % konvenčního paliva udržitelným.

Zdroj: Nikkei Asia

 

Zpracoval:

Irena Leopoldová

zemědělská diplomatka velvyslanectví ČR v Tokiu

Mobil: ČR: +420 773 743 880, E-mail: irena_leopoldova@mzv.cz

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.