přechod na části stránky

Upozornění:
Používáte prohlížeč IE verze 6. Od 1. června 2012 nebude možné se s tímto prohlížečem do prostředí eAGRI přihlásit. Proveďte upgrade na IE verze min. 7 nebo použijte jiný prohlížeč (např. Mozilla Firefox nebo Google Chrome). Další informace zde.

Japonští výrobci piva recyklací odpadu získávají nové výrobky

1.7.2022

Pivovar Sapporo, jeden ze čtyř hlavních pivovarů v Japonsku a také významný odběratel českého chmele, zahájil produkci výrobků zdánlivě nesouvisejících s pivem - džínů. Na výrobu džínoviny používá mláto, chmelové stonky a listy, tedy odpad získaný během vaření piva.

Jediným problémem, na nějž pivovar narazil, byla potřeba většího množství odpadu, který by mohl přeměnit na nový produkt. Pivovar Sapporo v dubnu letošního roku přidal do nabídky svého internetového obchodu 30 kusů kalhot, jedny za cenu 41 800 jenů, tedy přes 7 tisíc Kč. Pivovar obdržel přibližně 1 600 žádostí o koupi. Proč taková poptávka po džínových kalhotách vyrobených z materiálu, kterým se krmí dobytek? Jednou z odpovědí je upcyklace, tedy způsob, jak přeměnit odpad na výrobky s vyšší přidanou hodnotou. Upcyklovaná džínovina je lehká a prodyšná. A dle zástupce marketingu společnosti Sapporo nový upcyklovaný výrobek, který se stane součástí každodenního života, ještě více posílí oblíbenost značky.

Z mláta, chmelových stonků a listů se nejprve vyrobí papír japonského typu Washi, z něhož se zhotoví příze a utká džínovina. Mláto se již dříve používalo jako krmivo pro dobytek, ale podle společnosti Sapporo je to poprvé, kdy se vedlejším produktem výroby piva staly kalhoty. V nabídce jsou také černé džíny vyráběné z odpadu při výrobě tmavého piva Black Label.

Další japonský pivní gigant, společnost Asahi, upcykluje potravinový odpad do nových značek piv. Nově vzniklá divize Asahi Holdings, zaměřená na udržitelnost, uvedla na trh pivo Sayama Green (podle regionu Sayama, odkud čaj pochází), které se vyrábí z čajových stonků kebacha. Slupky se namáčejí ve studené vodě, která tvoří 30 % piva, a dodávají mu jemné čajové aroma.

Nejen japonské pivovary, ale i farmáři a výrobci speciálních potravin, kteří se vrhli na upcyklaci poté, co je zasáhla pandemie, zjišťují, že efektivita není jeho jediným přínosem. Upcyklace může také nadchnout zákazníky a posílit značku.

Zdroj: Asahi a Nikkei

 

Zpracovala:
Irena Leopoldová
zemědělská diplomatka velvyslanectví ČR v Tokiu
Mobil: ČR: +420 773 743 880, E-mail: irena_leopoldova@mzvcz 

  • Tisk stránky
  • Poslat e-mailem