Vietnam se stává významným světovým centrem řemeslného piva

První řemeslné pivo se ve Vietnamu objevilo v roce 2000 v českém stylu. Dnes se toto pivo vaří ve třech restauracích Hoa Vien v Ho Či Minově Městě a v Hanoji.

Na úspěšný projekt navázala řada dalších minipivovarů s restaurací, většinou v českém nebo německém stylu (Gammer, Tulip v Danangu aj.). Úspěch už však nebyl tak výrazný a některé projekty zkrachovaly. Vliv na to měla i vlna moderních hlučných beer clubů s velkým výběrem plechovkových piv a ze stylových minipivovarů se tak staly „old men pubs“.

V posledních pěti letech dochází ve Vietnamu v pivní kultuře k velkému a zajímavému obratu. Jsme svědky pivní evoluce, která se soustředí na americká, evropská a australská řemeslná piva. Média poukazují doslova na posedlost řemeslným pivem (zpravodajství CNN), či řemeslným pivním šílenstvím. V centru Ho Či Minova Města dnes najdete minipivovar, bar či restauraci s tzv. řemeslným pivem (craft beer) téměř na každém rohu.

Vietnam má k pivu již zakořeněný vztah a v posledních letech přilákal řadu zahraničních investorů a řemeslných sládků. Jedním z důvodů boomu řemeslných pivovarů ve Vietnamu je údajně i přesun výroby z Thajska, které vyžaduje, aby pivovarníci produkovali alespoň 10 000 litrů piva ročně, kdežto ve Vietnamu lze vyrábět pivo i v malých výstavech (1 000 litrů).

Dalším klíčovým faktorem je rostoucí vzdělaná a movitá zákaznická klientela Vietnamu. Tzv. generace Z ve Vietnamu udržuje krok s celosvětovými trendy. Právě pivo je nyní mezi mladou generací spíše kulturním zážitkem, ke kterému patří zkušenost z ochutnávky řemeslných piv v místě výroby. Tradiční a necivilizované „nhậu“ (intenzivní pití piva obvykle s ledem, na ex, za hlasitého pokřikování a za účelem intoxikace) se vyskytuje u vzdělané a mladé generace stále méně často.

Spotřeba piva je ve Vietnamu téměř 4 mld. litrů ročně a za posledních 10 let byl nárůst spotřeby neuvěřitelných 40 %. Mezi klíčové hráče dominující na trhu patří významné domácí i mezinárodní značky jako Heineken, Saigon Alcohol Beer and Beverage Corp. (Sabeco), Hanoi Beer Alcohol and Beverage Corp. (Habeco), Carlsberg a Sapporo. Přesto si svůj prostor stále více razí i řemeslná piva.

Vietnamský trh s řemeslným pivem nejen vzkvétá, ale také dodává pivnímu průmyslu svou vlastní charakteristickou chuť. Na Asia Beer Championship 2021 s řemeslným pivem získal Vietnam čtyři zlaté medaile. Cyclo Stout (s kakaovým luskem Marou) pivovaru Pasteur Street Brewing Co. zařadil Life and Travel Asia na seznam piv, které musíte vyzkoušet. Standardem většiny řemeslných minipivovarů je IPA, ležák plzeňského typu (s českým chmelem), Pale ALE, pšeničná piva, nebo piva s ovocnými a jinými příchutěmi.

Existují však určité ekonomické obavy. V minulém roce vyšlo rozhodnutí č. 508/QD-TTg, které plánuje zvýšení daně na pivo a alkoholické výrobky do roku 2030. To by mohlo vést ke zvýšení spotřební daně, která je na pivo v současné době 65 %. Vyšší daň na řemeslné pivo by vytvářela další tlak na cenu, která je již dnes poměrně vysoká. Za malé pivo (0,3 l) zaplatíte obvykle 100–150 Kč.

V Asii vyšší cena vypovídá o prémiovém či luxusním produktu a zvyšuje se tím jeho vnímaná hodnota. Mnozí považují boom řemeslného piva ve Vietnamu za výstřelek, ale je pravděpodobnější, že je to jen začátek velkého trendu.

 

Zpracoval:
Luboš Marek
místní spolupracovník Ministerstva zemědělství ve Vietnamu
Tel: +84 904 099 562, E-mail: commerce_hanoi@mzv.cz

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.