přechod na části stránky

Upozornění:
Používáte prohlížeč IE verze 6. Od 1. června 2012 nebude možné se s tímto prohlížečem do prostředí eAGRI přihlásit. Proveďte upgrade na IE verze min. 7 nebo použijte jiný prohlížeč (např. Mozilla Firefox nebo Google Chrome). Další informace zde.

Spotřeba sušenek a cukrovinek ve Vietnamu roste

19.11.2021

Trh cukrovinek ve Vietnamu rychle roste a tržby v roce 2020 představovaly asi 50 miliard Kč. Předpokládá se, že růst bude pokračovat, neboť spotřeba cukrovinek ve Vietnamu je aktuálně 2 kg na osobu a rok, zatímco celosvětový průměr jsou 3 kilogramy.

Příležitosti si velmi dobře uvědomují nadnárodní koncerny, které mají na světových trzích obvykle 50% podíl, zatímco ve Vietnamu slavné značky drží pouze 20-30 % trhu.

V roce 1995 do Vietnamu vstoupila formou 100% investice společnost Nestlé, která má dnes v zemi 4 výrobní závody a 2 000 zaměstnanců. Díky malé konkurenci u své produktové řady (extrudované cereálie, čokoláda aj.) si může Nestlé dovolit na vietnamském trhu prodávat některé své výrobky za výrazně vyšší ceny než v například Evropě.

V roce 2014 vstoupila do Vietnamu americká společnost Mondelez International nákupem 80% podílu firmy KinhDo, která byla lídrem v segmentu cukrovinek s 28% podílem na trhu. Firma KinhDo byla založena v roce 1993 jako malá provozovna na okraji Ho Či Minova Města. Majitel firmy, Tran Kim Thanh, byl se svým podnikatelským záměrem ve správnou dobu na správném místě. VSR se začínala otevírat světu a trh s cukrovinkami byla příležitost. V letech 1994-2001 firma investovala asi 250 mil. Kč do výrobních linek a technologií. Majitel firmy si zároveň dobře uvědomoval nedostatky před konkurencí významných značek cukrovinek z celého světa a ve správné době většinový podíl ve firmě prodal za téměř 8 miliard Kč. Nedostatky byly ve všech směrech - v obalech i v kvalitě. Výrobky, které měly být křupavé, byly vláčné a mnohdy zatuchlé, slané výrobky byly nasládlé a obráceně.

Vstupem zahraničních koncernů se kvalita místních cukrovinek výrazně zlepšila. Přesto je asi 30% cukrovinek importováno za zahraničí. Pochopení pro kvalitní zahraniční cukrovinky mají nejen spotřebitelé, ale i obchodní řetězce vlastněné zahraničními majiteli. Navíc postupně dochází k odstraňování celních bariér. V rámci ASEANu je dovozní daň na cukrovinky nulová a na trhu je vidět řada výrobků z Indonésie a Malajsie. Pro export z EU jsou dle Dohody o volném obchodu v oblasti cukrovinek cla nejčastěji od 10 do 20 % s postupným odstraněním do roku 2028. Vlivem pandemie Covid-19 se ve Vietnamu změnily návyky spotřebitelů a větší důraz se klade na trvanlivé potraviny, na kvalitu a bezpečnost. To vše i postupné snižování cel vytváří další prostor pro import kvalitních sladkostí z Evropy včetně České republiky.

 

Zpracoval: Ing. Luboš Marek
místní spolupracovník Ministerstva zemědělství ve Vietnamu
tel: +84 904 099 562
e-mail: commerce_hanoi@mzvcz

  • Tisk stránky
  • Poslat e-mailem