Přejdou supermarkety k většímu množství privátních značek?

22. 7. 2022

Privátní značky se vracejí na scénu poté, co si pandemie Covid-19 vynutila jejich útlum. V roce 2021 prodeje privátních značek klesly v celé Evropě.

Navzdory předchozímu zpomalení prodejů zjistila společnost IRI International, která se zaměřuje na zpracování dat, že podíl privátních značek stále tvoří 35 % hodnoty prodeje rychloobrátkového zboží, jehož hodnota se odhaduje na 194 miliard EUR (164 miliard GBP).

V nedávné době přestali někteří giganti v oblasti rychloobrátkového zboží, jako je např. Heinz, dodávat zboží do společnosti Tesco v důsledku cenových sporů. Brzy poté následovala společnost Mars Pet Food, která pozastavila dodávky značek Whiskas, Dreamies a Pedigree. V důsledku určitého napětí mezi výrobci balených potravin se mnoho supermarketů stále více přiklání k výrobkům vlastních privátních značek, aby kompenzovaly růst cen těchto výrobců.

Podle průzkumu, který si nechala zpracovat agentura Bloomberg Intelligence, potravinářské společnosti od druhé poloviny roku 2021 zrychlují zvyšování cen, aby pokryly prudce rostoucí náklady na suroviny, pracovní sílu a dopravu. I proto se předpokládá, že by se supermarkety mohly více zaměřovat na výrobky vlastních privátních značek.

Podle údajů, které si nechala zpracovat společnost Kantar, je to zřejmé, protože za poslední čtyři týdny vzrostl prodej vlastních řad supermarketů o 4,1 %, zatímco prodej značkového zboží klesl o 2,4 %. Obchodníci s potravinami v současnosti jednají se svými dodavateli, aby co nejvíce zmírnili dopady na ceny.

Minulý týden společnost Sainsbury's oznámila, že průměrná velikost nákupního koše se zmenšuje, protože spotřebitelé vynechávají jednu nebo dvě položky z nákupního seznamu, aby ušetřili.

Spotřebitelská analytička společnosti GlobalData Amira Freyer-Elgendyová se domnívá, že „privátní značky v nadcházejících měsících určitě získají na popularitě, protože zvyšování cen se pravděpodobně dotkne celé potravinářské produkce a privátní značky zůstávají cenově nejvýhodnějším nákupem.“ Potvrzuje to i nedávný průzkumu, který si společnost nechala zpracovat, jenž odhalil, že 35 % britských zákazníků reaguje na zvýšení cen přechodem k levnějším výrobkům od stejného prodejce.

Vzhledem k tomu, že Velká Británie v současné době čelí pokračujícímu zvyšování životních nákladů, není překvapivé, že prodejci potravin jednají s producenty rychloobrátkového o cenách. V důsledku stoupající inflace a toho, že stále více lidí šetří, může být pro supermarkety přechod k vlastním privátním značkám nejlepší volbou.

Zdroj: www.thedrinksbusiness.com

 

Zpracovali:
Paul Wilkins a Tibor Angyal
Místní zástupci ČR pro agro-potravinářství ve Velké Británii
tel.: +44 749 533 9811, e-mail: uktrade@mze.cz

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.