Zápis z 9. jednání ABK

26. 9. 2008

uskutečněného dne 22. září 2008

od 14.00 hodin, MZe v Kolegiu ministra

Účastníci jednání:

  • Ing. Stanislav Němec, předseda Asociace soukromého zemědělství ČR, předseda ABK
  • Ing. Petr Krogman, zástupce Svazu marginálních oblastí ČR
  • Ing. Martin Pýcha, tajemník Zemědělského svazu ČR 
  • Ing. Marcela Nachtmanová, ředitelka odboru auditu a supervize Mze
  • Ing. Jaroslav Šebek, tajemník Asociace soukromého zemědělství ČR
  • Ing. Ivan Horák, zástupce Agrární komory ČR
  • Bc. Jaroslav Trávníček, zástupce Společnosti mladých agrárníků ČR
  • Ing. Josef Stehlík, poradce ministra zemědělství
  • Ing. Karol Peša, zást. kabinetu ministra

Omluveni:

  • Ing. Martin Plášil, poradce ministra zemědělství

 

Zahájeno ve 14.00 hodin

Jednání zahájil a řídil S. Němec.

1)     Jednání se zástupci Mze

  • Ing. Pavel Sekáč,
  • JUDr. Jindřich Urfus,
  • Ing. Ivan Landa,
  • Ing. Zdeněk Trnka

JUDr. Jindřich Urfus, vedoucí legislativně právního odboru Mze

a)     Stav legislativních návrhů navržených ABK

Podal stručnou informaci k vývoji legislativních návrhů, které doporučila ABK na základě předchozích jednání na jaře t.r.

Rostlinolékařská péče – zákon a prováděcí vyhlášky (viz dohodnuté změny se SRS) – nebyl učiněn žádný posun, návrhy ABK nebyly zahrnuty do legislativních návrhů Mze. Nemá informaci, proč se tak dosud nestalo.

Zákon o hnojivech(viz změny dojednané s ÚKZÚZ) – v současné době je ve sněmovně ve 2.čtení. Návrhy ABK zde byly zahrnuty.

Vládní nařízení č. 244/2004Sb. k mléčným kvótám(viz úpravy projednané se SZIF) – v minulém týdnu Mze obdrželo návrh SZIF na zahrnutí novely do plánu legislativních prací v roce 2009. Bude jednání Mze a SZIF k projednání změny koncepce celého vládního nařízení.

Úkol: JUDr. Urfus zašle členům ABK přesnou sumární informaci, v jakém stádiu jsou jednotlivé legislativní návrhy iniciované ABK.

Úkol: prověřit na SRS stav legislativních návrhů projednaných na ABK na jaře t.r. (výhledově pozvat ředitele SRS na ABK). Zajistí: J.Šebek.

b)     Problematika vyřizování odvolání na Mze (proti rozhodnutí SZIF)

Uvedl, že o odvoláních proti rozhodnutí SZIF, která jsou postoupena na Mze se rozhoduje v celkem třech odvolacích komisích, které mají rozdělenou agendu dle dotačních titulů:

  1. Komise pro přímé platby a TOP UP a SOT:
  2. Komise pro HRDP - AEO, PRV, …
  3. Komise obchodní – kauce, subvence na vývoz zem. produktů

Nejsložitější a nejrozsáhlejší agendu má Komise pro HRDP. V komisích je vždy snaha řešit podněty tak, aby byla vyřešena pokud možno širší skupina odvolatelů. Hledá se možná podobnost u dalších odvolání, posuzují se nejrůznější alternativy tak, aby bylo možno odvolatelům pomoci, pokud je jejich podání oprávněné. Pokud je zjištěna chyba v nějakém výkladu nebo právním předpisu a významně se dotýká větší skupiny žadatelů, čeká se s vyřízením odvolání na novelu, aby bylo možno žadatelům vyhovět. Proto je možné, že někteří odvolatelé mají pocit, že je Mze v prodlení, ale není tomu tak. Jedná se řádově o několik měsíců. Odvolací komise Mze navíc mnohdy využívá možnosti tzv. „dožádání“, tj. dotaz na centrální pracoviště LPIS, na Ústřední evidenci zvířat, na konkrétní zemědělskou agenturu, apod., aby se zjistilo, zda byla základní fakta v odvolání zjištěna a posouzena správně.

Celkem tyto komise projednaly průměrně kolem 800 odvolání za rok, přičemž tento počet nyní postupně klesá na cca 450.

P.Krogman: SZIF by měl být motivován k úplnému vyřízení většiny odvolání. Mnohdy se jedná o vysoké částky, které ovlivňují podnikání žadatelů. Pokud zemědělci musí čekat na rozhodnutí mnoho měsíců, musí mít na druhé straně možnost dozvědět se, co se jejich odvoláním děje, aby mohli plánovat ve svém podnikání (cash-flow, úvěry, aj.).

Po diskusi v ABK:

Navrhuje se, aby zemědělci na portálu Farmáře mohli zjistit nejen stav své žádosti o podpory, ale i stav případných odvolání, kdy a kam bylo jejich odvolání předáno, popřípadě i kontakt na odpovědnou osobu. Těm, kdo nemají přístup na internet, by toto zprostředkovávala zemědělská agentura.

 

Ing. Pavel Sekáč, vrchní ředitel Sekce strukturální Mze

Navrhuje toto on-line řešení rozšířit i na informace o investičních projektech, tzn. Žadatel z PRV by opět obdržel heslo, aby se mohl podívat, v jakém stadiu vyřizování se jeho žádost nachází. Se SZIFem se tato možnost již projednávala, nyní je to úkol pro IT pracovníky k zajistění funkční softwarové aplikace.

Z důvodu dalšího nárůstu byrokracie nedoporučuje, aby informace o stavu vyřizování chodily odvolatelům dopisem.

Úkol: Ing. Sekáč dodá ABK informace o vyřizování odvolání na MZe u komisí řešících plošné platby.

Úkol: pozvat na příští jednání ředitele Odboru informačních technologií Mze Pavla Filípka k zajištění této softwarové aplikace. Zajistí zástupci Mze.

2)     4.kolo jednání se zástupci Státního zemědělského a intervenčního fondu

Ing. T. Révézs, ředitel

Ing. M.Šebestyán, 1. náměstek ředitele

Ing. M.Jirovský, náměstek sekce podpor pro IACS

Ing. E.Sekerová, náměstkyně pro zemědělské komodity

S.Němec: požádal o dodržování dojednaných termínů a úkolů ze strany SZIF. Zejména se jedná o paragrafované znění návrhu novely vládního nařízení 244/2004Sb. o mléčných kvótách. Přestože bylo již na jaře dojednáno, že SZIF předloží zpracovaný návrh, bylo dnes zjištěno, že s návrhem se počítá do legislativních prací až na rok 2009. ABK je toho názoru, že jde o jednoduché změny, které lze zajistit mnohem dříve.

T.Révesz: SZIF splnil uložený úkol svým dopisem na ABK z konce června 2008, který obsahuje návrh vl. nař. 244/2004Sb. Dále dne 16.9. požádali Mze o zařazení novely do plánu legislativních prací na rok 2009. Nyní to již záleží na Mze.

S.Němec: tento dopis ABK nemá k dispozici a neví o něm. Pravděpodobně nedošlo k jeho předání z Mze.

Úkol: dohledat uvedený dopis ze SZIF a z jakého důvodu nebyl předán na ABK. Dopis dodatečně rozeslat členům ABK. Adresovat dopis ministrovi s návrhem na urychlené zapracování novely 244/2004Sb.  Zajistí: J.Šebek, J.Stehlík.

 S.Němec: požádal zástupce SZIF o informaci, jak se průběžně plní další dojednaná zjednodušení.

-         Ruční zákresy do map při podávání žádostí o dotace

SZIF: připravuje se nová vrstva do evidence LPIS, mapy budou doplněny o všechny informace v LPIS. Od r. 2009 tedy již nebudou nutné ruční zákresy tam, kde se bude jednat o celý blok. Od r. 2010 – po dalších úpravách software navíc nebude nutné nic vepisovat ani u změn týkajících se pouze části bloků apod.

-         Vyřizování odvolání proti rozhodnutí SZIF, lhůty

S.Němec: ABK po konzultaci s Mze navrhuje on-line evidenci (správu) rozhodnutí, která bude k nahlédnutí odvolatelům na portálu Farmář – viz výše.

SZIF: souhlasí, musí to však být v technické spolupráci s Mze – např. heslování, sdílení a další IT úpravy.

Po spuštění aplikace budou k nahlédnutí informace o stavu odvolání proti rozhodnutím vydaným k podporám za rok 2008 a dále.

-         Harmonogram administrace dotačních titulů

S.Němec: SZIF se písemně zavázal, že do konce července dodá harmonogram u všech dotačních titulů. Termín nebyl splněn.

SZIF: nepodařilo se termín splnit, protože museli své návrhy do harmonogramu ještě odsouhlasit s odbory na Mze. SZIF je připraven v náhradním termínu od 1.10. zveřejnit kompletní harmonogram administrace dotací na svém webu (viz příloha-materiál předán při jednání ABK krátkou cestou).

-         Přístup do externích registrů

SZIF: průběžně probíhají konzultace se správci jednotlivých databází. Bohužel jednání se komplikují, jednak jde o vysokou míru chybovosti a jednak není vůle uzavřít smlouvu o autorizaci údajů. Jde o časově náročnější problém.

-         Sdružené dodávky mléka

SZIF: po dalším zvážení věci nemohou splnit svůj původní slib a dát informace o řešení SDM do příručky pro producenty, obávají se negativního přístupu a kontrol z Evropské komise, která by mohla dojednané řešení napadnout.

ABK: pokud zemědělci samostatně vzorkují a vedou průkaznou evidenci, nehrozí žádné porušení a podíl rozdělení plnění IRM je jejich problémem.

ABK akceptuje sdělení, že SZIF jedná individuelně s každým „případem“ SDM  a nepožaduje oddělené dojící zařízení či mléčnici, apod.

-          Systém přidělování hesel na portál Farmáře

S.Němec: žadatel o elektronické heslo se musí minimálně dvakrát dostavit na ZA, aby mu bylo přiděleno (vyplnit a podat žádost a pak se dostavit k jeho převzetí). Navrhuje, aby to bylo řešeno elektronicky.

SZIF: k tomu je nutná změna metodiky a další jednání s Mze.

Úkol: pozvat na příští jednání odpovědné zástupce Mze k IT technologiím a evidence půdy – Odbor centrální pracoviště registrů (RNDr. Vladimír Dragan a Ing. Gustav Tobolka). Zajistí zástupci Mze.

-         Povinnost podávat zdůvodnění při žádosti o výmaz půdního bloku z evidence

S.Němec: žadatel, v případě, že chce odebrat ze své výměry evidované na LPIS nějaký blok, na kterém neváznou žádné závazky, musí zdůvodňovat proč. To je zcela absurdní požadavek, který je třeba neprodleně odstranit.

SZIF: tento požadavek akceptuje. K tomu však ještě vyžaduje jednání pracovní skupiny pro LPIS.

-         Školní mléko – podnět ČM svazu mlékárenského

SZIF: projednal návrh písemný ABK na zrušení přesné evidence žáků k nároku na dotaci na „školní mléko“ (viz písemný podnět), avšak musí v plném rozsahu trvat na svém požadavku. Návrh a zdůvodnění ČMSM byl vytržený z kontextu a nerespektoval další články v příslušném Nařízení ES, které požaduje přesnou evidenci žáků.

Úkol: předat stanovisko SZIF na ČMSM a požádat o eventuelní stanovisko. Zajistí: J.Šebek.

-         Požadavek kontrolorů SZIF na vedení evidence „nehnojení“ – podnět OAK Trutnov

SZIF: tento požadavek v náplni kontrolních pracovníků samozřejmě není a muselo se jednat o jednotlivce.

Úkol: ve spolupráci s autorem podnětu dohledat konkrétní případ a předat na SZIF. Zajistí: J.Šebek

P.Krogman: s uvedeným podnětem souvisí, dle citace podnětu z OAK Trutnov, další a mnohem závažnější problém – jde o zcela nepřijatelný přístup SZIF ke čtení fotografií z DPZ. Zemědělec se měl dle stanoviska SZIF dopustit porušení tím, že soused při sklizni na svém bloku patrně posekal i část jeho bloku a díky tomu má pozdrženu výplatu na AEO, neboť blok neposekal ve stejný den. Nelze souhlasit se závěrem SZIFu, že dle toho, kdo posekal předmětnou plochu je "upravena i hranice užívání, tedy PB/DPB“. Podmínky dotace stanoví pouze datum, do kdy má být posekáno, ale ne to, kdo to provede a jak se mezi sebou zemědělci dohodnou.

Úkol: dtto.

-         Hodnocení plnění účelu projektu

P.Krogman: žadatel o dotaci z PRV musí používat stavbu zrealizovanou z dotace pouze k účelu, který byl uveden do projektu, který podal na SZIF. Pokud jde ale například o stavby, které jsou využívány jen po určitou část roku (například přístřešky pro zvířata), bylo by zbytečné, aby tyto stavby nemohly být využívány i jinak – doplňkově i k dalším zemědělským (ale i například diverzifikačním) účelům, tj. ke skladování, parkování strojů apod. Jde o to, aby SZIF v případě kontroly toto striktně nevyhodnotil jako porušení podmínek dotace.

SZIF: dodá k tomu stanovisko a popřípadě zařadí možnost využívat stavbu vybudovanou z prostředků PRV částečně i mimo původní účel – zapracovat do návrhů změn Pravidel PRV. Muselo by ale převažovat využití stavby pro účel dle projektu.

-         Požadavek na výběrová řízení „ na občerstvení“ v rámci žádosti o podporu z PRV

M.Pýcha: požadavky na povinná výběrová řízení v Pravidlech PRV k podpoře vzdělávání prakticky znemožňují využití tohoto dotačního titulu. Pokud je rozpočet nad 0,5 mil. Kč (což pro pokrytí školením na celém území ČR lze předpokládat) musí se dělat výběrová řízení na každý sál, občerstvení, lektora, apod. Některá školení navíc může dělat jen pár školitelů a požadavek na výběrová řízení je pak v podstatě naprosto nereálný a absurdní. V tomto směru je nutná úprava pravidel PRV.

Úkol: předat problém na PS NMV k projednání dne 29.9.

-         Povinné sdělování potvrzení stavebního dozoru

J.Trávníček: u zrealizovaných projektů PRV je další podmínkou ohlášení na SZIF, že se provedenými úpravami nezměnila původní dispozice stavby, resp. půdorysu. Jestliže je ale předmětem projektu pouze oprava stávajícího objektu (většinou pouze na ohlášení stavebnímu úřadu) je zbytečné, aby zemědělec vydával další prostředky na obstarání dokladu o skutečném provedení stavby (de facto potvrzení autorizovaného stavebního technika).

-         Přidělování preferenčních bodů u mladých začínajících zemědělců

J.Trávníček:  na příkladu popsal nesoulad přidělování preferenčních bodů u ZČMZ v 1. a 2. kole žádostí za trvalé bydliště žadatele v místě realizace projektu. Je třeba, aby SZIF vždy posuzoval žadatele dle podmínek v daném kole, ve kterém bylo žádáno.

Úkol: zaslat členům ABK detailní popis tohoto případu. Zajistí: J.Trávníček.

 

-         byrokracie při uzavírání nájemních smluv s PF ČR na každý pozemek

J.Šebek: na PF byl odeslán dopis se žádostí o stanovisko do 22.9. Odpověď však zatím nedorazila.

Úkol: urgovat odpověď z PF ČR. Zajistí: J.Šebek.

Po diskusi byl změněn termín konání speciálního zasedání ABK k problematice cross-compliance a Chartě práv farmáře na 29.9.2008 od 14.00 hodin.

Úkol: pozvat poradce ministra Ing. M.Pospíšila nebo zástupce odboru Mze k C-C Ing. M.Mistra.

Skončeno v 16.45 hodin

Zapsal:Ing. Jaroslav Šebek, 22.9.2008

Přílohy: dle textu

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.