Zápis z 15. jednání ABK

28. 4. 2009

uskutečněného dne 1. dubna 2009

Účastníci jednání:
Ing. Stanislav Němec, předseda Asociace soukromého zemědělství ČR, předseda ABK (do 11.00 hod.)
Ing. Jindřich Šejvl, zástupce Agrární komory ČR
Ing. Kamil Toman, zástupce Svazu marginálních oblastí ČR
Ing. Marcela Nachtmanová, ředitelka odboru auditu a supervize Mze
Ing. Jaroslav Šebek, tajemník Asociace soukromého zemědělství ČR
Ing. Josef Stehlík, poradce ministra zemědělství
Ing. Martin Plášil, poradce ministra zemědělství
Mgr. Bohdan Kysela (v zast. ředitele JUDr. J.Roučka)
Bc. Jaroslav Trávníček, zástupce Společnosti mladých agrárníků ČR
Ing. Vilém Žák, vedoucí odboru poradců ministra zemědělství (do 11.00 hod.)
Ing. Lenka Vlastníková, sekretariát Odboru poradců
 
Omluveni:
Ing. Tomáš Kreutzer, ředitel úřadu Potravinářská komora
Ing. Martin Pýcha, tajemník Zemědělského svazu ČR
Ing. Petr Krogman, Svaz marginálních oblastí ČR
Ing. Ivan Horák, zástupce Agrární komory ČR
 
Zahájeno v 10.00 hodin.
Schůzi řídil: S. Němec a J. Stehlík
 
1)      zahájení jednání
 
S. Němec: Zahájil schůzi, přivítal přítomné.
Konstatoval, že se ABK v loňském roce zabývala 77 podněty, většina z nich byla vyřešena nebo částečně vyřešena, některé však vyžadují úpravu legislativy, ke kterým v současné době většinou již dochází. Od minulé schůze se shromáždila řada nových podnětů (většina se týká SZIF). Všechny podněty v tabulce ABK prošly v únoru Poradou ministra, která stanovila další postup a úkoly pro úředníky v jednotlivých podnětech. Porada ministra zároveň stanovila obecný manuál postupu vyřizování podnětů. Zde jménem ABK navrhuje doplnit bod 6 tak, aby ABK byla vždy zpětně informována, jak byly podněty skutečně vyřízeny. Připomněl, že vymahatelnost konkrétní realizace podnětů závisí na Mze, ABK nemá možnosti dál tyto věci ovlivňovat.
Konstatoval značný posun v cross compliance díky činnosti ABK. Předpokládá však další kontinuální jednání k úpravě podmínek, zejména je třeba dokončit proces schvalování Charty práv farmáře (dnes bude jednat s nám. Urbanem, který přislíbil dořešení). Úředníci Mze vypracovali k chartě velké množství připomínek. Podle jeho názoru však nepochopili, že nejde o legislativu ale deklaraci vzájemného přístupu, resp. jakousi smlouvu mezi zemědělci a ministrem. Ujistil přítomné, že se hodlá jménem ABK setkat s panem ministrem k dořešení podnětů.
 
V. Žák: Pozdravil přítomné jménem pana ministra a poděkoval členům za práci v prvním roce existence ABK. Omluvil neúčast pana ministra a vyslovil jeho přesvědčení, že i budoucí ministr bude podporovat činnost ABK.
Závěrem předal přítomným v zastoupení ministra pozornost jako vyjádření uznání výsledků práce členů ABK.
 
Řízení schůze převzal J. Stehlík:
Kontrola vývoje jednotlivých podnětů dle tabulky, které dosud nebyly uzavřené.
 
(číslo odpovídá číslování dle tabulky podnětů)
Č. 7 doklad o vlastnictví stáda pro nové žadatele o mléčnou kvótu + další podněty k novele vl. nař. 244/2004Sb.
Ředitel LPO Urfus připravuje změny do legislativního procesu společně se SZIF.
Doklad o vlastnictví či jeho nákupu zatím zůstává – předpokládá se jeho zrušení v rámci vnějšího připom. řízení k novele vl. nař. 244/2004Sb.
 
Č. 9 ruční zákresy do map LPIS při podávání žádostí o dotaci
Podle zjištěných informací se upravuje softwarový systém, aby již v rámci letošních žádostí tyto zákresy nebyly vyžadovány.
 
Č. 14 zrušení požadavku SZIF na souhlas vlastníka pozemku k žádosti o dotaci z PRV, pokud to nevyžaduje stavební zákon
Úkol: podnět je třeba dopracovat v rámci MV PRV.
 
Č. 15 lhůty a mechanismy k odvolání SZIF
Dle SZIF bylo zadání splněno – Portál farmáře spustil aplikaci, která informuje o stavu odvolání na úrovni SZIF, další úpravy portálu ještě probíhají.
Diskuse: striktní termín, který by byl stanoven pro Mze však sníží na druhou stranu možnost vyhovět žadateli (např. formou úpravy metodiky nebo jiné legislativy), protože nebude čas na tyto úpravy. Bude tedy vhodnější umožnit delší lhůtu pro odvolací komisi na Mze. Shoda ABK na tom, že odvolatel musí mít možnost zjistit, že odvolání přešlo ze SZIF na MZe a má právo znát jméno konkrétního úředníka, který toto vyřizuje.
Úkol: dořešit technický problém – zajistit komunikaci odvolatele přímo s řešitelem.
 
Č. 16 přístup SZIF do registrů – omezit povinnost předkládat doklady s informacemi dostupnými pro úředníky elektronicky
Dle informací SZIF - řeší se postupně přístupy do některých registrů.
Je třeba ale dostat tento způsob přístupu k informacím do povědomí úředníků.
Je nezbytná změna metodiky = je-li toto volně dostupné úředníkovi, nemělo by to být součástí dokumentů, které je povinen žadatel dodat.
 
Č. 17 dvojí hlášení dodávek mléka
Proběhla dvě jednání s náměstkyní SZIF Ing. Sekyrovou, která potvrdila, že povinná hlášení dle nařízení EK  je pouze roční (tj. dubnové). Měsíční hlášení je pouze požadavek SZIF. Bylo dojednáno, že bude odstraněna povinnost autorizace u těchto měsíčních hlášení (slouží pouze k informativním přehledům).
 
Č. 20 školní mléko – požadavek SZIF na jmennou evidenci žáků
Výsledkem jednání je dohoda s náměstkyní SZIF Ing.Sekyrovou a zástupci Českomor. Svaz mlékárenský o hlášení pouze kmenových stavů ve školách, což je v podstatě akceptace navrhovaného řešení ČMSM.
 
Č. 22 zjednodušení pravidel v titulu PRV – podpora poradenství 
Požadavky na úpravu výběrových řízení budou upraveny v rámci PS PRV.
 
 
Č. 25 povinnost zdůvodňovat žádost o výmaz půdního bloku z LPIS
Na odstranění tohoto požadavku je zapotřebí změna zákona o zemědělství. Ta je nyní v poslanecké sněmovně.
 
Č. 26 umožnit účast na školeních dotované z PRV také pro pověřené osoby
Změna by měla být také zapracována v rámci prac.sk. PRV. J. Stehlík prověří stav.
 
 Č. 27- 40 podněty k rostlinolékařské péči
Dojednané změny ABK a SRS byly zařazeny do návrhů vyhlášek. Vyhlášky právě prošly VPŘ.
Nad rámec původní dohody se SRS se podařilo prodloužit lhůtu k povinnému testování postřikovačů (ze současných 2 let na 3 roky) nyní až na 5 let. Toto prodloužení bude platit až do roku r. 2020, kdy bude platné nařízení ES nastavující plošně lhůtu 3 roky.
Úprava rozsahu ochrany včel je také řešena novelou zákona o rostlinolékařské péči – je připravena v posl. sněmovně.
 
Č. 43 Eliminace zjevně neodůvodněných kontrol (opakované anonymní stížnosti, apod.)
Je nutné nalezení mechanismů k propojení všech kontrolních orgánů. Zákon obsahuje povinnost reagovat i na anonymní podněty. Toto by mohla regulovat legislativní úprava obsahující spouštěcí mechanismus kontroly. V Bavorsku existuje zajímavý model, do kterého jsou zapojeny obce, na kterých většinou vědí, o co se v místě jedná.
 
Č. 44, 45, 47-52 podněty k veterinární oblasti
J.Stehlík: projednání podnětů (mimo č. 50) týkající se veterinárních předpisů odkládá na příští jednání, na které bude pozván ředitel SVS p. Malena.
 
Č. 50 zjednodušení podmínek prodeje ze dvora
M. Plášil: informoval o stavu návrhu vyhlášky o přizpůsobení veterinárních a hygienických požadavků pro některé potravinářské podniky, tak aby se mimo jiné umožnil prodej vepřového, hovězí masa a výrobků ze dvora. Notifikace této vyhlášky EK je značně komplikovaná. Úředníci EK neustále posílají podněty, oklešťující tuto vyhlášku (prodej pouze v kraji výrobce nebo v sousedním). Důvodem je dle SVS ČR, kteří tuto vyhlášku s EK vyjednávají, je, že jsme první zemí s tímto vyhláškou. Podobnou vyhlášku předkládá Polsko a Slovensko. Nesouhlasná stanoviska EK k vyhlášce však považuje za nekonkrétní.
J. Šebek: konstatoval značnou nerovnováhu mezi povolenými limity produkce masa vč. množství porážených zvířat (až 30 VDJ týdně) a limitem na produkci mléka. 1000 l mléka na týden je směšně málo, pokud by to bylo takto schváleno, vyhláška nebude v praxi využitelná.
M. Plášil: Úředníci EK dle informací od „vyjednavačů“ ze SVS se brání u tzv. potravinářských podniků, které provozují maloobchodní činnost a chtějí dodávat do jiného maloobchodního zařízení současným navrženým limitů v oblasti maximálního týdenního množství. Zatím tedy pokrok v oblasti tzv. prodeje ze dvora byl za této vlády učiněn a to jak v novele veterinárního zákona 182/2008 Sb, tak platí prováděcí vyhláška č. 289/2007 Sb., ze dne 14. listopadu 2007 o veterinárních a hygienických požadavcích na živočišné produkty, které nejsou upraveny přímo použitelnými předpisy Evropských společenství.
Návrh vyhlášky o přizpůsobení veterinárních a hygienických požadavků pro některé potravinářské podniky, z výše popsaných důvodů zatím ještě není v platnosti, ale vedení Mze i poradci se snaží o dohodu s EK a vyhláška mohla být schválena.
J. Stehlík: V tomto případě jde o propagaci krajových specialit přímo v místě. Je třeba argumentaci postavit tak, že investiční dotace EU na projekty domácích porážek a zpracování nebude plně využita z důvodů nízkých limitů produkce.
Další jednání k vyhlášce bude na příští ABK s ředitelem SVS.
Č. 57 charta práv farmáře
J.Stehlík: návrh charty předložený ABK prošel připomínkovým řízením na Mze. Sešlo se 25 stran připomínek, které sumarizoval do 10 hlavních okruhů – viz příloha. Připomínky plynou zejména z nepochopení toho, že ChPF byla posuzována jako návrh nařízení vlády nikoliv jako deklarace. Kontroly CC by měly být především výchovné, ne prvoplánově sankční.
J.Šejvl: zaráží jej přístup úředníků Mze k návrhu charty, ze které vyplývá především nezájem úředníků, aby podobný dokument vůbec vzniknul.
K.Toman: EK prý kritizuje nízké procento zjištěných pochybení, oproti jiným států. Má za to, že v okolních státech probíhají kontroly tak, že jsou zaznamenány veškeré odchylky, ale nejsou za ně ihned ukládány sankce, ale nápravná opatření.
M.Nachmannová: Mze má zpracovány dva kodexy etického chování – úředníka a auditora/kontrolora – je to na webu Mze.
J.Šebek: připomněl písemné stanovisko Zem. svazu k připomínkám Mze k chartě.
 
Úkol: urychleně dopracovat znění charty dle některých připomínek Mze a předložit ministrovi k rozhodnutí. Zajistí: poradci ministra.
 
Č. 62 zjednodušení žádostí a smluv k podpoře pojištění
J.Stehlík: přišla odpověď z PGRLF na několik podnětů ABK. Podle ředitele Fondu je vše v pořádku (podněty byly řešeny s právníky) a nebude se na podmínkách žádostí a postupu fondu vůči žadatelům nic měnit.
ABK nesouhlasí s postojem PGRLF a požaduje podněty znovu řešit.
 
Č. 68 míčové napáječky pro skot
K.Toman: předmětná vyhláška by měla být zřejmě brzy. Nutno vyjasnit, návaznost na CC.
Diskuse.
Úkol: poslat dopis ministra s požadavkem svolání Monitorovacího výboru CC.
 
Č.70  prokazování fin.způsobilosti k provozování autodopravy, předkl. daň.přiznání úředníkům kraj.úřadů
J.Stehlík: ABK obdržela odmítavou odpověď ministra dopravy J.Bendla - požadavek vychází z Nařízení ES a způsob prokazování fin.způsobilosti je v ČR naopak benevolentní, podnět považuje za neopodstatněný.
 
Č. 71 umožnit hobby chov zvířat bez plem.zvířat
J.Šebek: dopis obsahující body k jednání s ABK byl řediteli SVS poslán již v lednu 09, ale zůstal bez odpovědi.
Úkol: poslat nový dopis se souborem všech podnětů k SVS a s pozvánkou na příští jednání ABK. Zajistí: J.Šebek a L.Vlastníková.
 
NOVÉ PODNĚTY:
- testování hospodářských zvířat na TBC - přežvýkavci.
J. Stehlík: Krajská veterinární správa určí podle vlastního uvážení chovatele k odběrům krve – vlastně není žádný klíč k výběru chovatele. Toto řešení může být pro některé podniky zatěžující. Za 4 roky musí být testováno 25-30% populace.
Navrhuje změnit tento v podstatě namátkový systém na povinnost testovat krev u všech jatečných zvířata v rámci vzorkování na jatkách.
Úkol: předložit návrhy při jednání s SVS.
 
- podnět ke zrušení knihy jízd
J.Stehlík: ASZ předložila ministrovi zemědělství návrh na zrušení knihy jízd. Nadbytečnost této evidence je patrná zejména u zemědělců, kteří denně absolvují bezpočet přejezdů mezi svými pozemky, navíc často mimo veřejné komunikace. K řešení je nezbytná novela zákona o daních z příjmů. Dále byli osloveni ministři financí a průmyslu a dopravy – zatím bez odpovědi.  
 
- PRV opatření 1.3.2.
a) zamítnutí žádosti z důvodu podnikání i na pozemcích mimo daný nebo sousední katastr. Změna v posouzení místa realizace PP. Nově jde o místo podnikání, nikoli o lokality zem. pozemků.
J.Trávníček: na MV EAFRD sice byla provedena změna Pravidel – tzn. místem realizace projektu již nejsou všechny pozemky žadatele, ale místo podnikání. Avšak toto se netýká žadatelů z 1.kola PRV v roce 2007, kteří budou muset pravděpodobně žádat ministra o výjimku.
Úkol:  SZIF by měl vydat tiskovou zpráva s deklarováním provedených změn.
 
b) ukončení administrace žádosti při překročení podnikatelského plánu.
ABK zásadně nesouhlasí s postojem SZIFu, že žadatel nesplnil podmínky i v případě, že překročil původně plánovaný projekt a více rozšířil své podnikání. Takové stanovisko ABK považuje za naprosto nesmyslné.
 
c) umístění razítka projektanta - podnět J.Basaře
J.Stehlík: SZIF nepřiznal žadatelům body za dokumentaci skutečného provedení stavby, která byla znalcem orazítkována na jiném místě, než je uvedenou v Pravidlech. Autorizovaný technik je při formě zpracování posudku vázán vnitřními předpisy Komory projektantů a nemůže dát razítko tam, kde SZIF požaduje. Jde o formalitu, která ale žadatele ve finále připraví o možnost získání dotace.
Věc byla již projednána na Mze, bylo nalezeno řešení, které ale SZIF nechce akceptovat (v 6.kole věc řešit opravou formální chyby – doplnit razítko a do budoucna změnit Pravidla).
ABK trvá na uvedeném řešení. Úkol: požádat dopisem ministra o rozhodnutí ve věci.
 
- podnět pí Havlíkové
J.Stehlík: stěžuje si na nesoulad skutečnosti s informacemi uloženými v LPIS. V terénu již např. neexistují některé vodní toky, ale v Evidenci půdních bloků jsou nadále uváděny a zemědělec musí dodržovat povinnosti, jako by tam vodní tok byl.  
Úkol: zajistit technické řešení aktualizace LPIS s Ing. Tobolkou (Mze). Je nutno také iniciovat, aby bylo technicky možné rozdělení bloků s rozdílnou svažitostí (rozdíl v rozsahu podmínek pro každou část takového bloku).
 
- podnět p. Brodského
J.Šebek: SZIF neakceptuje v žádosti PRV podpis čestného prohlášení zástupcem předkladatele, přestože ten disponuje plnou mocí k zastupování. Považuje to za zbytečnou byrokracii.
B. Kysela: jedná se o dlouhodobý problém, neboť Zásady MZe v některých případech neodpovídají právnímu řádu. Má za to, že do Zásad či Pravidel se zbytečně zapracovává složitý text, který se snaží řešit vše do detailu. To se obrací paradoxně proti žadatelům, neboť v praxi se pak musí vše do detailu dodržet a nelze pružně reagovat na nové situace. Vhodnější je proto forma vládních nařízení, která je obecnější. Je třeba také omezovat frekvenci čestných prohlášení, které mnohdy přenáší odpovědnost SZIF na žadatele.
Úkol: zajistit právní názor na čestná prohlášení v PRV, řešit v rámci PS MV EAFRD.
 
- podnět pí Löwenthalové
J.Šebek: Přílišná byrokracie a finanční nákladnost k získání potřebných podkladů ruší účel dotace PRV - Využívání poradenských služeb. Na získání dotace je potřeba cca 60 dokumentů v průběhu 5 let, navíc se závazkem. V praxi je pak výhodnější si vzdělávání raději zajistit bez dotace, dotační titul je proto málo využívaný a zůstal nedočerpaný. Podmínky dotačního titulu jsou nesmyslně nastavené.
Úkol: projednat s metodiky MZe možnost celkové změny pravidel dotačního titulu 1.3.4. PRV. Zajistí: zástupci ABK v PS PRV.
 
- podnět p. Valenty
J.Šebek: popsal podnět p. Valenty. Celní úřad v Plzni stále trvá na předkládání tabulky s výkazem prováděných zem. operací při administrace vratky ze spotřební daně.
Úkol: prověřit stížnost a požádat o nápravu dle dohody na MF. Zajistí: J. Stehlík.
 
- podnět p. Šebka – ZSV, soupisky faktur
J.Šebek: RO SZIF Praha požaduje soupisky faktur, které předkládají žadatelé o dotační titul Zakládání skupin výrobců v rámci HRDP a to jak písemně tak i elektronicky. Jinak je žádost stornována. Podle pravidel je však tento postup SZIF neoprávněný, neboť lze zvolit buď písemnou nebo elektronickou formu.
Úkol: prověřit skutečnosti na SZIF. Zajistí: J.Stehlík
 
- podnět pí Svobodové
Jedná se o žádost oprávněné osoby o pomoc při řešení restitučních náhrad – neprůchodnost řešení u soudu ani po 12 letech.
Věc nespadá do činnosti ABK. Podnět se již řeší na Odboru auditu.
 
Pozvánka na schůzi regionálního centra PRO-BIO Bílé Karpaty na 7.4. pro členy ABK.
Bohužel jde o termín v kolizi se zasedáním MV PRV, kterého se účastní většina členů ABK.
Úkol: napsat odpověď – omluva neúčasti na jednání. Zajistí: L.Vlastníková.
 
J.Trávníček: navrhuje, aby SZIF zveřejňoval výsledky udělených bodů žadatelům o PRV, aby veřejnost mohla zjistit hranici těchto bodů k získání dotace v daném kole. Doposud to nebyl veřejný údaj, ačkoli jde o čerpání veřejných prostředků.
ABK souhlasí s návrhem J.Trávníčka. Úkol: zajistit na SZIF zveřejnění získaných bodů. Zajistí: J.Stehlík.
 
J.Stehlík: informoval o obsahu připravené 1.verze příručky CC pro příjemce dotací.
ABK požaduje svolání MV CC s cílem projednat obsah kontrolních bodů, interaktivní kalkulačku – možnost vlastní kontroly plnění CC farmářem včetně výpočtu event. sankcí.
 
16. schůze ABK se uskuteční ve středu 22.4.2009 od 9.00 hodin.
Úkol: zaslat písemnou pozvánku řediteli SVS.
Zařadit nové podněty a aktualizovat tabulku podnětů.
 
Ukončeno v 13.20, zapsali L.Vlastníková a J.Šebek

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.