přechod na části stránky

Upozornění:
Používáte prohlížeč IE verze 6. Od 1. června 2012 nebude možné se s tímto prohlížečem do prostředí eAGRI přihlásit. Proveďte upgrade na IE verze min. 7 nebo použijte jiný prohlížeč (např. Mozilla Firefox nebo Google Chrome). Další informace zde.

Předmět činnosti státního podniku

Předmět činnosti podniku je dán zakládací listinou a vyplývá ze zákonných norem, zejména zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, zákona č. 305/2000 Sb., o povodích, a zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku v platném znění.

Hlavní činnosti státního podniku Povodí Ohře:

  • sledovat stav koryt vodních toků a pobřežních pozemků z hlediska funkcí vodního toku;
  • pečovat o koryta vodních toků, zejména udržovat koryta vodních toků ve stavu, který zabezpečuje při odvádění vody z území dostatečnou průtočnost a hloubku vody a přitom se co nejvíce blíží přírodním podmínkám, udržovat břehové porosty na pozemcích koryt vodních toků nebo na pozemcích sousedících s korytem vodního toku tak, aby se nestaly překážkou odtoku vody při povodňových situacích, pokud takové povinnosti nemají vlastníci pozemků s koryty vodních toků sousedící;
  • provozovat a udržovat v řádném stavu vodní díla v korytech vodních toků nezbytná k zabezpečení funkcí vodního toku, popřípadě vodnímu toku převážně sloužící, která správce vodních toků vlastní, případně je užívá z jiného právního důvodu;
  • připravovat a zajišťovat úpravy koryt vodních toků, pokud slouží k zajištění funkcí vodního toku;
  • vytvářet podmínky umožňující oprávněná nakládání s vodami související s vodním tokem; při mimořádných situacích na vodním toku jen pokud to umožňují hydrologické podmínky a stav vodního toku;
  • oznamovat příslušnému vodoprávnímu úřadu závažné závady, které zjistí ve vodním toku a jeho korytě, způsobené přírodními nebo jinými vlivy; současně navrhovat opatření k nápravě;
  • spolupracovat při zneškodňování havárií na vodních tocích, a v povodí jim spravovaných vodních toků, pokud mohou ohrozit jakost vody;
  • udržovat splavnost využívaných dopravně významných vodních cest a označovat a vytyčovat plavební dráhu na vodních cestách;
  • řídit a ovlivňovat podle komplexního manipulačního řádu hospodaření s vodami v soustavě vodních nádrží;
  • podávat podněty ke zpracování, úpravám a ke koordinaci manipulačních řádů vodních děl jiných vlastníků;
  • předkládat Ministerstvu zemědělství, na jeho výzvu, ke schválení návrh komplexního manipulačního řádu, který koordinuje manipulační řády jednotlivých vodních děl tvořících soustavu vodních nádrží, a navrhovat vodoprávním úřadům změny povolení k nakládání s vodami, pokud jsou schváleným manipulačním řádem dotčena;
  • spolupracovat se správci drobných vodních toků při řešení úkolů týkajících se vodních toků v celé oblasti povodí Ohře a dolního Labe;
  • požadovat předložení povolení nebo souhlasu vodoprávního úřadu týkajícího se vodního toku a zjišťovat, zda jsou tato rozhodnutí dodržována;
  • dávat pokyny pro manipulaci s vodními díly jejich uživatelům v rámci komplexního manipulačního řádu soustavy vodních nádrží na vodním toku, pokud to vyžaduje mimořádná situace;
  • vytvářet a vést příslušné evidence pro zjišťování a hodnocení stavu povrchových a podzemních vod;
  • zajišťovat zpracování vodohospodářské bilance oblasti povodí Ohře a dolního Labe;
  • pořizovat plán oblasti povodí Ohře a dolního Labe;
  • informovat příslušné úřady o nahlášené havárii;
  • plnit úkoly při ochraně před povodněmi;
  • spolupracovat při provádění vodoprávního dozoru na základě vyžádání vodoprávních úřadů;
  • přijímat výsledky měření od příslušných osob oprávněných k nakládání s vodami;
  • zpracovávat vyjádření vodoprávním úřadům z hlediska zájmů sledovaných plánem oblasti povodí Ohře a dolního Labe po jejich schválení nebo zájmů sledovaných směrným vodohospodářským plánem v platném znění a dalších zájmů sledovaných správcem povodí;
  • zpracovávat a předkládat návrhy na stanovení záplavových území u vodních toků v jeho správě;
  • stanovovat cenu za odběr povrchové vody z vodního toku v jeho správě a vybírat platbu k úhradě správy těchto vodních toků a správy povodí;
  • dodržovat podmínky a povinnosti, za kterých bylo vodní dílo povoleno, zejména schválený manipulační řád, popřípadě provozní řád, a předkládat vodoprávnímu úřadu ke schválení návrh na jeho úpravu tak, aby byl v souladu s komplexním manipulačním řádem soustavy vodních nádrží;
  • provozovat vodohospodářský dispečink;
  • provádět na vlastní náklad u vodních děl, k nimž má právo hospodařit nebo je užívá z jiného právního důvodu, technickobezpečnostní dohled, pokud tomuto dohledu vodní díla podléhají;
  • provádět na svůj náklad opatření, která mu vodoprávní úřad uložil k odstranění závad zjištěných na vodních dílech, zejména při vodoprávním dozoru;
  • zpracovávat a předkládat příslušnému vodoprávnímu úřadu návrhy na stanovení ochranných pásem vodních děl, se kterými má právo hospodařit, je-li to třeba k jejich ochraně;
  • osazovat plavební znaky na vodní cestě;
  • zpracovávat a předkládat příslušnému vodoprávnímu úřadu návrh na stanovení ochranných pásem vodních zdrojů vodárenských nádrží, s nimiž má právo hospodařit nebo je užívá z jiného právního důvodu;
  • vykonávat veškerá vlastnická práva k majetku státu, se kterým má státní podnik právo hospodařit s podmínkou souhlasu zakladatele při právních úkonech s určeným majetkem a souhlasného stanoviska dozorčí rady v rozsahu daném zakladatelem ve statutu podniku;
  • poskytovat informace, vydávat odborné účelové publikace z oblasti své působnosti a spolupracovat s veřejností;
  • vykonávat činnosti související s užíváním hmotného majetku ve vlastnictví státu, včetně majetkoprávního vypořádávání akcí investiční výstavby a oprav a prodejů nepotřebného majetku na vlastní účet.

Další podnikatelské činnosti související s hlavním předmětem činnosti:

  • výroba elektřiny v malých vodních elektrárnách a rozvod elektřiny v rámci provozu movitého a nemovitého majetku;
  • smluvní údržba nebo správa vodohospodářských děl jiných vlastníků;
  • specializovaná protipovodňová ochrana;
  • chov ryb;
  • projektová činnost v investiční výstavbě;
  • komplexní inženýrské služby ve vodohospodářské a ekologické výstavbě včetně inženýrské činnosti v investiční výstavbě;
  • laboratorní činnost včetně odběru vzorků související se zjišťováním jakosti životního prostředí;
  • koupě zboží za účelem jeho dalšího prodeje a prodej;
  • pronájem strojů a přístrojů;
  • pořádání odborných tuzemských a mezinárodních konferencí a seminářů;
  • exkurze a drobné služby cestovního ruchu;
  • osvětová a odborná vydavatelská a publicistická činnost v oblasti vodohospodářské a ekologické;
  • služby rozmnožovací techniky;
  • silniční motorová doprava nákladní;
  • opravy silničních vozidel;
  • zemní práce;
  • ubytovací služby a bytové hospodářství;
  • hostinská činnost;
  • pronájem nemovitostí;
  • úřední měření;
  • poskytování software;
  • výroba, rozmnožování a nahrávání zvukových a zvukově-obrazových záznamů.

Zdroje financování:

  • platby k úhradě správy vodních toků a správy povodí dle § 101 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách;
  • příjmy z podnikatelské činnosti;
  • finanční prostředky na opatření ve veřejném zájmu dle § 102 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách (např. provoz a údržba vodních cest, ochrana před povodněmi, odstraňování povodňových škod, rekonstrukce rybníků atd.).