Rozhovor s Marianem Jurečkou

4. 6. 2014

ČRo Radiožurnál, 3. 6. 2014

Moderátor:

Kvalitu potravin, které se objevují v regálech českých supermarketů bude řešit ministr zemědělství Marian Juračka z KDU-ČSL. S řediteli obchodních řetězců chce diskutovat o problémech českých potravin i o maržích. Podobná schůzka přitom byla poměrně nedávno. V čem tahle bude jiná? To už je moje první otázka na ministra Jurečku, kterého vítám ve vysílání. Dobré jitro.

Marian JUREČKA, ministr zemědělství:

Dobré ráno. Tak v čem bude konkrétně jiná? Především v tom, že jsem tady jako nový ministr a chci zahájit pravidelné setkávání s představiteli obchodních řetězců. Navíc je nová situace, kdy ve třetím čtení prošla ve sněmovně, nebo prošly dvě zásadní novely. Jednak novela o potravinách a tabákových výrobcích a také novela o Státní zemědělské a potravinářské inspekci, které vytváří daleko větší nástroje pro ministerstvo zemědělství ve vztahu ke kontrole a následným sankcím.

Moderátor:

Obchodníci se prostě jednoduše řídí trhem. Nakolik může taková schůzka ovlivnit chování řetězců a kvalitu potravin?

Marian JUREČKA, ministr zemědělství:

Myslím si, že je to začátek dialogu, který bych chtěl pravidelně, minimálně dvakrát ročně s představiteli obchodních řetězců vést. Já si nedělám iluze, že zásadně touto schůzkou něco okamžitě změníme, ale myslím si, že právě s tím, co jsem uvedl na začátku, že tady dostáváme do dozorových orgánů daleko větší pravomoce, daleko větší sankce, tak chci vysvětlit představitelům obchodních řetězců, že opravdu se naši úředníci nebudou bát v případě opakovaných zjištění jít až na ty nejvyšší hodnoty, kdy tu sankci můžeme udělit v řádu desítek milionů korun, tedy až do 50 milionů korun, pokud budou opakované přestupky.

Moderátor:

Ta schůzka, jak už jsme řekli, proběhla v podobném duchu i poměrně nedávno. Jaký pocit si z toho odnášíte? Mají řetězce o další schůzky a dialog, jak říkáte, zájem?

Marian JUREČKA, ministr zemědělství:

Ještě jsem s obchodními, nebo se zástupci obchodních řetězců, tedy se všemi, u jednoho stolu zatím neseděl. Já jsem měl jenom jednotlivá setkání, ale teď prostě chci, abychom diskutovali. Mám v připravené prezentaci i konkrétní čísla, data o tom, kolik tady řetězce vydělávají v tržbách, kolik tady daní, jejich obchodní praktiky, protože mi tvrdí, jak vychází dobře se svými dodavateli. Tak o tom všem chci s nimi hovořit. I o té, řekněme, určité etice vůči dodavatelům, ale i třeba vůči zaměstnancům.

Moderátor:

Budete se snažit třeba odbourat i takzvané regálné? Jaké pro to máte možnosti?

Marian JUREČKA, ministr zemědělství:

My samozřejmě ty možnosti máme v tomto případě pouze legislativní, ale právě v těchto dnech je v meziresortním připomínkovým řízení, nebo bude, novela zákona o významné tržní síle. Takže i tyto věci tady na tomto setkání chci prodiskutovat a my se budeme snažit, jako ministerstvo zemědělství, zakomponovat poměrně přísné nástroje, nebo parametry pro to, aby obchodní řetězce měly jasně daná pravidla v tom, aby dodavatele netlačili do záporných marží, do regálného, do neoprávněných vratek zboží, což se dneska běžně děje a dodavatelé, pokud chtějí zůstat v té síti, tak tyto praktiky prakticky musejí přijmout.

Moderátor:

Chcete zvýšit podíl českých potravin v obchodech. Chcete také využít tu legislativní cestu?

Marian JUREČKA, ministr zemědělství:

Tady v tomto případě samozřejmě ta cesta vede jedině nepřímo. To znamená tím, že budeme nutit obchodní řetězce například, aby zveřejňovaly podíl potravin podle pořadí zemí, ze kterých potraviny dovážejí na trh v České republice, tedy budeme poskytovat větší informovanost spotřebiteli, aby ten viděl, jak který řetězec a z kterých zemí, co nabízí a mohl se podle toho lépe při nakupování rozhodovat.

Moderátor:

Je to hezké poslouchat o tom, že bychom měli nakupovat více domácí produkty, české výrobky. Ale přece jenom v tomto případě hlavní roli vždy hraje cena. Řeknou vám to obchodní řetězce i zákazníci. Tak mají zákazníci o české produkty vůbec zájem? Máte to zjištěno?

Marian JUREČKA, ministr zemědělství:

Já si myslím, že to tak úplně neplatí. Že v tomto případě hraje roli jenom cena. Za poslední tři roky sleduji poměrně bedlivě výstupy z průzkumu veřejného mínění a tady se začíná jednoznačně ukazovat, že nejenom už cena, ale také kvalita a to, kde je výrobek vyroben, má vliv na rozhodnutí zákazníka, zda-li ten výrobek koupí, či nekoupí. A s tím je potřeba umět pracovat a myslím si, že dneska ta pozitivní situace, že opravdu lidé chtějí uplatňovat nějaký zdravý a regionální patriotismus při nakupování. Vidíme to na tom, jak se zvyšuje prodejnost potravin, které mají značku například "regionální potravina", tak o tom chci hovořit, abychom to dokázali využít pozitivně a tyto věci zákazníkům nabídnout. Je to ku prospěchu i ekonomiky v České republice a nás všech.

Moderátor:

O plánech ministra zemědělství Mariana Jurečky jsme mluvily právě s ministrem v Ranním interview před osmou hodinou. Děkuju vám. Na shledanou.

Marian JUREČKA, ministr zemědělství:

Děkuji za pozvání. Na shledanou.

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.