přechod na části stránky

Upozornění:
Používáte prohlížeč IE verze 6. Od 1. června 2012 nebude možné se s tímto prohlížečem do prostředí eAGRI přihlásit. Proveďte upgrade na IE verze min. 7 nebo použijte jiný prohlížeč (např. Mozilla Firefox nebo Google Chrome). Další informace zde.

Otázky Václava Moravce - Dvojí kvalita potravin

27.5.2019

ČT1, 26. května 2019

Václav MORAVEC, moderátor

Dvojí kvalita potravin se díky volbám do Evropského parlamentu stala opět politickou agendou, zmiňovaný nešvar má odstranit novela zákona o potravinách, kterou v pondělí schválil Babišův kabinet. Předloha ale podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy, pro českého zákazníka nic nezlepší. Na pultech budou dál potraviny horší kvality, ale v jiných obalech.

Tomáš PROUZA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR

Návrh pana ministra Tomana řeší jednu půlku problému, protože budou různé obaly, na různé verze potravin v Evropě. To samo o sobě je dobře, ale chybí ta druhá půlka, aby konečně český obchod měl právo dovést ty kvalitnější potraviny na český trh, a to bohužel pan ministr v tom návrhu neřeší.

Václav MORAVEC, moderátor

Říká v rozhovoru pro dnešní otázky prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza, v něm upozorňuje na problémy českých potravin.

Tomáš PROUZA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR

Větší problém je často to značení českých potravin i čeští výrobci tvrdí, že v tom výrobku je vepřové maso a, a přitom je tam něco úplně jiného. Tvrdí, že tam je kvalitnější surovina, je tam horší surovina.

Václav MORAVEC, moderátor

Slova prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy v rozhovoru pro dnešní Otázky. Prvními hosty Otázek jsou ministr zemědělství České republiky Miroslav Toman z ČSSD, vítejte pane ministře.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Dobrý den.

Václav MORAVEC, moderátor

Nedělní poledne vám přeji. Vítám i prezidenta Agrární komory České republiky Zdeňka Jandejska, vítejte po čase, dobrý den.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

Hezký den.

Václav MORAVEC, moderátor

A mé pozvání přijal i předseda Asociace soukromého zemědělství Josef Stehlík, i vám

Josef STEHLÍK, předseda Asociace soukromého zemědělství

Dobré poledne.

Václav MORAVEC, moderátor

Začnou vás pane ministře, proč řešíte jen polovinu problému, řečeno slovy Tomáše Prouzy.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Já odpovím stejným stylem. Pan Prouza řekl pouze polovinu věcí, není to pravda, první věc je, že my tam řešíme dvojí kvalitu potravin, to znamená o tom mluvil pan prezident Prouza, teda první polovina a druhá polovin je, že obchodníci sem nemohou něco přivézt. To není pravda, obchodníci si to mohou objednat a kdyby si pan Prouza to přečetl úplně celé, tak tam je napsáno, že bude novela zákona o významné tržní síle, kterou předložíme společně s panem ministrem průmyslu a obchodu, která právě odstraní to, že by se obchodníci nemohli objednávat jiné zboží od někoho jiného. To znamená ten zákon to řeší komplexně. Je to v usnesení vlády.

Václav MORAVEC, moderátor

Tedy oba 2 zákony, které jste v pondělí schválili, tak řeší obě strany problému.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

My jsme schválili zákon, my jsme schválili zákon o potravinách, kde, kde je napsáno v usnesení, že se zakazuje dvojí kvalita, že to musí být označeno, a tak dále. To znamená, aby zákazník nebyl klamán. To je bod 1. A pak tam nové usnesení, kde se dává úkol ministrovi zemědělství a ministr průmyslu a obchodu, že mají připravit zákon o významné tržní síle tak, aby nemohlo docházet k tomu, o co se obává pan pan prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu, pan Prouza.

Václav MORAVEC, moderátor

Jinými slovy Tomáš Prouza má pravdu, protože vy jste předložili jenom 1 zákon, nikoliv 2 zákony, takže řešíte půlku problému, řečeno jeho slovy.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Tak vzhledem k tomu, že zákon o tržní síle spadá do kompetence Ministerstva průmyslu a obchodu, tak my jsme předložili tento zákon a zároveň řešíme, že do měsíce předložíme další zákon, takže my řešíme oba 2 ty problémy.

Václav MORAVEC, moderátor

Proč ten zákon nepočkal, proč jste nedali oba dva na vládu, aby šly ruku v ruce.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Primárně nám jde o ochranu spotřebitele a navíc, já si myslím, že obchodník si může objednat zboží, které je a ten zákon to dneska neříká explicitně, že by si nemohl objednat, nebo že by nemohl být stíhán, ani trestán pardon, já se omlouvám, ten výrobce a je potřeba říct, že se to týká nadnárodních firem, v převážné většině. To znamená týká se to pěti, šesti, sedmi těch globálních firem, netýká se to dodavatelů potravin českých, jako celku.

Václav MORAVEC, moderátor

A vy máte už jasnou představu, jako ministr zemědělství České republiky, co bude v tom druhém zákoně, tedy v novele zákona o významné tržní síle, kterou chcete změnit.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Tak ta představa je, ty konzultace teďka probíhají a probíhají konzultace i s panem prezidentem Svazu obchodu a cestovního ruchu. Mluvil jsem s ním naposledy minulý týden, proto mě to překvapuje, to co bych řekl, myslím si že možná k němunedoběhly ty informace, přestože jsme si ty věci psali, telefonovali, takže ten zákon, takže mohu uklidnit, do měsíce bude předložen vládě.

Václav MORAVEC, moderátor

A co v něm bude, za vás, z pohledu ministra zemědělství, co budete chtít, aby v něm bylo, aby byl řešen i ten.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Tohle je trošku právnická otázka, tady nechci teďka nabádat právníky, to co by měli napsat nebo neměli. Ale, zjednodušeně řečeno, je to o tom, aby obchodník, když si něco objedná tak, aby si to mohl, aby si mohl objednat i v jiné kvalitě i od jediného výrobce, aby mu výrobce neřekl, nadnárodní, globální, toto ti nedodáme, protože ti bude dodávat pouze menší kvalitu.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane prezidente, Jandejsku, ta novela zákona o potravinách a tabákových výrobcích, která je před námi, a která má řešit dvojí kvalitu potravin v České republice, je podle vás dostatečným krokem k tomu, abychom odstranili zásadní rozdíly v kvalitě potravin.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

Tak pokud je to postavený tak, že se vlastně souběžně se připravuje ta druhá část, tak si myslím, že ten problém žádný není, a že se to vyřeší. Měli jsme tady řadu zákonů, koukáme na tu dvojí kvalitu skoro, kolik 4 roky. No tak kdyby jenom 4 teda. Nedokázali jsme to vyřešit, a teď bysme chtěli vyřešit teď jednou jednou střelou najednou, takže

Václav MORAVEC, moderátor

Otázkou je, jestli, jestli ta dvojí kvalita potravin je řešení a není účelová, že vždy, když je před volbami, tak se z toho stává zásadní politická agenda.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

Já si myslím, že tak není, ale já bych k tomu chtěl říct jinou věc. Myslím, že u nás je jsou potraviny kvalitní a je potřeba k nim tak přistupovat. Vy si tady, vy jste možná jiného názoru, ale kontrol, kolik u nás je, ale kolik institucí máme k tomu, není nikde v evropský unii. My máme nejvíc kontrol na od začátku, od prvovýroby, začínáme od setí obilí až vlastně po výstup, který je, který je pak na obchody.

Václav MORAVEC, moderátor

Počkej, ale proč tedy jíme tak nekvalitní potraviny. My se můžeme podívat kupříkladu na analýzu spotřebitelského časopisu dTest. Od roku 2015 do roku 2017 dTest testoval 88 vzorků uzenin, z nich neprošlo testem kvality 19 vzorků, pouhé 3 byli ze zahraničí, zbytek byl domácí. Už se sami díváme na statistiku, vidíme kupříkladu test gothajských salámů z loňského roku, z 12 testovaných vzorků salámu gothaj jich 7 propadlo, 2 salámy, konkrétně Bivoj a Zeman obsahovali méně masa, než slibovali na obalu. Ve čtyřech dalších salámech se našla drůbeží bílkovina. Ani jeden z nich ji však neuváděl na etiketě. Šlo o gothaj značek Chodura, Horek Selekta maso uzeniny Polička. Až najde 2 salámy vyrobené na Slovensku obsahovaly zakázaný separát, tedy strojně oddělené maso. Časopis dTest nechal v laboratoři zkontrolovat dvacítku trvanlivých salámů Vysočina. Znovu se podívejme na výsledek. 3 z kontrolovaných vzorků salámu Vysočina obsahovaly příliš mnoho vody, šlo o nekrájené salámy Bivoj, Řezníků talíř a Steinhausera, jeden z testovaných salámů měl méně masa, než udával obal. Šlo o Krahulík Vysočina Hodice z koncernu Agrofert, jak se postavíte tomu, že právě v těch spotřebitelských testech se ukazují jiné výsledky než, o nichž mluvíte pane prezidente.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

Já si myslím, že výsledky, který jsou daný oficiálně má být, že má jsou přesnější, ale hlavně tam zase říkáte jenom, jste vystřelil. Je potřeba srovnat.

Václav MORAVEC, moderátor

Nevystřelil, já tady cituju analýzu dTestu.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

Vystřelil. Protože jsem měl srovnat, kolik bylo všech výroků rozebráno, kolik bylo uděláno, nejenom v dTestu, ale všech všech ostatních, ve všech ostatních institucích a tam ukázat na to, kolik je ten problém, který je, kolik je ten problém ke.

Václav MORAVEC, moderátor

Z 84 8 vzorků uzenin testem kvality neprošlo 19 vzorků, pouhé 3 byli ze zahraničí.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

Já si myslím, že já si myslím, že rozhodující je to, co dělají ty oficiální úřady.

Václav MORAVEC, moderátor

Kdybych vám namítl, že možná oficiální úřady mohou být pod tlakem velkých koncernů, typu Agrofertu.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Tady já se musím ohradit, jako velmi důrazně, omlouvám, strašně se omlouvám, že do toho vstupuji, já jsem si vytáhl zcela oficiální čísla, je to z Potravin na pranýři, pane doktore, pojďte se podívat bylo odebráno nejvíc vzorků bylo odebráno z České republiky, 7300 vzorků, z toho nevyhovělo celkově 11,26 potravin. Veškeré tyto rozbory co vyhovělo, nevyhovělo, jsou na druhé stránce, když se podíváte, tak nejvíc 25 % bylo z Polska, 19, 39 z Itálie, 18,23 z Německa, a tak dále, a tak dále. Tohle jsou objektivní výsledky, já nemůžu připustit, že by kdokoliv ovlivňoval Státní zemědělskou inspekci nebo Státní veterinární správu, absolutně ne. Jsou akreditovaný bruselskýma, nezávislýma organizacema i našimi. Musí splňovat veškeré parametry, omlouvám se, tady je musím bránit. Máme jedny z nejlepších dozorových orgánů v Evropě, což konstatuje i Evropská komise.

Václav MORAVEC, moderátor

Jaké máte vysvětlení, že jsou z velkých řetězců typu Makra, typu Globusu stahovány špekáčky českých výrobců, protože jiné jsou deklarované, obsahy masa a podobně. A ukazuje se, že nejsou dodržovány, to znamená, že dTest, že hypermarkety lžou.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Já bych řekl jednu věc to, že se stahují výrobky, je důkaz práce toho, že je to neustále pod kontrolou. To znamená Státní zemědělská potravinářská inspekce, když se podíváte na ty rozbory, který mají na webových stránkách, tam je to kompletně napsáno. To, že dTest něco dělal, já, když jsem byl na potravinářské komoře, a vy to víte moc dobře. My jsme pravidelně každý měsíc kontrolovali potraviny, proto jsme zavedli české cechovní normy, proto jsme udělali další věci. A já řeknu ještě jedno číslo, když se podíváte zase z oficiálních statistik v akreditovaných laboratořích, tak značky Klasa, Regionální potravina, Česká cechovní norma, a tak dále dosahují maximálně dvou procentní závadnosti nebo nebo záchytů, kdežto u ostatních je to 11, 15, 16 %. To znamená výrobky, které jsou označeny touto značkou, jsou české, tak dosahují do dvou procent záchytů a to jsou oficiální čísla.

Václav MORAVEC, moderátor

A pane ministře, ale tu statistiku jsem uvedl, jestli diskusí o dvojí kvalitě potravin před volbami, se neodvádí pozornost od toho, že na od toho naši velcí výrobci, šidí podobně a hrají na maximalizaci zisku.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Za boj s kvalitou potravin jsem se zabýval s paní Sehnalovou před více než před šesti, lety v sedmi. Dělala to paní Sehnalová s tím začala, pak to uchopil pan ministr Jurečka, a tak dále, a tak dále a je potřeba říct, že to se netýká jenom teďka před volbami. To je problém, který se řeší víc než 6 let.

Václav MORAVEC, moderátor

Ale já jsem, znovu se ptám, zda dvojí kvalita potravin zahraničních výrobců neodvádí pozornost od těch selhání, které která vidíme u našich domácích výrobců.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Ne, určitě ne. To jsou 2 rozdílné věci. 1 věc je, že český spotřebitel, uvedu konkrétní příklad, si kupuje lančmít a značku nebudu říkat, omlouvám, se protože nechci někoho někoho napadat.

Václav MORAVEC, moderátor

Se bojíte poté zkušenosti, kterou jste učinil. S tím, jak jste poškodil restaurace.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Vůbec se nebojím, já se nebojím ničeho. Já jsem nepoškodil nikoho, to bylo prokázaný, já neustále čekám až mně někdo zažaluje, neustále na to čekám. Jasně, jasně nikoho jsem nepoškodil, bylo to zase na základě faktů. Já já říkám jenom věci na základě faktů, který tam jsou, ale když se podíváte tak vlastně dvojí kvalita potravin je něco jiného. Vrátím se zpátky k prokazování masa. Nemůže být v jedné značce, že tam je x procent 80 % masa vepřového v lančmítu, ta samá značka, ten samý obal, je tam 50 % masa a ještě drůbežího separátu a zdůvodňuje se to tím, že český zákazník má jiné chutě, jestli mi někdo bude tvrdit, že český zákazník má radši drůbeží separát, než vepřové maso, tak nevím, co si o tom, nebudu to komentovat, a to je ten princip o co jde. Jde o to, aby český zákazník měl možnost si vybrat, to neznamená, že by potraviny z 30 % obsahu masa nebudou na tom trhu. Jde o to, aby na tom výrobku bylo napsáno, aby to bylo deklarováno, aby se zákazník mohl vybrat. To neznamená unifikaci výrobků z celé Evropy. To znamená, aby ten zákazník nebyl klamán. Tohle ten princip, a že bych to někam odváděl, v žádným případě. Pane doktore, už znáte dost dlouho na to, abyste věděl, že se tím zabývám v podstatě 10 let řeknu. Dávali jsme to, týkalo se to pizzy.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane ministře, jen ptám na celé celkové řešení, abychom my zákazníci, nejedli šizené potraviny a je jedno, jestli jsou od českých výrobců nebo přes společníka. Pane předsedo Asociace soukromého zemědělství Josefe Stehlíku. Pomůže ten zákon výrazně změnit kvalitu potravin, prodávaných na českých, moravských a slezských pultech.

Josef STEHLÍK, předseda Asociace soukromého zemědělství

Tak vzhledem k tomu, že se oficiálně uvádí, že podíl takto, v uvozovkách, v uvozovkách falšovaných potravin, kdybysme to tak nazvali, tvoří jedno procento z nabízeného zboží, zhruba 100 000, říká se 100 000 produktů je v nabídce maloobchodní sítě, z toho řádově stovky mohou plnit ten charakter toho, té dvojí kvality, tak si myslím, že to jedno procento je tak malý podíl, který by neměl vést k tomu, aby se kvůli tomu udělal speciální nový zákon, to za prvý. Za druhý, ten zákon aspoň, tak jak jsme ho četli a cítíme, jak to je ten duch toho zákona, tak samozřejmě veškerou odpovědnost dává na obchodníka a bez rozdílu, jestli ten obchodník je malý nebo velký, to tam samozřejmě nikdo neřeší, pokuty jsou až 50 000 000. A my si dost dobře nedovedeme představit, jak malý obchodník je schopen zjistit od svého dodavatele, jestli náhodou lančmít ten, který mu on nabízí, jako nějaký typ lančmítu, někde v Düsseldorfu neprodává německá firma v jiné v jiné, v kvalitě lepší kvalitě a podobně.

Václav MORAVEC, moderátor

Jinými slovy, jinými slovy vy byste byl pro ten zákon.

Josef STEHLÍK, předseda Asociace soukromého zemědělství

Pokud by se mělo hlasovat o tom, že někdo má být postižen za to, že se objevuje zboží dvojí kvality na českém trhu, tak by to měl být teda přímo ten výrobce, ten ovšem z české strany, pokud je v Německu, je nepostižitelný, anebo by to měl být ten, kdo to dováží a distribuuje. Ten dealer, ten dealer toho zboží, a když ještě poslední bude poznámku k tomu, když už se bavíme o tom, jestli v České republice tento problém máme i u našich výrobců, tak já jsem jedno vydání tady dám panu ministrovi, jednu dám vám. Zaznamenali jsme toto koluje po internetu. Samozřejmě já nebudu jmenovat, protože ověření to má minus dvou zdrojů a a je to je potřeba prověřit, že například 1 nejmenovaná velká potravinářská firma z holdingu nabízí lovecký salám, který má jiný složení pro německý trh a jiný složení pro český trh. Česká firma, která dodává na trh, takže pokud by měl být podnět pro šetření šetření České inspekce potravinářské s těmi tajnými agenty, které teďko ten zákon zavede, tak tohle to je 1 možná prvních podnětů, které by mohli uchopit a mohli by ho vyřešit.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Já se omlouvám ale to není pravda, fakt to není pravda, tohle já já se omlouvám. Tam je jasně napsáno v českém zákoně je, že za kvalitu potravin odpovídá ten, kdo ji uvádí na trh. Na základě rizika, který si vyhodnotí Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Tak může tuto zodpovědnost přenést na toho distributora nebo na výrobce, takže já bysem chtěl, abysme to říkali celý. To není o tom, že malý obchod na vesnici dostane 50 millionů, to o tom vůbec není, nestavte to do role, prosím.

Josef STEHLÍK, předseda Asociace soukromého zemědělství

Ale to nebezpečí mu hrozí, to nebezpečí mu velice výrazně hrozí, ale 500 tisíc pokuty 500 000 Kč mu hrozí.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Ale to je schváleno už několik let, tam se nic nemění. A já říkám, že kdo bude využívat v rámci správního řízení. A že Státní zemědělská a potravinářská inspekce na základě analýzy rizik, může říci, že distributor, velkoobchod nebo ten, kdo klame i v reklamě v televizi, a tak dále, to může na něj přenést. Tam vůbec není ten problém. Tam je to, že ve správním řízení může být až 50 000 000 Kč.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane pane ministře, ale podobně jako tady pan předseda Stehlík argumentuje kupodivu i předseda Svazu českých a moravských spotřebních družstev, provozující obchody pod značkou Coop Pavel Březina, který pro ČTK říká, že nová legislativa nepřinese represe výrobcům, kteří zboží různé kvality produkují, ale jenom obchodníkům, kteří budou muset porovnávat tuzemské a zahraniční zboží. A teď cituji: "z pohledu venkovského maloobchodu považuji za zcela nesmyslné, aby odpovědnost za kvalitu zboží nesl výhradně obchodník.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Takže se vracím k tomu, jsem řekl předtím, že si to Státní zemědělská a potravinářská inspekce vyhodnotí na základě analýzy rizik a je naprosto logické, že ta malá prodejna se nebude, nebude hojit na tom Hanoveru, nebo jak jsi to tady říkal, Pepo, nebo kam jsi to posílal. Takže já jenom upozorňuji na to, že to tak není a vlastně to i tak dneska a je potřeba říci, že podle zákona potravinového, zodpovědnost za kvalitu potravin zodpovídá ten, kdo ji uvádí na trh. I dneska už to tak je, ta sankce dneska také možná, já jsem jsem nepotkal, že by malý obchod na vesnici dostal 50 000 000 Kč, tam se na tom nic nemění.

Václav MORAVEC, moderátor

Když tedy, když tedy Pavel Březina, říká jako předseda Svazu českýcha moravských spotřebních družstev. Představme si malou vesnickou prodejnu paní Horáčkové, která by měla nést odpovědnost za to, že třeba Coca Cola dodala do jejího koloniálu nápoj s umělým sladidlem namísto cukru, jak problém paní Horáčkové bude řešit.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

SZPI si to vyhodnotí na základě analýzy rizik a přenese to přímo na to distributora tak, aby nebyl klamán.

Václav MORAVEC, moderátor

Takže to přenese na Coca Colu. A nebude paní Horáčková provozující, tak to bude, to garantujete.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Samozřejmě, tak to bude to garantuju.

Josef STEHLÍK, předseda Asociace soukromého zemědělství

Máme k tomu jenom jednu poznámku jako asociace jsme si to vyhodnocovali, v tom smyslu, před dvěma měsíci probíhala velká aféra kolem masa z Polska, kde byly poraženy krávy, které už byly téměř jaksi za zenitem svého života a následně potom salmonelové maso a ve všech výstupech dvou ve většině výstupech, které jsme zaznamenali, které jsme nějakým způsobem analyzovali, tak vždycky byla samozřejmě uváděna tedy ty jatka, to znamená tam, kde došlo k té špatné události, ale protože byla v Polsku, tak byl mimo naše území. A pak tam byli uváděni ti chudáci na konci, školní jídelna, obchodník a podobně. Nikdy se zásadním způsobem nezmiňovalo, kdo toto zboží nakoupil v polských jatkách a odvezl na na český trh a tady, když distribuoval dál do obchodní sítě. My jsme my si myslíme, že i chápeme, že ten zákon je tak nastaven, on je nastane skutečně směrem k tomu obchodníkovi, že ten zodpovídá za to zboží, které prodává, ale právě proto si myslíme, že to je slabé místo všech těch zákonů, proto vznikají ty kauzy, protože se ne důsledně jde o po tom, kdo ten dovoz jako takový dělá a distribuuje na český trh.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Tak tak, takže znovu. U toho masa vždycky dostává sankci první příjemce a ten, kdo byl příjemcem z toho Polska. Většina těch lidí, o kterých jsi mluvil. To dostali přímou zásilkou z Polska. Vždycky dostává sankci ten příjemce, který je a je tam potřeba taky říct, že se to musí hlásit 24 hodin dopředu, na základě toho teďka fungují mimořádná veterinární opatření a je postižen první příjemce, to znamená, ten který to distribuuje a Státní veterinární správa pouze pak zveřejňuje, kde to našla nebo dohledala, kam to maso šlo, ale primárně je stíhanej nebo nebo nebo vyšetřovanej první příjemce. Teď je to tak.

Josef STEHLÍK, předseda Asociace soukromého zemědělství

Dobře v pořádku, já na to upozorňuji a chtěl jsem na to upozornit.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Ale vždycky tady něco řekneme a není to pravda, já se omlouvám. U potravin je to ten, kdo uvádí zboží na trh nebo potraviny podle potravinového práva, v tomto případě při dovozu, první příjemce musí hlásit 24 hodin dopředu, že přijímá zásilku. To se netýká jenom Polska, to se týká obecně a na základě toho, když se tam najde salmonela, tak při dalším dovozu, může uvolnit do distribuce teprve po vyšetření takhle to je.

Václav MORAVEC, moderátor

A po všech těch skandálech, myslíte si, že je tady dostatečný tlak na dovozce, aby nedělali ty věci, o nichž mluví pan předseda Stehlík. Vy si pane předsedo, myslíte, že není.

Josef STEHLÍK, předseda Asociace soukromého zemědělství

Není. My jsme přesvědčeni o tom, že není, proto ty kauzy vznikají.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Poklesl dovoz o 40% drůbežího masa z Polska, hovězího. Ten dovoz poklesl.

Václav MORAVEC, moderátor

Odkdy.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Za letošní rok, já těďka tu statistiku nemám přesně u sebe, v letošním roce poklesl ve srovnání s loňským rokem o řádově o 40 až 50%, já těďka to číslo přesně neřeknu, ale pokleslo to a všichni jsou velmi opatrní co vozí z Polska, nebo co nevozí, protože jsme zavedli mimořádná veterinární opatří individuálních, ne plošná, u koho najdeme, že přivezl maso se salmonelou, tak další vyšetření si musí udělat na vlastní náklady a může uvolnit do distribuce, až potom se vyšetřeno, že je negativní, tak se na mě nezlobte, ale tohle to není žádný tlak na nikoho, to je pouze tlak na pořádek, nic víc, nic míň.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

Vrátím se pane prezidente, Jandejsek ku k tomu zákonu. Vy nemáte ty obavy, o nichž mluví její mluví soukromí zemědělci, popřípadě i svaz.

Václav MORAVEC, moderátor

Já nemám tyhle obavy, ale jsem rád, že se to řeší a důvod je ten nejpodstatnější, aby lidi, když si něco koupi tak, aby podle názvu nekupovali jinou kvalitu než předpokládají. To je jedinej jediná věc, kterou to mělo vyřešit. Tohle všechno se zákonem dá postihnout, dá se to doplnit, pokud něco je potřeba. Tam problém vůbec není. Problém je ten, abyste si nekoupil nutellu a ona měla jiný jiný vlastnosti, než je ta nuttela, kterou jí v Německu. Nic jiného v tom není. Nehledejme v tom. Já si myslím, že tento zákon ani není to nejhlavnější, co potřebuje naše zemědělství. Potřebuje úplně jiný věci.

Václav MORAVEC, moderátor

Teď tady mluvím za spotřebitele, to jsou věci, které zajímají nás spotřebitele, jak řešit ten příběh, o němž tady mluvil Josef Stehlík, to znamená, že i naši výrobci prodávají kupříkladu Kostelecké uzeniny, lovecký salám v jiném složení než v České republice.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Jak to slyším od od od kolegy poprvé. Já se na to podívám, ale nicméně zase naším úkolem je, aby se v České republice prodávali stejně kvalitní zboží, jako kdekoliv jinde. Já jsem neviděl ten výrobek, neviděl jsem rozbory, takže k tomuto neumím, já jsem zaujmout komentovat. Takže takže, omlouvám se podíváme se na to ale, ale nevím nevím.

Josef STEHLÍK, předseda Asociace soukromého zemědělství

Pardon, to je 3 dni stará zpráva, takže opravdu to chápu.

Václav MORAVEC, moderátor

Ne není není možné, že by opravdu měli velké koncerny potravinářské a zemědělské v České republice tu komparativní výhodu že, že se po nich nejde tak.

Václav MORAVEC, moderátor

Ne ne naopak. Já už jsem tady zmiňoval tu analýzu rizik a jenom říkám, že čím větší podnik, tím víc tam tam je kontrol a myslím, že kolega mi potvrdí, že někteří malí výrobci jsou pouze evidováni, protože nechceme úplně úplně jakoby trápit tou byrokracii. A pan kolega Stehlík přece může potvrdit to, že jsem ho požádal a bavíme se o tom, jak snížit byrokracii, že jsem řekl, přijďte jako, on jako předseda /nesrozumitelné/ komise na ministerstvu. Může přijít kdykoliv a říct mi, tento zákon je potřeba zrušit nebo tato vyhláška. A my se to snažíme zjednodušovat. Já tam sedím 12 měsíců a myslím, že nikde může říct, že by se jsme přidávali byrokracii. My naopak na to teďka tlačíme, aby se věci zrušily, dokladováním na SZPIfu a tak dále, a to všechno byla iniciativa nebo většina, antibiroktatické komise, takže my podle toho jedeme a teďka každý 3 měsíce musí předkládat každý náměstek to, co si myslí, že by se mělo změnit. Změnili jsme klientský přístup nebo měníme i státního zemědělského intervenčního fondu, a to jsou všechno věci, takže já odmítám to, že by velcí byli jakkoliv preferování, naopak těch kontrol mají víc.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane ministře, ale když se podívám, toto je e-mail, který jsme si vyžádali jako redakce Otázek od Státní zemědělské potravinářské komory pardon, té inspekce, jde o záznamy vložené na web Potraviny na pranýři, 3 země původu s nejvyšším počtem záznamů v kategorii falšované potraviny v letošním roce, Polsko 16 záznamů, Česká republika 11, Slovensko 7, to znamená, že i čeští výrobci a znovu opakuji, jestli se měří všem stejně, protože nám jako spotřebitelům a zákazníkům, je jedno, odkud je výrobek, nám jde o největší kvalitu, nejvyšší kvalitu za cenu, kterou kupujeme.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Přesně, tak ta tabulka odpovídá tomu, že všem je měřeno úplně stejně. Přece by

Václav MORAVEC, moderátor

Výsledky, Česká republika je na druhém místě.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Tak já vám ukážu tabulku, jako když se by se odebere, kolik se odebralo vzorků. Já vám ji tady nechám. 7342 je to je to je to, za loňský rok, já to vždycky shrnu jako celek, takže to je jednoznačný a máme to opravdu podchyceno statisticky. Ale tohle co říkáte, je naprosto přesně důkaz, že Státní zemědělská a potravinářská inspekce postupuje tak, padni komu padni a jede na základě rizik a nevynechává žádný velký podnik v žádném případě.

Václav MORAVEC, moderátor

vy jste také v loňském roce mluvil o tom, že Česká republika by se dříve či později mohla inspirovat Francií, protože Francie od letošního 1. února zavedla zákon který, když to řeknu a zjednoduším, obchodníkům zajišťuje povinnou marži 10 % a tím obchodníci by měli mít eliminováno riziko, aby tlačili na zemědělce, potravináře, aby jim dodávali pod cenou, protože chtějí mít potraviny v akci. Uvažuje Česká republika, vy jako ministr zemědělství, když bychom se tím francouzským zákonem, který je kritizován z toho, že mohl zdražit některé potraviny, že bychom se jím inspirovali.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Tak momentálně probíhá debata mezi Agrární potravinářskou komorou a dalšími nevládními organizacemi. Na úrovni zemědělského výboru, za účasti příslušných pracovníků Ministerstva zemědělství a připravují podklad, jakým způsobem co můžeme uplatnit jakoby v české legislativě. A třeba víme. Zákaz prodeje ze ztrátou, až po tady ten těch 10 %, ta škála je strašně široká. Teď se o tom bavíme.

Václav MORAVEC, moderátor

Uvažujete o tom pane prezidente, inspirovat se po zkušenosti několikaměsíční zkušenosti s tím francouzským zákonem.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

Já si myslím, že to je velmi dobré vodítko a měli bysme na to vážně pracovat, na tom už pracujeme, jak tady řekl pan ministr, všechno je všechno pravda, ale já k tomu musím říct zásadní. Tam nešlo o žádných 10 % obchodníkům. Vy to interpretujete nedobře, tam šlo o to, že ten, kdo vyrábí, tak si udělá cenu nákladovou. Tu cenu nákladovou někdo zhodnotí a řekne ano, za tu cenu to půjde obchodníkům a Francouzi si dali, že ten ten, kdo vyrábí, ten buď teda prvovýrobce nebo ten zpracovatel si k tomu může dát 10 %, to je ve Franci.

Václav MORAVEC, moderátor

Ten zákon nařizuje, aby si od 1. února k cenám přirazili nejméně desetiprocentní marži.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

Ale prvovýroba nebo potravináři a ne obchodníci, jak vy jste řekl. Ve svém ve svém tom úvodu. To je o tom, že ten kdo vyrábí, si řekne, jakou by měl dostat cenu, ten obchodník by ji měl reflektovat, protože chceme se dostat k tomu, aby výrobce nedostal nižší cenu, než jsou výrobní náklady. To je základ toho zákona, já jsem do Francie dojel, já jsem si to nechal nechal teda ukázat, přivezl jsem si ten zákon, nechal jsem detailně přeložit. Máme k dispozici, to samé udělalo ministerstvo, aby jsme se neobviňovali, nezávisle si udělalo ten zákon se vyhodnotilo a teď se.

Václav MORAVEC, moderátor

A kdy bude jasno jestli se pokusit.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

Já budu dělat všechno pro to, abysme se, abysme se tedy, abysme do roka to nějakým způsobem dali, aby to běželo to projednávání, samozřejmě je tam, jde o to, aby se to pořádně samozřejmě vyhodnotilo, pořádně se to prošlo, ale určitě bysme rádi, aby se to povedlo, protože bysme vyřešili řadu problémů, který jsou, že řetězce chtějí nižší ceny, než jsou výrobní náklady. Proto jsou ty obrovské problémy.

Václav MORAVEC, moderátor

Tak mi vysvětlete podstatu toho zákona, protože cituju z MF Dnes z letošního února že, nový zákon obchodům nařizuje, aby si od 1. února k cenám přirazili nejméně desetiprocentní marži.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

To není dobře. Já vám ten zákon můžu, já vám to zákon poslat, jestli chcete.

Václav MORAVEC, moderátor

Omlouvám se, neumím francouzsky, ale českou verzi.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

Tam jde v podstatě o to, aby, když se dělají smlouvy mezi dodavatelem do řetězců v podstatě, aby první, kdo navrhne cenu, byl ten dodavatel. A je si u nás bude 5 % nebo 7 nebo 4, to otázka diskuse nebo 10 jako ve Franci, to je otázka diskuse. V podstatě by to podstatě by to pomohlo tomu, že by se neprodávalo pod ceny a pak zase se nedávalo 300, 400 % marže k výrobku. V podstatě by se to ustálilo. Zaznamená, není nikde problém, co tady chci říct kolega, že poroste cena

Václav MORAVEC, moderátor

To znamená, vám se francouzská inspirace, pane předsedo také líbí.

Josef STEHLÍK, předseda Asociace soukromého zemědělství

Tady samozřejmě není potřeba každý socialistický francouzský experiment a oni jsou na to odborníci, přibírat do vlastní legislativy, to si myslím, že by skutečně nebyla ta správná cena, to za prvé za druhé, samozřejmě určitou určitou, ale my jsme to nepodpořili, logiku by mělo, pokud já jako výrobce, řeknu toto je moje cena a obchodník podle toho zákona, který tady citujete Mladá fronta DNES, si k tomu musí přirazit minimálně 10 %, to by mělo určitou logiku, pokud by to tak bylo. Nechte mně laskavě domluvit. Ale v momentě, kdy teda jdeme až jako na podstatu věci, že já, a to si nedovedu prakticky představit, jako výrobce si z počtu nákladovou cenu svého výrobku a pak si k tomu připočtu 10 %, kdo mi to bude hodnotit teda, jestli se náhodou si tam do těch výdajů nespočet něco úplně, co tam by mělo být, pak nějaký cenový úřad nebo já netuším, já skutečně neznám podstatu toho zákona francouzskýho, rád ho od pana prezidenta uvidím, abysme si ho také prošli. Ale prostě pokud by mělo jít do té podstaty věci, že by ten výrobce si stanovoval jednak výrobní náklady a k tomu ještě +10 % marže, respektive toho ano té marže, tak to si vůbec nedovedem představit, jak by to v praxi fungovalo, a kdo by to ještě navíc kontroloval.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane ministře, také chcete mít do roka a do dne jasno, když tady pan prezident Jandejsek říká, že do roka.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

Jsem říkal, že se to projednávalo do roka, aby se to, aby se, aby to přišlo k projednávání.

Václav MORAVEC, moderátor

To předpokládám, já mluvím o tom zákoně, jak se bavíme o tom zákoně.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

To ano, jak se dohodne Poslanecká sněmovna to já už neurčuju.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Já si myslím, že je to už dobrá inspirace, protože tady říkám zákaz prodeje se ztrátou, říkejme tomu, kolik tam dali nějakej nějaká procenta, aby výrobce měl. Na na svoji obnovu si těch základní prostředků výrobních, a tak dále, a tak dále. Já bavíme se o tom, jak říká pan prezident Jandejsek do roka, bysme chtěli přijít s nějakým návrhem říci, kam jsme schopný dělat, ale ta debata bude velmi složitá, nebude jednoduchá, jak v rámci nevládních organizací, což jste viděli, z hlediska legislativy, a tak dále, ale myslím že ten termín do roka, že bychom něco předložili, je naprosto reálný.

Václav MORAVEC, moderátor

S tím, že ten zákon chápu-li to správně, když Tomáš Prouza v úvodu, budu citovat v rozhovoru pro dnešní Otázky, tedy prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu říká, že roste množství lidí, kteří si za kvalitu jsou ochotni připlatit,ale stále platí, že cena je při nákupu potravin většinou na prvním místě. Chápu správně, že ta francouzská zkušenost by mohla odstranit to, že by šlo o co nejnižší cenu, na úkor kvality i na úkor prvovýroby.

Václav MORAVEC, moderátor

Ne, ne ne, v žádném případě není tady tady jde o to, že vlastně zemědělci neprodávají potraviny, zemědělci prodávají surovin pro zpracovatele, pro mlékárny, maso do masokombinátu, a tak dále, to znamená, aby ani zemědělec nebyl tlačený z prodeje mléka, masa, a tak dále po své výrobní náklady. To samé by se mohlo týkat pak těch zpracovatelů. To je celý řetězec, ale rozhodně proto já to nechci nějak komentovat, protože nechci, aby došlo ke zdražení, ke zdražení potravin, nemůžeme tady věci připustit. Musíme se bavit i s obchodníkama, oni jsou součástí té pracovní skupiny takže, takže ty věci s nima budu probírat. Nechci teďko mluvit o nějakém zdražení potravin. Naším cílem to není a já souhlasím s panem prezidentem, že je minimálně 50 % lidí, kteří jsou na jedné straně připraveni si připlatit za kvalitu, ale na druhé straně je skupina lidí, pro které je ta cena rozhodující a my je nemůžeme dostat do situace, že bychom zdražili potraviny, ale rozhodně nemůže to mít vliv ta cena aby, abysme zdražovali a zároveň snižovaly kvalitu. To to vůbec.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

Jak říkám, byl bych rád, kdyby se povedlo, abych tady vám vysvětluju. My od roku 90 jako zemědělci jsme zvýšili ceny o 60 % průměr, za celou dobu. A vstupy, s kterýma pracujeme, kterýma má pracujeme, nafta stroje, a tak dál se zvýšily o 650 %. Musí se v tom udělat nějaký rozumný řád, aby nedocházelo k tomu, že jsou obrovským výkyvy, že na některý výrobky jsou dávaný, řekl bych záporný marže a některý výrobky jsou marže 300, 450 %. Nechceme nic jiného, než v tom udělat pořádek pro toho spotřebitele. Pro já jsem taky spotřebitel, mám rodinu, mám děti, mám vnoučat, já mám, já mám zájem o to, aby to fungovalo, anebo o to, co si každý, co si myslí řada lidí, že tady chceme něco manipulovat, to vůbec tak není.

Josef STEHLÍK, předseda Asociace soukromého zemědělství

Já mám ještě poslední jako reakci na to, dobře skutečné zákony známe, jak v té Francii kontrolován úplně do detailů a jenom tak jako náznakama, ale je určitě si to nedovedu představit, pokud to funguje v rámci českého trhu, kdy minimálně možná polovinu zboží dodávají firmy, které vyrábí v zahraničí a pro ty ten zákon prostě do budoucna teda platit nebude, protože my nemáme naštěstí jurisdikci, kdy bysme ovlivnili německé výrobce. A bude to platí pro české výrobce, takže ty budou pod kuratelou nového zákona, budou si tam teda povinně počítat někde nějaký náklady a budou si k tomu přidá desetiprocentní marži. A vedle toho budou samozřejmě dodavatelé českého mléka, zpracovaného, například v Německu a vráceného zpátky ve výrobku pro český trh.

Václav MORAVEC, moderátor

Což je další absurdita, o níž budeme mluvit.

Josef STEHLÍK, předseda Asociace soukromého zemědělství

Jasně a tyto tuto povinnost samozřejmě nikdy mít nebudou, pokud si ji sami nezavedou, pochybuju, takže já si myslím, že to je naprosto zbytečný pokus, je to slepá ulička viz Jára Cimrman a myslím si, že ministerstvo by se s tím zásadně zabývat nemělo.

Václav MORAVEC, moderátor

Ministr říkal s tím zabývá, a že do roka do dne do dne uvidíme. Vy jste pane ministře, před rokem v rozhovoru pro Českou tiskovou kancelář řekl, že uvažujete o vytvoření nového úřadu pro potraviny, kam by se přesunula část pravomocí Státní veterinární správy a Státní zemědělské a potravinářské inspekce, po roce, jak daleko jste s tímto nápadem.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Ne tak my jsme my tady to zůstalo to zatím u toho nápadu, protože jsme si upřesnili kompetence v rámci Státních veterinární správy, Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Hygiena a další věci, takže my jsme se teďka věnovali hlavně ochraně českého trhu a spotřebitele. Před těma dovozama zatím jsme ten nový úřad nevytvářeli. To je technikálie, ale potom. Zatím nejsme tak daleko.

Václav MORAVEC, moderátor

A kdy budeme tak daleko, abychom věděli, jestli vznikne či vznikne.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Máme spoustu ještě důležitějších věcí, abychom udržovali kontrolu potravin a zajistili spotřebiteli kvalitní potraviny, než abychom teďka se zamýšleli nad novým úřadem. Samozřejmě máme to nějakým způsobem nachystáno, připraviloby to zjednodušení, ale rozhodně co teďka není pro nás priorita.

Václav MORAVEC, moderátor

Vy jste o něm mluvil. Proto se ptám.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Byla to moje politická nezkušenost.

Václav MORAVEC, moderátor

Nezkušenost, budiž. Potraviny dovážíme, namísto toho, abychom je vyráběli, kde se stala chyba. Premiér Andrej Babiš ji vidí v tom, že politici kdysi rozhodli, že si všechno dovezeme a chyba je podle něj i jinde.

Andrej BABIŠ, premiér

Taky jsme udělali zásadní chybu, že jsme prodali, že jsme umožnili cizincům kupovat půdu, v Maďarsku a v Polsku neexistuje. Dneska ty čísla o naší sebestatečnosti jsou skutečně katastrofální a každý stát má dlouhodobě se zasadit o to, aby uživil svoje obyvatelstvo.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane prezidente, Jandejsku, do jaké míry české zemědělství ovlivňuje fakt, že českou půdu mohou vlastnit cizinci, jak o tom mluvil premiér.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

No tak já si myslím, že nejde o půdu, zatím to, že cizinci jí asi tolik nevlastní, ale samozřejmě to je zase jiné jiná otázka. Můžeme se k ní dostat nějak, já bych se rád k ní dostal, a to je. Vy jste mluvil o soběstačnosti a ono tohle nemá až takovou souvislost, o čem mluvíte, jestli si tady si někdo koupil pár hektarů nebo nekoupil. My chceme zákon o půdě řešit velice intenzivně, a to je jeden z bodů tedy tedy, který bych rád poprosil pana ministra, aby se tím zabýval, protože my jsme zákon o půdě udělali v roku 92 a ten je v katastrofálním stavu. Žádná zem si nedovolí, co jsme si dovolili my, u nás půdu skoupilo aspoň 30 až 40 % spekulantů který, který s ní dneska fungujou a tlačej na cenu, koupili ji za pár halířů a dneska nám nabízejí jako zemědělcům za dvoj, tří, čtyřnásobek, pětinásobek ceny, takže to je problém.

Václav MORAVEC, moderátor

chcete změnit zákon o půdě.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

No, tak samozřejmě podstatně tak, jak je to jinde.

Václav MORAVEC, moderátor

Jak. Spekulantům ji vyvlastnit.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

Ne, ti co mají, co mají co bych komu vyvlastňoval. Prosím vás.

Václav MORAVEC, moderátor

Mluvíte o spekulantech.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

Já mluvím o tom, aby se neděly věci, který seděl doteďka, aby se změnily od nějakého data, se udělá zákon tak, jak ten zákon je v Německu, tak jak ten zákon, abysme mluvili o Francii, aby ně tady pan pan kolega zase nenapadl, a pak jsou to komunisti, takže Němci mají udělaný zákon ten, že půdu může koupit akorát ten, který na ní pracuje. Pokud na ní nepracuje, tak si ji koupit nemůže na spekulaci. Protože půda není není to co je co je nebo jak co je nemovitost. Půda je něco zvláštního, to je národní bohatství. S tím by se mělo zacházet tak, jak má, aby to zůstalo, pro další generaci, které po nás přijdou tak, že to je podstata věci a pak jsou tam další věci, který s tím souvisí, ale.

Václav MORAVEC, moderátor

A když se tady obracíte na ministra zemědělství, chápu správně, že ministerstvo je zatím liknavé.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

Vůbec není liknavé, já jsem tady, já ho prosím proto, aby, protože těch věcí je tolik, který potřebujou řešit, tak proto ho žádám, aby to, aby tuhletu věc posunul dopředu. To je všechno.

Josef STEHLÍK, předseda Asociace soukromého zemědělství

Já jenom k tý půdě, protože jsme utekli od tématu které, ale já si myslím, že pan ministr možná moudře čeká na to, jak dopadne finále v odvolání k Ústavnímu soudu na Slovensku, protože Slovensko se o to pokusilo asi před třemi lety a dopadlo to tak, že to Ústavní soud celé zvrátil, protože zkrátka to byl neústavní krok vůči vlastníkům především malým vlastníkům půdy, ale to nebylo teda tématem. Mohli bysme se o tom bavit klidně ještě další půlhodinu, pokud se jedná o zákon o půdě, tak my máme třeba jako asociace představu, že největší poškození půdy dochází špatným užíváním a my si myslíme, že pokud má být zákon změněn o půdě, tak by měl být změněn tak, aby ten nejmenší vlastník, měl kdykoliv v průběhu průběhu nájmu, teď toho často času té té doby. Moc vypovědět nájem, pokud dochází prokazatelnému snižování ceny jeho půdy, třeba, takže jsou věci, které samozřejmě do toho zákona o půdě mohou dát, ale obávám se, že v současné době po zkušenosti třeba ze Slovenska, rozumný politik ještě vyčká, protože si myslím, že skutečně na to ten čas není a my jako asociace jednoznačně říkáme, že si proti jakýmkoliv administrativním překážkám ve volném prodeji půdy, budeme velice účelně a velice tvrdě bránit.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane ministře, uvažujete i o změně zákona o půdě, jak tady naznačuje pan prezident Jandejsek tedy, že by půdu měli kupovat a vlastnit ti, kteří na ní hospodaří.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Já začnu ještě z trošku jiného soudku, my si musíme uvědomit, že půda je základní výrobní prostředek pro každého zemědělce, který opravdu, jako je zemědělec. To je bod 1. Bod 2, půda si zaslouží zvláštní ochranu, tady souhlasím s kolegou, to znamená, že by se mělo posuzovat, jak se ta půda využívá, jakým způsobem to funguje. To je druhá věc, třetí věc řekl pan prezident. Rozhodně by měli mít zemědělci možnost si tu půdu koupit před spekulanty, rozhodně ano. A na toto probíhá teďka opět debata. Máme na to právníky bavíme se o tom předpokládám, že tato věc se prodiskutuje tady říkám nejpozději do roka, nejpozději předpokládám, že to bude, co nejdříve. Tam záleží na právnících, protože tady říkal Pepa Stehlík o tom správně, že to je u Ústavního soudu, ale je to slovenský Ústavní soud, nejsem právník, to co mi říkali je tam trošku, jinak posun ta ústava, některé věci, takže já si na to nechal zpracovat analýzu právníků, spolupracujeme na tom s kolegama, až bude návrh, dáme to na stůl, a myslím si, ale v tom, že to musí být nejpozději, co se týká nákupu půdy, pachtovného a dalších věcí upravit, z hlediska zájmu o ochranu zemědělského půdního fondu. To máš všechno ten dopad.

Václav MORAVEC, moderátor

Bude to zásadní novela zákona o půdě.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Bude zásadní novela zákona o půdě.

Václav MORAVEC, moderátor

Je možné, abyste do konce roku stihl to, že ta novela by byla připravena alespoň v paragrafovaném znění a byl vyřešen ten možný spor o vlastnictví půdy, ten ústavní spor, který říkáte, že na Slovensku je jiný, než v České republice.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Tak na Slovensku k nějakému rozhodnutí došlo, tam já teďka nechci tady věci říkat, protože nejsem nejsem právník, ale nicméně já mohu říct, že chystáme, ta debata už probíhá, ne že by začala, bavíme se o těch parametrech, co se tam dát, co se tam nedá a já děkuji kolegovi, že tam řekl zrovna tu péči o půdu. Já si myslím, že to je velmi podnětný.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

Jestli dovolíte, navázat, já bych to velice podpořil to, co říká co, říká kolega Stehlík, ale já bych to promítnul i podpor, dotací. Jsou tady udělaný rozbory půd, které jsou dělány v roce 90, 92, jsou udělaný na všechny půdy, včetně, co hospodaří pan Stehlík, co hospodaříme kdokoliv z nás, no tak vyhodnotíme a dáme do počítače a vybereme u každého u každého, který hospodaří na půdě, pár parcel a z těch se udělají rozbory, a porovná se. Ten, kdo na tom bude mít výsledek horší, tak bude krácenej na podporách ten, kdo hospodaří dobře, protože pořád říkáme, malý hospodaří dobře, velký hospodaří špatně. Ono to, tak se vůbec nedá říct. Je řada malých, který hospodaří velmi dobře, řada velkých, které hospodaří velmi špatně.

Václav MORAVEC, moderátor

Jak, jak to můžete vědět, když jste to nedal do počítače.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

Mně stačí projet se, za rok najezdím 90 000 kilometrů po České republice, takže já mám velice dobrý přehled o tom, jak hospodaří řada těch, kterých vy tady hodnotíte televize. Já jezdím na to místo a tam vyhodnotíme, jak to je a uvidíme uvidíme, kdo ty dotace bude brát, a kdo je brát nebude. Jestli budou hrát ty velký, nebo jestli je budou brát ty malý. Já říkám, že budou hrát ty, který hospodaří, který mají živočišnou výrobu, který, který se starají o půdu tak, jak se starat maji. A ti který se nestarají, ať jsou jaký chtějí, tak ty budou mít velký problémy. Já pana ministra tím vyzývám, ještě jsme o tom nemluvili spolu, ale to není můj nápad, to je nápad jeho úředníka.

Josef STEHLÍK, předseda Asociace soukromého zemědělství

Já jenom jednu poznámku. Za prvé pane prezident Jandejsek, nestanovuje podmínky čerpání dotací. Nakonec je nestanovuje moc ani pane pane ministr, upřímně řečeno, to se odehrává úplně na jiný scéně, takže já si myslím, že jeho návrhy jsou určitě ne určitě podnětné, ale já bych se držel trošku zpátky. Za a). Za b). Tam je velice důležitej jeden moment. Prostě už dneska současný občanský zákoník, tak jak to bylo běžným jakoby právním právní normou za první republiky. Pracuje s předkupním právem k propachtované půdě a samozřejmě to předkupní právo si i ten nájemce svým způsobem od toho vlastníka nějakým způsobem musí zasloužit. To znamená, že už má dlouholetou zkušenost ten vlastník s tím nájemcem, že mu vždy platil včas, platil mu dobrý nájem a většinou nedělá problém, aby zároveň s ním třeba řešil předkupní právo, které samozřejmě jejich nájemní smlouvy nebo v pachtovní, zpoplatněné. Ale co se týká té toho problému, toho předkupního od té informace o tom, zda budou nebo nebudou prodávány pozemky nájemce se to musí dozvědět, no hrozí jedno nebezpečí, že v ten moment, pokud takový zákon začne platit, tak vlastníci vypoví smlouvy, nechají uživatele, aby užívali půdu bez smlouvy, tudíž bez závazku, že musí ten dotyčný uživatel dostat informaci od vlastníka, že půda bude prodávána a my jako my jsme menší pachtýři, tady pánové jsou větší pachtýři, budeme samozřejmě ve větší právní nejistotě, protože nebude mít na tu půdu pachtovní smlouvy.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane ministře.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Já bych to rozdělil na 2 části. 1 věc je majetková to, znamená to je možnost nákupu, pachtovného a tady ty věci. to je velmi důležité, ale pro mě, jak pro ministra zemědělství je velmi důležitá péče o půdu, aby se na ni správně hospodařilo. To jsou 2 kategorie. To znamená my si tu původní ten půdní fond musíme chránit. Věc byznysová, když to tak řeknu, pánové se omlouvám, je 1 část problému. Druhá část problémů je péče o tu půdu. Mně jde teďka primárně o péči o půdu, zachování dalším generacím, pardon, a zároveň, abysme si narovnali vztahy, aby zemědělci měli možnost mít základní výrobní prostředek, aby se k němu dostali.

Václav MORAVEC, moderátor

Když se, když se dostaneme ještě k té k té vaší první rovině, zůstanu velmi stručně u roviny druhé, kterou jste nazval byznysovou, protože Česká republika má, jak se podíváme záhy největší farmy v Evropě, to je ten spor, pane prezidente, za chvíli dostanete slovo, s dovolením podíváme se nejdříve na statistiku tady je.

Zdroj: Eurostat

V roce 2016 připadalo na jednou tuzemské hospodářství 130 ha půdy. Průměrná unijní farma má přitom jen necelých 17 ha. Česko vede žebříček s velkým náskokem. Druhá v pořadí je Velká Británie, kde 1 farma hospodaří průměrně na 90 hektarech. Na Slovensku jsou to 74 ha. A například v Německu nebo ve Francii necelých 1,60 ha půdy. Rakouská farma má k dispozici v průměru 20 ha, Italská 11 a polská 10.

Václav MORAVEC, moderátor

To jsou data Eurostatu, ať se vám líbí nebo nelíbí pane prezidente, z téměř 30 000 zemědělských podniků v České republice, což jsou zase data Českého statistického úřadu, tvoří skoro 90 % drobní hospodáři. Většinu půdy však obhospodařují velké zemědělské podniky. To jsou jasná fakta.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

Moment, můžu 2 věty.

Václav MORAVEC, moderátor

Pokud nebudete zbezpochbňovat Eurostat.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

Ne, já nebudu nic zpochybňovat. Česká republika vznikla z Československa, takže jsme i 2/3 Česká republika z Československa. Německo vzniklo ze Západoněmecka a východoněmecky. Východní Německo má průměrnou výměru půdy 234 ha, proč ty nezlikvidovali ty farmy, proč nezlikvidovali to hospodářství. Němci, když mají to úspěšný Bavorsko, proč to neudělali. My jsme dneska my jsme dneska stejně jako východ, nižší, oni mají víc obyvatel než my, mají 14 a my máme 11 milionů obyvatel, proč to nechali, proč mají o 100 téměř jednou takovou výměru. Co myslíte, to udělali proto, protože, že si z toho dělají legraci. Ne já já tu situaci znám velice dobře, já jsem teďka navštívil jejich největší svaz s velice s nima komunikuju, takže znám situaci, takže nechme, neříkejme věci, neposuzujme věci, protože oni mají jinou historickou samozřejmě historický vývoj, ty země, o kterých mluvíte.

Václav MORAVEC, moderátor

Ale my ten historický vývoj můžeme nějak udržovat tím, jak jsou nastaveny podmínky, pan prezidente, to znamená, že velcí si propachtovali podmínky pro velké.

Zdeněk JANDEJSEK, prezident Agrární komory České republiky

My je potřebujeme udržovat, tak jak je udržujou ty Němci, to celý východní Německo, Proč to udělali´.

Josef STEHLÍK, předseda Asociace soukromého zemědělství

Já jenom ještě k tomu jednou tu poznámku, samozřejmě východ Německo mělo zase úplně jinou výchozí pozici než Česká republika. Pan prezident zapomněl říct, že v Německu už za doby socialismu byli ještě o krok dál, v uvozovkách v budování socialismu a tam měly firmy rozdělení .To znamená, že tam byly specializované firmy na živočišnou výrobu, včetně dojnic a specializované firmy jenom na rostlinnou produkci. No byla to prostě drtivá politika, ale drtivá politika těch rovin toho severního Německa a východního, takže samozřejmě i vzhledem ke krajině, ke krajinnému reliéfu ty farmy tam zůstaly, ale jenom v rychlosti, my skutečně u nás Česká republika 130 ha, Evropská unie průměr 16 ha, ale víme, že ten průměr je prostě od možná hektarových farem, po sto hektarové farmy. Spojené státy americké 200 ha, takže my jako Česká republika jsme někde napůl cesty mezi Evropou a Spojenými státy a my a přesto, že Spojené státy mají samozřejmě 200 ha jednu průměrnou velikost farmy. Tak není ne pravidlem, ale prostě ve Spojených státech neexistuje, aby takzvané velmi velké nebo velké rodinné farmy, protože ve Spojených státech jiné než rodinné farmy hospodařící na výměnách třeba několik 1000 ha nebo desítek 1000 ha. Pobíraly plné dotace. Neexistuje ve Spojených státech, kde, kde agrární lobby je ta nejsilnější pravicová konzervativní lobby, která má své guvernéry, má své senátory, má své prezidenty a přesto, že to takhle existuje, tak nemají v sobě, protože jsou to většinou věřící lidé, před jsou to konzervativci, tak nemají v sobě ten požadavek, aby politici rozhodli o tom, že dělník z Detroitu bude přispívat ze svých daní na dotování velkých agrární lobby ve Spojených státech amerických. Takže to jenom v rychlosti, abysme si udělali toto obrázek.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Já se omlouvám, aspoň vidíte, že to nemám lehký jo.

Václav MORAVEC, moderátor

No pokud pískáte rovinu, pane ministře. Já se vás chci zeptat, jestli máte pocit z těch dat.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Já pracuju jenom s číslama. To znamená do 5 000 000 Kč bylo 49 % projektů, nad 5 000 000, 29 %, do jednoho 1 000 000, 22 %, prosím, řekněte mi, kde jsou ti velcí, řekněte mi, kde. Je to připraveno naprosto korektně, zároveň chci říct, že to nebylo připravováno v době, kdy tam bylo ANO a Sociální demokracie, to bylo při pro v době, kdy tam byl středo-pravicový subjekt, takže, abysme věděli. Další věci, bavili jsme se o kvalitě půdy, takže jenom, kdybyste chtěl tam, krásné grafy já vám je pak nechám, vy je máte rád.

Václav MORAVEC, moderátor

To má rád váš nadřízený.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Samozřejmě, protože to jsou fakta. Podíl celkových velkých dobytčích jednotek podle počtu subjektů, když se na to podíváte. Farmy nad 150 ha, podívejte se 84 % živočišné výroby. Do 150 hektaru 16 % a bavíme se o kvalitě půdy.

Josef STEHLÍK, předseda Asociace soukromého zemědělství

A co z toho vyplývá.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

No já jenom chci říct, protože když se staráme o půdu, půda pod organická hnojiva já, jen co mi řekne Pepa, protože máme stejnou školu. Sice on chodil o malinko níž jo, je pravda, jak asi 5 let, ale nicméně je potřeba říct, že to není o malých a velkých. Je to o tom, jak se, kdo stará a pojďme se vratit zpátky, kdy se někdo podívá. Já jsem osočovaný 100×, že tato vláda nadržuje velkým. Co jsme udělali, erozně ohrožené pozemky jsme rozdělili, že maximální výměra je 30 ha. To mě nikdo nemůže říct, že to pravda není. Jasně, takže to je přesně bylo druhá věc je, dáváme tam ty ty ty meziplodiny, pásy, 22 m, zase se tam dávají věci a bude podle toho, jak se o tu půdu stará, budou bude moct přijít o ty dotace, taky to tady někdo říkal, že by to mělo být. To znamená, už jsme to taky udělali,

Václav MORAVEC, moderátor

A to bude v tom zákoně.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Ne, to už je. To už platí.

Václav MORAVEC, moderátor

Tak proč tady pan prezident.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Ne ne, on to myslí dobře, protože třeba podpora živočišnou výrobu a dostali jsme se k tomu tak, že říkám tady padlo několik věcí. Průměrná výměra české farmy je 133 ha, souhlas, to podepisuju, to platí. Zároveň se bavíme o tom, při tom vyjednávání, že říkám, že na rozdíl od mých předchůdců, chci podpořit první hektary a farmu, to pan předseda o tom ví, dokonce říkám jsem připravený až na 150 ha pod podmínkou, že pakto zastropování bude dobrovolné a nastavíme si ty podmínky správně, abychom právě podporovali i ty malé, a to je rovina. Já já naprosto otevřeně s těmato věcma hraju, a chci podporovat i ty malé na těch projektech.

Václav MORAVEC, moderátor

Jak se to tedy změní v budoucnu, ta podpora.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Právě tam je teďka několik variant. Je tam to povinné zastropování, dobrovolné a pak je varianta, když uvolníme 10 % celkových prostředků, takže můžeme redistribuci redistribuci, a tak dál, ta problematika je strašně složitá, jsou tam 2 návrhy, 1 je z envi výboru, druhý z toho agri. A my zatím vyjednáváme o tom, jak to dopadne, zřejmě zvolen nový parlament. Dneska večer se to dozvíme uvidíme, jak jakou pozici k tomu zaujme ten nový parlament, nová komise.

Václav MORAVEC, moderátor

Jako Česká republika máme jakou pozici, Proto se ptám, to je zase podpora těch velkých.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Ne, tak znova, já tak tak znovu já to řeknu teďka pomaleji. My říkáme, že do 150 ha jsme připraveni ty malé podporovat daleko více než je to doteďka. To je do těch 150 ha. Potom je dobrovolné zastropování, tam je i návrh, že se může odečíst 50 % nákladů a jsme zároveň proti tomu, aby byly zastropovány ty Envi dotace, respektive ten ten ekologický systém, protože po zemědělcích chceme, abych tomu dobře dobře starali a není rozdíl mezi malým a velkým, jde o to, aby se dobře starali.

Václav MORAVEC, moderátor

Jak to, že není rozdíl mezi malým a velkým. Který nakupuje za možná velkoobchodní ceny, má jiné náklady, protože může. Může malý mít úplně stejné výhody jako velký.

Josef STEHLÍK, předseda Asociace soukromého zemědělství

Samozřejme nemá, velký má komparativní výhody, jak z určitého teďka finančně, jak já teď myslím dotace, dotace z obecního, obecnou ekonomiku toho podniku.

Václav MORAVEC, moderátor

Vstupy, samozřejmě proto se ptám, tak jak znovu a lépe, pane ministře, vašimi slovy.

Josef STEHLÍK, předseda Asociace soukromého zemědělství

Já hodnotím jako ekonomiku podniku, že samozřejmě velký podnik má komparativní výhody v tom, že má dostupnější, lacinější úvěry, ve větším objemu, a tak dál. To bysme tady dělají základní ekonomické poučky, ale jestli dovolíte, pane redaktore, ale jestli ty malí mají dotovaný úvěry samozřejmě razantně říkejme iniciály odvolá jsou dobře v tom objemu to těch těch peněz, je to prostě zanedbatelná část. Co se týká úvěrů, to se týká úvěru úvěru PGRLF, pan ministr ví jaký mi na ně máme názor tak, že to, kdyby teď ani zbytečná debata. My jim říkáme pouze procenta, ale já bych chtěl ještě velmi stručně, hodně rychle pokud se bavíme o zastropování, tak jako asociace říkáme, že chápeme, že zkrátka super velký obrovský holdingy i velké firmy by měly mít nějakou míru zastropování, to že Česká republika má určité svoje specifické podmínky, by měli vyjednavači promítnout i do těch vyjednaných podmínek, které vyjednávají s Evropskou komisí. To, že to zastropování by se mělo týkat především té SAPSové platby, která de facto v sobě nese klíč i k rozvoji venkova, k rozvoji venkova, což objektivně obrovské zemědělské firmy neplní ve stoprocentním jaksi naplnění, na rozdíl od rodinných malých farem, kteří tam žijí podnikají, ještě třeba politicky působí, tak tam říkáme, že to zastropování by být mělo a my si ho dovedeme představit, na rozdíl od Sociální demokracie, kdy pan Hamáček řek, že to 600 ha, tak my říkáme, že by to měl být mezi 1000 až 2 tisíci hektary na 1 podnik. A pokud se týká o environmentální platby, to znamená ty ekologická schémata, které zmiňoval pan ministr, tam my říkáme, že by zastropování být nemělo, protože i ty velké firmy se musí přísnými podmínkami dotlačit k tomu, aby změnilyi model chování v krajině a v přístupu k půdě.

Václav MORAVEC, moderátor

Tak důležité je, abyste to prosadil. To co tady říkal pan Stehlík. S dovolením, protože mám jednu otázku, která se týká podnětu Transparency International, pan ministře doufám, že jste četl, jde o to, že Státní zemědělský intervenční fond nadále proplácí ze ze státního rozpočtu a bez omezení finanční prostředky společnostem patřící pod holding Agrofert, a to přes četné varovné signály, že tím může poškozovat finanční zájmy České republiky a daňových poplatníků, jak píše Transparency International, podle kterého Státní zemědělský intervenční fond porušuje zákon. Je to tak.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Není.

Václav MORAVEC, moderátor

Jak to, že ne.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

To říkáte vy, já mám podklad, že to tak není.

Václav MORAVEC, moderátor

Transparency International, cituji, takže podle podle vás je dobře, že se proplácejí ty dotace.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Ne ale ne, já bych to neposunoval. Jestli mohu tak, aby si mohl shrnout. Tak začátkem letošního roku proběhl v České republice koordinovaný audit v prevenci střetu zájmů v rámci Evropských vstup a investičních fondů, na SIFu probíhal tento audit ve dne 14 až 18. ledna a byl zaměřen na podporu projektového charakteru, a tak dálek, z této kontroly SZFI neobdržel žádný výstup, nebyl informován o žádném zjištění. To také vyplývá z posledního dopisu, který SZIF obdržel včera nebo předevčírem 23. 5. od pana Plevy, což je generální ředitel EG-agri. Do dnešní doby není k dispozici žádné oficiální stanovisko ze strany EG-Agri, že došlo k porušení legislativy, týkající se střetu zájmu. Platební agentura nemůže pozastavit proplácení dotací pouze na základě jakéhosi podezření. Za prvé.

Václav MORAVEC, moderátor

A když Evropská komise pro Agrofert zastavila zastavila proplácení.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Nezastavila, já vám to hnedka řeknu, ano, co se týká projektových opatření, to se týká PRV, postupuje SZIF při platbách zcela v souladu s instrukcemi EG-Agri a pravidly pro žadatele. Ve čtvrtletních výkazech do Evropské komise uvádíme přehled uskutečněných plateb společnostem z koncernu Agrofert, přičemž jsme byli ze strany EG-Agri, v březnu letošního roku informováni, že u těchto projektů se pouze prodlužujelhůta k jejich proplacení o 6 měsíců až 9. Pouze prodlužuje, ne že je pozastavená,a tak to bylo postupováno u třech projektů, vykázaných ve čtvrtém čtvrtletí 2018 a u dvou projektů vykázaných první čtvrtletí 2019, jedná se o následující projekty v celkové výši, a tak dále, a tak dále. To znamená, že prodloužení lhůty dochází pouze, nejedná se o pozastavení. A začíná se odvíjet od data zaslání dopisu, který jsme obdrželi od pana Plevy, o kterém jsem tady mluvil. Máme to dobře dokladovatelný.

Václav MORAVEC, moderátor

To znamená, že se ty dotace budou proplácet dál z národních zdrojů.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Ale samozřejmě oni se pouze tak, jak to je žadatel předloží, SZIF proplatí a žádá o proplacení do Bruselu, není žádný zákonný rámec, na základě kterého bysme to nemohli dělat. Není prostě neexistuje, omlouvám se. Není.

Václav MORAVEC, moderátor

Takže zákon neporušujete.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Ne. V žádném případě.

Václav MORAVEC, moderátor

Transparency International se mýlí v tomto případě. Nesouvisí to s tím, že v dozorčí radě jsou lidé napojení na ANO a Agrofert.

Miroslav TOMAN, ministr zemědělství

Ne v žádném případě, to je pořád dokola, to ne, opravdu ne. SZIF je akreditovaná agentura zv Bruselu. A musí striktně postupovat podle pravidel a zákonů, které jsou, to musí dodržovat, neexistuje, že by něco nedala. Nemá podnět a říkám je to pouze pozastaveno o 6 až 9 měsíců, není pozastaveno, pracujeme na základě informací z EG - Agri.

Václav MORAVEC, moderátor

Miroslav Toman, ministr zemědělství, prezident Agrární komory Zdeněk Jandejsek a předseda Asociace soukromého zemědělství Josef Stehlík. Děkuju pro tuto chvíli. Loučíme se s diváky jedničky, přepněte si na zpravodajskou čtyřiadvacítku, kde Otázky pokračují za pár okamžiků. Řeč bude o soukromém byznysu a zahraniční politice, kde se zájmy protínají a kde ne. Hosty diskuse Jiří Dienstbier, Radek Koten a Tomáš Vymazal. Přepněte si, pokračujeme na ČT 24.

  • Tisk stránky
  • Poslat e-mailem