Marian Jurečka: Lidé začínají při nakupování uplatňovat zdravý regionální patriotismus

24. 11. 2014

Právo, 22. listopadu 2014

Ministr zemědělství Marian Jurečka je znám svojí podporou českých potravin. Říká, že se musíme naučit být patrioty nejen ve sportu, ale i při nakupování.

Proč je třeba podporovat české potraviny?

Musíme se na tuto podporu podívat ze dvou pohledů. Jeden se týká kvality a zdravotního hlediska, kdy chceme podporovat kvalitní zdravé potraviny pro českého spotřebitele. Druhý pohled je ekonomický. Například ve Švýcarsku to funguje tak, že zákazník při nakupování výrazně zohledňuje regionální hledisko nebo to, zda jde o švýcarský výrobek. Pokud dokážeme v zákaznících probudit zájem o naše výrobky, bude to mít zároveň ekonomicky podpůrný efekt. Vždyť každá koupená místní potravina, ale i jiné zboží znamená, že peníze zůstávají u nás.

Co pro to můžete dělat vy jako ministr?

Na ministerstvu hledáme způsoby, jak v obchodních sítích zvýšit podíl potravin vyrobených v Česku, a k tomu můžeme využít různé nástroje. Třeba může stát investičními pobídkami podporovat domácí producenty potravin, aby mohli modernizovat a rozšiřovat technologické vybavení. Pomůže v tom i propagace kvalitních potravin například prostřednictvím značek kvality, jako je Klasa nebo Regionální potravina. A důležitá je i osvěta, protože když se zvýší poptávka po domácích potravinách, stoupne i jejich nabídka.

Máte pocit, že lidé už se více zajímají o kvalitu potravin?

Poslední tři roky poměrně bedlivě sleduji výstupy z průzkumů veřejného mínění. Začíná se ukazovat, že nejen cena, ale už také kvalita a původ produktu ovlivňuje rozhodování zákazníka, zda výrobek koupit či nekoupit. Jsem přesvědčen, že dnes lidé při nakupování opravdu chtějí uplatňovat zdravý a regionální patriotismus. Můžeme to sledovat na tom, jak se zvyšuje prodejnost potravin, které mají značku například Regionální potravina.

Kde nakupuje potraviny vaše rodina?

Nebudu tvrdit, že nenakupujeme v obchodních řetězcích. Ale já i manželka se tomu snažíme vyhýbat. Hlavně přes týden nakupujeme v malých obchodech v naší nebo sousední obci, které vlastní naši přátelé. Pro mě je důležité, jaké zboží v tom obchodě je a že tam utratím peníze. Velké obchodní řetězce, které mají sídla například v Německu, Francii, Lucembursku nebo v Belgii, mají vnitřní ekonomiku natolik propracovanou, že v Česku se zdaňuje naprosté minimum z tržeb. To znamená, že naše společnost toho moc z daňových příjmů nemá. Se zástupci obchodních řetězců jsem se již několikrát sešel na společných jednáních a na tato témata se s nimi bavím už několik měsíců.

Jaké je vaše nejoblíbenější jídlo?

Manželka dělá ten nejlepší bramborový salát, co znám. V kombinaci s řízkem z kapra nebo jiným řízkem to je výborné jídlo. Jinak si velice rád dám rizoto.

Co nejraději pijete?

Rád piji výborné pivo, preferuji menší pivovary našich domácích vlastníků a miluji bílá moravská vína. Pokud jde o tvrdý alkohol, dávám přednost kvalitním ovocným destilátům našich pěstitelů. Navíc jsem z obce, kde je obecní pálenice, a coby muzikanti preferujeme více slivovici.

Zhruba před měsícem jste spustili spotřebitelskou soutěž „České Vánoce". Co si od ní slibujete?

Touto soutěží chceme lidi upozornit na to, že si v obchodech můžou kupovat tradiční a kvalitní potraviny. Bavíme se teď o zákonných úpravách pojmu „česká potravina“, ale principiálně bychom chtěli podpořit potraviny a zemědělské produkty, které prostě byly vypěstovány nebo vyrobeny, zvířata odchována a po porážce zpracována tady, v České republice. Samozřejmě chápu důraz kupujících na cenu, ale v porovnání kvality se zahraničními výrobky rozdíl není a i ta cena v mnoha případech není dramaticky jinde. Soutěž chce prostřednictvím inzerce v médiích motivovat lidi, aby kupovali kvalitní výrobky, aby podpořili poctivou práci našich zemědělců a potravinářů.

Jak chcete lidi motivovat k nákupu českých potravin?

Tak první motivací by měla být garance kvality díky známkám nebo logům kvality, které stovky našich výrobků mohou používat, protože splňují přísná kritéria. Hovořil jsem o značce Klasa a stále více se prosazuje i značka Regionální potravina. Další motivací soutěžících jsou ceny. Hlavní cenou je osobní automobil Škoda Rapid Spaceback nebo poukazy na odběr potravin v tisícových hodnotách. A v neposlední řadě by si každý měl uvědomit, že koupí takto označených výrobků podporuje místní firmy, které tu odvádějí daně, lokální producenty a tím i pracovní místa v regionech. Takže touto „volbou nákupním košíkem“ podporujeme vlastně sami sebe a naši zemi. Říkám, že to bude výhra pro celé Česko. Zapojit se může každý, kdo vyplní hrací kartu, s nalepenými logy pošle a může se těšit na nějakou výhru.

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.