Lidé začínají při nakupování uplatňovat zdravý regionální patriotismus

26. 6. 2014

Plzeňský deník, 26. června 2014

Ministr zemědělství Marian Jurečka je znám svoji podporou českých potravin. Říká, že se musíme naučit být patrioty nejen ve sportu, ale i při nakupování.

*Proč je třeba podporovat české potraviny?

Musíme se na tuto podporu podívat ze dvou pohledů. Jeden se týká kvality a zdravotního hlediska, kdy chceme podporovat kvalitní zdravé potraviny pro českého spotřebitele. Druhý pohled je ekonomický. Například ve Švýcarsku to funguje tak, že zákazník při nakupování výrazně zohledňuje regionální hledisko nebo to, zda jde o švýcarský výrobek. Pokud dokážeme v zákaznících probudit zájem o naše výrobky, bude to mít zároveň ekonomicky podpůrný efekt. Vždyť každá koupená místní potravina, ale i jiné zboží, znamená, že peníze zůstávají u nás.

*Co pro to můžete dělat Vy jako ministr?

Na ministerstvu hledáme způsoby, jak v obchodních sítích zvýšit podíl potravin vyrobených v Česku a k tomu můžeme využít různé nástroje. Třeba může stát investičními pobídkami podporovat domácí producenty potravin, aby mohli modernizovat a rozšiřovat technologické vybavení. Pomůže v tom i propagace kvalitních potravin například prostřednictvím značek kvality jako je Klasa nebo Regionální potravina. A důležitá je i osvěta, protože když se zvýší poptávka po domácích potravinách, stoupne i jejich nabídka.

*Máte pocit, že lidé už se více zajímají o kvalitu potravin?

Poslední tři roky poměrně bedlivě sleduji výstupy z průzkumů veřejného mínění. Začíná se ukazovat, že nejen cena, ale už také kvalita a původ produktu, ovlivňuje rozhodování zákazníka, zda výrobek koupit či nekoupit. Jsem přesvědčen, že dnes lidé při nakupování opravdu chtějí uplatňovat zdravý a regionální patriotismus. Můžeme to sledovat na tom, jak se zvyšuje prodejnost potravin, které mají značku například Regionální potravina.

*Kde nakupujete potraviny Vy?

Nebudu tvrdit, že nenakupujeme v obchodních řetězcích. Ale já i manželka se tomu snažíme vyhýbat. Hlavně přes týden nakupujeme v malých obchodech v naší nebo sousední obci, které vlastní naši přátelé. Pro mě je důležité, jaké zboží v tom obchodě je a že tam utratím peníze. Velké obchodní řetězce, které mají sídla například v Německu, Francii, Lucembursku nebo Belgii, mají vnitřní ekonomiku natolik propracovanou, že v Česku se zdaňuje naprosté minimum z tržeb. To znamená, že naše společnost toho moc z daňových příjmů nemá.

*Jaké je vaše nejoblíbenější jídlo?

Manželka dělá ten nejlepší bramborový salát, co znám. V kombinaci s řízkem z kapra nebo jiným řízkem to je výborné jídlo. Jinak si velice rád dám rizoto.

*Co nejraději pijete?

Rád piji výborné pivo, preferuji menší pivovary našich domácích vlastníků a miluji bílá moravská vína. Pokud jde o tvrdý alkohol, dávám přednost kvalitním ovocným destilátům našich pěstitelů. Navíc jsem z obce, kde je obecní pálenice, a coby muzikanti preferujeme více slivovici.

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.