přechod na části stránky

Upozornění:
Používáte prohlížeč IE verze 6. Od 1. června 2012 nebude možné se s tímto prohlížečem do prostředí eAGRI přihlásit. Proveďte upgrade na IE verze min. 7 nebo použijte jiný prohlížeč (např. Mozilla Firefox nebo Google Chrome). Další informace zde.

Reakce Ministerstva zemědělství na zvyšování ceny másla

22.9.2017

Zvyšování ceny másla ovlivnil souběh mnoha faktorů. Zhruba před dvěma roky skončily mléčné kvóty, které vytvářely řízenou rovnováhu na trhu s mlékem. Přišly ruské sankce a potýkali jsme se s krizí v mléčném sektoru. Také se zvýšila o 16 % poptávka Číny po mléčných produktech. To poměrně výrazně ovlivnilo globální trh.

Rostoucí spotřebitelskou cenu másla na českém trhu dlouhodobě ovlivňují především obchodníci. Zatímco v roce 2009 byla výkupní cena litru mléka přibližně 6 Kč a spotřebitelská cena kilogramu másla 93 Kč, v letošním roce zemědělci za litr mléka dostávají přibližně 8,5 Kč, zatímco obchodníci prodávají kilogram másla za 209 Kč. Zpracovatelé ještě v roce 2009 prodávali kilogram másla za 74 Kč, dnes je to více než 145 Kč.

Je zřejmé, že nejhůře jsou na tom zemědělští prvovýrobci, kterým výkupní cena za devět let vzrostla přibližně o 2,5 Kč za litr mléka (tedy o 43 %). Zpracovatelé za stejné období zvýšili průměrnou cenu kilogramu másla o 71 Kč (o 97 %) a obchodníci prodejní cenu másla o 116 Kč za kilogram (o 125 %).

Obchodníci dlouhodobě zvyšují i svoji marži, ještě v roce 2009 byla přibližně 19 Kč na každém prodaném kilogramu másla (20,6 %), nyní je marže obchodníků přes 64 Kč na kilogramu (30,6 %). V absolutních číslech je tedy více než trojnásobná, zatímco zemědělci dostávají za litr mléka jen 8,5 Kč, tedy jen o třetinu více než v roce 2009.  

Rostoucí cena másla rovněž nemůže být důsledkem klesající produkce mléka, o které se v některých médiích spekuluje. Jak je zřejmé z tabulky uvedené níže, od roku 2003 vzrostla výroba mléka o více než 300 milionů litrů, poslední tři roky se přitom drží přibližně na stejné úrovni.

tabulka mléko


  • Tisk stránky
  • Poslat e-mailem