E-commerce v nákupu potravin v USA – výzva pro udržení spotřebitelů pro rok 2021

Zatímco pandemie covid-19 zrychlila tempo růstu online prodejů potravin o několik let, výzvou do budoucna bude udržení tohoto růstu dosaženého v průběhu roku 2020.

Přibližně 20 milionů amerických spotřebitelů začalo v loňském roce nakupovat produkty potravin online, což je více než dvojnásobek oproti roku 2019. Tržby online potravin a nápojů vzrostly během roku o 125 % na 106 mld. USD (potraviny, nápoje vč. online prodejů restaurací a barů), což představuje 12 % tržeb z celkového prodeje potravin. Vynucená změna v nákupu potravin z loňského roku docílila, že online obchod s potravinami již není určitou tržní nikou, ale plnohodnotným a nezbytným způsobem nákupu spotřebiteli.

Před prodejci stojí výzva, jak se podaří tento trend i do budoucna udržet. S uvolňováním opatření se zákazníci začali vracet zpět do prodejen pro každodenní nákupy. Navíc se odhaduje, že pandemie měla negativní dopad do příjmů až 30 % amerických domácností, takže třetina spotřebitelů je a bude nucena zhoršeným ekonomickým podmínkám přizpůsobit objem i formu nákupu.

 

Covid-19 v USA – aktuální situace

V aktuálním týdnu bylo od počátku pandemie zaznamenáno již 26,2 mil. případů nakažení (tzn. 8 % americké populace, v ČR je to 9 %) a přes 440  tis. případů úmrtí s covid-19.

Ke konci ledna se počítá s naočkováním cca 21 mil. Američanů, což ale tvoří jednoměsíční zpoždění, neboť předchozí administrativa prezidenta Trumpa slibovala dosažení toto číslo již ke konci loňského roku. V posledním období se také množí stížnosti reprezentantů některých zemědělsko-potravinářských odvětví proti nerovnoměrnému postupu vakcinace napříč všemi padesáti státy (v USA si každý stát administruje svoji vakcinační strategii). V minulém týdnu jsme informovali, že v řadě států dostali nebo dostanou pracovníci v zemědělství a potravinářství přednost, ale postup vakcinace se liší, což může některé výrobce zvýhodnit oproti jejich konkurenci v jiném státě. Velké společnosti (Tyson Food, JBS, Chobani) dokonce poskytují finanční pobídky a volno pro své zaměstnance, aby podpořili vakcinaci, Tyson Food dokonce nabízí dokonce vakcinaci přímo v některých svých provozech. Producent amerického piva Budweiser (společnost Anheuser-Busch) letos poprvé od roku 1983 upustí od financování reklamy na své pivo v rámci nejsledovanějšího sportovního přenosu – finálového zápasu ligy amerického fotbalu, tzv. Super Bowl. Společnost oznámila, že 1 mil. USD místo toho vyhradí na propagaci a osvětu spojenou s vakcinací.

 

Zpracoval: P. Ježek, zemědělský diplomat velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C., Mob: +1 202 507-3859, Mob ČR: +420 601 558 079, petr_jezek@mzv.cz

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.