přechod na části stránky

Upozornění:
Používáte prohlížeč IE verze 6. Od 1. června 2012 nebude možné se s tímto prohlížečem do prostředí eAGRI přihlásit. Proveďte upgrade na IE verze min. 7 nebo použijte jiný prohlížeč (např. Mozilla Firefox nebo Google Chrome). Další informace zde.

Pandemie v Rusku přináší zvýšený zájem o privátní značky potravin a promoakce

9.7.2020

Pandemie a omezující opatření přinesly změny v nákupním chování Rusů. U řady obyvatel došlo ke snížení příjmů a podle průzkumu agentury Nielson je možné pozorovat změny ve frekvenci nákupů, složení spotřebního koše nebo preferenci značek.

Podobně jako jinde ve světě se v období karantény snížila frekvence návštěv supermarketů. Zatímco do pandemie byly typické „každodenní nákupy potravin“ u 36 % respondentů, v průběhu trvání omezení to bylo pouze u 15%. V období karantény se staly nejčastějším trendem „nákupy na týden či více“, a to u 25 % spotřebitelů. Snížil se zájem o hotové potraviny a vzrostly prodeje potravin a surovin pro domácí přípravu pokrmů.

Téměř čtvrtina Rusů (24 %) přiznala, že se pandemie negativně odrazila na jejich finanční situaci a makroekonomická situace země zároveň ovlivnila jejich zájem a možnosti utrácet. To se téměř okamžitě během dubna a května projevilo v tom, že vyrostl zájem o potraviny levné cenové kategorie. U zboží z prémiového segmentu je tendence opačná, poptávka po něm se snížila. Tento trend se nejvýrazněji projevil u masa, ovocných džusů, vody, čaje nebo těstovin. Nejvýznamnější obchodní sítě v Rusku potvrzují zájem spotřebitelů o levnější zboží a také potraviny privátních značek. V této souvislosti zmiňují, že se plánují přizpůsobit poptávce a sortiment privátních značek i nadále rozšiřovat.

Během roku 2019 pomalu docházelo ke snížení nákupů Rusů v promoakcích, ale během krize popularita promoakcí opět začala růst. Potraviny jako je např. čokoláda, rozpustná káva, tvarohové dezerty, dětská výživa, ovocné džusy a další, nakupuje 60-70% Rusů výhradně v promoakcích.

Změny v nákupním chování mohou přinést příležitost i pro export českých potravin, klíčovým faktorem pro jejich úspěch však bude hlavně cena.

Zákaz exportu pšenice a obilí z Ruska končí

Se začátkem července začíná nová obilnářská sezóna, a tudíž vyprší zákaz exportu obilí z Ruska. Zákaz exportu pšenice a dalších druhů obilí platil od 26. dubna do 30. června 2020, kdy byla vyčerpána množstevní kvóta 7 milionů tun. Export byl možný pouze do zemí Eurasijské ekonomické unie (Bělorusko, Kazachstán, Arménie, Kyrgyzstán). Cílem tohoto opatření byla stabilizace cen a zajištění dostatečného množství obilí pro vlastní potřeby země

Nyní bude možné ruské obilí opět exportovat do celého světa. Někteří experti dokonce připouští, že v následujícím období by Rusko mohlo exportovat obilí bez omezení. V případě, že úroda v aktuálním roce (červenec 2020 – červen 2021) bude vyšší než 125 mil. tun a exportní potenciál více než 45 mil. tun., množstevní kvóta by nemusela být zavedena. Vše bude záviset od sklizně a aktuálního vývoje na trhu.

 

Pro další informace ohledně agrární spolupráce kontaktujte zemědělskou diplomatku N. Hruškovou (+420 702 169 426, nikolahruskova@mzecz).

 

  • Tisk stránky
  • Poslat e-mailem