přechod na části stránky

Upozornění:
Používáte prohlížeč IE verze 6. Od 1. června 2012 nebude možné se s tímto prohlížečem do prostředí eAGRI přihlásit. Proveďte upgrade na IE verze min. 7 nebo použijte jiný prohlížeč (např. Mozilla Firefox nebo Google Chrome). Další informace zde.

Změna nákupních zvyklostí japonských zákazníků

9.10.2020

Při druhé vlně koronavirové epidemie japonské maloobchodní řetězce konbini zaznamenávají oživení a přizpůsobují se změnám v chování spotřebitelů vyvolaných pandemií.

Japonské konbini (výraz mající původ v anglickém convenience store) je druh obchůdků se smíšeným zbožím, které na malé ploše poskytují vše nutné k dennímu životu. Nabízejí potraviny připravené k přímé konzumaci nebo k vložení do mikrovlnky, nápoje, drogistické zboží, noviny i komiksy a staly se v průběhu své čtyřicetileté existence japonským kulturním fenoménem. Lze jich nalézt na padesát tisíc. A proč jsou oblíbené? Není to jen sortimentem, ale hlavně kvalitou nabízeného zboží, nepřetržitým provozem po celý rok, čistotou a úslužným personálem.

V důsledku pandemie v první polovině roku 2020 řetězec Lawson vykázal za období od března do května ztrátu ve výši 12,5 mld. JPY (2,7 mld. CZK), v následujícím čtvrtletí červen – srpen pak zisk ve výši 46,4 mld. JPY (10 mld. CZK) což dokládá skutečnost, že se situace výrazně zlepšuje. Provozní zisk konkurenční společnosti Family Mart se zvýšil za stejná období z 9 mld. JPY na 23 mld. JPY, což vedení společnosti přičítá výraznému zlepšení kupní síly.

Během třetího čtvrtletí zaznamenalo Japonsko druhou vlnu pandemie, ve které bylo mnohem více nemocných než během první vlny. Vláda však nevyhlásila výjimečný stav jako při první vlně, protože nechtěla poškodit ekonomiku. Spuštěna byla také kampaň „Go to travel“ zaměřena na povzbuzení domácího cestovního ruchu s cílem podpořit ekonomiku. Zatímco prodej v obchodech v kancelářských čtvrtích a poblíž vlakových stanic zůstává slabý, tržby v obytných oblastech a turistických destinacích rostou.

Provozovatelé konbini jsou nyní lépe připraveni přizpůsobit se novému chování zákazníků během pandemie. Jednou ze změn, které provedli, je rozšíření sortimentu mražených jídel, polotovarů a hotových jídel. Dobře na odbyt jde také koření, dezerty, sladkosti, čerstvé produkty a alkoholické nápoje.

Zástupce maloobchodních řetězců spojují obavy z poklesu kupní síly v důsledku ztráty pracovních míst a špatných vyhlídek na zaměstnání. Očekává se, že zákazníci budou citlivější na ceny. Podnikatelé nyní doufají, že Japonsko nebude trpět další vlnou pandemie, jako nyní zažívá řada evropských zemí.

 

Zpracovala: Irena Leopoldová, zemědělská diplomatka velvyslanectví ČR v Tokiu, Mob ČR: +420 773 743 880, irena_leopoldova@mzvcz

  • Tisk stránky
  • Poslat e-mailem