přechod na části stránky

Upozornění:
Používáte prohlížeč IE verze 6. Od 1. června 2012 nebude možné se s tímto prohlížečem do prostředí eAGRI přihlásit. Proveďte upgrade na IE verze min. 7 nebo použijte jiný prohlížeč (např. Mozilla Firefox nebo Google Chrome). Další informace zde.

Výrobky z Evropské unie stále znamenají kvalitu a jistotu, během současné pandemie možná více, než kdykoliv před tím

7.8.2020

V loňském roce dosáhl obchod zboží mezi SAE a EU částky 15 miliard euro. Tím se evropské země staví na třetí příčku nejdůležitějších obchodních partnerů Spojených arabských emirátů.

Pokud se podíváme na evropský export do všech zemí Gulfu, 40% veškerého exportu za rok 2019 šlo pouze do jediné země, SAE. Naštěstí je to každoroční rostoucí trend, kdy arabské země nejenom věří evropským výrobkům, ale take rozumí rozdílům v kvalitě, a tedy většinou vyšším cenám oproti výrobkům z asijských zemí.

K takovému výroku přispívá i poslední zpráva, že během současné zkouškové krize prvního pololetí roku 2020, evropský export převážně potravin raketově rostl. To dokazuje vysokou důvěru v naše produkty, tak i zvládnutí plynulosti přepravy během covidových opatření, během kterých spousta jiných států selhala.

Během prvního kvartálu roku 2020 vzrostl export výrobků z evropských farem do SAE o závratných 25%. To nás dostává k dalšímu zajímavému názoru, arabské země zažívají boom v čerstvé a především zdravé stravě. Stejně tak jako západní státy před pár lety. I když to může být velkou migrací pracujících expatů ze západu, kteří s sebou vozí zahraniční trendy, musí se pochválit také kroky místní vlády za obrovskou každodenní propagaci zdravějšího životního stylu a stravy. Pokud někdo SAE navštívil naposledy před 15 lety, měl by v paměti nejspíše zástupy amerických fastfoodů a úplnou absenci čehokoliv zdravého. Od těch dob ale SAE udělala ohromné pokroky a mnoho evropských metropolí by se zde mělo co přiučit.

Je tedy možná na čase současné virové krizi uznat alespoň pár pozitivních změn ve světě. Těch špatných a negativních zpráv jsme všichni přečetli za poslední půlrok až moc. Lidé méně utráceli v restauracích a mimo domov a začali více přemýšlet nad jejich nákupy v supermarketech. To je hlavně ve velkých metropolích zásadní životní změna. A současná data potvrzují, že evropské produkty nesou v očích místních známku jistoty, kvality a důvěry. Můžeme tedy doufat, a já tomu osobně věřím, že tento rok opět naučil lidí přemýšlet o tom, co jí a nakupují. A pro evropský export to může mít jedině pozitivní výsledek.

 

Zpracoval: L. Zamrzla, zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Abú Dhabí, GSM: +420 602 768 207, e-mail: lukas_zamrzla@mzvcz.

  • Tisk stránky
  • Poslat e-mailem