Naštěstí si uvědomují, že bez rychlého spuštění turistického ruchu to nepůjde. Proto na základě semaforu a rizikovosti zemí povolují od 7.7. návrat turistů z málo zasažených (zelených) oblastí.
Je sice pravdou, že prodeje v supermarketech a online obchodech trhaly rekordy, ale na hledání nových produktů a dodavatelů pořádně nebyl čas.
SAE si během této krize uvědomily, že jejich vize větší potravinové soběstačnosti musí přijít co nejdříve. Při 80% závislosti na importu je to rozumný krok, ve kterém by exportéři neměli vidět riziko, ale příležitost.
Pomalu se upravují pravidla pro místní podnikatele, ve státních novinách se mluví o dalších plánech na podporu zahraničních investorů. SAE si začínají vážit firem, které by měly výrobní nebo zpracovatelské podniky na místním území pro region GCC.
Během korona-krize vznikla v supermarketech oddělení „Made in UAE" s velmi významnou propagací. Na druhou stranu podle dat společnosti Carrefour Middle East velmi významně stouply prodeje dražších výrobků z Evropské unie. Stejně tak začalo mnoho evropských firem budovat společné projekty s místní vládou, například budování hydroponických farem. SAE začaly být velmi otevřené jakékoliv spolupráci, která jim pomůže s jejich vizí větší potravinové soběstačnosti. Představené projekty jsou zatím vždy spolupráce, ne pouze místní projekty hledající dodavatele. To hlavní, co se v tomto regionu cenní, je pořád know-how.
Zpracoval: L. Zamrzla, zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Abú Dhabí, GSM: +420 602 768 207, e-mail: lukas_zamrzla@mzvcz