přechod na části stránky

Upozornění:
Používáte prohlížeč IE verze 6. Od 1. června 2012 nebude možné se s tímto prohlížečem do prostředí eAGRI přihlásit. Proveďte upgrade na IE verze min. 7 nebo použijte jiný prohlížeč (např. Mozilla Firefox nebo Google Chrome). Další informace zde.

E-commerce, především E-grocery, zažívá v regionu Středního východu a severní Afriky nevídaný boom, to otevírá obrovské příležitosti exportérům v potravinářství

6.11.2020

Oproti zbytku západního světa, měl online prodej potravin v regionu Blízkého východu poměrně nízkou oblibu. I samotný růst byl v porovnání s jinými státy velmi pomalý.

Jestli ale současná situace ve světě a změny spotřebitelů v tomto regionu opravdu něco změnily, je to právě raketový nárůst online prodejů a vstupu nových hráčů na místní trhy. Online prodej potravin si vedl dokonce dvakrát lépe než ostatní segmenty v celkovém e-commerce.

Jak uvádí poslední práce konzultační firmy RedSeer, online prodej potravin v SAE ve třetím čtvrtletí tohoto roku roste o 300 % do hodnoty 1.1 miliardy dolarů. V sousední Saúdské Arábii je to dokonce úctyhodných 500 % s hodnotou 530 milionů dolarů. Co je ale velmi zajímavé, je podíl této hodnoty na obratu celkového online prodeje v regionu MENA (Střední východ a severní Afrika). V loňském roce tvořil podíl potravin v online prodejích jen 5 %, během virových opatření se číslo vyšplhalo na závratných 24%. Zjednodušeně řečeno se čtvrtina online obchodů týkala potravin.

Coronavirová opatření tedy opravdu měla obrovský vliv na chování místních spotřebitelů. Jak uvádí marketingový ředitel místního online řetězce elGrocer, pan Nunes, spotřebitelé v SAE začali více přemýšlet o tom, za co a kde utrácejí. Dodává, že změna nastala také v oblibě akcí. Lidé jsou méně věrní oblíbeným značkám a silně reagují na změny cen. Taková změna chování otevírá dveře nejen novým produktům, ale také úplně novým hráčům ve světě online prodejů. 

Podle dat firmy Ken Research, 79 procent obyvatel SAE přešlo z kamenných k online prodejům během lockdownu. Na to musely zareagovat téměř všechny místní řetězce, některým se to povedlo dobře, ostatní měly obrovské problémy. A tak jste se během dubna mohli například dozvědět, že objednaný nákup z Carrefouru k vám dorazí nejdříve za 14 dní, i když poměrně mladý emirátský online obchod Kibsons vaši objednávku zvládne zdarma dopravit za 12 hodin. 

Tím začal závod o modernizaci nejen aplikací a e-shopových platforem, ale hlavně o zlepšení celého obchodního a doručovacího modelu firem.  Zaváhání velkých hráčů nebylo odpuštěno a na místním trhu vstoupili do hry internetoví giganti, u kterých bychom ukusování z potravinového koláče nečekali. Mezi mnohé z nich patří například Amazon, místní obdobná firma Noon nebo původně rozvoz hotových jídel Talabat. 

V čem je to velmi zajímavé pro exportéry? Online obchody mají jednu obrovskou výhodu. Lidé u nich experimentují, jsou ochotni zkusit nové produkty, je pro ně velmi jednoduché hledat produkt podle kategorie, a pak porovnat. Nestane se tedy, že by nový produkt na pultech obchodu zapadl v nejnižší sekci poslední uličky. To samé ví i obchodní řetězce, pro které je jednodušší vyzkoušet nové produkty online, které mají skladované v centrálním skladu. Je to tedy velká příležitost pro všechny, kteří o tomto regionu přemýšleli. Nikdy dříve obchod s potravinami nedosahoval takových hodnot. Příkladem toho je například vstup známého anglického řetězce Sainsbury‘s, který v říjnu uzavřel spolupráci se zmíněným online obchodem Kibsons. Ten na základě této dohody bude nabízet 500 nejoblíbenějších produktu Sainsbury‘s, které nikdy na území emirátů nebyly. To není špatná strategie, jak dostat najednou velké množství nových produktů na místní trh. 

 

Zpracoval: Lukáš Zamrzla
Zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Abú Dhabí
Mob.:+ 420 602 768 207, lukas_zamrzla@mzvcz

 

  • Tisk stránky
  • Poslat e-mailem