přechod na části stránky

Upozornění:
Používáte prohlížeč IE verze 6. Od 1. června 2012 nebude možné se s tímto prohlížečem do prostředí eAGRI přihlásit. Proveďte upgrade na IE verze min. 7 nebo použijte jiný prohlížeč (např. Mozilla Firefox nebo Google Chrome). Další informace zde.

V SAE nastala nutnost změnit strategii exportu z retailu na e-commerce

19.3.2021

Pro nás zákazníky to není nic nového. Přestup z klasického nakupování v obchodech na občasné online objednávky až po čisté nakupování online byl především v Praze pozvolný.

Určitě je pravdou, že online prodeje u nás doma ještě musí kus cesty ujít. Podobným případem byly i státy GCC, které ještě před pár lety spíše testovaly možnosti online rozvozů potravin. Pandemie ale vše neuvěřitelně zrychlila a na trhu Spojených arabských emirátů vzniklo početné zastoupení online supermarketů.

Emiráty jsou známé tím, že ačkoliv je 80 % potravin dovážených, nabídka je opravdu pestrá a silně konkurenční. Dostat se tedy nejen do retailu, ale především se dobře zalistovat a umístit na dobrém místě je v dnešní době opravdu náročné jak na produkt, tak na propagační sílu firmy nebo distributora. To samé začíná být cítit také v online prostředí.

V začátcích e-commerce bylo samozřejmě v Emirátech mnohem jednodušší se dostat na online portály i s novou značkou a zaujmout zajímavou pozici. Se současným růstem nejen nabídkou těchto obchodů, ale také silnou vzrůstající konkurencí, začíná být boj i o spolupráci s online prodejci. S tímto nárůstem stoupá i cena za online propagaci každého produktu. Podle Sandeep Ganediwalla, regionálního manažera konzultační firmy RedSeer, investují FMCG firmy při spolupráci s online prodejci až 30 % prodejní ceny do marketingových aktivit. Je to především tím, že takové marketingové investice mají mnohem lepší návratnost než ty klasické mimo internetový obchod.

Dle dat stejné konzultační firmy dosahují velcí retailoví hráči ve Spojených arabských emirátech 10-15 % obratu z online objednávek. To bylo před rokem 2020 nepředstavitelné. Z online prostředí se tedy stává nové bojiště pro potravinářské firmy. Stejný způsob, jakým bojují o prostor a umístění v kamenných supermarketech, pomalu vzniká i v prostředí e-commerce. Jak bylo ale zmíněno výše, návratnost investic do správného online kanálu má díky přesnějšímu zacílení lepší návratnost a do budoucna určitě i vyšší potenciál.

Pokud se tedy v dnešní době firma snaží rozšířit na nové území, analýza online prostředí může být ta správná cesta. Například v Emirátech je několik online obchodů, které si zároveň samy produkty importují a obcházejí tím potřebu místního distributora. Takovéto firmy ještě pořád spíše projeví zájem o zajímavý a kvalitní produkt než klasický obchodní řetězec.

V případě zájmu o další informace, neváhejte kontaktovat přímo zemědělského diplomata v Abú Dhabí, na e-mailu: lukas_zamrzla@mzvcz.

 

Zpracoval:
Lukáš Zamrzla
Zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Abú Dhabí
Mob.:+ 420 602 768 207, lukas_zamrzla@mzvcz

  • Tisk stránky
  • Poslat e-mailem