Trend obliby ne- a nízko-alkoholických nápojů včetně piv v USA

14. 5. 2021

Ve Spojených státech byly v dřívějších dobách nealkoholické varianty alkoholických nápojů ze strany prodejců spíše odmítány. Nedostatečnou poptávku způsobovala především nevalná chuť, ale i vnímání těchto produktů spotřebiteli jako „méněcenných“. Nyní se však tyto nápoje pomalu dostávají do centra pozornosti.

Nedávná analýza společnosti IWSR ukázala, že spotřebitelé stále častěji upřednostňují spíše nápoje bez alkoholu před nízkoalkoholickými variantami, zejména pak v segmentu RTD (ready to drink) nápojů. Segment nealkoholických nápojů vzrostl v letech 2019-2020 objemově o 4,5 %, zatímco nízkoalkoholické nápoje poklesly o 5,5 % na řadě klíčových trhů, např. v Austrálii, Brazílii, Kanadě, Francii, SRN, Japonsku nebo Velké Británii. USA jsou nyní spíše výjimkou z tohoto širšího trendu. Podle údajů společnosti si zde méně alkoholická piva a vína udržují oblíbenost před nealkoholickými variantami. I přes tento trend však výrobci napříč všemi segmenty uvádějí na trh nealkoholické verze. Důvody, proč se spotřebitelé rozhodují pít nealkoholické nápoje, jsou v zásadě dva. Někteří si chtějí vychutnat chuť, ale necítit se opilí. Jiní hledají „zdravější“ variantu s nízkým obsahem cukru nebo kalorií. Pivovary, které v posledních letech zaznamenaly určitý pokles prodeje, byly jedny z prvních, které se do tohoto segmentu pustily. A vzhledem k tomu, že podle společnosti Nielsen se 66 % mileniálů snaží omezit konzumaci alkoholu, existuje zde potenciál pro další růst.

Na začátku roku 2021 společnost Boston Beer uvedla na trh pivo Samuel Adams s názvem Just the Haze, které má chutnat jako tradiční IPA, ale bez obsahu alkoholu. Přestože zakladatel společnosti Jim Koch kdysi prohlásil, že "nikdy nebude vařit nealkoholické pivo", pivovar strávil dva roky výzkumem a experimenty, aby tento produkt vyvinul – nikdy neříkej nikdy.

První nealkoholické pivo amerického Budweiseru pod názvem Budweiser Zero se na pultech objevilo loni v červenci. Je součástí plánu mateřské společnosti AB InBev, aby do roku 2025 bylo 20  % jejich celosvětových prodejů piva ve formě bezalkoholických a nízkoalkoholických produktů.

V říjnu 2020 společnost Guinness představila nealkoholickou verzi svého stoutu ve Velké Británii a Irsku poté, co uvedla na trh i další nealkoholické nápoje, včetně ležáku. Stout s názvem Guiness 0.0 však byl mezitím stažen z prodeje kvůli mikrobiologické kontaminaci. To je velká rána pro další rozjezd tohoto brandu, ale jeho návrat se očekává.

Firmy uvádějící na trh tyto nealkoholické nápoje se potýkají s některými překážkami, které brání jejich větší spotřebě. Podle IWSR stále přetrvává názor, že ne- a nízkoalkoholické nápoje jsou méně kvalitní než jejich protějšky s klasickým obsahem alkoholu. Proto marketéři často zkoušejí různé přístupy, aby se nové značky prosadily. Například britská značka nealko „lihoviny“ New London Light byla nedávno uvedena na trh v USA s tím, že je veganská a neobsahuje další alergeny, aby oslovila rostoucí demografickou skupinu spotřebitelů preferující produkty rostlinného původu.

Údaje společnosti IWSR také ukazují, že jedním z aspektů, který může ne- a nízkoalkoholickým nápojům pomoci, je určitá nejistota spotřebitelů ohledně hladiny ABV (alcohol by volume – obsah alkoholu) u nápojů a povědomí o tom, kolik mohou vypít, aby stále nepřekročili povolený limit pro řízení. Přinejmenším s nabídkou bezalkoholových nápojů lze tak tyto obavy mírnit.

Pro producenty a vývozce z ČR z toho může vyplývat závěr, že má smysl tento trend sledovat a případě jej využít. Nealkoholické pivo má u nás delší tradici a subjektivně lze hodnotit, že i lepší chuť v porovnání s dosavadní místní produkcí. Pro případný start nového brandu je ale třeba počítat s dobře cílenou marketingovou kampaní, kterou zemědělský diplomat ve Washingtonu rád podpoří.

 

Zpracoval: P. Ježek
zemědělský diplomat velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C.,
Mob: +1 202 507-3859, Mob ČR: +420 601 558 079, petr_jezek@mzv.cz

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.