přechod na části stránky

Upozornění:
Používáte prohlížeč IE verze 6. Od 1. června 2012 nebude možné se s tímto prohlížečem do prostředí eAGRI přihlásit. Proveďte upgrade na IE verze min. 7 nebo použijte jiný prohlížeč (např. Mozilla Firefox nebo Google Chrome). Další informace zde.

Tradiční mlékárenské společnosti se do rostlinných alternativ mléčných produktů nehrnou – proč je tento segment v rukou menších společností a start-upů?

26.3.2021

Při pohledu do chladících vitrín v obchodech nebo prohlížení nabídky v e-shopech je patrné, že nabídka plant-based (tj. rostlinných alternativ) mléčných produktů, např. sýrů je v rukou spíše nových hráčů. Dle dostupných informací v současné době tyto alternativní produkty tvoří asi 3 % z celkového trhu se sýry v USA v hodnotě 35 mld. USD, tedy cca 1 mld. USD.

Pro většinu velkých hráčů to zřejmě zatím není segment, kterému by se chtěli intenzivně věnovat. Zásadním důvodem může být, že v současné fázi vývoje těchto výrobků není zatím dosaženo takových vlastností u chuti nebo konzistence, které by přilákaly větší množství zákazníků. Velká většina spotřebitelů k těmto alternativám přistupuje tak, že je automaticky porovnává s původním mléčným výrobkem. Jedni tvrdí, že u některých výrobků už je rozdíl nepatrný, druzí zastávají názor, že tomu tak ještě zdaleka není.

Plant-based segmentu v USA ale přeci jen dva velcí výrobci, shodou okolností z EU – Bell Group a Danone, věří natolik, že zde vstoupili na trh se svými rostlinnými alternativami. Bell s brandem Veselá kráva na bázi fazole, cizrny nebo čočky a Danone s produktovou řadou So Delicius, která obsahuje celou řadu alternativ sýrů – mozzarella, čedar nebo pomazánek z čerstvého sýra. V rámci marketingové kampaně Danone angažovalo známou herečku a hvězdu televizních kuchařských show Ayeshu Curry, aby propagovala způsoby úprav pokrmů s těmito výrobky.

U nás v České republice se velké mlékárenské společnosti samotné výrobě rostlinných alternativ také zatím příliš nevěnují. Do svého portfolia maximálně zařadí produkty od jiného výrobce, tedy poskytnou těmto produktům svůj brand a distribuční kanály. Výroba klasických mlékárenských produktů, ale z rostlinných surovin, není technologicky zásadně odlišná od mléčné produkce. Větší část výrobních zařízení společnosti vlastní, bylo by nutné nově zařadit technologie na úpravu a zpracování vstupní suroviny (např. mandlí). V ČR je ale trh s rostlinnými alternativami zatím relativně malý a investice do vývoje nových produktů tak nenesou jistotu návratnosti. Je třeba mít i na paměti, že řada surovin, ze kterých se alternativní produkty vyrábí (sója, ořechy), jsou rovněž alergeny. A v případě, že by se na jedné lince zpracovával sýr z mléka i sóji, bylo by s největší pravděpodobností nutné označit oba výrobky tak, že může obsahovat stopové prvky toho druhého alergenu, což není z marketingového pohledu příliš lákavé.
 

Zpracoval: P. Ježek
zemědělský diplomat velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C.,
Mob: +1 202 507-3859, Mob ČR: +420 601 558 079, petr_jezek@mzvcz

  • Tisk stránky
  • Poslat e-mailem