přechod na části stránky

Upozornění:
Používáte prohlížeč IE verze 6. Od 1. června 2012 nebude možné se s tímto prohlížečem do prostředí eAGRI přihlásit. Proveďte upgrade na IE verze min. 7 nebo použijte jiný prohlížeč (např. Mozilla Firefox nebo Google Chrome). Další informace zde.

Nové trendy v americkém potravinářství pro rok 2021

20.11.2020

Na základě poptávky spotřebitelů po zdravém jídle, udržitelném způsobu výroby a odpovídajícím požitku ze spotřeby odhadují experti pro příští rok růst tří segmentů v americkém potravinářském sektoru.

Zaprvé to je plant-based meat (maso na rostlinném základě). Jde o globální aktivitu z posledních několika let, a to s výběrem produktů v chlazeném nebo mraženém stavu. Může jít o produkty z ovsa, sóji nebo i konopí, případně na bázi rostlinných olejů (slunečnicový, sójový). V tomto segmentu oznámila velké plány jedna z největších potravinářských společností na světě Unilever. Plánuje v příštích 5 letech zvýšit tržby z plant-based mléčných a masných produktů na 1 mld. USD. Další posuny lze v příštím roce očekávat i v oblasti kultivovaného masa (maso vyrobené z buněk bez nutnosti porážet hospodářská zvířata), součásti tzv. buněčného zemědělství. V této souvislosti bude důležitá i regulatorní otázka, tedy jak se ke schvalování uvádění na trh a kontrole postaví dozorové orgány z hlediska právního rámce.

Zadruhé jde o nízkoalkoholické nebo nealkoholické nápoje (téma bylo šířeji rozpracováno na tomto odkazu). Počátek trendu spotřeby „párty drinků“ s nízkým obsahem alkoholu nebo cukru lze datovat kolem roku 2013, ale možná i dříve. Nealkoholické varianty piv jsou relativně rozšířenou variantou již řadu let, ale producenti stále hledají nové přístupy k zajištění dobré chuti. Např. pivovar Guiness přichází s nealkoholickou variantou, která je nyní k dispozici ve Velké Británii a na americký trh by měla dorazit někdy v průběhu příštího roku. Hard seltzers a obdobné ochucené nízko-alkoholické nápoje na bázi různých surovin (káva, čaj, kombucha apod.) budou růst na popularitě, podobně jako připravené nealkoholické koktejly v plechovkách.

Zatřetí jde o veganskou čokoládu. Klasická mléčná čokoláda je základní surovinou pro výrobu cukrovinek a stále je spotřebiteli velmi oblíbeným produktem. Ale roste počet zákazníků, kteří vyhledávají alternativu a důvodů může být celá řada – životní styl, udržitelnost, nutriční vyvážení, intolerance na laktózu apod. Proto producenti hledají náhražku mléka a v poslední době se jako ideální jeví ovesné mléko, neboť sacharidy v tomto produktu připomínají krémový pocit v ústech, přestože čokoláda nemá s kravským mlékem nic společného. Velké společnosti jako Lindt nebo Cadbury již do veganských produktových řad investovaly nemalé prostředky.

Významné zemědělské svazy a asociace vyzývají administrativu k jednáním s EU

V minulém týdnu uvalená odvetná opatření ze strany EU na americké zboží ve výši 4 mld. USD byla spouštěčem pro společný tlak řady významných amerických profesních svazů a asociací z oblasti zemědělství a potravinářství na americkou administrativu. Dodatečná cla EU ve výši 25 % na vybrané zboží zdražují a v podstatě znemožňují vývoz řady položek. Jde tak o další zásadní problém, se kterým se musí producenti a exportéři nad rámec dopadů pandemie koronaviru potýkat. A nejde jen o dodatečná cla v kauze Boeing, ale i o dřívější odvetu EU za cla uvalená Spojenými státy na hliník a ocel, která silně zasáhla americký vývoz zemědělsko-potravinářský vývoz.

Organizace vyzývají Úřad amerického obchodního zmocněnce (USTR) k aktivnímu dialogu s Evropskou unií za účelem co nejdřívějšího odstranění dodatečných těchto cel a návrat k původnímu obchodnímu režimu. Dále vyzývají USTR i k aktivnímu hledání řešení pro údajné netarifní překážky na straně EU, které způsobují exportérům z USA problémy.

Text společného dopisu je k dispozici zde.

Koronavirus v USA – aktuální situace

Vzhledem k tomu, že počty nově nakažených v USA stále rostou, vydalo americké CDC (The Centers for Disease Control and Prevention) zásadní doporučení, aby občané upustili od svých plánů cest a návštěv na Den díkůvzdání (Thanksgiving). Na oslavu tohoto zásadního svátku se tradičně Američané setkávají v rámci rodin a okruhu blízkých přátel a více než 60 mil. lidí se obvykle cestuje v rámci USA mimo svá bydliště.

CDC argumentuje enormním nárůstem počtu nakažených, kdy jeden milion nových případů byl zaznamenán v rámci jednoho týdne od 5. do 13. listopadu, zatímco na jaře letošního roku byl stejný počet nakažení evidován až v průběhu 3 měsíců. Zde je ale v úvahu třeba vzít i nižší testovací kapacity na počátku pandemie koronaviru.

V USA je nyní evidováno více než 12 mil. nakažených s denními přírůstky přes 160 tis., více než 257 tis. úmrtí a 173 mil. testů. Nejvíce zasaženými státy jsou aktuálně Texas, Kalifornie, Illinois, Wisconsin, Florida, Pensylvánie a Ohio. Omezení pro cesty do USA jsou stále beze změn.

 

Zpracoval: P. Ježek, zemědělský diplomat velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C., Mob: +1 202 507-3859, Mob ČR: +420 601 558 079, petr_jezek@mzvcz

  • Tisk stránky
  • Poslat e-mailem