Vietnam - největší pivní trh v regionu JV Asie

17. 9. 2021

Vietnam je největším pivním trhem v regionu jihovýchodní Asie a roční spotřeba piva na obyvatele se zde před covidem přiblížila 50 litrům. Přichází však rok 2020 a vietnamský pivní průmysl je pod velkým tlakem.

Nová vyhláška č. 100 omezila reklamy na alkohol a zpřísnila postih za řízení vozidel pod vlivem alkoholu. Například řidič motorky může mít nově jen 0,5 promile alkoholu v krvi. Dále se v březnu 2020 Vietnam uzavřel zahraničním turistům, přičemž se jich v minulém roce očekávalo 20 milionů. Do třetice následovala protiepidemická opatření.

Poprvé po letech růstu zaznamenal pivovarnický průmysl pokles, a to hned dvouciferný (-14 %). Spotřeba piva na obyvatele loni dosáhla pouze 40,5 litru. Dovoz piva ze zahraničí klesl o více než 50 %. Česká republika je čtvrtým největším dovozcem piva do Vietnamu a pokles v roce 2020 nebyl tak dramatický.

Rok 2021 přinese bohužel ještě horší čísla, protože se letos Vietnam ponořil na několik měsíců do lockdownu a po většinu roku zůstanou místa, kde se pije pivo, uzavřená. To je zásadní problém, protože ve Vietnamu se pivo konzumuje téměř výhradně jen při společenských událostech. Obvykle s ledem a na ex. Své místo na trhu ale nalézá i kvalita, o čemž svědčí rostoucí množství minipivovarů a pivních barů s velkým výběrem světových značek, včetně českých.

Naděje na oživení trhu se vkládají do roku 2022, kdy by měla být pandemie ve Vietnamu již pod kontrolou.

Mnohé možná překvapí, že Vietnam několikanásobně více piva exportuje, než importuje. Nejvíce piva směřuje do Singapuru a USA. Pivovary ve Vietnamu uvařily minulý rok 40 milionů hektolitrů piva a o první příčku soupeří dva pivní obři: Sabeco a Heineken.

Za jedničku na trhu je stále považován Saigon Beer Alcohol Beverage Corporation (SABECO) se 40% podílem na trhu. Většinový podíl v tomto pivovaru se 150 letou tradicí koupila před několika lety společnost ThaiBev za 4,9 miliardy dolarů. Kvůli současné situaci však spadla cena akcií pivovaru na méně než polovinu.

Díky globální strategii se holandská společnost Heineken lépe vyrovnává s lokálními výkyvy a je dost možné, že brzy dosáhne svého cíle být jedničkou na vietnamském trhu v zisku i v objemu. Před pandemií měl nizozemský pivovar již 31% podíl na trhu.

K významnějším pivovarům ve Vietnamu patří dále HABECO a Carlsberg.

 

Zpracoval: Ing. Luboš Marek, místní spolupracovník Ministerstva zemědělství ve Vietnamu, tel: +84 904 099 562, e-mail: commerce_hanoi@mzv.cz

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.