Blockchainova technologie přichází do emirátských supermarketů

Mezi největší změny v chování lidí na celém světě za poslední rok bude rozhodně patřit častější pohyb na internetu a sociálních médiích. Stejně tak musela zareagovat většina firem, a tím přenést své aktivity do světa e-commerce.

Asi se shodneme, že digitalizace služeb i podnikání byla nevyhnutelná. Její nevyhnutelnost byla současnou pandemií pouze zrychlena. Co je z mého pohledu nejzajímavější, je vstup starších ročníku do online světa. I když si mohli myslet, že je to spíše pro mladé generace a lidé jejich věku to nepotřebují, loňský rok jim v mnoha ohledech nedal na výběr. To potvrzuje například prohlášení šéfky časopisu Economist, Zanny Minton Beddoes, že nejzajímavější novou skupinou, na kterou mířit své online aktivity v příštích letech, jsou lidé 50+.

Častější používání technologií v každodenním životě také začíná spojovat více současných trendů dohromady. Například QR kód, který alespoň pro mě ještě před rokem znamenal poněkud zaostalé a již nepoužívané uložení online dat a odkazu do tištěného obrazce, zažil velký comeback. Ve spojených arabských emirátech jste si během covidových opatření bez telefonu a načtení QR kódu pro zobrazení menu téměř nemohli objednat. QR kód se začal objevovat i na stáncích firem veletrhů. Po načtení QR kódu, které vám automaticky do telefonu uložilo kontakt včetně jména, emailu a mobilu, jste si mohli na jedné univerzální kartě zobrazit informace o firmě nebo reprezentující osobě.

Toho se nyní chopil i největší obchodní řetězec v Emirátech, Carrefour, který chce díky spojení s firmou IBM a blockchainové technologii jít naproti zájmu spotřebitelů v jejich hledání původu potravin. Základem tohoto projektu není jen využití současného trendu vyhledávání zdravějších potravin, ale především vytvoření důvěry k lokálním potravinám. Během několika měsíců by se v regálech a lednicích supermarketů Carrefour měla objevit zelenina, ovoce nebo maso, které bude mít na svém obalu QR kód. Ten bude prezentovat takzvaná data „Farm to store shelf“, tedy veškerá data o produktu, jako je proces výroby, místo, certifikace, nutriční hodnoty, hygienické standardy, teplotní data během přepravy a další. Vše bude během dopravy a po doručení do obchodních řetězců automaticky uloženo pomocí blockchanové technologie na stránky, kam odkáže načtení kódu.

Hani Weis, ředitel skupiny Majid Al Futtaim Retail provozující Carrefour v Emirátech, prohlásil, že důvěra a více informací k produktům jsou pro zákazníky díky pandemii na vzestupu, proto se rozhodli investovat nemalé peníze do technologie, která bude důvěru zákazníků prohlubovat, a tím si i získávat větší loajalitu při narůstající konkurenci.

I když jde především o zajímavost, dá se v ní číst směřování myšlení místních spotřebitelů. Pro exportéra to znamená, že nejenom sami lidé se snaží získávat o potravinách více informací, ale že i místní firmy jim jdou naproti. To může být zajímavá příležitost pro firmy, u kterých je právě výroba, pozadí nebo příběh to hlavní, co produkt vytváří. Pokud se k tomu přidá ještě trend organických, bio, fair trade, hand made a dalších produktů, otevírá to příležitosti i pro menší, kvalitní firmy.

 

Zpracoval:
Lukáš Zamrzla
Zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Abú Dhabí
Mob.:+ 420 602 768 207, lukas_zamrzla@mzv.cz

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.