Alternativy masa se začínají objevovat i na talířích ve Spojených arabských emirátech

Ať už se jedná o vegetariánské výrobky z různých zelenin nebo o něco kontroverznější kultivovaná masa ze zvířecích tkání, alternativy masa zažívají nárůsty téměř ve všech koutech světa.

Dokonce i v těch, kde byste to nečekali. Díky velkému počtu expatů a snaze vyjít vstříc všem možným požadavkům turistů, ale možná také kvůli zájmu investorů mezi místními podnikateli, přichází alternativní masa na menu emirátských restaurací a fastfoodů.  

Poslední rozsáhlá studie firmy Polaris Market Research uvádí, že obchod rostlinných alternativ masa dosáhne závratných 35.4 miliard dolarů do konce roku 2027. Takové hodnotě a nárůstů pomůže, podle stejné studie, především rozšíření informací o těchto alternativách po celém světě, rostoucí světová populace, rostoucí počty vegetariánů, ale také rostoucí poptávka po potravinách bohatých na proteiny, které budou mít nižší negativní efekt na životní prostředí.

Stejný raketový nárůst zažívá i již zmíněné a pro někoho kontroverzní kultivované maso, neboli maso, které je produkované laboratorně z buněk živých zvířat. Lehce řečeno maso, které roste v laboratoři a při kterém nemuselo zvíře zemřít. Je sice pravdou, že ještě může chvilku trvat, než bude maso možné najít v našich oblíbených obchodech, ale za pouhých 5 let se téměř neznámý pojem přetvořil v souboj více než 50 světových firem o prvenství v tomto obchodu.   Současným největším problémem pořád zůstává vysoká cena tohoto masa. Ta se může pohybovat v desetitisících za jeden kilogram. Proč ale zmiňuji kultivované maso právě nyní? Je to jen pár dnů, co poměrně známá izraelská firma Aleph Farms informovala o plánované komerční produkci jejich kultivovaného hovězího masa již na rok 2022.

Zpět ale k tomu, co můžeme vidět nyní, a to je vzestup vegetariánských náhražek masa v emirátech. Několik velkých jmen v poměrně krátké době přišlo na místní trh s vegetariánskými produkty. Mezi ně patří například Ikea, která na každém kroku v Abú Dhabí i Dubaji oslavuje příchod svých známých masových „nemasových“ kuliček. Řetězec Burger King, který v blízkosti dubajských dálnic lepí billboardy odkazující na Plant-based Whooper, tedy vegetariánskou verzi jejich slavného hamburgru, u kterého zaručují stejnou chuť jako u pravého masa. Brazilskou firmu Future Farm, která do emirátů importuje své (ne)masné vegetariánské výrobky jako jsou párky nebo mleté maso. Stejně tak následovaly další řetězce jako Subway nebo poslední přírůstek do alternativní stravy vegetariánské menu v McDonalds.

O rostlinné alternativy masa se zajímají i místní investoři. Mezi největší patří určitě saúdský korunní princ, který již několik let investuje do známé firmy Beyond Meat. Další ukázkou je například emirátsko-brunejský joint-venture Saahtain, který se prezentuje jako první halal plant-based výrobce masa připravený na světový export. V regionu je tedy v posledních měsících cítit, že mít na menu vegetariánskou nabídku začíná být nutnost. A pokud mluvíme o vegetariánské nabídce, neznamená to ukázat na výběr salátu nebo těstovin, které měly restaurace i před deseti lety. Dá se tedy předpokládat, že se díky masivním kampaním známých řetězců o alternativních náhražkách masa zvedne také poptávka místních po těchto produktech. Dovolím si i říct, že to celkově zapadá do aktuálního trendu zdravé výživy a většímu přemýšlení nad zásahy do životního prostředí v tomto regionu.

 

Zpracoval: Lukáš Zamrzla
Zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Abú Dhabí
Mob.:+ 420 602 768 207, lukas_zamrzla@mzv.cz

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.