Zápis ze 3. jednání ABK

23. 4. 2008

uskutečněného dne 23. dubna 2008

Účastníci jednání:

  • Ing. Stanislav Němec, předseda Asociace soukromého zemědělství ČR
  • Jaroslav Trávníček, člen Společnost mladých agrárníků ČR
  • Ing. Martin Pýcha, tajemník Zemědělský svaz ČR  (do 11.15 hodin)
  • Ing. Petr Krogman, člen výboru Svazu marginálních oblastí
  • Ing. Josef Stehlík, poradce ministra MZe
  • Ing. Marcela Nachtmanová, ředitelka odboru Mze
  • Ing. Jaroslav Šebek, tajemník Asociace soukromého zemědělství ČR (od 10.30 hodin)
  • Omluveni:
  • Ing. Tomáš Kreutzer, ředitel úřadu Potravinářská komora ČR
  • MVDr. František Sikyta, poradce ministra MZe
  • JUDr. Jan Rouček, ředitel odboru MZe

Zahájeno v 9.30 hodin

Jednání ABK se zástupci SZIF

Za SZIF byli přítomni:

  • Ing. Martin Šebestián, náměstek ředitele
  • Ing. Miloš Jirovský, vedoucí odboru
  • Ing. Havlíček

Na programu jednání byly následující podněty:

  • přidělování mléčných kvót novým subjektům na trhu

SZIF požaduje, aby zemědělec již při žádosti o kvótu deklaroval, že bude podnikat se zákonem, ještě před získáním mléčné kvóty získal všechna povolení a smlouvu o smlouvě budoucí s mlékárnou

ABK: požaduje zrušení výše uvedených požadavků

SZIF: prověří

  • zakreslování pozemků do LPIS

SZIF požaduje zakreslení/obtažení pozemků barevně

ABK: požaduje zrušení této povinnosti – existují barevné tiskárny

SZIF: jedná se o požadavek Evropské komise vyplývající z evropské legislativy

  • lhůty SZIF

ABK: požaduje zavedení lhůt k vyřízení jednotlivých podání do systému administrace SZIF. Je nepřijatelné, aby zemědělec, žadatel nebyl informován o postupu vyřizování svého podání, žádosti. Existují doložitelné případy žadatelů, kteří přes urgence písemné či telefonické nedostali mnoho měsíců žádnou informaci o stavu vyřizování či výsledků svých podání. Nedá se také mnohdy dovolat na ústředí, neodpovídá se na emaily, jednání ze strany úředníků je často nepříjemné či nekompetentní.

SZIF: lhůty zavést nelze s ohledem na typ žádostí o dotace. Lhůty dle správního řádu nelze v konkrétních případech vůbec použít. SZIF se potýká s nedostatkem kvalifikovaných lidí pro specializované agendy (AEO, apod.) 

SZIF obecně zavede veřejný harmonogram, resp. časování podávání a vyřizování žádostí pro celý kalendářní rok.

  • ověřování podpisů požadované pracovníky SZIF

ABK: navrhuje zrušit požadavek úředního ověřování podpisů na předkládaných dokumentech, neboť jde o zatěžující podmínku, která navíc v případě opakovaného podání je zjevným úřednickým alibismem. Akt ověřování podpisu nijak negarantuje správnost či pravdivost uváděných informací. Ke kontrole údajů nechť SZIF využívá elektronické registry (Obch., Živnost. Rejstřík, Evidence zem. podnikatelů,…). Okruh žadatelů je velmi úzký, RO SZIF nechť mají založené složky k žadatelům, kteří v případě podání uvedou, zda se u nich nezměnily právní poměry apod. Je také absurdní, aby někdo chtěl falšovat žádost o dotaci s tím, že dotace nebude zaslána jemu ale jinému žadateli. Navíc vše je teprve ve stadiu žádosti, tudíž následují další kroky k vyřizování a ověřování údajů s následným vydáním rozhodnutí. V mezičase však i v případě ověřeného podpisu tak jako tak může docházet, či spíše určitě dochází ke změnám u žadatelů. ABK poukazuje na naprostou zbytečnost těchto ověření.   

SZIF: nesouhlasí a trvá na ověřování podpisů se zdůvodněním nezbytné kontroly právní subjektivity žadatele.

Tato problematika bude tématem dalších jednání ABK.

  • potvrzování výpisů z elektronického bankovnictví požadované pracovníky SZIF

ABK: požaduje uznávat tištěné výpisy z el. bankovnictví bez dalších podpisů a ověřování.

SZIF: souhlasí u oficiálních el. výpisů. Není to ale možné u informativních výpisů z transakční historie účtu.

SZIF bude uznávat oficiální el. výpisy z účtů bez dalších podpisů.

  • souhlas vlastníka pozemku požadovaný pracovníky SZIF i v případech, kdy to nevyžaduje stavební zákon

S. Němec: návrh minule předkládal dnes nepřítomný p. Šnejdrla (AK ČR). Jde zřejmě o to, pokud v rámci projektu dochází například pouze k výměnám technologie bez stavebních úprav vyžadující povolení stavebního úřadu, aby nebyl vyžadován souhlas vlastníka pozemku pod stavbou, kde bude docházet k realizaci projektu. Není v logice věci, aby žadatel - nájemce či vlastník stavby musel k jakékoli činnosti či úpravám  nezasahujícím do stavebního zákona mít extra souhlas vlastníka pozemku.

SZIF: souhlasí s návrhem, věc ještě prověří.

SZIF zváží nezbytnost písemného souhlasu vlastníka pozemku pod stavbou v těch případech, kdy to nevyžaduje stavební zákon.

  • Návrh SZIF: v rámci snižování administrativní zátěže navrhuje, aby Mze, resp. NMV šetřil s bodovacími kritérii, které vždy přinášejí nárůst různých potvrzení a dokladů jak pro SZIF tak pro žadatele.
  • P.Krogman: navrhuje přesun lidských kapacit z komoditních úseků na opatření PP a PRV.
  • SZIF: přesun samozřejmě již provedli, ale jejich pracovníci jsou přesto velmi vytížení a nemají časový prostor k potřebnému školení apod.
  • SZIF zašle do 5.5.2008 tabulku s přehledem plnění (resp. stanovisek) k projednávaným podnětům.

Skončeno ve 12.30 hodin.

Přestávka

Zahájeno ve 13.00 hodin

Jednání ABK se zástupci SRS a ÚKZÚZ (společně):

Za SRS přítomni:

  • Ing. Kupec, pověřený řízením úřadu
  • Ing. Hnízdil

ZA ÚKZÚZ přítomni:

  • Ing. Jaroslav Staňa, ředitel úřadu
  • Ing. Florián, Ing. Šubrtová, Ing. Pondělek ??

Státní rostlinolékařská správa:

ABK: oceňuje přístup SRS, která na konkrétní podněty ABK reagovala jasnou tabulkou stanovisek a návrhů SRS ke snížení admin. zátěže. Konkrétní návrhy byly:

  • Povinnost evidence používání prostředků OR

SRS: souhlasí s návrhy ABK a navrhuje řešení vypustit evidenci údajů (hodina a způsob, účel aplikace) za pomoci vyhlášek č. 328 a 329

Je zapotřebí navrhnout novely vyhlášek č. 328/2004Sb. a 329/2004Sb.

  • Povinnost uvádět čísla šarží v evidenci používání prostředků OR

ABK: jde o zbytečnou záležitost, která může posloužit jen pro reklamační účely mezi zemědělcem jako kupujícím a prodávajícím prostředek OR a v takovém případě je stanovení plošné evidenční povinnosti zbytečné.  

SRS: navrhuje toto vypustit

Je zapotřebí navrhnout novelu vyhlášky č. 329/2004Sb.

  • Povinnost uchovávání evidence po dobu 5 let

SRS: navrhuje zkrátit archivaci na 3 roky, jako o dobu, kdy mohou doznívat rezidua přípravků OR na citlivé rostliny.

Je zapotřebí navrhnout novelu zákona o rostlinolékařské péči.

  • Povinnost evidence výskytu škodlivých organismů ve skladech

SRS: navrhuje vést evidenci pouze v naskladněných skladech  a pouze u těch škodl.org., které mohou mít vliv na bezpečnost skladovaného produktu. SRS původně navrhovala evidenci zrušit úplně, ale je to opět v Nařízení 852/2004 (??).Je zapotřebí navrhnout novelu zákona o rostlinolékařské péči a novelu vyhl. 328/2004Sb. a 329/2004Sb.

  • Povinnost evidence hubení škodlivých organismů ve skladech

SRS: návrh dtto

Je zapotřebí navrhnout novelu zákona o rostlinolékařské péči a novelu vyhl. 328/2004Sb. a 329/2004Sb.

  • Povinnost odborné způsobilosti k používání prostředků OR

ABK, S.Němec: požaduje tuto povinnost odstupňovat a zejména umožnit, aby VŠ zem. a SŠ zem. či dlouholeté praxe v zemědělství byla uznatelná pro získání odborné kvalifikace bez zkoušek a školení. Je špatné, pokud například vysokoškolák se zaměřením na ochranu rostlin nesplňuje požadavky k přímému získání odb. kvalifikace. Povinnost EU to sice je, ale je věcí českých úředníků v jakém rozsahu a za jakých podmínek. Kritizuje zbytečný formalismus úředníků, navrhuje změnu.

SRS: nevidí tento návrh reálně. V mnoha zemích EU to je mnohem přísnější. Připravuje se zavedení Směrnice ES, která jde dokonce tak daleko, že zemědělec nebude moci nakoupit/prodat žádnou chemii bez této odb. způsobilosti. Navrhuje prověřit obsah studijních osnov zemědělských fakult či středních škol, aby se zjistilo, zda by to mohlo být uznatelné (musí tam být zejména hygiena a bezpečnost práce apod.). Dá se to určitě zavést pro nové studenty. 

SRS prověří možnosti eliminace této povinnosti, zejména prověří povinnosti vyplývající z příslušných Směrnic. T: do 7.5.

ABK: praktickou ukázkou nerealizovatelnosti povinností ve vyhláškách OR je například ochrana včel – zjišťování informací o výskytu včelstev k okruhu do 5 km od aplikace chemie. Máme příklad zemědělce, který pěstuje chmel a týká se jej 38 katastrů, 20 obecních úřadů a mnoha terénních překážek (vodní toky a kanály, dálnice, železniční koridor apod.). Informace musí získat do 5 dnů, přičemž na poskytnutí údajů má obec 30 dní. Na druhou stranu musí zemědělec s tzv. „dostatečným předstihem“ projednat se včelaři chystanou aplikaci. V praxi je nemožné skloubit tyto povinnosti s ohledem na počasí a vhodnou dobu aplikace, úředníci to vědí a plní se jenom „JAKO“. To je ovšem nepřijatelné a je třeba to upravit do reálných mezí.

SRS: uvědomuje si tyto případy a navrhuje změnu zákona § 51.

Je zapotřebí navrhnout novelu zákona o rostlinolékařské péči.

  • Dovoz souběžných přípravků

ABK: navrhuje umožnit používání všech prostředků, které se používají v ostatních státech EU. Proč to dosud nejde, pokud na druhou stranu je legální dovážet produkty těmito přípravky ošetřené?

SRS: považuje věc za vyřešenou.  Zemědělec si však musí požádat o dovoz na SRS. Chystá se snad nějaká další novela, informaci o tom připraví do Zemědělce.

Bude ještě předmětem dalších jednání ABK.

  • ABK: evidenční povinnosti zemědělců v gesci SRS a ÚKZÚZ se prolínají. Navrhuje sloučení evidencí používání hnojiv a pesticidů do jedné evidence. OSS by měly uznávat vlastní evidenci zemědělců, pokud z ní mohou vyplynout požadované informace – např. pozemek/datum/opatření/poznámka. Předkládání povinných vzorů tabulek k evidenci je nepřijatelné.  
  • SRS: ještě upozorňuje, že na podzim 2008 se připravuje velká novela zákona o rostlinolékařské péči.

Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský:

  • definice krmivářského podniku
  • prohlášení krmivářského podniku, že dodržuje platnou legislativu

ABK: požaduje řešit zbytečné evidence krmivářských podniků a následná prohlášení o plnění Nařízení ES. To jsou zcela absurdní požadavky a ukázka byrokracie.

ÚKZÚZ: souhlasí se stanoviskem ABK, ale odkazuje na evropské předpisy, kde je tato povinnost uvedená, a ÚKZÚZ pouze zvolil formu. Upozorňuje také na nekoordinaci postupů ze strany SZIF a ÚKZÚZ – některé nadbytečné povinnosti si přidal právě SZIF.

  • Evidence hnojení

Vnímá nárůst byrokracie. Sami se snaží o nějaké zjednodušení. Předložil návrh tabulky evidence hnojiv: datum/místo/dávka/typ hnojiva. 

Je zapotřebí působit na změnu evropské legislativy.

Společný úkol pro SRS i ÚKZÚZ: zaslat do 5.5. na ABK přehled minimálních (prokazatelně nezbytných) požadavků na evidenci použití hnojiv a pesticidů. Poté proběhne další společná konzultace s ABK, která posléze předloží návrhy ministrovi. 

ÚKZÚZ: Odkazuje na potřebné jednání se SZPI v některých bodech. Konvergence předpisů je nutná. Evidenční povinnosti jsou opět v evropských předpisech. Záleží také na kvalitě a posouzení inspektora.

ABK: To je právě mnohdy problém, že výklad závisí na subjektivním hodnocení/náladě kontrolujícího. Je třeba omezit, aby inspektoři mohli posuzovat stejnou věc různě. Vzniká korupční prostředí a nejistota u kontrolovaného. V souvislosti s povinnou aplikací C-C od příštího roku mohou mít taková subjektivní posouzení fatální důsledky pro kontrolovaný zemědělský subjekt.

ABK a ÚKZÚZ budou dále průběžně spolupracovat (předběžně konzultovat návrhy, apod.) prostřednictvím p. Petra Hodana dlouholetého pracovníka ÚKZÚZ a člena ASZ.

Úkoly:

  • Další schůze ABK bude 7.5.2008 od 10.00 hodin na MZe.
  • Členové ABK zašlou své návrhy a podněty nejpozději do 5.5.2008.
  • Zástupci OSS byli seznámeni s tím, že zašlou své návrhy do 5.5.2008 ke shora uváděným -  projednávaným záležitostem.
  • Předseda ABK podá zprávu ministrovi.
  • ABK musí mít ustálený a pravidelný systém práce a je zapotřebí účast členů na jednáních. Každý podnět je třeba dotahovat do úplného konce. Zapisovatelem bude: J.Šebek. 
  • Mze zajistí oficiální prezentaci ABK v médiích a zároveň upozorní na možnosti podávat vlastních podnětů na email antibyrokracie@mze.cz
  • ABK se bude na příští schůzi zabývat došlými podněty veřejnosti. ABK zavede kartu vyřízení každého podnětu (příjem/projednání/vyřízení/odpověď). Mze zde také zajistí zdvořilostní odpovědi všem, kteří podají smysluplný podnět do ABK se zprávou, že věc se bude řešit. Následně Mze rozešle sumární informaci autorům těchto podnětů o způsobu vyřešení věci.  

 

Skončeno v 15.00 hodin

Zapsal: Ing. Jaroslav Šebek, 23.4.2008

 

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.