Zápis z 16. jednání ABK

28. 4. 2009

uskutečněného dne 22. dubna 2009

Účastníci jednání:
Mgr. Petr Gandalovič, ministr zemědělství (10:25 – 10:40)
Ing. Stanislav Němec, předseda Asociace soukromého zemědělství ČR, předseda ABK
Ing. Jindřich Šejvl, zástupce Agrární komory ČR
Ing. Marcela Nachtmanová, ředitelka odboru auditu a supervize MZe
Ing. Martin Pýcha, tajemník Zemědělského svazu ČR
Ing. Petr Krogman, Svaz marginálních oblastí ČR
Ing. Ivan Horák, zástupce Agrární komory ČR
Ing. Jaroslav Šebek, tajemník Asociace soukromého zemědělství ČR
Ing. Josef Stehlík, poradce ministra zemědělství
Ing. Martin Plášil, poradce ministra zemědělství
Mgr. Bohdan Kysela (v zast. ředitele JUDr. J.Roučka)
Bc. Jaroslav Trávníček, zástupce Společnosti mladých agrárníků ČR
Ing. Lenka Vlastníková, sekretariát Odboru poradců
 
Omluveni:
Ing. Tomáš Kreutzer, ředitel úřadu Potravinářská komora
 
Hosté:
Doc. MVDr. Milan Malena, Ph.D., ústřední ředitel Státní veterinární správy ČR
MVDr. Zbyněk Semerád, Státní veterinární správa ČR
MVDr. Jaroslav Pešán, Státní veterinární správa ČR
Ing. Jaroslav Souček, Státní veterinární správa ČR
MVDr. Jan Váňa, Státní veterinární správa ČR
Prof. MVDr. Alfred Hera, ředitel ÚSKVBL Brno
 
Zahájeno v 09.00 hodin.
Schůzi řídil: S. Němec
 
1)      zahájení jednání
 
S. Němec: Zahájil schůzi, přivítal přítomné a informoval o průběhu jednání – v první části shrnutí v tematických blocích ke stavu vyřizování podnětů a druhá část jednání bude věnována jednání se zástupci Státní veterinární správy ČR.
Informoval přítomné o dohodě s panem ministrem – přejmenování Charty práv farmáře na Deklaraci práv zemědělce. Podle slov pana ministra by tato deklarace měla být zveřejněna co nejdříve. Zdůraznil, že tento dokument nebude právně závazným dokumentem, ale spíše pomocnou rukou zemědělcům při kontrolách jako přehled práv farmáře a obecné vymezení přístupu ke kontrolovaným osobám.
Pan ministr zemědělství zároveň informoval, že tento text bude také jako předmluva brožury Mze k CC. Předseda ABK vyslovil obavu, že při příštím-aktualizovaném vydání tato předmluva bude nahrazena jinou předmluvou, tudíž toto řešení je nedostatečné.
 
M. Nachtmanová: Informovala o jednání k textu charty, kterou zpracovali členové ABK – došlo k textovým úpravám na základě některých připomínek z Mze. Připomněla, že by text měl vyznít jako práva všech kontrolovaných osob, nejen farmářů.
Viz text návrhu předán členům ABK krátkou cestou.
 
P. Krogman: Vyslovil souhlas s formou deklarace nikoliv charty. Měla by klást důraz na srozumitelnost a být podepsána ministrem s tím, aby byl vyloučen poslední bod – dohled ABK nad dodržováním deklarace.
J. Trávníček: Souhlasí s návrhem, že ABK má řešit nadměrnou administrativní zátěž nikoliv korektnost kontrol.
J.Šejvl: vrací se ještě k rozeslanému Kodexu chování úředníka Mze a interního auditora. Tento kodex by měl být závazným také pro úředníky SZIF a ostatní organizace státní správy pod Mze.
S. Němec: ujistil přítomné, že konečný text Deklaraci práv zemědělce ještě před vydáním projedná s panem ministrem za přítomnosti  poradce J. Stehlíka.
Ministr Gandalovič by se měl podle svého vyjádření také ještě jednou zúčastnit jednání ABK a vydat tiskovou zprávu k výsledkům řešených podnětů. Další vývoj a vůbec existence bude již na novém ministrovi.
P. Krogman: ABK, kterou jmenoval ministr ze zástupců nevládních organizací, se zabývá konkrétní administrativní zátěží, řada věcí již byla vyřešena. Komise má své opodstatnění a případné zrušení by bylo velmi nevhodné a šlo by o jasný signál nového ministra zemědělcům.
Úkol: ABK pověřuje předsedu a J.Stehlíka doladěním textu návrhu deklarace práv zemědělce a projednáním s ministrem zemědělství.
 
Zrušení knihy jízd – bod 80
S.Němec: za ASZ byl zaslán dopis premiérovi, ministrům zemědělství, financí a průmyslu a obchodu. Všechny písemné reakce směřují v podstatě jen k tomu, že jako řešení lze použít paušální odpis nákladů ve výši 80% a zemědělci nemusí vést knihu jízd. Ministři i premiér ujistili, že se připravuje návrh nového zákona o daních z příjmů, kde by se tento návrh mohl eventuelně zvážit.
Osobně považuje takovou odpověď za nedostatečnou. Kniha jízd je zcela zbytečná a nezkontrolovatelná evidenci a navrhuje, aby tyto dopisy byly znovu odeslány, nyní jménem ABK.
M.Pýcha: Informoval, že se stejnou žádostí nedávno obrátila na tato ministerstva i Konfederace zaměstnaneckých svazů.
P.Krogman: navrhuje zařadit argumentaci požadavkem na ekonomickou analýzu této evidence, porovnat nákladovost pro zemědělce a výsledný efekt při kontrolách 
Úkol: jménem ABK připravit v dojednaném duchu dopisy ministrům s návrhem na zrušení knihy jízd. Zajistí: J.Šebek.
 
Bod. č. 81 – podněty k pravidlům PRV
S. Němec: Dle informací poradců ministra již Monitorovací výbor změnil pravidla. Případy před změnou pravidel se řeší individuálně s ŘO EAFRD Ing. Bělinovou.
 
J. Stehlík: Co se týká požadavku na uznávání čestného prohlášení podepsaného zmocněným zástupcem žadatele, toto nebylo SZIFem akceptováno.
Po diskusi: ABK požaduje nové projednání tohoto požadavku, zajistit právní stanovisko.
 
Od 10:00 - jednání se zástupci SVS ČR
 
S.Němec: přivítal přítomné hosty, připomněl vzájemnou korespondenci a obsah řešených podnětů na minulém společném jednání v květnu 2008.
 
 
Bod č. 50 – vyhláška k prodejům ze dvora
Výtah z obsáhlé diskuse:
 
S.Němec: ze zaslaného stanoviska SVS vyplývá, že za účelem prosazení této vyhlášky probíhají již skoro rok konzultační jednání se zástupci EK. 10.4. bylo odesláno další znění návrhu vyhlášky k notifikaci do Bruselu. Upozorňuje na nízké limity povolené produkce uvedené ve vyhlášce zejména u mléka – jen 1000 litrů týdně. Požaduje vysvětlit, proč je stanovena hranice umožňující pouze 30% produkce vyrobených dle této vyhlášky k prodeji do jiného maloobchodního zařízení. Považuje za zbytečné omezovat již tak nízké limity produkce, jestliže dalším kritériem je prostorové omezení prodeje podle hranic krajů.   
 
M.Malena: nejedná se o prodej ze dvora, ale o přizpůsobení podmínek zpracovatelských provozů a vůbec první umožnění prodeje takto zpracovaných výrobků. Prodej nezpracovaných produktů je v omezeném rozsahu umožněn již zhruba dva roky jinou vyhláškou (prodej syrového mléka apod.). Tady se nic neregistruje a tudíž ani neschvaluje ze strany SVS, tito prodejci pouze provádějí 1x ročně kontrolu na MIBI.
S DG SANCO bude zítra probíhat videokonference – očekává již poslední jednání k vyhlášce. Máme možnost tam zkusit ještě navrhnout nějaké úpravy. Upozornil však na velmi složitá jednání a malou ochotu úředníků DG SANCO v této věci dělat větší změny.
 
S.Němec: podstatou požadavku ABK je, aby byly upraveny veterinární a hygienické a další podmínky tak, aby zemědělci mohli zvýšit přidanou hodnotu své produkci a řešit své odbytové potíže, tj. zpracovávat výrobky v podmínkách odpovídajícím míře možného zdravotního rizika. O kolik nebo o co jsou tyto podmínky ve vyhlášce tedy zjednodušeny oproti podmínkám velkých zpracovatelských provozů? Prodej zpracovaných produktů je přece také prodej ze dvora.
B.Kysela: problém limitu 30% k prodeji do maloobchodní sítě je dán zejména tím, co se považuje za „jiné maloobchodní zařízení“ – zda je to jakákoli prodejna mimo dvůr farmy nebo jen ta prodejna, která není ve vlastnictví farmáře.
 
S.Němec: z výsledků diskuse vyplývá, že žádné významné zjednodušení podmínek pro menší zpracovatelské provozy prostě vyhláška neobsahuje. Návrh vyhlášky proto považuje za nicneřešící. Hlavním veřejně deklarovaným záměrem ministra přitom bylo umožnit rozjezd lokálních trhů, najít alternativu obrovské konkurenci obchodních řetězců apod. Tato vyhláška však k naplnění tohoto cíle nepovede. Je proto potřeba doplnit, o jaká konkrétní zjednodušení jde.
M.Malena: odkazuje na přímo uplatnitelné předpisy, které upravují podmínky při výrobě a zpracování, zde nelze mnoho měnit na úrovni členského státu. V každém případě musí proběhnout notifikace u požadovaných změn. Žádné převratné změny však nelze čekat. Ostatní státy fungují prodejem ze dvora pouze na výjimkách ze stávajících předpisů ES (zejména Rakousko a Polsko). Tato vyhláška je precedentní, po ČR přicházejí na EK další státy.
M.Plášil: kritizuje fakt, že jako poradce ministra a člen ABK nebyl automaticky informován o vývoji při vyjednávání této vyhlášky. Vše musel problematicky zjišťovat vlastními silami na Mze a SVS, přičemž dnes se dovídá, že zítra je poslední jednání o podmínkách této vyhlášky.
M.Pýcha: upozorňuje, že kontrola dodržování limitu 30% do jiného maloobchodního zařízení je v praxi zcela nereálná, navrhuje také tento limit zrušit.
 
Závěrem dlouhé diskuse byla nalezena shoda, že tato vyhláška musí obsahovat pouze omezení v celkovém množství a na region (kraj), nikoliv limit prodeje 30% do obchodní sítě. Byly identifikovány tyto základní problémy a úkoly:
1.     Právně vyjasnit, co je „jiné maloobchodní zařízení“
2.     Pokusit se při jednání s EK odstranit limit 30%
3.     Podstata zjednodušení stojí jen na výjimkách. Je třeba navrhnout okruh konkrétních zjednodušení podmínek k jednání s EK.
Zajistí: poradci ministra a zástupci SVS.   Jednat s VŘ odboru potravinářských výrob Dr. Sládkem a zástupci EK.
 
11.45- 12.00 jednání pokračovalo za účasti ministra zemědělství.
P.Gandalovič: pozdravil přítomné, poděkoval jim za dosavadní práci a ujistil přítomné, že učiní vše, aby mohla ABK ve své činnosti pokračovat.
 
Ujistil, že do konce svého mandátu se zasadí o uvedení Deklarace do života.
Jednoznačně prohlásil, že se osobně zasadí o schválení vyhlášky k prodeji ze dvora do konce dubna. Tuto vyhlášku vnímá jako velmi důležitý krok ke vzniku lokálních trhů výměnou za únosnou míru zdravotního rizika.
 
Další podněty:
Neodůvodněné stížnosti, anonymní podání – zavedení kaucí či povinných náhrad za zbytečné kontroly při opakovaných stížnostech – bod č. 43
M. Malena: očekává konkrétní návrhy ze strany ABK ke změně zákona o státní kontrole.
 
Schvalování provozních řádů ze strany SVS – bod 44
M.Malena: nebrání se dalšímu jednání, ale upozorňuje, že kontroloři DG SANCO při misích v ČR vždy chtějí vidět tyto provozní řády.
Úkol: poradci budou dále jednat se zástupci SVS v obou shora uvedených případech.
 
Vyšetřování skotu na BSE – bod 45
S.Němec: SVS zaslala poměrně obsáhlé zdůvodnění, včetně ceny vyšetření v ostatních státech EU, toto stanovisko ABK v zásadě akceptuje. Navrhuje se určité zjednodušení formou prodloužení lhůty testování ze současných 30 měsíců stáří skotu na 48 měsíců. Od kdy to bude platit?
Z.Semerád: je to dáno pravidly ES, členský stát žádající o toto prodloužení musí být určitou lhůtu bez nálezu BSE, což se dosud dařilo, ale na poslední chvíli byl zjištěn další případ, tudíž očekává potíže při jednání v EK.
SVS prostřednictvím Mze toto prodloužení lhůty Komisi určitě navrhne.
 
Bod č. 71 – umožnit hobby chov zvířat bez připouštění plemeníkem
Z.Semerád: SVS upozorňuje, že věc je v kompetenci ČPI. Toto zmírnění podmínek ale nedoporučuje.
ABK trvá na dalším projednání – úkol jednat s Českou plemenářskou inspekcí.
 
Bod č. 72 – komplexní rozbor vody
M.Malena: je to vyhláška ministerstva zdravotnictví, SVS to jen kontroluje. Opět vše určuje směrnice EU.
S.Němec: očekává aktivní přístup od úředníků ke snižování byrokratické zátěže a ne odkazy na kompetence. Navrhuje, aby v případě používání vody z řadu byl rozsah požadovaného rozboru omezen.
M.Malena: požadavek projedná s VŘ Sládkem na Mze a doporučí snížení rozsahu těchto rozborů do novely vyhlášky.
 
Bod č. 75 – přístup do Integrovaného registru zvířat
J.Stehlík: jde o mobilitu přihlašovacích hesel tak, aby bylo možné se do registru přihlásit i z jiného počítače.
Z. Semerád: Bude brzy dořešeno – problém zabezpečení hesel, toto je v zájmu i SVS – technická otázka na portále Farmáře.
 
Bod č. 79 – vyšetřování přežvýkavců na TBC
J.Stehlík: navrhuje zjednodušení, aby testy byly prováděny jen v rámci ostatních rozborů na jatečních tělech.
Z.Semerád: tuberkulinace se musela dělat povinně od 6 týdnů věku zvířat. V období 05-08 jsme vyšetřovali pouze krávy a jalovice nad 24 měsíců přemísťovaných do jiného hospodářství mimo území kraje. Nyní jsme již absolvovali lhůtu a jsme hodnoceni jako země TBC prostá. V roce 2009 se však musí provést tuberkulinace ke zmapování situace na území ČR. Tato metoda je jediná povolená pro monitoring.
Bohužel před pár dny se na pardubicku objevilo asi 17 podezřelých případů a je třeba vyčkat do ukončení laboratorních testů. Pokud vše dopadne dobře, budou se od příštího roku dělat již jen jatková vyšetření na TBC, jak navrhuje ABK.
 
Vyhláška umožnující prodej léčiv bez veterináře – doplnění k bodu č. 53
A.Hera:  Směrnice EU rozděluje léčiva na povinné a volně prodejné (vyhrazené – nutno proškolit prodejce = náklady, které se mohou projevit v cenách léků). Volně prodejné mohou být jen léčiva neobsahující toxické látky – během následujícího roku bude také probíhat revize zařazení těchto léčiv. Tato novela je snahou přiblížit dostupnost chovatelům některá léčiva (např. antiparazitika) – odpadne návštěva veterináře. Osobně velmi podporuje umožnění volného prodeje některých druhů veterinárních léčiv.
Věří, že během několika málo měsíců se možnost prodeje léčiv bez veterináře konkrétně projeví v praxi. Dále jednal s VŘ Lukáškem ke zjednodušení evidence použitých léčiv. 
 
Ostatní body k jednání ABK s SVS byly akceptovány ze stanoviska SVS ze dne 21.4.2009.
 
Termín 17. schůze ABK bude stanoven operativně.
Úkol: aktualizovat tabulku podnětů ABK. Zajistí: J.Šebek
 
Ukončeno v 12.30 hodin.
Zapsali: Ing. Jaroslav Šebek, Ing. Lenka Vlastníková

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.