7. 9. 2009 - Stanovisko ke kontrolnímu závěru z kontrolní akce Nejvyššího kontrolního úřadu č. 08/18

3. 9. 2009

"Finanční prostředky určené na čištění odpadních vod". Stanoviska dotčených úřadů (ministerstev) ke zjištěným nedostatkům z kontrolní akce NKÚ č. 08/18.

II.

 

Předkládací zpráva

 
V návaznosti na požadavek předsedy vlády České republiky ing. Jana Fischera ze dne 8. června 2009 je vládě ČR předkládán materiál ve věci Kontrolního závěru Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce 08/22 „Finanční prostředky určené na čištění odpadních vod“.
 
V předkládaném materiálu pro schůzi vlády ČR jsou obsaženy veškeré dokumenty, které vyžaduje jednací řád vlády ČR.  
 
Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu (dále jen „NKÚ“) na rok 2008 pod číslem 08/22.
 
Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ MVDr. Rudolf Němeček.
 
Cílem kontroly bylo prověřit přípravu a realizaci velkých investičních akcí v oblasti čištění odpadních vod z hlediska formální a věcné správnosti, provést kontrolu administrace nástrojů stanovených pro poskytování prostředků z rozpočtu Evropské unie, ověřit plnění opatření přijatých v této oblasti na základě předchozích kontrol.
 
Kontrolováno bylo období 2004 až 2008, v případě věcných a časových souvislostí i období předcházející a následující.
 
Kontrola byla prováděna od června 2008 do února 2009 u těchto kontrolovaných osob:
  • Ministerstva pro místní rozvoj (dále i „MMR“)
  • Ministerstva zemědělství (dále i „MZe“),
  • Ministerstva životního prostředí (dále i „MŽP“)
  • Státního fondu životního prostředí České republiky,
  • Měst Humpolec, Kravaře, Nová Včelnice, Svratka a dalších měst,
  • Severočeské vodárenské společnosti a.s.,
  • Společností Vodovody a kanalizace Pardubice, a.s., Vodovody a kanalizace Trutnov, a.s., Vodovody a kanalizace Vyškov, a.s.
  • a dalších
 
Námitky proti kontrolním protokolům podalo MŽP, Státní fond životního prostředí ČR a město Svratka. Uvedené námitky byly vypořádány vedoucími skupin kontrolujících, odvolání proti rozhodnutím o námitkách nebyla podána.
 
Z bodu III. „Vyhodnocení“ kontrolního závěru vyplývá, že v rámci kontrolní akce byl ověřován stav plnění opatření realizovaných v rámci implementace směrnice Rady č. 91/271/EHS, kterou se ČR zavázala splnit do 31. prosince 2010 a byly zjištěny např. níže uvedené skutečnosti:
  • Podmínky směrnice Rady č. 91/271/EHS nesplňuje 314 aglomerací, z nichž 50 aglomerací -včetně Prahy nezpracovalo ani kompletní přípravnou dokumentaci projektů. S ohledem na dobu trvání přípravné a realizační fáze projektu je zřejmé, že v roce 2010 nebudou nezbytná opatření v těchto aglomeracích dokončena.
  • Prodloužení přechodného období pro implementaci směrnice Rady č. 91/271/EHS je nereálné, neboť délka přechodného období je součástí smlouvy o přistoupení ČR k EU. Nesplnění termínu je spojeno se sankcí, kterou mohou orgány EU uplatnit vůči ČR.
  • Evropská komise dosud nevydala jednoznačné stanovisko definující pojem „vyřešená aglomerace“. MZe a MŽP stanovily vlastní kritéria; nesouhlasné stanovisko Evropské komise s těmito kritérii by však mohlo ovlivnit předpokládanou výši nákladů na realizaci opatření i termín zajištění žádoucího stavu.
  • Předpokládané náklady na realizaci opatření činí pro období let 2007–2010 49 134 mil. Kč - a budou financovány zejména z fondů EU, a to ve výši 33 166 mil. Kč, tj. 67,5 %. ČR však musí zajistit spolufinancování ve výši 15 968 mil. Kč tj. 32,5 %. Z této částky by investoři měli vynaložit z vlastních zdrojů 10 034 mil. Kč, což představuje 20,4 % z celkových nákladů na implementaci směrnice.
  • Strategie financování zpracovaná v roce 2007 předpokládá, že z operačního programu Životní prostředí bude na vodohospodářské projekty čerpána finanční částka ve výši 23 921 mil. Kč. Dle analýzy provedené MŽP bude na tyto projekty poskytnuto z prostředků EU o cca 8 515 mil. Kč méně.
  • Podmínky tzv. nejlepší mezinárodní praxe dosud nesplňují některé smlouvy uzavřené mezi vlastníkem a provozovatelem infrastruktury u projektů financovaných z Fondu soudržnosti v období let 2004–2006. V případě, že nedojde k jejich úpravě, nebude příjemci podpory proplacena závěrečná platba ve výši 20 % z poskytnuté podpory EU.
 
V Kontrolním protokolu o kontrole č. 08/22 „Finanční prostředky určené na čištění odpadních vod“ a navazujícím Kontrolního závěru nebyly v kontrolovaných činnostech Ministerstva zemědělství identifikovány nedostatky ani pochybení.
 
Ke  zjištěním uvedeným v Kontrolním závěru z kontrolní akce č. 08/22 se vyjádřilo MZe, MŽP a MMR. Uvedená stanoviska jsou součástí předkládaného materiálu.

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.