23. 11. 2009 - Stanovisko ke Kontrolnímu závěru Nejvyššího kontrolního úřadu č. 09/25
18. 11. 2009
Finanční prostředky určené na realizaci opatření LEADER+ a LEADER. Kontrolní závěr NKÚ č. 08/25.
II.
Předkládací zpráva
V návaznosti na požadavek předsedy vlády České republiky Jana Fischera ze dne 5. října 2009 je vládě ČR předkládán materiál Stanovisko ke Kontrolnímu závěru Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce 08/25 Finanční prostředky určené na realizaci opatření LEADER+ a LEADER.
V předkládaném materiálu pro schůzi vlády ČR jsou obsaženy veškeré dokumenty, které vyžaduje jednací řád vlády ČR.
Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu (dále i „NKÚ“) na rok 2008 pod číslem 08/25.
Kontrolní akci řídila členka NKÚ Ing. Ludmila Brynychová a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ JUDr. Ing. Jiří Kalivoda.
Cílem kontroly bylo prověřit, zda byly prostředky státního rozpočtu a prostředky z rozpočtu Evropské unie v rámci opatření LEADER+ a LEADER poskytnuty a použity v souladu se stanovenými pravidly a podmínkami.
Kontrolováno bylo období od 1. května 2004 do 30. června 2008, v případě věcných souvislostí i období předcházející a následující.
Kontrola byla prováděna od června 2008 do února 2009 u těchto kontrolovaných osob:
-
Ministerstvo zemědělství (dále i „MZe“)
-
Státní zemědělský intervenční fond (dále i „SZIF“) a
-
26 vybraných příjemců finančních prostředků.
Námitky proti kontrolním protokolům podalo MZe, SZIF a dva příjemci finančních prostředků. Odvolání proti rozhodnutí o námitkách podané MZe a dvěma příjemci finančních prostředků byla vypořádána usneseními Kolegia NKÚ.
Z bodu III. Kontrolního závěru „Shrnutí a vyhodnocení“ vyplývá, že NKÚ provedl kontrolu téměř 20-ti % výdajů realizovaných v rámci projektu LEADER+ s těmito závěry:
-
prostředky státního rozpočtu a Evropské unie byly v zásadě poskytnuty a použity v souladu se stanovenými pravidly a podmínkami, když systém poskytování těchto prostředků je funkční
-
všechny kontrolované proplacené projekty dosáhly svých cílů a ve všech případech byl dodržen účel projektu, když administrace prováděná SZIF a částečně i místními akčními skupinami probíhala řádně a v této oblasti nebyly zjištěny závažné nedostatky
-
do realizace osy IV – LEADER v programovém období 2007 až 2013 se promítly zkušenosti s prováděním podopatření LEADER+ v programovém období 2004 až 2006 tím, že byly odstraněny například nejasnosti týkající se účinnosti změn pravidel či nedostatečného vymezení specifických přijatelných výdajů
-
na realizaci opatření osy IV – LEADER nebyly do 30. června 2008 vyplaceny žádné finanční prostředky.
Přesto byly kontrolou NKÚ zjištěny některé nedostatky, jak je uvedeno v bodu III. Kontrolního závěru „Shrnutí a vyhodnocení“, jako např:
-
MZe neprovedlo upřesnění ani doplnění monitorovacích indikátorů, jak mu ukládal Programový dodatek
-
ve smlouvách o spolupráci a v Podmínkách nebyla specifikována účinná verze Pravidel MAS a Pravidel LEADER+
-
smlouvy o spolupráci a Podmínky neobsahovaly dostatečný časový harmonogram realizace projektu
-
SZIF u tří z projektů nestanovil v Podmínkách minimální lhůtu vázanosti na účel, přestože byla v rámci nich pořízena investice
-
SZIF ne vždy vyhotovoval dodatky k Podmínkám
-
interní předpisy SZIF v oblasti provádění změn a vyhotovování dodatků k Podmínkám byly v rozporu s Pravidly LEADER+
-
příjemci, kteří obdrželi finanční pomoc na tvorbu strategie v rámci investičního záměru c), nejsou zavázáni tuto strategii uplatnit v programech jako např. LEADER, příp. v programech obdobných
-
tři příjemci pochybili při účtování o výdajích souvisejících s realizací projektu.
Na základě dalších zjištěných skutečností NKÚ doporučilo:
-
stanovit lhůtu pro vyřízení žádostí o proplacení výdajů projektu, protože metodika finančních toků ani postupy pro administraci finanční pomoci tyto lhůty nestanovují
-
v případě pořízení drobného dlouhodobého hmotného majetku stanovit příjemci finanční pomoci lhůtu vázanosti na účel, aby bylo zajištěno další využití tohoto majetku.
Na skutečnosti zjištěné kontrolou NKÚ uvedené v části II. Kontrolního závěru a na závěry, nedostatky a doporučení uvedené v části III. Kontrolního závěru je ze strany MZe a SZIF reagováno v části IV. tohoto materiálu.